AMD RX 6600 XT v českých obchodech – ceny začínají a 10 990 korunách a karty jsou/byly skladem Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 11 srpen 2021
altTak AMD překvapilo. Radeon RX 6600 XT jsou dostupné za velmi atraktivní ceny.

 

 

 

 

Aktuálně vychází nová mainstreamová grafická karta AMD Radeon RX 6600 XT. S výkonem na úrovni starších Radeon RX 5700 XT a GTX 1080 Ti, ovšem s až o 100W nižší spotřebou a modernějšími technologiemi, je přesně tím, co má mainstream nové generace být.

Až tedy na cenu. AMD ohlásilo 379 dolarů, tedy 9700 korun vč. DPH jako oficiální doporučenou cenu, ovšem referenci žádnou nenabízí. Ceny tak stanovují výrobci karet sami. A většina výrobců začíná se svými modely na svých doporučených 399 dolarech, tedy 10 490 korunách vč. DPH za základní modely. Ty luxusnější jsou dražší.

Samozřejmě tyhle ceny nejsou těmi, ze kterých bychom za normální situace byli u mainstreamu nadšeni. Ani zdaleka. Ovšem za stávající situace, která panuje už ¾ roku, by to byla pecka. Speciálně když jediná dosud vydaná grafika nové generace pro mainstream v podobě NVIDIA RTX 3060, měla sice stát 9 tisíc, ale nikdo nikde ji za tyhle peníze neviděl a speciálně v ČR nekoupil. Vždy se prodávala mnohem dráž. Aktuálně ceny startují u skutečně skladem dostupných edic na 16 tisících, u těch lepších na 17 tisících a i to je zlepšení, protože se běžně prodávaly za 20 tisíc. Proto jsme s napětím čekali, za co se začnou prodávat nové Radeon RX 6600 XT, a jsme příjemně překvapeni!

  • AMD Radeon RX 6600 XT skladem za 10 990 korun!

Vzhledem k tomu, že nová karta od AMD má lepší výkon a mnohem nižší spotřebu, než konkurence od NVIDIA, je zajímavější kartou sama o sobě. I když tedy NVIDIA zkomplikovala AMD život tím, že lže o jejích doporučených cenách. NVIDIA sice tvrdí, že RTX 3060 stojí 8500 korun, ale za to ji nikde nikdo neprodává, speciálně ne FE edice, která vůbec u nás není dostupná a nikdy nebyla. Karty v kvalitách referenčních OC FE edic, stojí běžně podstatně více, takže nikde ani vzdáleně poblíž těm doporučeným cenám podobně kvalitní edici u nás nepořídíte (ani kdyby byla situace normální).

Aktuálně se ceny RTX 3060 pohybují mezi 16 – 17 tisíci. Samozřejmě někteří to nevydrželi a rovnou stanovili skalpovací cenu i u nových Radeonů (protože vědí, že to prodají tak jako tak). Takže na nejmenovaném obchodě je ASUS STRIX RX 6600XT, která začíná na více než 15 tisících (jen o 57% vyšší cena než je MSRP, což je docela úspěch, býval to v posledních měsících nejméně dvojnásobek). Co mě „pobavilo“ v tomto konkrétním případě více a proč se mu věnuji, že ten nejmenovaný skalper u toho hned uvádí 62% slevu. Že prý karta dříve stála 40000 korun. Nejsem si jist, ale není tohle náhodou trestné (a pokud ne, tak by být mělo):

Ta karta prokazatelně v prodeji nikdy před tím nebyla, natož za 40 tisíc. Za tohle by měly být minimálně likvidační pokuty, speciálně když to je na daném obchodě opakovaně.

No a protože známe výkon Radeon RX 6600 XT a známe tedy i reálnou cenu za kterou se prodává, což je tedy 10 990 korun za velmi dobrou Sapphire PULSE, a 11 990 korun za luxusní NITRO+, můžeme konečně spočítat i poměr cena/výkon a nemusíme vycházet z vylhaných, účelově nastavených „doporučených cen“. Takže jak je na tom Radeon RX 6600 XT a RTX 3060?

AMD je nejen výkonnější, mnohem efektivnější, ale o třídu výhodnější. Takže asi budu muset k našemu ocenění přidat ještě ocenění za skvělý poměr cena/výkon. A i když samozřejmě platí, že kvůli současné nestandardní situaci ve výrobě, kde je všechno 2x dražší než byl normál, nemluvě o dopravě, jsou ceny vysoko na poměry toho, co by to za normální situace stálo, právě vzhledem k situaci která panovala poslední měsíce, je 10 990 korun za kartu s výkonem RX 6600 XT, navíc skladem, bomba.

Samozřejmě doufejme, že tohle vydrží. Výrobci tvrdí, že dalších karet je na cestě hodně a budou se snažit udržet zásobování tak, aby ty ceny mohly takové vydržet. I když evidentně poptávka zůstává vysoká, protože skladem vydržely ty karty za ty hezčí ceny jen něco přes půl hodiny (i když i to je pořádné zlepšení proti několika sekundám z předchozích situací uvádění novinek na trh). Že by tedy náznak zlepšení situace na grafickém trhu?

Pochopitelně platí, co jsem psal v recenzi. Tedy že ty ceny níže výrazně nepůjdou, dokud náklady ve výrobě a potíže v dopravě vydrží jaké jsou (=špatné). Prostě situace se musí vrátit do normálu a to se zatím nedá očekávat. Celosvětová situace se bohužel nelepší. Každopádně AMD překvapilo, a protože pár našich známých stihlo kartu skladem objednat za uvedené částky, máme konečně důkaz, že opět existují grafické karty za ty téměř doporučené ceny i v ČR :).

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:30:19
avatar
Já chci Sapphire rx 6800 nitro+ edici za 18000 Kč, proč tyto karty nejsou taky skladem? :/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 17:00:09
avatar
stále vysoká poptávka ... navíc výroba NAVI 21 je nejnákladnější prakticky ze všeho, co dnes AMD u TSMC vyrábí. Jsou to obří 7nm čipy, spotřebují hodně křemíku, mají určitě nejhorší výtěžnost ze všech současných čipů AMD atd. Z jednoho waferu tak můžeš mít třeba 100 čipů ovšem ze stejného waferů může nasekat 300 menších NAVI čipů nebo 500+ ZEN 3 čipů pro CPU a ty prodáváš třeba za 300 dolarů kus ...

prostě AMD musí různě rozdělovat výrobu. NAVI 21 podle mě mají nízkou prioritu, první mají určitě NAVI 22 a NAVI 23 určené hlavně pro OEM a mobilní PC pokud jde o GPU. největší prioritu ale mají stále GPU pro konzole ... no a samozřejmě jsou tu ZEN 3 procesory a ZEN 3 APU )ty zabírají také hodně a také se jich hodně potřebuje pro notebooky atd.) ... jinými slovy, NAVI 21 není moc výhodný produkt, je to velký drahý křemík, na kterém ale ve výsledku samo AMD vydělá méně než na mnohem jednodušších a menších čipech ...
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 13:31:25
avatar
Tu mám za ty prachy od vánoc , ale bylo to po známosti. Super karta...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 11:52:04
avatar
"po známosti" - to znamená, že tím ta známost skončila?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 16:56:50

Lebo nemecka težerenska firma skupila 223 000GPU s EU a preto aj cena elektriky vzrastla, kiež by to bol vtip
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:30:55

DD obhajuješ neobhajitelné.
Steve z Gamers Nexus to řekl naprosto výstižně. Koncového zákazníka nezajímají důvody pro tak vysokou cenu. Navíc když zisky i marže jak AMD tak Nvidie i v této době stále rostou...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:43:32
avatar
neustále pleteš pojmy obhajovat a vysvětlovat ... já nic neobhajuji, já podávám vysvětlení toho, proč to tak je ... já obhajovat ty karty nemusím, protože je neprodávám ...

tak pokud tě to jako koncového zákazníka nezajímá a přitom se divíš proč stojí to co stojí, tak je s tebou něco špatně ....

ani zisky rostou, AMD i NV nepochybně zvedli marže, což dokládají finanční výkazy, ale AMD má stále jen 48% NV je na 64% .... takže jedna firma zvedá marže trochu a stále ty marže zdaleka nevysvětlují ty ceny za které se ty karty prodávají, takže těžko za to může AMD a NV ...
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:44:23

to fakt su marze az na 48% a 64% ??? idem sa vyvracat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:47:32
avatar
to jsou samozřejmě celkové firemní marže, nevíme jak jsou na tom marže GPU samostatně, ale NV určitě má vyšší marže než AMD to je zjevné z výsledků a prodejů ....

NV navíc prakticky dělá jen GPU, takže těch 64% je výmluvnějších, AMD dělá hlavně CPU, GPU jsou dost vedlejší produkt, větší roli hrají GPU pro konzole apod.
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:54:03

dakujem za odpoved a vysvetlenie.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 18:48:55

Je to paradox ale pred tým si výrobcovia GPU dávali marže hlavne na TOP modeli, teraz je to obracene, na 3060 3070 3080 6600 6700 6800 dávajú marže šialených 60-70% ale na TOP modely čo som pozeral ako su 6900XT či 3090 len niečo kolo 15%
Asi preto za 3070 chcu cca 1200€ ale 3090 sa da splašiť aj ja 1900€
To iste aj AMD... 6900XT za 1400€
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 17:55:40
avatar
Nie sú tak vysoké, on uvádza hrubé marže pred odčítanim nepriamych nákladov (platy, splátky úverov). Po odčítaní všetkých nákladov to je 25.76% pre AMD a 27.66% pre NVidiu.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-margins

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AMD/amd/profit-margins

Čiže na 1000 eurovej karte zarobia obaja výrobcovia okolo 250euro.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:06:19
avatar
o tom tedy dost pochybuji ... taková marže bude leda na mnohem dražších kartách (výpočetní modely)

navíc u NV možná můžeš tu marži odhadnout, protože vyrábí víceméně jen GPU, ale u AMD? Tu marži u GPU nemáš jak odhadnout, většina zisků firmy jde z CPU ... a tam jsou marže určitě mnohem vyšší, protože mnohem menší a jednodušší čip prodávaš s větší marží než čip pro GPU ...

třeba 5950X a 6800 XT stojí stejné peníze a něco mě říká, že vyrobit tu kartu budou podstatně nákladnější a zaintersováno je v tom mnohem více lidí a komponent než u toho CPU ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 07:12:12
avatar
To je priemerná marža na všetky produkty. Čiže niečo bude viac a niečo zase menej. Highend cpu kludne môže byt 30% a GPU zas 20% a priemer potom bude tých 25. Vypocetne potom asi aj viac ako tých 25%.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 20:49:53

Z karty za 1000 nema vyrobce gpu pri 25%-ni ciste marzi ani omylem 250 mincí.

Amd ani NV neprodavaji karty, ale jen gpu pro ně. A prodejni cena gpu z te tisicovky bude delat jen velmi malou cast. V cene karty jsou zahrnuty naklady na ostatni material, neprime naklady a marze vyrobce karty a hlavne naklady a marze cele distribucni a obchodni site.

Podily nakladu neznam, ale i za normalni situace mohou tvorit naklady distribuce a obchodu treba i polovinu ceny. Kdyz od boku strelim naklady za nákup gpu jako 1/3 z tech 500, co zbyva na vyrobce karty, tak by vyrobce gpu utrzil asi 150. A teprve z nich se pocita tech 25% ciste marze. Takže z karty za 1000 by pak mel vyrobce gpu zisk ne 250, ale jen asi tak 37.

Tady bych rád požádal křiklouny, kteří se rozčilují, že amd šroubuje ceny a nehorázně se pakuje, aby se aspoň pokusilili zapnout mozek. Těch 37 mincí z karty za 1000 je prostor, který má výrobce gpu na to, aby mohl ovlivnit cenu tím, že vám z dobré vůle nechá celý svůj zisk.

A zisk nejsou (jen) prachy, za které si "nenažraní" vlastníci a manažeři kupují jachty a osobní tryskáče. Je dost firemních výdajů, které se nedají dát do nákladů, nebo aspoň ne hned, a musejí se financovat ze zisku.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 11:22:20
avatar
Dobrá poznámka, tých 25% je naozaj len z Chipu, ktorý je na karte. Čiže áno na 1000e karte nezarobí ani jeden výrobca 250e, oni to zarobia na predaji cca 4 chipov. Čiže na jednej karte to bude asi niečo okolo 50-60eur. Trocha som sa o problematiku viac zaujímal a asi 50% z ceny grafickej karty tvori cena komponent pamäte, pcb, chip. Zvysok je potom cena za poskladanie karty t.k osadenie komponentov na pcb. To ide už zo zvyšných 50%, tiež doprava tam je zahrnutá. Inak zaujímavé, že na svete existuje len pár liniek kde sa skladaju GPU a tam sa na jednej linke robia aj AMD a tiež Nvidia od rôznych výrobcov. Prestaviť linku na kompletne iné GPU vraj trvá 15min.
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:35:39

obhajovat tych 7-8 kariet za MSRP cenu co mali na sklade je trochu na smiech ale nezazlievam dalsia karta je momentalne za 585.68 Eur cize znova pruser.

Zaujimave, ze vyrobny material na GPU je drahy a zdrazelo o 100% oproti rokom 2020 a 2019 (ze vraj hahaha) ale nejako mi rozum neberie ako je mozne tym padom, ze predajcovia maju rekordne zisky?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:48:40
avatar
7-8 karet? Jen pár mých známých jich objednalo dohromady skoro
20 a skladem i potom byly ... a co vím od výrobců, tak do ČR jich pro úvodní prodej dorazily stovky od každého a další jsou na cestě ... takže určitě 1000 kousků v ČR na úvod v prodeji bylo.

výrobci navíc tvrdí, že další větší dodávky jsou na cestě a ty ceny budou platit i nadále ... tak uvidíme
Vinnie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:45:01

z jedneho eshopu? ci z viacerych? ja som mal info ze v jednom mali do 10 ks ... tak sa ospravedlnujem
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:49:32
avatar
samozřejmě se ten počet dělil mezi několik obchodů ... ty menší určitě měli jen těch pár kousků, to je normální ... navíc u karet této třídy jsou normální alespoň 1000 kusové dodávky, protože jinak by to nemělo smysl ani vydávat ...
Snekymo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 08:23:43

mne sa postastila RX6600XT Sapphire nitro+ za 389e....ale bolo to u zeleneho vypredane za par minut.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 17:56:39

Takže tvoji známí jsou scalpeři nebo těžaři?
Že brali tolik kusů najednou.
A na nikoho jiného už moc nebylo, tipuji že celkově bylo 100karet pro celou ČR a z toho 30 za cenu okolo 11k.
Naděje že by se za tu cenu objevily znovu si ani nedělám.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:01:03
avatar
ne, všichni brali po jednom kuse ... čekalo se na ně ...

já neodhaduji, já vím kolik těch karet bylo, a mohu říci že jich byly stovky jen od jednoho výrobce ;)
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:16:44

A kam tedy ty stovky zmizely když 5 minut po zahájení prodeje nebylo už nic?

Asi zase scalpBoti. Uvidíme podle toho, kolik jich zítra bude na Aukru a Bazoši.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:33:12
avatar
vzhledem k tomu, kolik lidí čekalo na něco solidního kolem 10 tisíc, a už měsíce nic takového na trhu nebylo, tak tě překvapuje že se ty karty prodávají takhle rychle?

kdy naposledy byly v krámě dostupné za tyhle peníze grafiky?
pbielik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 19:15:33

No uvidíme, či koľkí z nich tie karty aj reálne dostanú. Ja som objednával u mimozemšťana. V dobe, keď som realizoval objednávku, ešte aj v košíku mi ukazovalo "Na sklade >5 ks" dodanie zajtra. No po dokončení objednávky mi prišiel mail, že ďakujeme za predobjednávku, doba dodania a cena bude ešte upresnená.
Takže kliknutie na button "kúpiť" je v ich ponímaní predobjenávka s nejasnou cenou a termínom dodania.. Pekné.
Hlavne že udávali skladom 5ks. A realita, nič. Možno ju ani nikdy za tú cenu nedostanem. Potichu mi objednávku stornujú, ale už sa bude všade písať, že karty za MRSP mali, boli a aj sa reálne predávali. Hnus.
Eshop verejne udáva, že 6 kusov 6600xt reálne predal, z toho jednu mne. Tak kde sú. Tovar mám zatiaľ v stave "zaisťujeme", očakávame 6.8.2021.

Obrázek Jeden z tých 6tich štastlivcov na obrázku som ja.
Dám potom vedieť, či mi objednávku stornujú, ako bohužiaľ očakávam, alebo mi kartu predsa len dodajú.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:41:29
avatar
tak naštěstí ne všichni objednávali jen z toho jednoho shopu, dal jsem ještě pár dalších inside tipů kde ty karty jsou ;)

samozřejmě zájem je obrovský, už dlouho jsme takhle výhodnou kartu za takhle nízkou cenu v obchodech neměli ... takže na ní není fronta pár stovek lidí, ale tisíce lidí jen v ČR .... naštěstí prý dodávky budou dosta značné, ale jak říkám, bojím se že vzhledem k vysoké poptávce to stále nebude stačit ...

ta poptávka je enormní, vše znásobeno tím, že spousta lidí prostě nemělo co koupit v posledních měsících ... a je tady tedy obří dluh z minula ....
pbielik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 20:58:33

Neveril som, ale kartu mám doma! Alza. Dnes ráno sa mi zmenil status objednávky zo "Zaisťujeme" na "na ceste" a popoludní bola k odbreu. PULSE verzia za 429€.
No opoti GTX1060, ktorú som kupoval za 300€ je to citeľný posun vo výkone. 2,5 až 3x viac FPS pri rovnakých nastaveniach, alebo si môžem dovoliť konečne ultra detaily bez kompromisov. Aj na 1440p má 6600XT pri "všetko na max" detailoch viac FPS ako mala GTX1060 na FullHD pri čiastočne kompromisných max nastaveniach, (t.j. väčšina max, čo-to trochu znížené).
Takže MSRP cena , resp. 429€ je za 6600xt podľa mňa úplne OK a dobrá kúpa. Som realista, vidím, že ceny všetkého rastú. AMD sa podľa mňa snažila za každú cenu urobiť 6600XT cenovo prístupnou, preto len 32MB infinity cache. (Podľa mňa bolo plánované viac asi 64MB. Oproti 7600XT je to z 96MB výrazný skok nadol.) Orezanie na iba 8 PCI express liniek a pod. Proste škrtali kde sa dá, aby urobili cenu čo najnižšiu pri zachovaní čo najvyššieho možného z pôvodne plánovaného výkonu.
Potešili prevádzkové vlastnosti, celkom tichá ( pre mňa hlavné ktritérium) a aj napriek oficiálnej vyššej spotrebe ako GTX1060 (160W vs 130W) kúri(pre českých kolegov topí)
citeľne menej.
Nitro verzia nie je až o toľko lepšia, aby sa oplatil príplatok. Plošáky a chladiče sú zhodné. Pulse je iba ochudobnená o dual BIOS, má o jednu napájaciu fázu menej, trochu nižšie takty a nemá žiadne LED svetlá.
No nič, idem sa hrať, testovať. keby vás niečo zaujímalo, pýtajte sa.
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 21:27:07

lowend orezany na kost je cenovo pristupny za kazdu cenu za 429 €. tebe strasi vo vezi.
Goloka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 19:15:08
avatar
Mamlas. Koupil draze a mlaská si jaká to byla výhodná koupě. Víc takových a karty zlevní jen tehdy až jich opravdu bude dost.
pbielik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 23:02:05

Však tam je pointa. Sú drahé, lebo je ich málo. Výrobné číslo mojej karty je 8003. Koľko ich Sapphire vyrobilo? 10.000? To má zasýtiť celosvetový dopyt?
Pozri, PS5 som objednával 10/2020, stále ju nemám.
3060Ti som objenával na EVGA stránke v 12/2020. Som u nich vedený ako elite member, t.j. podľa nich mám byť vybavený prednostne a aj tak stále nič.
VGA v PC nemám* a už som nič nehral od 10/2020. Tak sa nečuduj, že sa teším, že som konečne zohnal grafiku, ktorej cena má úplne nezruinovala, úplne korešpondovala s MSRP. A teda som jej kúpou nepodporil žiadnych scalperov, ťažiarov a pod.. Ja som ju kúpil pre to, na čo je určená, gaming, nie na kšefty. Tak ma neobviňuj, že jej kúpou za 429€ umelo navyšujem dopyt a tým aj ceny.
Ano, je aj pre mňa trochu cenovo cez rozpočet, Moja posledná karta GTX1060 stála 300€, ale dobre som vedel, že ak zaváham, tak:
A/ môžem čakať ako vy a nadávať na ceny kluďne aj daľší rok, dokým sa objaví niečo prijateľné za 300-350€. Zabúdate, že tie karty môže kupovať niekto, čo nemá inú možnosť. Mohla odísť pôvodná VGA, stavia nové PC a pod.. Vy sa máte na čom hrať, no niektorí nie. Sú nútení si priplatiť za to, aby sa už konečne hrať mohli. Vás kupovať novú VGA nič netlačí, môžete si počkať, to sa vám to potom kritizuje
B/ Nevydržím, nakoniec kúpim to isté o niečo neskôr, už nie za 429€, ale za 600. Naozaj si myslíte, že by som dokázal čakať ešte daľší rok?
Ja som VGA už nutne potreboval, toto nebola kúpa, že sa mi táto VGA a cena páčila, tak som si urobil radosť a upgrade..
Dlho som čakal na vhodnú chvíľu. Najskôr nebolo nôbec nič, hádam ste nezabudli, že ešte nie dávno boli jediné dostupné karty GT710 / GT 1030 za šialené prachy. Potom sa konečne objavili, aj nejaké real gaming karty, len tie ceny.. Odmietal som platiť tie nehorázne predražené ceny z bazárov, či aj nových kariet v obchodoch, ktoré sú oproti MSRP vyššie tak o 70-100% Vedel som, že v rámci uvedenia RX6600XT ich pár kusov pôjde v deň uvedenia za MSRP, rovnako to bolo aj s RX6800. Rozhodol som sa nezaváhať a kupovať. A ano, teším sa, že som jednu chytil a konečne mám kompletné PC.

/edit: Ak berieme fakt, že je človek nejakú kartu kúpiť nútený, tak z aktuálnej ponuky kariet bol RX6600XT za MRSP brutal best buy, čo sa týka ceny/výkon.. To proste vlacuje všetko ostatné. nVidia so svojou 1660kou za 470€, RTX 2060 za 500, RTX 3060 za 630 - toto je ukážka zderstva a nevýhodnosti. Rovnako RX6700XT, ktorá je výkonnejšia od RX6600XT o 20-30%, ale stojí dvojnásobok - 840€, rovnako nevýhodné. Doba je zlá, a keby AMD/Sapphire vedelo vyrobiť viac RX6600XT, za MSRP by sa predávali ako teplé rožky. Takých ľudí ako ja, že novú VGA proste potrebujeme je dosť.

*Radeon HD6570, čo som našiel niekde v šuplíku je čisto zobrazovadlo.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:42:11
avatar
Na TS Bohemce za 13.290 Asusku obyč.verzi. To odpovídá cca 495USD. Tragédie.
Vždy bylo zvykem, že mainstream nové generace stál výrazně MÉNĚ peněz a měl STEJNĚ/VÍCE výkonu, než performance předchozí generace. To, co se děje poslední dobou, je prostě hnus. 10.990,- bych čekal u nejvyšších modelů nenažranců, jako ASUS a nebo MSI Gaming superultramega edice s bůhví jakým chlazením. Ale ne zaváděcí cena a ještě u takové verze.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 16:47:20
avatar
jenže starší generace vznikala za zcela jiných výrobních nákladů a jiné situace ve světě a dopravě ;) nelze to prostě jen tak srovnávat ...
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 17:03:31
avatar
O tomto nehodlám diskutovat. To je probíráno všude už několik posledních týdnů. Mobily, tablety, televize a spousta jiné elektroniky zas tak brutálně nepodražila.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-18 13:33:02
avatar
Já chápu tvé argumenty a souhlasím, že by člověk čekal, že zdraží všechno stejně.
Na druhou stranu jsem si nějak nevšiml, že by po těch věcech o kterých píšeš, byla tak velká poptávka, že by je v podstatě nešlo nikde sehnat ;-)
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:29:26

Víš DD, když budeš tyhle předražené karty podporovat tak tím také stáhneš s sebou několik lidí kteří si tu kartu koupí(klidně i za 15000) na základě tvé kladné recenze s pochvalou za cena/výkon a vysvětlením/omluvou ceny situací.

Tímto se zase podporují výrobci a prodejci, že tato jejich cena byla dost dobrá.
A čím víc karet si aktuálně lidé za tyhle strašné peníze koupí, tím víc se "přisladí" ceny příští generace.

Opravdu ti nevadí, že jestli toto navyšování marží bude pokračovat tak PC gaming půjde v budoucnosti do kytek a bude to jen záležitost pro bohaté, pokud si budou chtít zahrát i novější hry?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:37:50
avatar
kdyby tohle byla jen krátká přechodná situace, samozřejmě bych ty karty nedoporučoval za tyhle ceny vůbec, jenže nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla dramaticky v dohledné době zlepšit ... takže za této situace je bohužel 6600 XT za 10990 sakra dobrý kup .... rozhodně lepší než 3060 za 16 tisíc ....

mnoho lidí stojí před situací, že mají slušný PC postavili nový PC a nemají slušnou grafiku ... a máš tak dvě možnosti. Zkusit bazary, ale tam jsou za slušné ceny maximálně starší karty, které už mají hodně za sebou a i tak stojí více než stály nové ....

nebo se můžeš vztekat a kopat kolem sebe a mít doma PC bez grafiky

a nebo můžeš nakupovat. nedoporučuji 3060/6600XT za 15 tisíc, ale za 11 tisíc je to solidní ... není to sice lepší než co bylo ještě nedávno dostupné (třeba 5700XT), ale není to horší ... a za současné situace je to terno
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 19:17:22

A právě tím že se kupují, což ty podporuješ, se ta situace prodlužuje.
Začarovaný kruh.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 20:25:25
avatar
potíž mám s tou cenou kolem 16 tisíc, ale za 11 tisíc je to vzhledem k objektivně neovlivnitelné situaci s cenami materiálů a dopravy, relativně normální cena ....
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 20:33:29

Na slovensku Asus 6600 maju len u ufona za 600€ ostatne obchody ich nedali ani na predaj a šupli ich do zostav, alebo znamim...
To očividne obchodnikov nemotivuje k zlacnovaniu, ked ludia im aj za 600€ vykupuju 3060 či 6600 proste horor.
Inak jedine čo sa ešte od AMD da kupiť je 6900XT za 1600€ ostatne karty vypredane...
Len dufam že o rok bude lepšie...
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 20:52:18

Taky doufám, snad bude.
Jediné co má potenciál tuto situaci trochu pozměnit je vydání Intel grafik na začátku příštího roku. Je to tak nějak jediná naděje na zmírnění cen v průběhu následujících 2 let.
Doufám že to Intel nepokazí.
cuko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 03:38:32

Ja som minulý týždeň kúpil Sapphire Nitro+ 6700XT, síce s alzy.at ale aj na alza.sk boli skladom 5 a viac kusov, aj teraz ešte je jedna. Cena síce aká je ale neriešim, neviem či upravia ceny a vôbec kedy? Bitcoin stupa... no a nieje problém aj dve kúpiť s výplaty a celý mesiac v pohode žiť, takže neriešim.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 16:30:58

Vidiš a ja mam prave s tym problem, ja proste neznesiem že ma niekto okradne o 70%, na to som alergicky!
Ten isty problem som mal ked som kupoval auto, pačila sa mi škodovka ale proste som nedokazal prekusnuť že 27% rabat za nič. Len preto že Slovaci maju radi škodu tak nam tu naebali 27% rabat na vyše, proste to nedokažem prekusnuť.
Napokon som kupil auto čo sa mi nepačilo golfa lebo u neho bol rabat 6% to už som nejak prekusol, že ma okradnu o 6%, nejak som si na neho zvykol full vybava 1,5 110KW kolesa sa točia a neprši doň.
Ak by som musel kupiť kartu tak jedine 6900XT tam zakaznika okradnu len o 15% to ešte sa da, ale 70% za 6700 to nedam! Za komoušu by za toto vyseli za vajca v prievane
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 20:49:48

To s materiály a dopravou je kec, tak obří nárůsty aby ta karta musela být za 11000Kč se nedějí. Navíc je oproti 5600xt osekaná o sběrnici a místo PCI-E x16 umí jen X8.

Vysvětli mi proč to zdražení kvůli dopravě a materiálům tedy neplatí pro ostatní elektroniku - televize, tablety, mobily, chytré hodinky.

Btw, jestli bude recenze, moc rád bych viděl jaký výkonnostní dopad má když se používá s PCI-E 3.0 vs s 4.0.
Sám mám platformu b450 a dalších mnoho lidí má také systémy kde prostě PCI-E 4.0 není.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:09:13
avatar
ale platí to i pro ostatní elektroniku, výrobci uvádějí nové modely (většinou přeznačené staré), za vyšší ceny, nebo nejsou dostupné ....

asi jste vynechal naši recenzi, test gen3 vs gen4 PCie tam máme ...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 23:01:28

Davamíre, chápu tvé rozhořčení z toho, že ty karty nejsou za ceny, které sis vysnil. Já po předchozí kryptohorečce koupil z rozmařilosti na aukru rx580 za 2k3 a dát teď 12k za tuhle lákavou hračku, kterou ale reálně vůbec nepořebuji, by se mi taky moc nechtělo.

Ale obviňovat DDho, že za nárůst cen grafik málem může , když napíše, že karty jsou dobré a při té aktuálně bídné situaci jsou i za celkem příznivé ceny, se mi (při vší úctě) zdá poněkud dětinské. Možná by bylo lepší se smířit s tím, že žijeme v kapitalismu, kde o všem rozhodují peníze, a ne v ideálním komunismu, kde se uplatňuje pravidlo každému podle jeho potřeb .

To, že se po kartách za pro tebe nepřijatelné ceny jen zapráší, může mít různé důvody. Zkusím ti nabídnout dva, aby sis mohl vybrat ten, který bude lépe vyhovovat tvému pohledu na svět.

1) Za posledních 30 let se u nás situace natolik zlepšila, že už patříme k bohatému západu. A tak je tu spousta lidí, pro které není velký problém si koupit něco za ceny, které se nám dříve (a některým i dnes) zdály absurdní.

2) Za posledních 30 let se u nás situace natolik zhoršila, že je tu velké množství chorobných hráčů, kteří jsou ochotni udělat cokoliv, jen aby mohli uspokojit svou závislost. Třeba chodit na víkendové brigády do Pennáče , aby si vydělali ty 4 litry o které je aktuální cena nových RX6600 vyšší, než ta jejich vysněná.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:58:11

No tak se přidá čtyřka a karta na pár let přeci vydrží. Platí to i o prodeji NV karet. Prostě ceny se vyšplhali nahoru, ale není to nic dramatického. Pokud na to nemám, tak budu hrát na starší kartě s nižšími detaily a časem to bude třeba lepší nebo taky ne No a co. Tak to prostě je.

Chtít měnit svět a jeho algoritmy může jen děcko.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 22:26:09

Nebo ti zhebne karta a můžeš hrát na A4ce s pastelkama.
A dětské mi přijde nechtít změnit svět a nechat si lejna padat na hlavu... Protože za chvíli bude stačit přidat 40 a to se budeš třeba cukat i ty
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 22:35:30

Uděláme hromadný táborák plný protestů a uvidíme co se zlepší. Vůbec nic. Máme buď možnost přečkat tuto časovou osu a starší HW na to zatím máme, nebo si budeme stěžovat... komu? Hromadný bojkot nákupu nových GK nepomůže, trh funguje bez našeho osobního protestu. Nezbývá než se smířit se situací a přizpůsobit se. Může být v budoucnu ještě hůř.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 23:17:08

Když uděláme bojkot mi dva, tak máš pravdu že se nic nestane, ale když se těch "Davidů" najde více tak i "hora bude muset k Mohamedovi" A ten starý HW každý doma nemá, nebo je už moc starý.
A když se budu stále přizpůsobovat, smiřovat se se situací a ustupovat, tak kde myslíš asi že skončím.
Když mi konstruktér nakreslí kravinu aby ušetřil 40€, já na tom strávil 3h což firmu stálo tak 90€ tak to nikoho nezajímalo ač šetří každý cent. Když jsem s ním trochu zaklepal, tak mi sice nabídli že mě vyhodí ale najednou to šlo... Poslali na to totiž dva lidi, kteří na tom strávili celý den, sice za poloviční plat ale vzhledem k tomu že to udělat nezvládli, tak najednou i ti moudří zjistili že to zase tak velká investice nebyla když to najednou zvládne kdejaký Jouda, jen jim nedochází že kdyby zaplatili pořádného konstruktéra hned na začátku, tak jsme si to mohli všichni odpustit, ale žádná změna není hned a je potřeba trpělivost... Kterou nemám
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 23:29:52

Já ti rozumím. Jsem jeden z těch mnoha, co nechtějí utrácet víc než v minulosti.
Ale Fakta a čísla hovoří jednoznačně. I za tyto ceny se ty grafické karty prodávají. Na to jsme my všichni krátcí.
Jedna věc je zbožné přání jak by to mělo být a na druhé straně realita trhu, kterou my neovlivníme. A můžem si hrát na Jánošíky, ale je nám to prd platné. Je mi to líto, ale jiné východisko než se smířit se situací neexistuje a týká se to i jiných oblastí ve světě. To nejsou jen grafiky, ale celosvětově se to hýbe tak nějak do někam. V tomto kontextu se to dá snad pochopit. Grafiky jsou jen část problému.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 22:24:05

Já netvrdil že DD za to může, jen že k tomu přispívá, a to je pravda.

Navíc tuhle kartu se za těch 11 povede získat málokomu. A za 15 to už je prostě nesmysl.

Já také vidím že mám R9 290x 4gb která je ještě výkonem docela v pohodě, ale nevidím žádnou kartu na kterou bych byl ochotnej z ní upgradovat kdyby se mi rozbila(vzhledem k tomu stáří - téměř 8let).

Co mě aktuálně štve, je že i za tyhle ceny si ty karty lidi stejně koupí a jsou šťastní za to jak se nechali prodejcem a výrobcem odrbat.
Když budou mít všichni takový přístup, tak tu příští generaci budeme mít 7600xt za 429$, další 8600xt 479$ a tak dále.

Jediné co se asi teď dá dělat je doufat, že s tímhle trendem nějak dokáže hnout vstup Intelu do trhu GPU v příštím roce.
Druhá možnost by byla že se zaplní aktuální poptávka, krypto znovu odezní a ceny půjdou dolů - tomuhle se mi ale přestává chtít věřit.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 23:16:29

Doufat, že superkorporátní moloch typu Intelu bude tlačit ceny čehokoliv dolů, to chce opravdu velkého snílka .

Ale nezoufej, v té minulé kryptohorečce byly ceny karet taky brutální a pak spadly tak nízko, že jsem ani já neodolal pokušení a na pokusničení si za těch pár šupů tu rx580 koupil. I když jsem ji fakt nepotřeboval a pak jsem ji poslal v rodině dál, někomu, kdo ji využil lépe.

Dneska je situace horší, protože dopady korony a americké obchodně válečnické hrátky dost rozvrátily křehké dodavatelsko odběratelské vztahy ve světě. Tak holt na zlepšení nebudeme čekat půl roku, ale rok a půl.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 07:38:00

Tak ale doufat můžu, že třeba ty grafiky zrovna Intel neposere.

Byl by to navíc pro něj jako nového hráče v GPU trhu dobrý tah na získání PR kdyby se soustředil hlavně na karty pod 500$ a nacenil je dobře oproti Radeon/nVidia - to by se pak daly prominout i případné problémy s ovladači v prvním roce.
Určitě to nebudou ceny jako polaris, ale mohlo by to alespoň být něco stylu RDNA1.

A i kdyby se tohle nestalo, proslýchá se že Intel karty budou dobré na compute, tedy i na těžbu.
A víc grafik které zasytí těžaře to taky není úplně špatné, pořád lepší než nic.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 22:47:28

Dá se doufat i v to, že člověk uvidí vodu téct samovolně do kopce. Ale většinou to skončí zklamáním.

Intel (nějaké) grafiky určitě udělat zvládne. Má dost zdrojů a Koduriho. Ten sice působil jako trochu větší básník , než bylo ideální, ale není to žádný blbec. A v AMD ukázal, že v grafikách rozhodně není amatér.

Ale cena a produktové cílení bude pro doufající domácí stavitele počítačů (téměř jistě) zklamáním. Intel určitě nedělá grafiky proto, aby jim zlevnil stavbu herních strojů.

Potřebuje držet pozice (proti AMD i NV) v segmentu velkých výpočetních center a serverů, kde se točí největší peníze. A to bez vlastních grafik nejde. Další cílový segment budou pracovní stanice, pak notebooky a ještě OEM výrobci počítačů pro masy.

Domácí stavitelé herních strojů budou pro Intel nejméně zajímaví. Tenhle prodejní kanál má velké náklady na distribuci, obchod i vývoj ovladačů, Navíc cíloví klienti jsou obvykle velmi nároční, kritičtí a hodně tlačí na cenu, což je ostatně vidět i tady v diskuzích. Příčiny téhle cenové citlivosti jsou z velké části ekonomické. Na rozdíl od profíků, pro které je počítač nástrojem na vydělávání peněz, je hraní (až na pár profi hráčů) čistou ztrátou - finanční i časovou.

Pro ty, kteří by chtěli doufat, že by strategie Intelu mohla být jiná, si dovolím velmi hrubé porovnání finanční výhodnosti na základě cen nejvyšších modelů AMD procesorů v těchto segmentech. Pro jednoduchost vezmu jako měřítko (doporučené) prodejní ceny a jejich rozpočítání na jeden vyrobený osmijádrový čiplet.

ryzen 3600 = 199 usd = 199 usd/čiplet
ryzen 3950X = 749 usd = 375 usc/čiplet
threadripper pro 3995wx = 5485 usd = 686 usd/čiplet
milan 7763 = 7890 = 896 usd/čiplet

V serverech se tedy křemík dá zhodnotit 2,5x lépe, než u nejlepšího AM4 procesoru a proti pro klienty cenově přívětivému ryzenu 3600 je zhodnocení dokonce 4,5x vyšší.

A ještě se podíváme na výnosnost křemíku u těch právě vydaných a podle některých v důsledku nenažranosti AMD prý předražených grafik rx6600xt. Jejich čip má 273mm2 a osmijádrový čiplet ryzenu (74mm2) se na tu plochu vejde 3,7x. Pro jednoduchost neuvažujme zhoršení výtěžnosti u násobně většího čipu.

Když budeme brát, že AMD prodává gpu výrobcům karet za nějakých 15%-20% (viz odhad 150 z 1000 usd v diskuzi výše) z doporučené prodejní ceny 379 usd, vyjde výnos (prodejní cena) na plochu odpovídající jednomu ryzen čipletu (379*0,2)/3,7= 20,5 usd/čiplet.

Jeden nemusí být úplně Einstein, aby ho, když si dá vedle sebe cenu 896 a 21 usd na čiplet, napadlo, kde se asi dá udělat větší zisk a kam by měl výrobce směřovat své omezené výrobní kapacity.

Není úplně jednoduché si představit situaci, kdy by pro Intel mělo smysl vyrábět u konkurenčního TSMC běžné herní grafiky. Snad jen v případě, že Intel ví, že teď ještě nějakou dobu nebude mít žádné produkty schopné konkurovat v těch zajímavých vyšších segmentech a chce si koupit čas. Tím, že obsadí výrobní kapacity TSMC, aby AMD nemohlo v těch kritických segmentech růst.

Může to znít divně, protože není vyloučeno, že ani ty herní grafiky Intelu nebudou moc konkurenceschopné. Ale to je trápit nemusí. Díky své váze a vztahům s velkými výrobci počítačů své grafiky do notebooků a sestav protlačí, i kdyby byly mnohem horší než konkurence. Stačí se podívat, jak to vypadá s procesory.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 17:21:17
avatar
všichni se snaží z této situace "trochu" vytěžit, nejen AMD a Nvidia ale i výrobci karet, distributoři, dopravci a obchody ... dokud nebudou mít karet distributoři a obchody plno na skladě tak ceny budou minimálně na této úrovni, což může spoustu měsíců trvat, s tím že situace bude možná i o něco horší v období před Vánoci ( ještě větší poptávka než obvykle) a po nich ( tradičně se výroba zastaví v Číně začátkem února 2022 na oslavy čínského Nového roku)... možná tedy tak za rok už bude normální situace ale to už bude prakticky pár týdnů do vydání další generace která přinese snad lepší poměr cena/výkon ... třeba přijde nějaká RX 7500 za 10k s výkonem jako RX 6800
Gedr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 18:46:29

To jsme se hezky posunuli, 2 roky po vydaní 5700 XT máme novou grafiku se stejným výkonem a stejnou cenou, akorát lepší spotřebou. Není to moc povzbudivé a ani hezkej výhled do budoucna.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 19:05:28
avatar
za normální situace by to tak samozřejmě nebylo, ta cena je daná naprosto nenormálními okolnostmi ...
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:28:27

Nerad ti kazím super cenu za rx 6600 xt v edici Sapphire PULSE, ale na onom nejmenovaném obchodě (CZC) jsi udělal screenshot z PŘEDPOKLÁDANÉ ceny, nyní už je u tohoto modelu Neznámá cena a zahájení prodeje zjišťujeme... Odhaduju, že ta cena bude nakonec trochu jinde.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:31:34
avatar
ale před tím tam ty karty byly skladem za ty ceny .... spousta lidí je objednalo a má je potvrzené ... a objednávali jsem je i jinde za ty ceny také jsou potvrzeny ;)

samozřejmě doufáme že i další dodávky budou stát stejně, to se uvidí ... poptávka je bohužel stále extrémně vysoká, mnohem vyšší než normál ...
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:46:29

ASUSku jsem skladem viděl a dokonce ještě pořád je, alespoň na webech kde je za 15k jako třeba na zeleném skřetovi (na pár kde byla mezi 13-14k je už pryč, třeba na TSBohemia).
Ale zrovna Sapphire PULSE jsem skladem neviděl nikde a velké weby unisono tvrdí, že cena ještě nebyla stanovena a termín zahájení prodeje neznámý. Opravdu byl tento model skladem?
---
Já naštěstí mám ještě kartu pro FullHD dostatečnou: Sapphire RX 5600 XT, kterou jsem v době zahájení prodeje kupoval za 8000Kč.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:47:34
avatar
ano byl, v ČR byla velká dodávka těchto karet, několik známých ji zakoupilo a je potvrzena ...
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 05:57:47
avatar
Já Sapphire pulse viděl u zelenáče za oněch 10990,- A Nitro+ měli za 11990,- Screenshot nebyl z CZC, ale právě od zeleného mužíka. Chvíli jsem byl v pokušení. Ale nakonec nekoupil. Chtěl bych Nitro+ za cenu pod 10tis.
Svetr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 21:43:51

Specialne u CZC a Alzy ani prijata a
dokonce hned zaplacena objednavka nic neznamena. CZC klidne ceka a neinformuje, ze nic skladem nema a Alza druhej den oznami, dekujeme za predobjednavku.O cene a datumu dodani budeme informovat Jinak zajimave, nepsal jsem tady jak dloho a najednou mam auru 0? Pritom jeste vcera 51. Bezva web
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 22:35:07
avatar
Co tady brečíte, že je to drahé. To bylo jasný už minimálně měsíc dopředu, když jsem viděl, za kolik se prodává rtx 3060.

Buď si kupte dostupnou grafiku v sestavě (klidně i na bazaru), nebo čekejte, čekejte a pro jistotu dál čekejte.. ;)

Sháněl jsem solidní počítadlo pro moje děti na hry (1080p) i na nějaký jejich hokusy pokusy. Nejlíp z toho vyšel bazar PC s Ryzen 5 2600, 16 GB ram, GTX 1070 Ti za 19k. No, neber to..
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tlak AMD na dodržování doporuč 2021-08-11 22:54:40

Když se přetřásá cenotvorba, Alza a CZC, tak přidám jednu aktuální zkušenost. Při uvedení ryzenů 5x00G jsem dost usilovně sledoval nabídky a ceny, protože jsem uvažoval o náhradě za mou starou (2400G).

V Heuréce se jako první objevila nabídka 5600G jednoho malého obchodu a to za výrazně vyšší, než doporučenou cenu. To jsem neřešil, protože občas někdo uvede z prstu vycucanou cenu, jen aby byl první a upozornil na sebe.

Ale pak se objevila nabídka od CZC a cena byla skoro litr nad doporučenou . Měl jsem je vždycky za slušnou firmu, která má přívětivější ceny, než Alza, tak pro mne byla ta cena dost špatným signálem. Jenže, pak se objevil ten procesor na obvykle dražší Alze a opadla mi čelist. Byl za 6790 kaček odpovídajících té doporučené ceně.

Druhý den spadla cena na CZC taky na 6790. Říkal jsem si, že za to třeba může konkurenční boj. Ale další den se objevil 5600G i na Bohemce, která patří do trojky prodejců, kteří bývají zařazeni do akčních nabídek výrobců. A jejich cena byla na chlup stejná. Navíc všichni tři dávají k cpu akční slevu na nějaké ptákoviny do pro mne neznámé hry.

A všicni ostatní menší, kteří mívají obvykle ceny o nějakou tu stovku nižší, než ti velcí, jsou u 5600G o pár stovek dražší a mají velmi rozdílné ceny. Jejich marže jsou sice téměř jistě nižší, než těch tří velkých, ale zřejmě neberou z přímé distribuce AMD, nýbrž přes nějaké zprostředkovatele. A ti si na ceně něco přirazí, proto těm malým nezbývá prostor na nízké ceny.

A tak mne napadlo, jestli ten odběr velké trojky z přímé distribuce AMD s (asi) lepší nákupní cenou a s herním bonusem není podmíněn (aspoň po nějakou dobu) dodržováním doporučené ceny. A jestli to snížení ceny na doporučenou nebylo u CZC ne kvůli konkurenci, nebo proto, že dostali přes prsty od přímého distributora.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 22:59:56
avatar
Na tuhle trojku by si mělo amd a výrobci karet došlápnout a pořádně si to ošéfovat smlouvou, aby si nemohli s těma cenama dělat co chtějí! Jinak jeden czc geek tvrdí, že amd ty karty za ty nižší ceny prý dotovalo, aby mohla stát rx 6600xt 11K u konkurence. Hrůza co tam tihle lidi trolí ale DD by se k tomu mohl vyjádřit, jak to je, jestli něco ví.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 23:33:39
avatar
1, czc geeci nevědí vůbec nic ... žádné rady od nich neposlouchejte ... jsou to "placení" trolové s úkolem prodávat to, co se prodejci hodí ne to co je skutečně pro zákazníka nejlepší a nejvýhodnější ...

2, AMD nic nedotovalo tento launch nemá důvod ... pokud by dotovalo (což často dělá při vydání NVIDIA, protože v jejím případě je nemožné i za standardní situace těch doporučených cen při vydání už u druhé generace karet pro výrobce dosáhnout), stály by ty karty 9790 korun, ne 10990 korun+, protože těch 9790 je oficiální doporučená cena od AMD. Bohužel se prostě nedala čekat, když AMD neuvedlo referenci ...

3, ceny si tak stanovovali výrobci karet sami - žádná 6600 XT za těch 379 nebyla. Všechny začínají na 389-399 minimálně. A to je oficiální cena výrobců karet. Cokoliv navíc je čistě marže a přirážka, kterou si dávající koncový prodejci ....

Sapphire a další výrobci mě poslali oficiální ceny karet, za které šly do obchodů, a za které bylo možné je se standardní marží prodávat: Sapphire Pulse edice je za 399 dolarů (10 590 korun vč. DPH) , NITRO+ verze je za 429 dolarů (11 390 korun vč. DPH), téměř všechny značky nastavily ceny podobné za podobné edice, s výjímkou jedné firmy, která to poslala výrazně výše rovnou ...

každopádně ty ceny grafik v obchodě nejvíce ovlivňují obchodníci, ti si přiráží neskutečné marže dnes, protože oni to prodávají, oni vidí tu poptávku a nemají důvod to prodávat za ty ceny doporučené výrobci. Bohužel pokud těch karet nebude tolik, že budou převyšovat poptávku, budou to prodejci předražovat a přidávat si na to marže. AMD s několika výrobci se pokusilo tomu nedávno zabránit tím, že ty karty do volného prodeje v případě RX 6700 XT téměř vůbec neposlalo a nechalo je pro OEM a stavitele sestav. Tak se alespoň trochu omezilo skalpování ... ale samozřejmě to není řešení ...

za to že 3060 stojí 16 - 17 tisíc a RX 6600 XT tam míří také, mohou obchodníci. Výrobci karet to dodávají na trh tak, že ty karty mohou stát těch 10,5 - 11,5 tisíce ovšem to by obchodníci museli držet standarndí nebo jen mírně nadstandardní marže, ale obchodníci využívají příležitosti a shrábnou násobně větší zisk, než výrobce .... v ČR se dokonce objevil případ že zaměstnanci nejmenovaného obchodu ty karty "prakticky kradli" a prodávali je přes aukce za násobně vyšší ceny ...


BTW: věřte že AMD a výrobci karet jsou naštvaní na situaci stejně jako vy. Oni to totiž dodávají do distribuce a prodeje za ceny, aby ty karty pro nás stály ty doporučené ceny (i když i ty jsou samozřejmě vyšší), ale za fakt, že ty karty nakonec stojí o 50 až 100% víc než jsou doporučené ceny, za to mohou obchodníci. A výrobci i AMD jsou naštvaní, protože za A, z toho nic nemají, za B, mají z toho tak akorát naštvané zákazníky, zatímco prodejci=skalpeři se všem smějí u nich končí většina té částky kterou dnes za grafiku v obchodě zaplatíte ....
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 14:49:42
avatar
Píšeš, že jsou naštvaní ale proč s tím teda něco neudělají, že by ve smlouvě jasně stanovili maximální cenu za kterou je můžou prodávat? Bylo tam něco jako, že ""Dodáme vám karty za ceny, kdy na tom něco vyděláte a vy za to budete ten a ten model prodávat za takovou a takovou cenu." Prostě ultimátum, jinak máš smůlu a to jak u distribuce, tak u obchodníka! Aktuálně je doba, kdy se prodá všechno a za doporučený ceny by to bylo se 100% jistotou.
1 karta na jednu adresu a k tomu třeba pořadník...
A nebo rovnou zřídit vlastní eshop v každým státě, kontinentu a prodávat je už jenom na přímo.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 01:14:20

U těch ryzenů 5x00g je vidět, že vynutit doporučené ceny lze.

Jenže to bohužel platí jen v tomhle speciálním případě, kdy AMD dodává své výrobky přímo do obchodní sítě, reálně nemá konkurenci (aspoň ne v segmentech CPU, na které se soustřeďuje) a navíc se chová v podstatě protitržně , protože se místo maximalizování zisku snaží o férový přístup k partnerům a zákazníkům.

U grafických karet už tahle regulace ze strany AMD fungovat nemůže. AMD má vliv nanejvýš na výrobce karet. Nutí je, a to celkem úspěšně, stanovit rozumnou doporučenou cenu pro koncové zákazníky. Ale na obchodníky, kteří pak karty reálně prodávají, AMD už žádné páky nemá .

Na obchodníky by museli tlačit výrobci karet, jenže ti to neudělají, protože prodejce nutně potřebují. Výrobců karet je hodně a pokud některý začne obchodníkům kecat do jejich obchodních praktik, tak jeho karty přestanou brát a upřednostní jeho konkurenci.

Obvykle totiž není problém vyrobit, ale prodat. Proto si své odběratele, zvlášť ty velké, výrobci předcházejí a často dávají různé formy podpory a motivace .

Samozřejmě záleží i na poměru velikostí a vlivu odběratelů a dodavatelů. Ale pokud nejde o v podstatě monopolního a nenahraditelného dodavatele, jako třeba Intel a NV v době největší slávy, tak má velký odběratel a/nebo obchodník velmi silnou pozici a může toho zneužívat.

Například v oblasti prodeje potravin, kde velké řetězce ždímají výrobce a pěstitele až za mez únosnosti. Nebo u finančních služeb, kde lidi z velkých brokerských sítí, kteří si říkají poradci, často neradí klientům to, co je nejvýhodnější pro klienta, ale to, na čem vydělají nejvíc oni. A na druhé straně se tyhle sítě snaží vyždímat co nejvíc od dodavatelů finačních služeb, kteří přes ně chtějí nabízet své produkty.

Ale tohle není žádná novinka poslední doby. Už od pradávna nejvíc bohatli (všeho) schopní obchodníci.

Ještě se vrátím k motivaci odběratelů výrobcem. Odlišnou míru této motivace mohou u AMD a NV naznačit jejich rozdíly mezi jejich výše zmíněnou hrubou a čistou marží. To jsou v podstatě nevýrobní náklady např. platy, režie, ale i marketing a různé formy podpory partnerů. Podle výše zmíněných čísel bude v případě AMD ten rozdíl asi 48%-25%=23%, u NV asi 64%-27%=37%.

NVidia má tedy tyto nevýrobní náklady 1,6x větší než AMD. Bez podrobnějšího zkoumání finančních výkazů se sice nedá vyloučit, že NV jen o tolik líp platí své zaměstnance, nebo reklamní agentury , ale myslím, že by se našly i jiné vlivy .
úžasný George [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-11 23:12:50

Podarilo se mi pred rokem a neco urvat RX 5600 xt od MSI.

Za krasnych 6.500kc z Mironetu.

Diky tomu ze hraju WoT, BF, Total War v 2560x1440, tak klidne jeste par let s touhle kartou vydrzim.

Slavna nV/AMD i skalperi mi muzou polibit me ctene rektum.

Za tyto penize budu delat neco jinyho a klidne hrani ozelim nadobro. Na tomto se prosze podilet nebudu. A nejde o penize, ale o princip.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 08:17:12
avatar
Mám to podobně.. jedu 10. rok na pravěkém LG1155 .. měl jsem od i5 3350p po i5 2500K .. nyní i7 2600K... k tomu jsem obměňoval GPU... nyní gtx 1660 Super na full HD hraní ve 144 Hz (140 fps samozřejmně nemám vždy, ale to mi ani tak nevadí)... na mé potřeby, nyní již s malým dítětem tolik nenahraji, mi to bohatě stačí, novější hry omezím nějaké zbytečné detaily na high nebo medium a zahraji si parádně... čili nemám žádný důvod cpát tyto nesmyslné peníze někomu do kapes... spíš lituji ty mladý pařany s tunou času, že musí vyhazovat takové kýble peněz na nějakou pěknou mašinu... já jediný upgrade co bych udělal je změna platformy bez gpu, tam bych se ještě doplatil a to bych byl ochoten udělat a vzít klidně z druhé ruky, abych ušetřil... ale upgrade gpu za této situace nikdy, to radši na věky zůstanu u toho co mám + kýbl her na steamu co si stále můžu zahrát.. za grafickými orgiemi jsem se nikdy nehonil ... čili vystačím si... až bude kluk větší, stejně budu pořizovat nějakou konzoli...
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 17:10:18
avatar
To samé u mě, jedu na straší I7-8700 a GTX 1080, na FHD 144hz bezproblémové, většinou od 80-140fps hraní(nenašel jsem hru kterou bych na tom nerozjel)...
Tak k čemu novou grafiku?, až odejde, teprve pak budu řešit...
Momentálně určitě žádnou gpu kupovat nebudu, aspoň ne, za ty ceny, to už radši konzoli.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 08:01:04
avatar
Myslím, že je to zejména o jediném faktoru a to díky těm na konci řetězce (částečně i v průběhu - distributor), ti jsou namlsaní vzhledem k obrovské poptávce, není důvod cokoli radikálněji zlevňovat, prostor by pro to určitě byl ..ač nepopírám, že ceny surovin, výroby, dopravy apod. jsou vyšší, ale určitě ne tak, že by výsledné karty konkrétně tyto na fullHD, které stály "předtím" 5-6 tis stojí 2x-3x tolik.. je to prostě zlodějina (samozřejmě vždy když je nový produkt stojí víc, ale tady cena určitě neklesne - extrémní poptávka)... další faktor co to výrazně ovlivňuje jsou ty prasata co to "skupují" po tunách a prodají bokem, ti jsou na kriminál... těm můžeme taky velmi poděkovat... + lapači světla do hrnce ... a 15K za ten AUŠUS ROG Strix MegaGigalol je total výsměch...
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 17:12:53
avatar
Ještě si zapoměl na těžiče Bitcoinů, kteří jsou taky zlo a min. z 50% je to i jejich zásluha.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 08:08:27
avatar
ty jsem zmínil... "+ lapači světla do hrnce"
dakuhonoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 09:23:37
avatar
DD z kade berieš kurz CZK:USD?
Mne to totiž vychádza tak na $485, ten prepočet 10500czk.

edit: jasné, konverzia + DPH
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 10:29:11
avatar
Já si to pro sebe přepočítávám:
USD * kurz * 1,25 (DPH, clo, nevím, co v tom všechno je )

A zhruba to tak vychází. Dolar koukám podražil. Ještě před pár dny 21,4, teď 21,6
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 11:13:17
avatar
ano, dolarové ceny jsou vždy bez DPH .... někdy se používá dolarová cena = cena v euro, což už je vlastně s DPH.

já používám od začátku DDWorld.cz vzoreček:

dolarová cena * aktuální kurz + aktuální DPH.

Takže třeba 399 dolarová grafická karta:

(399 * 21,6) + 21% = 10 428 korun

reálná běžná cena v obchodech tak bude +/- 200 až 300 korun
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 10:45:03
avatar
Není to zlodějina, je to prachobyčejný zákon trhu - je něčeho nedostatek, ceny letí vzhůru - je něčeho přebytek, ceny jdou dolů.

Řešení je např. toto: Kup komplet PC nový nebo z bazaru včetně grafiky, kterou potřebuješ (její hodnota v celé sestavě není prakticky vůbec napálená, jako když se prodává samostatně). Grafiku si dáš do svého PC a zbytek komponent rozprodáš jednotlivě na bazaru. Možná na tom tratíš pár stovek nebo tisíc-dva, ale pořád budeš mít tu grafiku ještě za solidní cenu. ;)

Je jen otázkou motivace, jak moc je pro tebe ta gk důležitá..
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 12:48:24
avatar
tedy nevím kde to vidíte, ale v alze vidím, cena nebyla stanovena
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 16:21:20
avatar
Včera jsem je tam viděl. Dvě Sapphire edice za 10 990Kč Pulse a 11 990Kč Nitro+. Už jsou vyprodané. To je takový nešvar posledních měsíců. Už tam raději neuvádí ceny, ale jen "Těšíme se" apod., dokud zas nemají skladem aspoň 1 kus.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 17:32:59

Protože u první várky karet byl příkaz zatlačit na cenu, proto se tam na chvilenku za tu cenu objevily.
Takže vlastně stejné jako u všech vydání karet letos, ať to byla 3060ti, 3060 nebo rx6700xt, vždy první den prodeje byly nějaké za ""dobrou"" cenu a potom konec.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 18:33:38
avatar
No pořád je nemají ani "Na cestě" s cenou, ale "Těšíme se" bez ceny. Tak se pak uvidí. Taky jsem zvědav, kolik "pak" budou stát.
Trochu si teď říkám, že jsem měl zkusit objednat Nitro+ a pak zkusit prodat stávající GTX 1060 3GB. Třeba by se mi vrátilo dost peněz a tudíž by Radeon nebyl za 12, ale krapet méně a tolik by to nebolelo .
Btw. viděli jste cenu SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX 6900 XT 16G?
100 999,-. Když jsem to uviděl, chvíli jsem si myslel, že to musí být vtip. Ale není. A pozor, je rozbalená skladem. Není ani nová, ale zánovní
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 16:46:50
avatar
Jj, dneska už mají na CZC tyto dvě edice za 13.199,- a 13.499,-
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Technologie 2021-08-12 14:09:35

Jaké nové technologie umí RX 6600 XT proti RX 5700 XT?
Mě totiž přijde, že se zase čeká až NVIDIA vymyslí nějakou ptákovinu aby se mohlo dohánět.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 21:53:46
avatar
6600 XT má podporu 12.0 Ultimate (12_2) což 5700 XT nemá - tedy jde hlavně pokud se nepletu o to že 5700 XT nemá podporu HW akcelerace na raytracing a variable rate shading a 6600 XT má lepší optimalizace spotřeby, ta je v zátěži tak o 50-60W nižší
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 09:40:54

Děkuji za odpověď. Není ta optimalizace spotřeby spíš dána přechodem na EUV proces výroby? Jinak ona HW akcelerace na raytracing je opravdu důležitá inovace ;-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 09:52:39
avatar
ne, AMD pro RX 6000 NAVI 2x čipy (a ZEN 3 také) používá naprosto stejnou generaci základního 7nm procesu bez EUV, jako pro RX 5000 a ZEN 2 ...

AMD dosud nevyrábí žádné své řešení s využitím EUV verzí výroby, což je v případě 7nm u TSMC proces nazvaný N6 (tedy 6nm) .... 6nm bude příští generace APU, pravděpodobně i některá GPU ... TOP modely pak budou založeny na 5nm EUV ...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-12 14:46:50
avatar
Myslím, že ty vylhané slevy řeší ČOI. Většinou to kontrolují kolem Vánoc, přes rok asi ne.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-13 16:09:45
avatar
Tak na CZC uz 6600xt naskladnili a ceny naprali nad 13 tisic za nejlevnejsi modely a ty drazsi jsou az za 16 tisic!:/ A slavni geeci to obhajuji, ze distributor jim karty dodava za horsi ceny, takze je nemuzou prodavat za MSRP!! To je fakt konec tohle!
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-14 11:35:15
avatar
Cos čekal? :-O
To, že distribuce si maže kapsy, zatímco výrobce GPU i zákazník pláčou, je už přes rok standardní stav věcí. Jediné, co se mění je, jestli mají marži ještě v desítkách, nebo už ve stovkách procent :-(
kamcas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Porovnání 2021-08-14 00:55:07

Nějaké porovnání se starou RX 580? Podle gpu.userbenchmark by měla být až o 86% rychlejší....
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-14 12:22:53
avatar
něco k těm cenám
Odkaz
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ftipné 2021-08-15 10:31:40

KUCÍ na ehm maj grafiky 6600 skoro za 16000 a maj víc jak 5 kusů,nece někdo a to se vyplatí ahahaha -to fakt koupí jen kryzér nebo naprostej IDIOT.(tak schválně jak dlouho je tam budou mít)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 649x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1284x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2055x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1931x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2668x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2185x
Komentářů: 1