Oficiálně: AMD FreeSync ve standardu DisplayPort 1.2a - plynulejší hry i video a nižší spotřeba Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 13 květen 2014
altAdaptivní synchronizace obrazu jako standard Adaptive-Sync. Konkurenční G-Sync končí?

Spekulované se stalo skutečností. AMD dokázala do standardu VESA DisplayPort 1.2a prosadit svou FreeSync technologii. Nově bude známa jako Adaptive-Sync pro všechny. A co bude s konkurenční nestandardní G-SYNC, se kterou nás chtěla NV donutit platit za další nadbytečnou elektroniku do monitoru stovky dolarů? Pravděpodobně zanikne. Adaptive-Sync totiž přináší a řeší vše a bez přídavné drahé elektroniky. U většiny současných monitorů budou stačit pravděpodobně jen malé úpravy.

Adaptive-Sync by tak mělo zajistit v první řadě nižší spotřebu přizpůsobením  obnovovací frekvence zobrazovanému obsahu, tedy konkrétně se sníží frekvence překreslování obrazu, když to není nutné a tím klesne spotřeba. Velmi zajímavé je to hlavně u mobilních PC, ale fungovat to bude i na běžných monitorech. Adaptive-Sync by také dle původního záměru G-SYNC měla zajistit plynulejší zobrazení her, videa a prostě 3D obsahu. Minulostí by tak měl být tearing díky srovnání frekvencí toho co vysílá grafika a zobrazuje monitor. Samozřejmě vše se týká situace, kdy máte monitor připojený skrze DP1.2a k podporovanému GPU.

Vzhledem k tomu, že se jedná o oficiální standard, lze očekávat, že podporu Adaptive-Sync (dříve AMD FreeSync) postupně zavedou všichni výrobci monitorů a samozřejmě i grafických čipů. Prozatím by měla být kompatibilita zajištěna u g rafik AMD Radeon sérií R7 260/260X a R9 290/290X. U APU jsou to pak Radeon grafiky u KABINI/TEMASH a BEEMA/MULLINS. V podstatě tedy vždy jen u nejnovější GCN+ GPU. AMD však uvádí, že plánuje na rozšíření podpory i pro starší GCN grafiky. Rozsah adaptivní synchronizace bude záležet na možnostech konkrétního monitoru - jako příklady jsou uváděny rozsahy 9-60Hz (což je případ většiny současných LCD), ale budou i 17-120HZ, 21-144HZ nebo 36-240GHz. Vše je samozřejmě již ve stavu testování.

Podle našich informací by monitory s podporou Adaptive-Sync měly dorazit ještě letos, zhruba za 6-12 měsíců. Není vyloučeno, že výrobci upraví i některé stávající modely (u některých by mohl stačit nový firmware). AMD pak v dohledné době vydá oficiální Catalyst ovladače, které na Radeon grafikách možnost Adaptive-Sync zprovozní. Můžeme očekávat, že Intel i NV budou chtít možností Adaptive-Sync také využít, takže připraví také podporu. Technicky samozřejmě není žádný důvod, proč by adaptivní synchronizace měla být záležitostí jen grafik AMD.

Za připomenutí stojí, že princip této technologie je znám už hodně dlouho. AMD jej dokonce má ve svých GPU už několik generací a zamýšlela její využití právě hlavně ke snížení spotřeby u mobilních PC. Až poté, co loni NV oznámila G-SYNC s využitím k dosažení plynulejšího obrazu hry/videa, AMD konečně svou FreeSync dotáhla k hotové technologii. Vzhledem k tomu, jak rychle se stala oficiálním standardem VESA, ode dneška známá jako Adaptive-Sync, lze usuzovat, že ji AMD v podstatě už ale měla stejně hotovou. Konkurenční G-SYNC je tak naštěstí slepou cestou, vděčni ji můžeme být možná za to, že možná byla posledním impulsem k vytvoření standardu Adaptive-Sync, i když i to je sporné. Zcela určitě ale nezapomeneme na to, kolik si NV chtěla za G-SYNC účtovat a dělat ze všech blbce, že k dosažení kýženého výsledku musíme už tak drahý monitor plný elektroniky osadit ještě další elektronikou za další stovky dolarů a samozřejmě by to fungovalo jen na grafikách GTX. Inu nejen na případě G-SYNC ale i třeba GTX TITAN-Z nelze nevidět, že někdo evidentně zkouší, jak moc si uživatelé nechají kálet na hlavu, a kolik blbců se najde a své peníze vyhodí zbytečně oknem a ještě budou ostatní lidi kolem přesvědčovat, jak skvělé to je.

Takže Adaptive-Sync je tady a samozřejmě budeme situaci sledovat. Naplňuje se tedy má vize, kterou jsem před časem nastínil, že pokud je tato technologie zajímavá, tak se rychle prosadí jako skutečný standard a rozhodně bez přídavné drahé elektroniky a komplikací. Jsem jen zvědav, jak rychle se k AMD přidá Intel a NV a jestli se někdo omluví za to, že chtěl z lidí udělat blbce, kteří uvěří tomu, že nejkratší cestou k cíli z bodu A do B je to vzít oklikou přes body C a D a ještě si za to připlatit.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 488x
Komentářů: 0
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1180x
Komentářů: 2
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1943x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1917x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2563x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2175x
Komentářů: 1