Recenze - XCOM: Enemy Unknown - Klasická tahová strategie proti šmejdu z vesmíru je zpět
XCOM: Enemy Unknown - Gameplay II
XCOM: Enemy Unknown - Zpracování a závěr
altTahové strategie téměř vymizely, klasiku žánru se pokusilo oživit studio Firaxis a potenciál mají.

• Recenze - XCOM: Enemy Unknown

- Klasická tahová strategie proti šmejdu z vesmíru je zpět

Tahové strategie téměř vymizely, klasiku žánru se pokusilo oživit studio Firaxis a potenciál mají.

Na tenhle titul se řada herních fandů, kteří pamatují slávu XCOM tahovek, stejně jako třeba jejich mladších následovníků ze série UFO, hodně těšila. FIRAXIS dávalo dopředu na vědomí, že se pokusí oživit klasiku a to v co možná nejpřesnějším zpracování a ponechání klasických a základních funkčností, ale zabalí to samozřejmě do modernějšího kabátku s modernizovanými herními mechanismy. Výsledkem je celkem povedená reinkarnace, která sice není dokonalá, ale v současné herní bídě stupidních her, kdy se na některé z nich může pomalu lepit: "vstup s mozkem zakázán", tahle hra příjemně provětrá mozkové závity.

• Šmejd z vesmíru útočí, zastav je!

Pokud XCOM/UFO sérii znáte, asi není třeba nějak sáhodlouze rozepisovat, co nám nový přírůstek do série nabízí. Opět se jedná o kombinaci tahové-budovatelsko-managerské strategie, kde se ujmete role velitele jednotek XCOM, které podporované několika státy světa bojují proti vetřelcům z vesmíru. Vaším úkolem je identifikovat nepřítele, udržet v bezpečí obyvatele planety a přijít na to, co zde cizáci pohledávají.

Ve hře budete moci klasicky budovat, či spíše delegovat výstavbu a vývoj základy, zkoumat nové technologie a následně mnoho z nich vyrábět a používat v přímém tahovém souboji na bitevním poli, proti stále silnějším nepřátelům. Každý herní měsíc budete dávat výsledky svého snažení k posouzení radě zemí XCOM, kterých je celkem 16 a v případě, že jim poskytnete krytí satelitem, vás budou podporovat finančně i zdrojově. Ale pozor, pokud se vám nebude dařit, mohou vás země začít opouštět. V případě odchodu 8 zemí nastává konec hry ...

XCOM jde ve stopách téměř 20 let starých předchůdců, ale je to trochu něco jiného, než jen pouhý remake. Bohužel tvůrci, či spíše vydavatel, určil, že hra musí vyjít i na konzole, což donutilo vývojáře udělat trochu rozdíly mezi PC a konzolovou verzí. Konzolová je více akční. Nicméně to se odrazilo i v PC verzi hry, kde podstatně ubylo managementu, přibylo mnoho zjednodušení a zkrátka v oblasti budování a managementu není hra příliš záživná a bohatá, jak by bylo dobré. Naštěstí, hlavní prvek v podobě tahových soubojů, zůstal. A docela se povedl. Má totiž onu esenci: "Ještě jeden tah a jdu spát".

Tak se na to podívejme ...

Guardians of the Galaxy Volume 3 v první ukázce!
Guardians of the Galaxy Volume 3 v první ukázce!Středa, 07 prosinec 2022