Recenze: Tom Clancy’s H.A.W.X 2 – letecké „Call of Duty“ podruhé a lepší? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 09 leden 2011
Přejít na obsah
Recenze: Tom Clancy’s H.A.W.X 2 – letecké „Call of Duty“ podruhé a lepší?
Technické zpracování
Hodnocení a závěr

 

 

  • Technické zpracování

HAWX1 byla DX10.1 hra a jedna z mála her, která skutečně měla vylepšení, náležící DX10.1 – lepší efekty, lepší AA a méně náročné AA atd. Navíc si ji AMD-ATI vybralo pro demonstraci možností Eyefinity a ta hra byla vidět všude a asi neexistuje nikdo, kdo by Eyefinity v akci na HAWX1 neviděl. To se samozřejmě nelíbilo NVIDIA a tak zatlačila a dohodla se s UBISOFTem, že druhý díl bude v její režii.

(Ze shora dobré, hory skvostné ...)

Díky NVIDIA je HAWX2 DX11 hrou. Slušnější je spíše napsat, že je to DX9 hra s DX11 prvkem. Ano herní engine je úplně stejný, očesán byl ale o některá DX10.1 vylepšení a místo toho je na DX9 naroubována tessellace, co by jediný přítomný technologický prvek DX11. Bohužel tu tessellaci udělala NVIDIA zcela záměrně způsobem, který vyhovuje jejím grafikám a protože hra nemá žádné jiné DX11, či DX10 prvky, je výkon grafik NV v této hře bezkonkurenční. A to i přesto, že tessellace, jak je zde použita, není nijak náročná ani nějak ve velkém rozsahu a není ani na všech mapách. Prostě a jednoduše je záměrně použit způsob, který sedí jen a výhradně NV grafikám, o čemž se před vydáním i po vydání hry docela dost mluvilo. NVIDIA totiž nechce dělat náročnější DX11 hry s více DX11 prvky najednou, protože ty jejím grafikám úplně nesedí. S více DX11 prvky ve hře totiž klesá rozdíl mezi NV a AMD grafikami a dokonce jsou ve výsledku i AMD grafiky lepší, protože dosahují při DX11 vyšší efektivity – s jednoduššími grafikami s menšími čipy u HD 6000 dosahují výkonu složitějších a dražších modelů GF400/500. A to samozřejmě NVIDIA nemá zájem ukazovat. Její grafiky excelují jen v tessellaci (a to jen v určité podobě a zpracování tessellace), která však nemá být to jediné, co je v DX11 hře přítomno. Zde je. HAWX2 je tedy představa NVIDIA o DX11 hře. Berme to tedy, že NVIDIA si zaplatila exkluzivitu u HAWX2.  

(zblízka .... eh)

Na tom by ještě nebylo nic tak divného, kdyby NVIDIA v dohodě s UBISOFT tak nějak nebránili konkurenčnímu AMD-ATI před vydáním hry provést vlastní optimalizace. AMD a jeho zaměstnanci si na tuto situaci několikrát postěžovali. Prostě jim nebylo dovoleno se na finální podobě hry podílet a udělat tam třeba více těch DX11 prvků, nebo i tu tessellaci. AMD samozřejmě mělo zájem se na tom podílet, protože první díl jím byl často demonstračně používán a za část úspěchu jistě může vděčit právě AMD. AMD, tedy nemohlo do hry zasáhnout, ne jako mohlo u prvního dílu. Bohužel, HAWX2 je nejméně DX11 hrou, která zatím vyšla.

Zachytil jsem vám benchmark sekvenci na video – kdo hru hrál, tak ví, že v tom prostředí, ve kterém je ta tessellace použita, a do které je umístěna ta testovací sekvence, se zdaleka ne všechny mise ve hře odehrávají. Čatokrát je prostředí mnohem jednodušším a s mnohem menší, nebo žádnou tessellací. Na videu nicméně vidíte, jak to běží na plné detaily a to na poměrně slabém procesoru AMD Phenom II X4 940 3,0GHz se staršími DDR2 RAM a jedinou novou ATI radeon HD 6970 2GB. Jak vidíte na plno, s DX11 v 5760x1200, to není žádný problém hrát na 40-60FPS, takže hra opravdu není nijak náročná v běžném rozlišení 1920x1200 si ji zahrajete bez problémů naplno takřka na čemkoliv.   

Když si zapnete tu tessellaci, tak ty hory jsou pěkné, ale nesmíte se dívat na detaily. Když s letadlem slétnete nad zem a podíváte se pod sebe – ouch. Textura s ultra nízkým rozlišením povrchu a na tom hranaté jednoduché a ohyzdné modely budov, stromů, staveb a pozemních jednotek. Zkrátka tessellace použitá na hory je fajn, ale když do těch hor prsknete hranaté modely všeho ostatní bez tessellace a s lowres texturami, je to vražedná kombinace a přímo to vypichuje ty nedostatky a rozdíly, než aby je to maskovalo. Přitom se shora všechno vypadá nádherně.

Trochu se mi nelíbí zpracování zvuků, jsou podle mě moc tlumené a také je hra straně ukecaná. Jinak zpracování modelů letadel je jako vždy vynikající a radost pohledět. Zpracování ostatních modelů už je horší, většinou jednoduché hranaté modely s nepříliš ostrými texturami.  

Potěšitelná je česká lokalizace, bohužel jen do doby, než zjistíte, že se do hry ale vůbec nehodí. Problém je, že všechny zvuky a namluvení jsou anglicky, a když si nezapnete titulky a necháte si metrický systém s metry a Km, zjistíte, že nemůžete rychle reagovat. Rychlost letadel se totiž mezinárodně udává hlavně v uzlech a výška ve stopách. Hra s tímto systémem počítá, česká lokalizace ale ne. Zkrátka ne vždy je lokalizace do češtiny přínosem a v tomto případě opravdu nebyla pro tuto hru nutná a přínosná.

Takže závěr ….



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!Pátek, 29 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 289x
Komentářů: 0
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!Thursday, 28 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 360x
Komentářů: 0
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?Wednesday, 27 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 800x
Komentářů: 0
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!Tuesday, 26 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 0
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!Monday, 25 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 957x
Komentářů: 0
LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight – facka pro Rocksteady
LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight – facka pro RocksteadyFriday, 22 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 663x
Komentářů: 0