AMD oficiálně představuje FSR 2.0 s velkými vylepšeními. Uvádí také RSR pro každou hru. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 20 březen 2022
altS novou velkou verzí ovladačů Adrenalin 22.3.1 přichází novinky. Co AMD nachystalo?

 

 

 

 

Tradičně AMD dělá jednu velkou hlavní technologickou aktualizaci svých ADRENALIN ovladačů za delší čas a ten právě nastal. Přichází ADRENALIN 22.3.1, kde se AMD opět podívalo na vylepšení mnoha funkcí, zvýšení výkonu v řadě her atd.

Mezi novinky patří vylepšený LINK PLAY pro propojení kromě jiného i jinými než PC zařízeními. Vylepšení se dočkal Radeon Image Sharpening (RIS), AMD zapracovalo i na samotném balíku ovladačů a SW, stejně tak opravovalo chyby a další hlášené problémy. Je tu také nějaké to drobné navýšení výkonu, ale to samozřejmě neplatí plošně pro všechny hry, jen pro některé.

Co však můžete využít prakticky ve všech hrách a zlepšit tak počet FPS, to je technologie AMD Radeon Super Resolution (RSR). Jde o „hrubou“ upscalovací technologií, která je přímo součástí ovladačů, podpořená technologiemi na ostření obrazu apod. Výhodou je, že funguje prostě v každé hře, protože jde o technologie skrze ovladače. Tam máte také možnost nastavit si, v kterých hrách bude aktivní a kde ne v rámci profilů. Nicméně není to technologie jako DLSS natož FSR, takže nemá jejich dynamické schopnosti „dělání lepšího obrazu“ apod., ale také nevyžaduje podporu ze strany her. Je tu pro ty, kterým nevadí hrát s „hrubou“ upscalovací technologií, která opravdu z nižšího rozlišení renderuje obraz do vyššího rozlišení vašeho monitoru s lehkou asistencí ostřích algoritmů. Pochopitelně na kvalitě některých detailů obrazu je to znát, neřeší třeba velikost textů, prvků menu her apod. Na druhou stranu funguje „prostě a jednoduše“ přes ovladače a díky tomu funguje u všech her, takže pro ty, kteří nemají na výběr, protože výkon jejich grafiky už nestačí, je to hodně zajímavá technologie.

Samozřejmě ještě zajímavější je mnohem pokročilejší FSR, které však pochopitelně už vyžaduje přímou podporu ze strany konkrétní hry, či obecněji herního engine, takže není přístupná pro všechny hry. AMD ale i zde má novinky.

  • FidelityFX Super Resolution 2.0

AMD se rozhodlo představit novou verzi FSR už teď, i když podrobněji o ní bude mluvit na GDC (23.3.2022) a aktivní v podporovaných hrách bude od Q2 2022. Nicméně dnes tedy máme oficiální potvrzení, že FSR 2.0 přichází.

A vylepšení jsou opravdu vidět. Ostatně technologicky je tu velká změna. Zatímco FSR 1.0 používalo jednodušší „spatial“ techniky, FSR 2.0 přechází na tzv. temporal upscaling. Ten například používá i NV DLSS nebo Intel XeSS. Proti nim se však AMD dokázalo stále obejít bez asistence a využívání AI algoritmů, tedy bez nutnosti nějakých speciálních výpočetních jednotek a AI akcelerace. FSR 2.0 bude opět fungovat nejen na Radeon grafikách, ale i NVIDIA případně těch od Intel. Pokud tedy budou mít určitou výbavu. AMD zatím nezveřejnilo, které karty a co přesně musí mít pro podporu FSR 2.0. U AMD předpokládáme ale minimálně fungování na RDNA generacích.

Nicméně ukázalo nějaká první srovnání a dle očekávání vzhledem k přechodu na temporal upscaling jsou patrná výrazná kvalitativní vylepšení u některých specifických detailů. AMD slibuje stejný, nebo někdy i lepší výsledný obraz, než je ten v nativním rozlišení, kdy opět stejně jako doposud DLSS i FSR, největší přínos to bude mít u hraní ve vyšším rozlišení, speciálně třeba 4K. Vypadá to, že FSR 2.0 má i v Performance nastavení lepší kvalitu obrazu než má FSR 1.0 v Quality režimu.

Když budeme ignorovat ty zvětšené části obrázků, a podíváme se na celkový obraz, mnozí hráči budou mít v chodu problém rozpoznat nativní 4K od „4K“ FSR v Quality módu. Což je samozřejmě pointa těchto technologií. Hlavním přínosem je prostě navýšení FPS, kdy zatímco v nativním 4K s RT běhá hra třeba s 53FPS, s FSR 2.0 může mít až 100FPS, což má samozřejmě praktický význam z hlediska plynulosti hry.

Stejně jako u FSR 1.0, i nové FSR 2.0 chce AMD na rozdíl od konkurenční NVIDIA a její DLSS, nabídnout jako GPUOpen technologii, jednoduše otevřenou a přístupnou pro všechny vývojáře her a fungující nejen na grafikách Radeon. AMD pravděpodobně na vývoji některých prvků FSR spolupracuje hlavně se SONY, kdy velmi podobné technologie se objevují právě u PlayStation apod. (ten používá RDNA grafiku). Hlavní výhodou AMD je prostě otevřenost a fakt, že to velmi dobře funguje nejen pro grafiky AMD. Vývojáři her si FSR hodně rychle oblíbili, protože zatímco DLSS trvalo skoro 3 roky, než se dostalo do stavu nějaké použitelnosti, a hlavně se začalo objevovat ve více hrách, AMD s jeho FSR na podobný stupeň funkčnosti dostalo prakticky ihned po svém oznámení a díky tomu bylo extrémně rychlé jeho rozšíření ve hrách, kdy potřebovalo zhruba jen půl roku. Přičemž DLSS prostě nefunguje univerzálně a nefunguje ani u všech grafik NVIDIA, speciálně nefunguje u těch, kde by měla největší smysl, jako jsou GTX modely. FSR paradoxně u nich funguje. Je zde zkrátka viditelný rozdíl přístupu k zákazníkům a zásadní rozdíl mezi oběma společnostmi.

Vedle FSR a DLSS se na toto technologické upscalovací pole chystá také Intel se svým XeSS, kdy můžeme bezpečně říci, že právě tyhle „upscalovací“ technologie budou opravdu běžný standard. Ostatně v mnoha nových větších hrách jsou DLSS/FSR přítomny při vydání těch her. A obě technologie se stále zlepšují, že opravdu v těch Quality nastaveních se blíží nebo některých detailech i překonávají kvalitu obrazu nativního rozlišení. Ovšem platí to hlavně o hraní ve 4K, kde to má největší přínos a nejlepší výsledky. Což je ale také vlastně účel, protože speciálně pro konzole, nebo případně pro nástup 8K monitorů a TV, budou tyhle technologie zásadní, aby se ty hry vůbec v takhle vysokých rozlišeních daly hrát vzhledem k výkonu běžných GPU. Pokud tedy nebudeme za běžné GPU pokládat ty se spotřebou 600+W.

AMD řekne a ukáže podrobnosti o FSR 2.0 na GDC 2022 (23.3.) a v Q2 2022 se pak dostane do her atd. A samozřejmě u verze 2.0 určitě neskončí. AMD stále nevyužívá možností, které nabízí strojové učení (ML), které se přitom očekává, že se objeví hardwarově u nadcházejících generací grafik. Překvapilo by nás tedy, kdyby se v budoucnu také nepředstavilo FSR s využitím hardwarové AI akcelerace. Zatím si ale AMD vystačí bez toho a zjevně funguje velmi dobře a nemusí tak omezovat uživatele a tvůrce her na podporu jen jedné konkrétní značky GPU …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nové ovládače 2022-03-20 13:36:43
avatar
A zvládajú už konečne tie mega-super-nové drajvre rotáciu displeja, či zasa nič z toho?
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 14:45:13
avatar
Můžeš mi trochu vysvětlit, co máš na mysli pod pojmem "rotácia displeye" ? Máš na mysli pootočení displeye např. na výšku, nebo co ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 15:17:45
avatar
??? to snad umí roky ... alespoň já když jsem měl Eyefinity, tak jsem to mohl používat v systému různě natočených monitorů (na výšku i šířku současně)
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 15:43:05
avatar
taky teda nechápu o čem to mluvíš ?
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 19:35:24
avatar
Hovorím (ne)možnosti meniť meniť orientáciu portrait/landscape pomocou CTRL+ALT+šípka. AMD to práveže na hanbu už roky neumí, naposledy to zvládalo nejaké ATi CCC.

Intelácke grafiky s tým problém nemajú ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 19:35:28
avatar
????????
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 20:00:55
avatar
Vůbec nechápu o čem to mluvíš. Asi si počkej na Intel grafiky, s těmi budeš určitě spokojený. Já mám jeden monitor na šířku, druhý na výšku a když to budu chtít otočit, tak dvakrát kliknu myší a mám to.
Pravděpodobně u tebe to bude asi nějaký specifický požadavek, který trápí na světě pouze tebe, tak na to není odpověď.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 22:41:13
avatar
Ja myslim, ze mluvi o Microsofti funkci, ktera s amd ovladacem nema nic spolecneho. Pokud si spravne vybavuji, tak tahle funkce byla v nekterym update windows defaultne vypnuta a je nezbytne ji znova aktivovat. Bylo to myslim nejak rotation lock, slo to prepsat zmenou hodnoty v regeditu, jen to je tusim svazane s tabletovym rezimem a pokud uzivatel pouziva desktop mod (jako kazdy normalni desktop uzivatel), tak tam byly nejake komplikace. Nevim presne, uz leta pivota nepouzivam..
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-23 21:50:34
avatar
Nie, mluvim o tomto. Mkrvosoft s tym nic nema !!!!

Odkaz
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-23 21:43:59
avatar
Vždyť je to normální funkce ve windows, jmenuje se to "orientace obrazovky" a teď jsem to zkoušel, normálně to na AMD grafice (konkrétně RX 5700 XT) samozřejmě funguje. Každopádně ta diskuze o týhle hovadině co nikoho nezajímá je tu jenom kvůli tvýmu debilnímu trollení, že jako zrovna tadytu blbost AMD neumí a kvůli tomu má špatný ovladače a ještě k tomu to je lež, protože to umí. A proč já ztrácím čas s neznámym evidentním blbcem co tu trollí to taky nevim teda.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-24 12:14:09
avatar
to je Windows funkce ne AMD ... navíc otáčení funguje, zkoušel jsem to s RX 6900 XT ...
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-24 14:10:25
avatar
@DD: môžem vedieť s akou verziou ovládačov to u teba funguje?

Odkaz

Mám tu 3 stroje s AMD GPU (R9 380+W7,5500XT+W10,Vega8+W10) a na každom z nich na to musím použiť 3rd party utilitu.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 14:41:51
avatar
Technologicky to na vzorku vypadá hodně dobře, ale v praxi to ještě může být jinak - koukáme se na reklamu výrobce.
První verzi jsem zkoušel a obvykle to nevypadalo špatně, někdy výborně (Anno 1800), ale i mizerně (No Man's Sky). Problémem je taky zatím slabá rozšířenost. Navzdory jednodušší implementaci je podporovaných her mnohem méně, než těch s DLSS.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 15:08:30

U AMD si troufnu tvrdit, že realita bude min dost podobná jako jejich prezentace výkonu, kdy AMD ukazuje nárusty výkonu u nových generací a klidně tam švihne hru, kde na NV ztrácí.
To se vždycky divím proč to AMD dělá, na druhou stranu je na tom vidět, že se snažej nepřehánět a ukazovat realitu.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-20 23:53:11

Jo to je pravda, jinak by vybírali jen ty nej nej scény ale tady ukazují i scény kde fsr2.0 působí jisté grafické artefakty/šum (v tom jejich videu z deathloopu se dívejte na okraje stínů co se tam děje u fsr2.0) což je už dlouhodobě známý problém podobných upscaling/antialiasing algoritmů využívajících pohybové vektory z minulých snímků (např asi nejvíc rozšířené TAA)
Greeder [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 07:36:43
avatar
Mám 6900xt a od včerejší installace new driverů mi nejde záznam plochy. Má někdo stejný problém???
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 12:39:07

Na redditu si na tohle lidi stěžují, řešení je jít na driver kde není problém a počkat na nějaký budoucí driver kde to třeba bude opravené
Sak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 08:27:14

Jeste by se tu hodilo do clanku dopsat ze to faka jen od amd rx 5xxx, ja teda na sve rx 480 zatim jen smutne koukam
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 12:37:59

Ještě smutněji koukají majitelé 5600g a 5700g kteří očekávali že tohle bude i pro ně když mají rok starý produkt.

Ale tak no.. třeba možná to AMD pro ně vydá později
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 19:41:56
avatar
Pokud je RSR jen pro RDNA, tak to na VEGA iGPU nepůjde no...
Otázka je, jestli je tam nějaký reálný důvod jako chybějící HW funkce, nebo že to jen nechtějí oficiálně garantovat.
Ve druhém případě se určitě najde někdo, kdo to na starších kartách zprovozní.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 21:35:08

V driverech máš i u starých grafik nastavení "GPU scaling" což znamená že ti obraz bude na nativní rozlišení monitoru škálovat grafika a ne monitor(většinou je to klasické bilineární škálování)
RSR je v podstatě to stejné, akorát místo toho bilineárního upscale algoritmu se na obraz aplikuje upscale algoritmus FSR.

Takže pokud na dané grafice funguje fsr tak není důvod proč by RSR fungovat nemohlo.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-21 19:41:46
avatar
!
pbehal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-23 10:44:54

Mám rozlišení 3840x1080 ve fallout 76 nastavené ručně . Jaké nižší rozlišení mám nastavit? Přepisují to v texťaku. Grafiku mám 6990xt a teď mě hra dává cca 40-70 fps. Děkuji za radu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-24 12:15:29
avatar
??? ta hra je tak debilně napsaná a optimalizovaná, že to stejně nic nezachrání výkon tam limituje práce s CPu, RAM apod. není to ani moderní hra využívající nejnovější DX apod.
wladqis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-03-23 12:38:57

Hmmm neviem akým nedopatrením, ale zrazu mi zmizla možnosť aktivovať Smart access memory, dnes nainštalované tieto nové ovládače a staré odinštalované cez DDU v Safe mode. Neviem čo sa posralo a kvôli čomu tá možnosť zmizla. Predtým perfektne fungovalo s RX 5600 XT a predchádzajúcimi beta ovládačmi na RX 6600.

Update: Moja chyba, pár dni dozadu som updateoval BIOS na mojej ASUS doske a všetky nastavenia mi nanovo rozhodilo. Po kontrole v Biose pár minút dozadu všetko nanovo nastavené a SAM funguje tak ako má.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 743x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1352x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2114x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1939x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2707x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2190x
Komentářů: 1