TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – jaká je originální velká česká hra? Tisk E-mail
Tuesday, 17 July 2018
TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – jaká je originální velká česká hra?
Test výkonu CPU a GPU a technické zpracování
Co se povedlo a nepovedlo ...

• TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance

– jaká je originální velká česká hra?

Největší herní projekt z ČR letos konečně dorazil. Máme pro vás podrobnou recenzi a benchmark. Hra vyšla už v únoru, ale já jsem s jejím finálním hodnocením nějakou dobu počkal. Byl jsem zvědav hned na několik věcí. Jak tvůrci opraví poměrně zásadní počáteční problémy hry, jak přistoupí k připomínkám hráčů, jak se bude vyvíjet podpora a doplňování obsahu a optimalizace a jak se vlastně bude hra hráčům jako celek líbit, tedy zda půjde o úspěch, nebo propadák. Teď v červenci už máme ve všem jasno, takže vám nabízím kompletní recenzi hry po dohrání (80 hodin) a také benchmark v aktuální verzi, která již proti původní získala několik updatů, dokonce i detailnější balíky textur apod. Dnes si tedy s odstupem několika měsíců shrneme, jaká je vlastně celá hra, která je asi největším herním projektem od českých tvůrců od dob první MAFIA., Hra, která je dělaná, co by velký herní AAA projekt s cílem zaujmout hráče po celém světě a dokonce jim představit historii Českých zemí (za což mají WarHorse velké plus).

• Kingdom Come: Deliverance

Co je vlastně Kingdom Come: Deliverance? Jedná se o velké RPG z pohledu první osoby, odehrávající se na území českého státu na začátku 15. století. Klade důraz na realističnost prostředí a období, ve kterém se odehrává, tudíž na rozdíl například od SKYRIMu či Zaklínače, jsou zde herní možnosti pochopitelně omezeny. Takže žádná kouzla, draci apod. I když s českými báji a pověstmi či pověrami přijdete během svého putování také do styku. Každopádně tvůrci slibovali hardcore RPG středověký zážitek a do značné míry se jim slib podařilo splnit. Ačkoliv právě tento cíl byl terčem obav, zda to potřebnou velkou část hráčů vůbec zaujme a bude bavit hrát.

Starší kampaň na Kickstarter, prostřednictvím které tvůrci požádali samotné hráče o podporu a finanční zdroje, však byla rekordně úspěšná a jde s přehledem o jeden z nejúspěšnějších aktuálně dokončených herních projektů, který spolufinancovali samotní hráči. Nakonec se podařilo tímto způsobem vybrat kolem 36 milionů korun. Ač se to zdá jako hodně, podle magazínu FORBES činily celkové náklady na vývoj hry skoro 750 milionů korun. Odpovídá tomu výsledek? Ano i ne.

• Jaká je hra?

Přes prohlašování o unikátnosti hry a hardcore zaměření, je nutné říci, že z valné většiny používá stejné herní mechanismy, které nalézáme u podobných velkých RPG her posledních spoustu let. Zde se tvůrci trochu sami omezili možnostmi absencí fantasy prvků (například SKYRIM). Nicméně snažili se to vynahradit dobovými prvky, ačkoliv ve výsledku fungují velice podobně, jako právě v jiných fantasy RPG titulech. Pokud jsem tedy měl z počátku obavy, zda „realistické“ středověké RPG bude i pro mě jako hráče zábavné, tak po dohrání hry mohu říci, že obavy nebyly na místě.

Přesto však musím říci, že zdaleka ne vše odpovídá slibům, očekáváním, a hlavně možnostem a potenciálu. Celkově hra působí skutečně jako takový první pokus (pochopitelné). Velké hratelné DEMO, které jako by bylo součástí nějakého většího celku. Nahrává tomu i příběh, který sice víceméně nějak smysluplně začíná, ale v podstatě nemá konec. Stejně tak prostředí je na současné poměry docela malé a omezené, byť jeho nevidaně věrně dobově odpovídájící zpracování je velmi povedené.

Samozřejmě tvůrci museli myslet na to, že hra má být v první řadě hra, takže pochopitelně herní mechanismy a prvky fungují podle toho. Nedá se říci, že by WarHorse objevovali Ameriku, v podstatě vzali základní první velkých RPG her jako je zlepšování vlastností postavy učením s tím související možnosti nošení a používání lepší výbavy a schopností atd. Hra má denní, noční režim, spousta NPC, kteří podle něj žijí a jednají a spoustu dalšího. Hra a postavy na vás také reaguje podle vašich skutků. Součástí hry je hlavní příběh, ale také rozvětvené zajímavé vedlejší příběhy a questy, kdy je pravdou, že hra vede o něco méně za ručičku, ale vede za nic přesto stále. Nedá se říci, že by součástí hry byl nějaký prvek, který bychom ještě neviděli. Tvůrci se maximálně snažili o jeho unikátní zpracování a podání.

Součástí hry je tak například velmi zajímavý soubojový systém beroucí do úvahy reálné zacházení s dobovými zbraněmi a také typy brnění apod. Výsledkem je jeden z nejzajímavějších soubojových systémů ve středověké/fantasy hře z prvního pohledu vůbec. Pravdou ale je, že nebude po chuti každému. Ve hře je proto i možnost vycvičit se pořádně v lukostřelbě, což byl můj styl, jak jsem prošel hrou a upřímně, lukostřelba je zde zdaleka nejsilnější a nejrychlejší možností, jak čelit a vyřídit i několik protivníkům najednou. A to je záměrně její realistická účinnost snižována čistě herními rozhodnutími nastavení (například umělou velmi nízkou rychlostí „nabíjení“ a natahování luku).

Hra nabízí také detailně propracovaná a fungující historická místa, spousta věcí ke čtení, jízdu na koni, lov, sběr, alchymii, řešení questů různými způsoby a systém reakcí NPC na vás podle vašich skutků, vzhledu apod. Ač hra nevede vyloženě za ručičku v questech, dá se zvládnout i bez toho, byť proti SKYRIM apod. budou muset u řešení úkolu mnozí používat více hlavu, než jsou zvyklí. Hlavní příběhová linie je překvapivě solidní, dokáže překvapit, ale skýtá i několik zklamání. Nicméně k tomu se dostanu k závěru recenze.

Nyní se podívejme, jak hra šlape na našich počítačích v aktualizované verzi proti vydání a řekněme si něco o technickém zpracování hry samotné.

Spuštěno: 487x