Recenze - XCOM: Enemy Unknown - Klasická tahová strategie proti šmejdu z vesmíru je zpět Tisk E-mail
Neděle, 21 říjen 2012
Recenze - XCOM: Enemy Unknown - Klasická tahová strategie proti šmejdu z vesmíru je zpět
XCOM: Enemy Unknown - GamePlay I.
XCOM: Enemy Unknown - Gameplay II
XCOM: Enemy Unknown - Zpracování a závěr

• XCOM: Enemy Unknown - Gameplay II

Po důkladné přípravě v laboratoři, dílnách a na cvičení, následuje ostrá mise. Nemůže se vám sice stát, že byste o celý team přišly během prvního tahu, ale přijít o něm ve třetím už takový problém není. A každá ztráta, zejména u vycvičených vojáků, hodně bolí.

• Boj - tahová strategie žije

Když už tedy máte vyzkoumanou a vyrobenou nějakou tu výbavu, je na čase trochu připravit i vaši bojovou četu. Ta se může skládat až z 6 členů a to třeba lidských vojáků, nebo i dronů. Zkušenosti za zabití ale získávají jen lidští vojáci. Vojáky si můžete vizuálně výrazně upravit. Upravit jim můžete i výbavu. Co moc neovlivníte, jsou jejich schopnosti.

Vojáci totiž mají už přednastaveno určitou specializaci. Takže tady máme klasicky odstřelovače, údernou jednotku, podporu či těžkou palebnou podporu. Za zabité nepřátele vaši vojáci postupují v hodnostech a v rámci toho jim můžete zvolit většinou 1 ze dvou dalších schopností na každé úrovni. Nutno říci, že ty speciální schopnosti jsou v pozdějších fázích hry skutečně neocenitelné. Například u Assault třídy, když je necháte vpředu, budou automaticky extra střílet na nepřítele, který se ve svém tahu přiblíží. Nebo u Sniper třídy je vynikající dovednost, která vám umožní na nekryté nepřátele střílet a pokud je zabijete, tak vám to nesebere žádné pohybové body a můžete střílet, dokud máte na co, nebo náboje. Můj rekord jsou 4 zabití během jediného kola, což se v pozdních fázích hry hodně hodí.

Jinými slovy, po stránce strategických možností, kterými sestavíte team a následně je využíváte v bojích, se nedá hře příliš co vyčítat a je to asi nejpovedenější aspekt celé hry. Horší je to už s managementem výbavy, kdy výbavy je málo, nábojů je nekonečně, inventář jako takový vlastně chybí, prostě hry proti XCOM i UFO hrám z minulosti hodně v těchto ohledech ztratila.

Samotné boje probíhají tahově. Po přistání máte první tah vy, kdy tedy rozmístíte jednotky, či jim dáte jiné úkoly. Po vyčerpání tahových bodů, nebo i pokud sami chcete, dáte tah protivníka. Ten udělá vlastní tahy. V případě, že odhalíte nepřítele, tak jsou až na vzácné výjimky ve skupinách o 2-4, a daná skupinka se nejprve rozuteče, či poukrývá. Útočit ale zatím nebude, pokud máte stále tah vy. Ačkoliv se to může zdát některým nefér, je to tak proto, aby vůbec byla nějaká zábava a přestřelka s nepřítelem.

Ve hře je důležité krytí a statistiky. Sice jich není moc, ale počítá se jak úkryt, tak dovednost zasáhnout, stejně jako dostřel zbraně a případný pancíř a zdraví nepřítele. Nemáte tedy vždy 100% jistotu zásahu, nebo že nebudete zasaženi. Funguje to ale celkem dobře. V podstatě vlastně pořád, jako v původních XCOM/UF hrách a tedy více než velmi dobře. Pokud jste si zakázali load/save, bude každý váš tah a krok permanentní. A hra je hodně těžká, takže i s dobře vycvičenými vojáky se slušnou výbavou, můžete drobnou chybou klidně přijít o celý team i na střední obtížnosti. Během boje můžete narazit na spoustu situací, které bude třeba řešit. Se systémem load/save pozic, si opravdu hodně užijete a hlavně na vyšších obtížnostech nemusí protivník udělat stejný tah při naloadování pozice, jako před tím.

Podívejme se na zpracování  a hodnocení celé hry ...

Spuštěno: 785x