TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – jaká je originální velká česká hra? Tisk E-mail
Úterý, 17 červenec 2018
TEST výkonu a RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – jaká je originální velká česká hra?
Test výkonu CPU a GPU a technické zpracování
Co se povedlo a nepovedlo ...

• Co se povedlo a nepovedlo ....

Uběhlo tedy 5 měsíců od vydání hry, během kterých tvůrci vydaly několik updatů pro hru opravující opakující se chyby a bugy a upravující některé vlastnosti hry. Jeden update se také soustředil na grafické vylepšení hry, bohužel ani jeden update zatím nevyřešil totální absenci optimalizace hry a její přehnané nároky na moderní hardware, který pořádně neumí využít.

U hry jsem nakonec zůstal 80 hodin, a dohrál jsem ji celou i s většinou vedlejších úkolů. Takže těžko mohu hru prohlásit za nezajímavý propadák ;). Není to propadák a mnoho dalších se mnou jistě bude souhlasit. Komerčně je také solidně úspěšná. Její vývoj stál sice nějakých 800 milionů korun, ale k zaplacení prý stačilo prodat půl milionu, a nakonec prodeje už znatelně překročili 1 milion. Na první hru stále poměrně malého studia, hru pro poměrně omezenou a náročnou skupinu hráčů, je to více než slušné.

Musím ale říci, že mohlo být i lépe. Tvůrci se svými rozhodnutími ohledně některých herních mechanismů připravili o část hráčů. Některé mechanismy a systémy v základu jsou nastaveny schválně tak, aby jako dělaly hru těžší, protože bez nich by hra byla strašně jednoduchá. Nicméně věci jako nutnost odpočinku, značně omezené zdroje, způsob jak funguje systém ukládání, absence zaměřovače u luku (přitom u meče jej máte), prostě tyhle věci nedělají hru těžší, jako spíše více frustrující a otravují hráče. Naštěstí hra podporuje módy a tak hned se objevily módy, které výrazně pomáhají hru si užít. Takže celou hru jsem prošel s módem, umožňující ukládání kdykoliv (bez Sejvovice) vážně nemám čas a chuť hrát opakovaně velké pasáže hry kvůli tomu že nesmím ukládat.

Kingdom Come: Deliverance na mě ale přesto působí jako produkt, který vyšel dříve, než měl. Důvodem byly nejspíše docházející finance na vývoj. Každopádně hra by si zasloužila ještě půl roku až rok intenzivního vývoje zejména po stránce optimalizací. Co se týká obsahu, hra působí dojmem takové větší DEMO verze. Pravda, SKYRIM, Witcher 3 nebo Fallout 4 apod nás strašně rozmazlují svou rozsáhlostí (hlavně proto, že jde o několikáté pokračování, takže vývojáři jsou zkušení), takže menší mapa je trochu problém, zejména s ohledem na nepříliš obsáhlý hlavní příběh bez zakončení. Hra řekněme obsahuje v podstatě vše, na co jsme z RPG her zvyklí, jen je toho prostě o třetinu až pětinu méně. Neumím si představit, že by hra vyšla, jak bylo původně zamýšleno, tedy rozdělena na tři díly. To by byl průšvih.

Kingdom Come: Deliverance sice sliboval hardcore zážitek středověkého RPG, ale řekl bych že když osekáte SKYRIM o fantasy prvky, že vám zbude vlastně právě tahle hra. Některé prvky fungují téměř identicky, včetně absence rozumné AI, znovuobjevování se nepřátel ve „vyčištěných“ oblastech, fungování herních prvků jako NPC či navazování vztahů. U řady věcí ale vyčnívá to, jak si tvůrci ulehčili práci, aby hra už mohla vyjít. Takže chování světa vůči vám je sice o něco lepší než ve SKYRIM, ale i tak má logické trhliny, například vás NPC zdraví jako starého známého i tam, kam jste poprvé přijeli apod. Fungování vyjednávání je občas k smíchu, rozmanitost výbavy vzhledem ke statistikám je značně omezená, chybí například brnění na koně (vyjma jednoho dílu ukrytého na jednom místě mapy, kam se mimochodem dostáváte způsobem, který se za realistický rozhodně označit nedá), chybí kuše, romance s Terezou je zajímavá, jenže poté už chybí co dál a její chování vůči vám nedává smysl, chybí řada věcí. Prostě když se zaměříte na jednotlivé prvky a detaile, zjistíte jak moc je tam nedodělaného, otevřeného či chybějícího.

Největším zklamáním je pro mě to, kdy jsem se těšil na ty slibované velké bitvy, které jsou součástí hlavního příběhu. Takže jsem věnoval maximum časů a úsilí k sehnání nejlepší výbavy, než jsem se do dokončení příběhu pustil. Problém je, že jako maximálně vytrénovaný lukostřelec, je pro mě otázkou zabití i nejtěžšího soupeře 1-2 maximálně 3 střely, přičemž se tvůrci snažili uměle ztížit lukostřelbu absencí zaměřovacího kříže a nerealisticky zoufale pomalým přebíjením a natahováním luku (v reálu i jako netrénovaný střelec to zvládám minimálně 2x rychleji). Když vám ale řeknu, že jsem byl schopen sám vystřílet celý tábor po zuby ozbrojených nepřátel o síle 30 vojáků, tak vážně nevím, co si o hře myslet. Největší zklamání byly ale ty inzerované velké bitvy. Takže jsem si připravil a bitvy začala. Vypadalo to dobře, desítky vojáků zamířili do středu a vy jejich součástí, jenže stačilo pár výstřelů z luku a bylo po bitvě z mé strany. Prostě jsem zabil těch pár vojáků v oblasti, zbytek byl rychle přemožen a byl konec! Právě z toho, jak rychlé jsou ty „velké“ bitvy, jsem velmi zklamaný. Pravdou je, že hra je velmi špatně dimenzována z mnoha hledisek. Ve SKYRIM, FALLOUT nebo Witcher 3 jste sice v pozdějších fázích hry extrémně silní, ale i tak jsou tam stále silní nepřátelé apod. Tady? Kolem 10 hodiny hraní už jsem měl solidní výzbroj a výbavu i naboostovaný skill lukostřelby a už jsem byl k neporažení a hra neměla žádnou výzvu.

Tedy když nepočítám systém ukládání, který nedělal hru těžší, jen delší kvůli opakování pasáží, protože jste si nemohli uložit, když vás náhodou zabili (což se mi ale od 10hodiny hraní nestalo i to i bojích s přesilou).

Takže to pojďme sesumírovat ...

Spuštěno: 1054x