České RPG bez mágů a draků Kingdom Come vybralo 37 milionů korun! Herní vydavatelé poraženi. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 21 únor 2014
altO RPG ze středověku bez kouzel, elfů a draků nebude zájem říkali herní vydavatelé. Opak je pravdou.

 

 

 

Když Warhorse obcházelo se svým projektem Kingdom Come velké herní vydavatele, slyšeli jen odmítání, že o takovou hru nebude zájem. Hráči prý chtějí RPG s magií, elfy, trpaslíky a draky, jinými slovy chtějí SKYRIM. Českému teamu se ale podařilo zajistit si investora, nicméně přeci jen po odmítnutí herními vydavateli vznikla skutečně pochybnost, zda tento titul opravdu má u hráčů šanci.

A tak se Warhorse vydalo na KickStarter s cílem vybrat poměrně značných 300 000 liber (zhruba 10 milionů korun) přímo od hráčů, kteří si většinou za přispění vlastně předobjednali hru. Bylo skoro jasné, že pokud se ta částka nevybere, vývoj hry by byl pokud ne rovnou ukončen, tak výrazně omezen. Jenže hráči ukázali herním vydavatelům, že o kvalitní hru je zájem po celém světě. Za ten předepsaný měsíc kampaně na KickStarteru se vybralo 1 106 371 liber (1,83 milionu dolarů), tedy bezmála 37 milionů korun!

A kampaní na KickStarteru nezískalo WarHorse jen zájem hráčů, ale také zájem dalších vývojářů, kde nejcennější je podpora a spolupráce s vývojáři hry StarCitizen, která staví na stejné technologii a stejně také spoléhá na komunitní financování. Nutno říci, že obří vesmírná akce Star Citizen při své úvodní kampani na KickStar získal podobný počet přispívajících a vybral 2,13 milionu dolarů, tedy ne o moc více než  přeci jen výrazně hardcorověji zaměřený Kingdom Come. No a stejně jako Star Citizen pokračuje ve vybírání (tedy vlastně předplatném hry), kdy už vybral 39 milionů dolarů (780 milionů korun) a zveřejňuje tak další a další věci, které za to do hry budou přidány, Kingdom Come půjde stejnou cestou. Brzy bude spuštěn obchod na stránkách hry, kde dále budete moci vlastně předplácet si hru s dalšími bonusy a přispívat tak na vývoj a vývojáři tak při splnění a pokoření dalších částek budou zveřejňovat další věci, které do hry budou moci udělat a jak budou moci hru vylepšit.

Jinak doporučuji náš článek, ve kterém jsme vyzpovídali hlavního vývojáře hry ohledně použitých technologií. Nyní víme, že hra míří v ořezané verzi i na PS4 a Xbox One, ale že díky spolupráci se StarCitizen se můžeme těšit na opravdu maximální technologickou a grafickou kvalitu u PC verze, která je nadále prioritní. Mimochodem aktuální zprávou je, že Warhorse výrazně zvýší počet svých vývojářů a řady doplní část vývojářů ze zrušeného studia 2K Czech.

(pořádná herní ukázka ... )

Otázka na závěr, která jistě mnohé napadá, zda herní vydavatelé byli hloupí, že hru odmítli. Odpověď je jednoduchá. Herní vydavatelé nejsou hloupí, jen svým přístupem zničili herní vývoj a ničí velké hry. Zvykli si na to, že většina peněz na vývoj hry směřuje ve skutečnosti do marketingu, samotné hry jsou většinou odfláklé po všech stránkách, často zrecyklované a zjednodušené opakování předchozích dílů a to jim vydělává velké peníze. Velcí herní vydavatelé prostě nechodí do rizika a chtějí jednoduché hry, které budou rychle a snadno hotové, nenabídnou toho hráčům tolik, aby následně mohla vznikat DLC a rok na to vycházet další díly, ve kterých se třeba změní jen kulisy a přibude tam třeba pes a to vše znovu za plnou cenu nové hry. Současní herní vydavatelé chtějí prostě masovky, kterými zničili herní trh a vývoj. Hry jako Kingdom Come či Star Citizen se vyvíjí a vznikají tak, jak ještě před 10-15 lety vznikaly velké AAA hry, tedy pořádně s maximálním ohledem na maximální kvalitu výsledku, nikoliv s ohledem na minimalizaci práce, maximalizaci výdajů na PR a reklamu a maximalizaci zisků při prodeji. U velkých herních studií a velkých her je dnes hráč totiž až na posledním zájmu a hratelnost i technologická kvalita úplně v pozadí. Proto vlastně buďme rádi, že herní vydavatelé odmítli Kingdom Come a to se muselo vydat cestou oslovení přímo hráčů. Ti o kvalitní hru zájem zjevně mají.

Samozřejmě pozici kluků (i holek) ve WarHorse rozhodně osobně nezávidím. Ačkoliv se zdá 37 milionů korun jako hodně (na české herní poměry je to hodně), pořád je to jen 1,8 milionu dolarů a pokud to má stát za to, tak bude potřeba mnohem víc. S přízní hráčů však také vzrůstají nároky a očekávání, takže následující měsíce a roky Warhorse budou pravděpodobně makat tak, jak to většina lidí v ČR nezná :). Jako příznivec kvalitních her (herně i technologicky) a jako "novinář" s možností oslovit desítky tisíc čtenářů, budu samozřejmě držet Warhorse palce a sem tam samozřejmě na DDWorld.cz budeme vás čtenáře informovat o tom, jak se tento parádní projekt vyvíjí. No a pokud se nestane nic nepředvídaného, tak snad v tom prosinci 2015 přineseme i recenzi a technologický test :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 14:26:35
avatar
Ahoj DD,

podpořil jsi tuto hru na Kickstarteru i ty sám?

A pokud ano, jsi ochoten sdělit jakou částkou?

Díky!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 15:01:21
avatar
Bohužel ne, stejný důvod jako mnozí další - problém se systémem podporovaných platem na KickStarteru ... podpořím ji ale na stránkách Warhorse, až spustí obchod, který bude podporovat více druhů plateb.

Pravděpodobně si koupím krabicovou verzi hry, nicméně protože osobně nejsem zase takový fanda středověkých RPG, více mě zajímá Star Citizen.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 16:02:13
avatar
Hm jo, jediná hra co sem podpořil zatím na Kickstarteru byla ta co má draky i magii. A vlastně sem jí podpořil právě díky systému placení taky přímo u tvůrců.
Hrabi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 14:30:40

Na hru se moc těším a z článku věta, v níž se píše "změní jen kulisy a přibude tam třeba pes", mě pobavila.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 15:01:30
avatar
;)
alesv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-22 09:44:50
avatar
chybi tam jen uz ty rybicky
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-22 14:08:12
avatar
Rybičky má Star Citizen, díky vzájemné výměně kódů by mohl nějaké dodat
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 17:27:12

Také se na ni moc těším A ta věta s tím psem ... Hned muselo být každému jasné, o kterou hru se jedná
semtexxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 14:34:47
avatar
Čo k tomu dodať. Dúfam, že touto hrou dostanú dnešní producenti “hier” ako sa vraví po česky “za vyučenou” a začnú vydávať kvalitné a hlavne prepracované hry a nie len produkty pre ovečky. Potom ako som pozrel všetky možné prezentácie tejto hry musím len zatlieskať. Vidieť ako sa tvorcovia s vývojom doslova bavia, a tak nepochybujem, že to bude pecka.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 15:59:48
avatar
Obávám se že ne. Netuším jaké je vaše pracovní zařazení a zda pracujete vůbec. V dnešním zvráceném světě logika výdělku funguje asi takto. Vydělávám a chci vydělat víc. Zkusím zdražit a prodej se propadá, tedy vrátím cenu tam kde byla a snižuji náklady a tedy často i kvalitu. Po čase zájem zákazníků začne upadat, a firma ještě sníží náklady a ještě sníží cenu.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 15:36:44
avatar
předposlední odstavec velice pěkně napsaný (a samo i pravdivý ) zlaté časy kdysi... dnes se akorát člověk přehrabuje v tunách her, kde kvalitní (resp. hodná peněz opravdových hráčů - nemyslím děcek co ví o starších hrách prd a kupují CoD furt dokola) je možná 1/10... a to asi ještě přeháním...
Neuge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 16:14:15
avatar
Sledoval jsem to na Kickstarteru celý měsíc a strašně tomu fandím, ale přemýšlel někdo nad tím, co se stane po vydání? Sice je moc pěkný, že se vybralo tolik peněz, ale je třeba počítat i s tím, že nezanedbatelná část z těch peněz bude následně chybět v kolonce "tržeb", protože v současnosti má opravdu velké množství lidí hru už de facto koupenou. Na celkovou $ bilanci pár měsíců po vydání jsem opravdu extrémně zvědavý.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 16:43:51
avatar
není to jedno když si na sebe ta hra vydělá tka jako tak? z těch tržeb by se stejně ten vývoj musel zaplatit
zilien [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-21 20:13:45

Tak to určitě chybět nebude. Hru díky kampani na Kickstarteru dostane 35 tis. lidí a pokud bude hra úspěšná, tak se jí prodají miliony.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-22 16:42:16
avatar
Na příkladu Warhorse a jejich Kingdom Come vs Cloud Imperium Games a Star Citizen je podle mě krásně vidět, jak si některá studia nerozumí s crowdfundingem.

Obě studia začala v podstatě stejně, potřebovala svým investorům dokázat, že o hru je zájem mezi hráči, i když o ní velká studia nestojí. Obě hry měly fungující prototyp a ukázaly perfektní trailer. Čím se Star Citizen výrazně odlišuje je skutečnost, že začal s vlastními stránkami. Vlastní fóra, vlastní obchod a kickstarter přidal jen tak mimochodem. Podle mě to byl klíčový krok, protože polovina herních magazínů informuje o jeho "úspěchu" na Kickstarteru, kde se vybralo přes dva miliony dolarů (přestože za stejnou dobu na svých stránkách vybrali miliony čtyři).

Star Citizen měl vlastní stránky a dalo se zaplatit, a i když nepodporuje všechny platební metody, podporuej jich mnohem více než Kickstarter (který navíc 5% příjmů sežere sám). To nejpodstatnější ale bylo, že měl otevřený obchod současně s kampaní a hned po ní. Lidé přispěli a zůstali na stránkách, sledovali updatey a informovali známé. Nakonec původní kampaň činí jen zlomek vybraných peněz (méně než šestinu a vlastní Kickstarter je pouhá osmnáctina vybraných peněz). Pokud vím, tak drtivá většina ostatních crowdfundingů naopak po kickstarteru skoro nic nebere, podle mě za to může to, že si nevybudují vlastní komunitu během kampaně a těsně po ní a nenechají lidi přispívat "doma", ale spoléhají se na externí stránku, která po kampani neumožňuje dodatečný výběr peněz (což se některým studiím stalo takřka osudným).

Na konci kampaně se o hře píše všude (i tady). Člověk jako já si řekne, ok, konečně je hra pryč z kickstarteru, můžu platit PayPalem. Ale to ne, obchod není připravený. U spousty her z kickstarteru je to podobné a prostě na ní zapomenu, po kampani se o nich nepíše, a skoro nic nevyberou. Kingdom Come má v současnosti ohromnou publicitu a žádný obchod.

Podle mě tenhle aspekt crowdfundingu spousta vývojářů nevychytala, zaměří se na kickstarter a po čase udělají vlastní obchod na posbírání drobáků a případné předobjednávky, ale netvoří vlastní komunitu na svých stránkách a nemají vlastní obchod v době, kdy mají největší publicitu. Podle mě je to škoda. Zrovna dneska jsem si všiml, že na Kicktraqu jsem kdysi sledoval Armikroga (od tvůrců Neverhooda, který patří do mých TOP 10) a nepřispěl jsem, protože když skončil kickstarter, tak neměl obchod a pak se o něm nikde nepsalo.

PS: Nějak zlobí komentáře, ne?
Drewitz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-23 22:17:58

Naprostý souhlas. Lidská paměť naštěstí! je velmi nespolehlivá.
Phil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-24 13:04:28

Co se týče Star Citizen, tak pořád nerozumím tomu, proč tam cpou lidi peníze a v takovém množství.
U Kingdom Come jsem u 18 updatu nevydržel a hru zaplatil na Kickstarteru. Už mají co ukázat a stojí to za to.
Zatím co Star Citizen, do této doby, mi neukázal vůbec nic a co ukázal bych nekoupil. Na slibech neujíždím.
Tak jsem za kluky ve Warhorse rád, že toho vybrali dost, ale ne extra moc, aspoň budou moci splnit co slíbili a z těch ukázek to vypadá, že by se jim to mohlo podařit.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-24 17:47:29
avatar
Citace:
Co se týče Star Citizen, tak pořád nerozumím tomu, proč tam cpou lidi peníze a v takovém množství.

Jsou rekordmani a pořád se o nich píše, navíc jde skutečně o AAA hru a mají věrnou komunitu.
Citace:
U Kingdom Come jsem u 18 updatu nevydržel a hru zaplatil na Kickstarteru. Už mají co ukázat a stojí to za to.

Mně nejde o to, že mají co ukázat, jen nepřispívám na kickstarteru, nějak mi nevyhovuje. Jinak docela mi vadí, že nevyloučili DRM, doufal jsem, že nezávislí vývojáři se něčemu takovému budou spíš vyhýbat, ale ani ho nepotvrdili, tak uvidíme.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-23 18:35:06
avatar
Citace:
Zvykli si na to, že většina peněz na vývoj hry směřuje ve skutečnosti do marketingu, samotné hry jsou většinou odfláklé po všech stránkách, často zrecyklované a zjednodušené opakování předchozích dílů a to jim vydělává velké peníze

tak tak, moja rec
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-24 21:24:07

DD a proč nikde nenapíšeš o RPG hře DEX, která je taktéž od českých vývojářů? Ta hra vypadá velice zajímavě, byť to není RPG velkého formátu jako Skyrim nebo Fallout.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 389x
Komentářů: 1
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1045x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1142x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3726x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1445x
Komentářů: 0