RETURNAL – TEST výkon GPU a CPU a RECENZE velmi originální akční hry Tisk E-mail
Neděle, 05 březen 2023
RETURNAL – TEST výkon GPU a CPU a RECENZE velmi originální akční hry
TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry

RETURNAL je další povedený PC port od SONY. Současně jde asi o nejméně mainstreamovou hru, kterou prozatím jako původně PS exkluzivní pro PC vydalo. Herně, co by střílečka, není sice až tak objevná akčními pasážemi, ale prostředím, systémem příběhu, efektu, který zde má smrt na příběh i prostředí, je velmi originální. Pokud ji budete hrát sami, je také poměrně těžká, v kooperaci se obtížnost výrazně sníží, nicméně to podle mě poněkud rozmělňuje ten příběh a velmi stísněnou atmosféru, kdy jste prostě sami na velmi cizí planetě a většinu času nevíte, co se vlastně děje, proč se po smrti vracíte, i když se vlastně úplně nevracíte a snažíte se tomu přijít na kloub. Na první průchod jde o hodně zapamatovatelnou hru.

Je velmi atmosférická, není však strašidelná, rozhodně to však nejde o „sluníčko a procházku“ :). Hratelností připomíná mix mezi DooM a Prey, stylem příběhu a omezeným počtem nepřátel má blíže Prey. Ač jinak co by akční střílečka není výrazně originální, hraje se dobře, akční sekvence jsou zábavné, samozřejmě není to tak frenetické jako DooM, i když ho to může v některých okamžicích připomínat, zejména množstvím projektilů, které na vás děsivě vyhlížející velcí nepřátelé chrlí. To se najednou relativně temná hra rozzáří, a máte co dělat se všemu vyhýbat a zároveň se snažit trefit cíl. Systém uzavřených koridorů s krátkými odbočkami, vracením se a následné arénou s bossem není sice objevný, ale prostě dobře funguje, byť herní dobu občas zbytečně natahuje a narušuje atmosféru.

Pokud jde o délku hru, záleží na tom, jak moc budete umírat, případně jak moc budete prozkoumávat lokace apod. Obecně by hra měla trvat nějakých 10 – 16 hodin do „konce příběhu“, jinak se dá samozřejmě hrát fakticky nekonečně. Jak jsem řekl, v kooperaci je výrazně snazší, ale připravíte se o hutnou atmosféru singlplayerového průzkumu a vyšší obtížnost.

Tohle je nakonec ted yjedna z originálnějších akčních her, zejména výtvarně a podáním příběhu. Nicméně kolik mainstreamových hráčů dá téhle stísněné tajuplné akci šanci, natož ji dohraje, je podle mě otázkou. SONY dost riskovalo, tohle je rozhodně jeden z méně „mainstreamových“ titulů a cílí na užší publikum, které má rádo „trochu divné věci“ :). Osobně si také myslím, že SONY si hodně ublížilo načasováním vydání, kdy naservírovat tuhle hru v extrémně herně bohatém únoru 2023, byla prostě chyba. I naše redakce měla spousta jiného hraní a testování, a to zdaleka netestujeme a nehrajeme všechno, co vyšlo. SONY samo tímhle načasováním vydání zahrabalo tuhle hru tak, že spousta lidí ani neví že vůbec vyšla, nebo už zapomnělo že vyšla. Přitom nechápu, proč si SONY nevybralo jiný termín. Tohle není vyloženě novinka. Originálně jde o hru z roku 2021 pro PS5, takže vydat PC verzi kdykoliv mimo herně přeplněné období, ji mohlo dát podstatně větší pozornost, které by se jí automaticky dostalo ze strany médií i hráčů, kdy se v herně sušším období všichni nudí. Kdo tedy u SONY rozhodl vydat tuhle hru v únoru 2023, je vyloženě sabotér. Horší termín si opravdu vybrat nemohl, skvělý jen jen pokud se cíleně snažíte, aby vaše hra co nejvíce zapadla. Samozřejmě na kvality samotné hry tohle nemá vliv, nicméně vůbec bych se nedivil tomu, kdyby mnozí z těch, kteří tuhle recenzi čtete, jste o vydání téhle hry slyšeli poprvé.

Jak říkám škoda, protože už takhle poměrně stylový zvláštní titul, který neosloví velké davy, má ještě méně pozornosti. Pro ty, kteří rádi divnější věci, solidní akční atmosférickou hratelnost a slušně fungující hru, jde však o velmi zajímavý titul, jehož objektivní hodnocení je ovšem dost obtížné. Pro někoho to bude 6/10, pro jiného skoro 10/10. Jde o záměrně divnou hru v některých ohledech, o tom není sporu. Ale prostě funguje a tvůrcům se rozhodně nedá upřít skutečný tvůrčí zájem, nejen herní tvůrčí umělecký um ale i technicky a hratelností velmi funkční výsledek.

Hodnocení hry: 88%

Za poskytnutí hry na TEST a recenzi děkujeme SONY

Hra odehrána na sestavě: