RECENZE: Wasteland 2 – Tahová RPG nirvána ze staré školy aneb hra na dlouhé zimní večery! Tisk E-mail
Napsal Ladislav Hrňa
Pondělí, 22 prosinec 2014
RECENZE: Wasteland 2 – Tahová RPG nirvána ze staré školy aneb hra na dlouhé zimní večery!

Mě osobně se hra skvěle hrála. Několikrát jsem při psaní naznačil, že hru jsem nehrál jen jednou. Nevěřil jsem, že se mi to někdy stane, ale po dohrání hry se celá skupina vyexportuje a při volbě nová hra pak můžete svou skupinu použít a začínáte ne se "smrkáči", ale s ostřílenou bandou a pak si užijete ovce své tvrdé práce, při druhé hře pak už jen dopilujete styl hry, zkoumáte jiné možnosti řešení, kdy vždy nejsou jen dvě, ale je jich více. Prostě si to maximálně užíváte oproti první hře, kdy si vše musíte tvrdě vydřít. No a jak dlouho Vám to hraní zabere? Jste zvyklý hrát hru 10 hodin, 20 či neuvěřitelných 50 hodin? No první hra mi zabrala 86 hodin a při dokončení druhé hry jsem skončil na pěkně zaokrouhlených 150 hodin. Závěr je pak tvořen pěkným výčtem toho, co jste ve hře ovlivnily a jak to vše skončilo. Vlastně vám to udělá pěkný výčet následků Vašich rozhodnutí.

Zde jsem dovedl dobrý kus práce

No co tak ještě dodat? Tahle hra se mi recenzuje těžko, je to komplexní promyšlený svět, detaily jako hlášení ve vysílačce, které přímo souvisí s vašimi činy, či společnice, kdy jedna je pacifista a aby Vás neopustila tak musíte vždy nechat vyvolat boj druhou stranu (což občas hodně bolí), nebo milovník zvířátek, kdy omyly jako výstřel do psa znamená odchod. Putování po poušti vyžaduje vodu, vše má prostě logiku. Ale abych jen nechválil, tak hra potřebovala 3 updaty, aby byla slušně hratelná, ale zase ty vycházely celkem rychle a dneska už je dokonce čtvrtý. Já hrál první hru s druhým a druhou pak s třetím updatem. Ale zase kluci toho přidaly celkem dost, třeba mód pro barvoslepé hráče, což jsem viděl prvně v životě.

Jak to vše uzavřít? No pokud oželíte to, že hra není TOP technická záležitost a překlad do češtiny asi nikdy nebude, tak Vás čeká neuvěřitelná porce zábavy, výzev, atmosféry a probděných nocí. Pro mne je to nejlepší hra co jsem kdy hrál za pouhých 30€. Toto je pro mne jasný důkaz, že komunitní financování je lepší než velké vydavatelské domy.

• Druhý pohled by "DD":

Jak jste poznali, recenzi jsem tentokrát pro vás nepřipravil já, ale jeden z našich čtenářů :). To proto, že jsem zkrátka tuhle parádní hru stále nedohrál tak daleko, abych si s klidným svědomím troufal napsat celkovou recenzi. Nicméně z těch cca 30 hodin hraní v mém případě to vidím takto:

Osobně mám klasické RPG rád, líbí se mi ale i novodobé pojetí Fallouta, či Skyrim, takže nutně nebudu vykřikovat, že skvělé RPG musí být nutně izometrické. Rozhodně se dají věci udělat tak, aby příběh, rozhodnutí a hratelnost byla skvělá jak u hry viděné z první osoby, tak z izometrického pohledu s ryze tahovým ovládáním. Nicméně je rozhodně dobře, že nám někdo připomněl, že izometrické hry měly něco do sebe.

Wasteland 2 je herní lahůdka a s přehledem svými herními kvalitami strčí do kapsy drtivou většinu her, která letos vůbec vyšla. Na Dragon Age 3 to asi nemá, přeci jen ten je komplexně zpracovaný v některých ohledech o třídy lépe, ale musíme vzít v potaz, v jakých podmínkách hra vznikala. Je rozhodně důkazem, že hra finančně podporovaná přímo hráči a dělaná skutečně pro hráče, je možná. A v letošním roce to nedokazuje jen Wasteland, ale aktuálně vydaný Elite: Dangerous. A to ani jedna z těchto her nedosahuje úrovně financí, které hráči nasypali TOP projektu mezi komunitně financovanými hrami, což je Star Citizen. Každopádně jak vypadá hra dělaná s cílem ne vydělat, ale udělat maximálně kvalitní hru z herního hlediska, to Wasteland 2 dokazuje. Podle mě není Wasteland 2 stylově "oldSchool" hra, je oldschool protože ve vší nahotě ukazuje bídu současné herní produkce a připomíná časy kolem přelomu století, kdy se hry dělaly skutečně pro hráče, ne pro akcionáře ...

Wasteland 2 není dokonalý, tvůrci to vydali podle mě přeci jen trochu předčasně, ale chybky se daří opravovat. Co by si zasloužilo více pozornosti, je ta grafická stránka, mohlo by to přeci jen vypadat o třídu lépe. Ale hratelností je to paráda, má to výzvu, obtížnost, humor, zvraty, prostě herní pecka a jedna z nejlepších her roku. Dalo by se říci i vůbec nejlepší, pokud bychom zohlednili i skromné podmínky, ve kterých vznikla. Pokud si tedy chcete připomenout, kvality skutečně kvalitní her a RPG k tomu, je Wasteland 2 přesně pro vás ačkoliv abych byl úplně upřímný, starý Fallout 2 je jako stylově stejná hra pořád lepší :)!