ELSA představuje systém Lucid Hydra 100 – SLI a CrossFire na smetiště? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 12 únor 2009
altSpolečnost ELSA oznámila první produkt založený na čipu Hydra 100, který nabízí lineární škálování různých GPU v systému …

 

 

Multi GPU systémy NVIDIA SLI a ATI crossFire vždy byly na okrají zájmu zákazníků, i když jak ATI, tak NVIDIA do jejich vývoje investovali desítky až stovky milionů dolarů a také mnoho marketingového úsilí. Problémem NVIDIA SLI a ATI CrossFire bylo, že vyžadují stálé úsilí při optimalizacích pomocí ovladačů, bez kterých prostě nefungují. Velkým problémem je i fakt, že jen v málo hrách je přínos dvou čipů skutečně 100%. Nicméně je faktem, že takové jsou. Je ale také řada her, kde multiGPU systémy vůbec nefungují. Škálování přínosu dalších GPU je také problém. NVIDIA i ATI mají problém využít třetí, natož čtvrtý čip - u ATTI i NV fungují 3-way systémy, u ATI funguje i Quad CrossFire, což u NV nikdy moc nefungovalo. Nicméně přínos čtvrtého GPU v systému je téměř nulový.

skalovani

   Existuje však společnost Lucid, která vyvíjí za velké podpory společnosti Intel, čip Hydra 100. Ten by měl umožnit relativně jednoduchou věc. Při osazení jakýchkoliv GPU nabídnout jejich lineární škálování. Víceméně tento čip má za úkol rozdělit počítanou scénu tak, aby každý GPU zvládl spočítat část scény a pak to dá hydra 100 dohromady. Teoreticky to zní skutečně skvěle, velkou otázkou je praxe. Pokud by to fungovalo, jak to funguje, tak SLI a CrossFire jsou překonané technologie ...

elsa-1

  Společnost ELSA oznámila první systém, který umožní osadit jak NVIDIA Quadro, tak AMD Fire grafiky. ELSA Hydra má být jejich konkurentem. Společnost ATI nedávno vydala novou nejvýkonnější grafiku 9270, která výrazně překonává dosud nejvýkonnější modely od NVIDIA. Využívá tak daleko lepšího a modernějšího návrhu čipu RV770 než je čip GT200 od NVIDIA. Zejména ve složitějších výpočetních operacích je ten náskok grafik ATI proti NVIDIA ohromný - 4x vyšší. Hydra čip by měl umožnit osazení a lineární využití jakýchkoliv grafik ...

hdyra-ati-9250

 Hydra100 má v současnosti kompatibilitu jen s DX9, ale podpora DX10 se připravuje. Spotřeba čipu Hydra je prý kolem 6W, což můžeme srovnat s podobně koncipovaným můstkem na grafice ATI Radeon HD 4870 X2, který má spotřebu 3,8W a víceméně se stará o totéž. Jedno je ale jasné, již brzy uvidíme, zda Hydra 100 skutečně nabídne to, co slibuje ....

elsa-2

Zdroj: ELSA




Lucid hydra 100


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
oukydouky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 15:17:11
avatar
kéž by to fungovalo ...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 15:18:18

A tak přijdou 16jádrové karty na 40 nm :-)
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 15:19:45
avatar
Hydra je bezpochyby jeden z nejzajímavějších počinů.
Ale dokud nebude benchmark černý na bílim neuvěřim.
Mnohé reklamní masáže mě o tom přesvědčili
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hydra 2009-02-12 15:33:13
avatar
Myslim, ze kdyby to nebylo vyzkouseno alespon laboratorne tak by se ELSA do toho vubec nepoustela, ale radeji pockam na konecne vysledky benchmarku. A v kazdem pripade tomu moc fandim! A mohlo by to zmenit muj negativni nazor na smysl MultiGPU v PC
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 10:44:13
avatar
Přesně tak. V dněšní době taky o žádném multi GPU řešení neuvažuju. Ten nárust spotřeby je neadekvátní k nárustu výkonu. Kdyby to ale opravdu fungovalo tak jak slibují, tak by se můj pohled na věc opravdu změnil. On by pak dobrý výkon mohl být i z levných a úsporných grafických karet, když by to opravdu přidávalo 100%. Takové dvě ATI HD 4700 by asi moc nežraly, ale výkonově by s tímto čipe konkurovaly i klidně HD 4870 X2.
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:01:28

Stále ale budou přece limitovány Cpu! I obyčejný CF 4870 je limitovám i s takovým procákem jako i7 na 3,6GHz. V nejlepším případě budou škálovat jako ted nekteré hry (80%), rohodně tenle nový čip neznamená, že si dáme tri sli k C2D 2,5GHz a bude nám to perfektně škálovat!
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:21:30
avatar
to sa este uvidi, lebo na CF/SLI si ovladace zobrali zrejme dost velku cast sys prostriedkov, a cpu. hydra to robi automaticky, uvidime ako to pofacha.
kazdoapdne to vyzera slubne (a hodi sa to napr aj na 2 karty s polovicnym vykonom, ale menej ako polovicnou spotrebou ;) )
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 19:12:40
avatar
Core i7 neni limitaci - staci hrat na 24" nebo 30" monitoru s max detailama a nejakym AA+AF......
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 23:30:22
avatar
Jj urcite to bude limitovane CPU a diky tomu se zas dostane pretaktovani procesoru do popredi zajmu
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:04:26
avatar
Tak panove a damy zatim musim rict souhlas se vsemi. Vsichni jste dostali +palec.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 19:59:40
avatar
Jenom tobě za to někdo davá mínusy. Zase, co psát, když to už napsali přede mnou že jo...dávám ti palec, páč nesouhlásím se zápornými (nic mě na tom cos napsal přece nepobouřilo).

Uvidíme, jak to bude fungovat v reálu, už aby byly nějaké recenze
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 14:20:02
avatar
Ja se k zapornym palcum nevyjadruju, abych nerozpoutaval slovni prestrelky. Jsem rad, ale ze se me nekdo zastane
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 20:38:23

Ja bych to nebral vazne. Minule tady nekdo dostal 9 zapornych palcu za to, ze napsal ze ma problem s AMD690 a ptal se na nejaky reseni. Absolutne nekonflitkni prispevek, jeste ke vsemu s dotazem na pomoc. Tyhle souhlasy ci nesouhlasy jsou takova silne neobjektivni forma hodnoceni, obzvlast tady.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 21:22:05
avatar
Tak to je o tom, jak kdo kliká. Někdo to může brát tak, že prostě každýmu dá. Když nesouhlasí nebo mu to nepřijde zajímavý, dá mínus. Opak dá plus. Já třeba dávam plus když je to zajímavý zamyšlení nebo příspěvek, nebo když mě to pobaví (v zásadě dávam tak 80% +). Mínus dávám za kraviny, který nemají hlavu nebo jsou lživý...ale každý to má nastavené jinak no.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 21:39:06
avatar
zas ale reseni problemu se spis probira na forech a ne pod clanky...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 21:59:17

Jasne, ale to neznamena, ze si ten clovek ty minusy zaslouzil. Spis jsem to dal jako priklad toho, ze ty souhlasy ci nesouhlasy neznamenaji nutne, ze je prispevek spatnej ci dobrej. proste je to subjektivni hodnoceni a kdyz mas peska na par lidi co ti daj palec dolu za nic, je to proste pesek.
Neznámý  2009-02-12 22:05:33

Na druhou stranu o nic nejde. Nic se za to nerozdava, nic nikomu dat nemusis. Ja se maximalne pousmeju. Ale libi se me takovi experti, co napisou prispevek a rovnou si ho ohodnoti.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 22:27:51
avatar
aspon sami se sebou souhlasi
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 22:55:40

Jako kdo jinej te pochvali tak dobre...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 23:24:28
avatar
Nastesti si muzou dat jen jeden bodik
eR_Skaarj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:10:38

Hmm... nevím nevím. Nějak se mi to nezdá... prostě se mi nechce věřit že ELSA, společnost která do grafik defakto nedělá, naráz, téměř z ničeho nic objevý svatý grál všech GPU - něco o co se ATI a nVidia pokouší roky...

Ale i pokud to bude pravda - stále je tu otázka využitelnosti...
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:16:51
avatar
...no možná to je výhoda ELSY, že do toho nedělá, může se tak na ten problém dívat z jiného (lepšího?) úhlu, nebylo by to poprvé...a co se týče využití, já bych věděl...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 01:04:21
avatar
jop reseni existuje, jen ho mnoho lidi nevidi,.. pak ked to nekdo objevi, seci si tlucou hlavu o stul a rikaji si,.. tak snadne a funguje to, jak to ze sem na to nedosel?
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 18:50:23

Ono to není naráz a ELSA s tím, krom toho že to jako první nasazuje nemá nic společného. O vývoji toho čipu se psalo už loni.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 18:51:17

Sorry to parří nahoru
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 11:03:42
avatar
No. Já bych jenom zdůraznil, že DNES UŽ DO GRAFIK PRAKTICKY NEDĚLÁ, ale před mnoha lety ELSA byl v oblasti profesionálních grafik pojem. A vypadá to, že se tímhle chce zase vrátit na výsluní.
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:12:25
avatar
....sem z toho celej rozechvělej...pokud to funguje, je to BOMBA, pokud ne, tak .... to taky přežiju, ale budu doufat, že jednou ....
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:22:57
avatar
i kdyby to fungovalo, cemuz moc neverim (min ty cpu limity), tak to bude beztak system pro to 1% nadsencu..a ani nevim co bych na tom hral..zatim mi jedou vsechny hry a zadnej AAA HW killer v nejblizsi dobe na obzoru neni.
Neznámý  2009-02-12 18:15:23

Tebe opravdu nemaji nekteri v lasce. Staci kdyz se objevi tvuj komentar a nekteri at napises cokoliv klikaji jak blazni.

Jinak me celkem zarazi, ze to je cela nejaka bastldeska. Takto to doufam nebude vypadat ve finalni podobe. A jeste zminka, ze to umi jen DX9. Doufam, ze dalsi verzi DX to nauci jen nejaky update ovladace nebo tak nejak.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 18:53:58
avatar
at maji nebo ne to mi je fuk

tahle bastldeska je jen nejakej navrh, prototyp, aby ty karty mohly nekam zasadit na otestovani, kdyz se ten cip jeste neosazuje na normalni desky. finalne to bude asi standartni motherboard s timhle cipem navic nad pcie sloty
Neznámý  2009-02-12 18:37:53

Rad bych videl odkaz na nejake testy, kde je vykon profi grafiky ATI oproti NVIDII. Rad se poucim. Nebo je to zase jen nicim nepodlozene zbozne prani?

EDIT: Kurna, jak to zarazuje? Kdyt jsem daval na 100% novy prispevek.
Golo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:46:36
avatar
podla mna to asi taka blbost nebude ked to podporuje INTEL..a ten by asi len tak peniaze nevrazal do niecoho z coho nemoze zbohatnut
pfhawk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 16:56:44

ono by uplne stacilo, kdyby to fungovalo i o neco malo lepe, nez doposud SLI a CF, a predvsim aby byl narust vykonu i ve vsech aplikacich/hrach, kde byl doposud prinos vice karet nulovy
Matuus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cena? 2009-02-12 18:02:16

Hlavnou otazkou aj tak ostava cena tohto riesenia ... ak to bude stat 500 USD tak to skonci len v profi masinach. A co rozmery tej dosky? Kam to dame? Napajanie? Vsak na to podla obrazkov treba samotny zdroj ... zatial to vyzera ze je to v jednej desatine cesty k beznemu zakaznikovy ...
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 18:35:58
avatar
ta doska je komplet atx skoroPC. je to vypoctova skatula, ale nie rozhranie pre hydru.
ako sa mozes docitat v clanku, nema to spotrebu ani 5W, takze sa nemusis bat.
a hydra je cip kompletne funkcny sam o sebe, nepotrebuje celu dosku, tak je tu len ako podvozok pre cely system.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 18:53:59

Ta deska hlavně není určená pro hráče, ale pro výpočty, čímž se nevylučuje, že si to nějaký nadšenec nekoupí, ale asi tomu bude odpovídat cena.
Uvidíme až se objeví skutečně hráčské provedení.
Matuus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 18:56:17

Ta doska nie je "komplet atx skoroPC" - je to ako pises ty len "rozhranie pre Hydru", ktore je samo o sebe nefunkcne. O spotrebu sa nebojim (ani som nic take nepisal), ale v tomto prevedeni to potrebuje samostatne napajanie. Realne nas to vsak moze zaujimat az ked uvidime prvu zakladnu dosku s integrovanym cipom Hydra urcenu pre bezneho zakaznika. Takto je to pre nas rovnako "uzitocne" ako tesla S1070 so styrmi jadrami GT200
Koneko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmmm 2009-02-12 18:14:51
avatar
Jen by mě zajímalo kdo pro to bude dělat ovladače ... Jestli Ati a nvidii připraví o jejich technologie tak si myslím že oni to dělat nebudou .. A doufám že Intel je dělat nebude to by byla katastrofa
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 21:10:39
avatar
tohle prave nema být o ovladacich ale o hardware. SLI s CF je silně závisle na ovladacich coz má být prave vyhoda hydry ze pude hlavne o hardware nezavislem na tom jakou zrovna hru ze hrajes v jakem os hrajes v jakem DX hrajes
Neznámý  2009-02-12 22:15:15

No ale az tak jednoduche to nebude, protoze tento chip bude predpokladam zpracovavat prikazy DX API. Viz poznamka, ze to zatim umi jen DX9.
Stejne by me ale zajimalo, jak to bude v tom pripade s ovladacema grafik. Protoze dneska se ovladacema resi celkem casto narusty vykonu v jednotlivych hrach. Akorat nechapu, ze kdyz je DX API nejaky standart, tak kde se vlastne vezme ten narust vykonu. Kdyz vezmu, ze hra zavola nejakou funkci DX API, to prevezme ovladac grafiky a co se vlastne stane pak. Drive jsem predpokladal, ze to zase preda jako DX funkci do grafiky. Ale asi to tak jednoduche nebude. Kde by se pak bralo to zrychleni. No ale na druhou stranu, pokud se resi nejake silenosti v ovladacich (a coz asi i ano) tak nechapu jak pak spolu budou spolupracovat karty ruznych vyrobcu.
Chtelo by to nejaky polopaticky clanek s obrazky, jak vlastne funguje tok prikazu a jejich zpracovani od hry az po vystup na monitor. Nenasel by nekdo neco takoveho?
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 22:41:22
avatar
Nějak tak. Třeba tohle není řešení problému, ale je to zajímavý (viz debata o hodnocení příspěvků).

Já taky nerozumím chodu API vs ovladače GK a taky by mě zajímalo, co na to má vliv. Selsky mi to přijde tak, že DX je prostě daný, ale efekty či prostě příkazy, který od něj jdou směrem k GK musí GK nějak zpracovat. Prvním předpokladem je, že s tím API umí (podpora třeba DX10), to je jasný. Nu a potom to je asi o tom, jak která umí rychle vypočítat/zpracovat ta data, která se po ní chtějí. Jenže je tam háček v tom, že to je u každé hry jiné, je tam hodně proměnných...Tzn, že vlastně výrobci novými ovladači "učí" grafiku, jak lépe řešit ty výpočty, které v dané (nové) hře jsou. Davá těm jednotkám výpočetním schopnost rychleji to zpracovat...Myslím, že nějak tak by to teoreticky (a opravdu hodně obecně) být může, ale takový polopatický článek pro pochopení reality by to chtělo.

Jenže zde narážíme na problém - kdo tohle umí popsat? Resp kdo tomu rozumí a ještě umí napsat článek, abychom to pochopili Bohužel takových lidí je málo, mi přijde, že u nás je až moc teoretiků (se selským rozumem) jako my tady, co tak jako vědi jak co sestrojit, ale málo těch, co opravdu vědí, co se proč děje
DeathMaster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 19:10:55

Nechápu jedno. informace přijde do čipu, ten ji pošle do určité grafické karty, ta ji spočítá a co dál? U obecných výpočtů se výsledek vrátí zpět k čipu a dál se zpracovává, ale v případě her (reálných výpočtů), kdy se spočítaná data vydávají k výstupu na monitor (v případě SLI/ crossfire přes můstek). Jak by to mělo být v případě hydry? Na konci karet by měla být sběrnice, která by skládala výsledný obraz? Mě se zdá, že si nikdo spletl profisféru s běžnou sférou. Jinak po kouknutí na schémata, to vypadá jednoduše, ale zajímalo by mě, jak chtějí donutit jednu grafiku, aby spočítané snímky vracela zpět k čipu a následně by čip snímky vykopal přes jinou grafiku ven do monitoru. Asi se nechám překvapit. poté buď s údivem řeknu, že jsou to borci a nebo se zasměju a řeknu, že jsem říkal, že to stejně nebylo možný provést.
romero [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 21:04:25

100% suhlas. Neverim ze dokazu spravit tile-based rendering aby to pekne scalovalo aj na 4 a viac cipoch a potom to zlepit dokopy. Prave to zlepenie je kamen urazu, to by musela robit jedna z grafik a nasledne aplikovat aj post efekty. Navyse dnesna hra nevyprdne jeden cely frame na jeden sup. Zvlast sa renderuju odrazy, tiene, bloom, alebo aj height mapa a dalsie temporary textury. To vsetko sa potom pouzije na render finalneho snimku. Az toto dokaze Hydra ukocirovat s linearnym skalovanim vykonu, tak potom klobuk dole! Ale co by z toho mal Intel? Len by pomahal Nvidii i Ati, a kopal by si hrob pre svoj vlastny cip Larrabee.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 21:58:54

Proc by kopal intel hrob Larabee, pro to to bude fungovat taky. Takze nebude muset vyvyjet nic vlastniho, mozna pak prihodi dalsich par milionu USD a koupi Lucid kompletne.

Ale stejne me ten system pripada nerealnej, hlavne to stoprocentni linearni skalovani. Uz jenom kdyz si vemu ze graficka scena se zpracovava na nekolikrat, a teda ze ten cip musi nekolikrat sestavit a odeslat obraz na vsechny grafiky. Presne jak rikas ty.

A navic diky geometric shaderum z DX10 a tesselaci z 10.1, ktery dovolujou upravovat geometrickej model sceny uz nejde jenom o renderovani kousku obrazu u toho bych to deleni externim cipem jaktakz chapal ale i o deleni prace na modelu u kteryho si to nejak neumim predstavit jak ty kusy modelu sestavi naspatek (hlavne kdyz ma fungovat spoluprace jakejchkoliv grafik nezavisle na vyrobci, typu GPU a velikosti RAM, takze vydolovat z graficky pameti data modelu, konvertovat je na format jiny grafiky a zase je nacpat naspatek neajk nepovazuju za mozny)
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 19:27:14
avatar
chtelo by to nejaky testik!!!!
Neznámý  2009-02-12 19:48:10

To si jeste nejaky ten patek pockame.
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-12 19:53:20
avatar
jojo ale uz se na to tesim.....
Mrtvola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Testy 2009-02-12 21:35:48
avatar
Až uvidím výsledky testů, tak řeknu svůj verdikt. takhle můžeme jen věřit tomu co nám řeknou. Ale kdyby to fungovalo jo, to by bylo. A když to bude fungovat naplno, tak jak to chlapci finančně ohodnotí. To jest co budou stát desky:-)
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Lucid - versus public relation 2009-02-12 23:35:02
avatar
Zoberme napr reklamu na CREATIVE ZII Zii.com - Stemcell computing, vsetko bude nove super univerzalne, hd........
funguje to ale ma fyzicke obmedzenia napr - jeden chip funguje plynule na prehravanie do 720p...

to iste bude hydra ako pisu aj iny poziadavky na priepustnost ram, pcie, a latencie sa nedaju prekonat
tz
ak spojite 30grafik na vypocty simulacie syntezy bielkovin vsetko pojde super- vela vypoctov ale vsup-vystup-dat malo

ked to skusite na crysis 2560x1600, 16xAF 8xAA, AAA
zistite ze Vam nestacia RAm, zbernice, latencie pre spajanie sceny

myslim ze niekto zo skusenostami vo vypocte potrebnych parametrov by tu mohol uverejnit odhad
kedze napr crysis vieme zmerat na jednocipovom systeme a mame 7FPS, tj napr vsetko x4= 28 FPSx ...MB na FPS a mame hranice a pre kazdu hru Vam vynde iny limit niekedy to bude v ramci moznosti dosky a cpu niekedy nie.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 01:01:01
avatar
Jo ale to neznamena ze by to fungovat nemohlo,...
Spis myslim ze CF a SLi na to isly z blbe strany, pac(ak sem to pochopil spravne) vsetky grafiky mali v pamati stejne textury a data,...
ale kebys mal napr QuadCF/SLI a to 2560x1600 by se rozlozilo na 4 sceny(4x1280x800) a ten cip bz to jen spajal tak by to fakt mohlo fungoval linearne,... jenze to az tak jiste neni pak ked si zeberes scenu tak na oblohe toho moc nemas(vrch obrazovky), ale na zemi mas travu, sutre a hromadu objektu, tak je otazne jak to pospajat, ked oblohu zobrazujes s 40fps a spodnu cast 25fps, to pak mohou vynikat poruchy obrazu ale to je jen priklad, do multi GPU nevidim

add ta spotreba hydry je fakt smesna ked to clovek porovna s nesnimi grafikami
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-14 15:02:19

Jenze hydra propojuje karty prez PCIE. I pokud by nejak donutila jednotlivy karty brat si data z pameti jinejch grafik v systemu 100% nebude stacit propustnost.. PCIE 2.0 16x ma propustrost 5GT/s *16 podle wikipedie to je 500MB/s *16 = 8000MB/s. Propustnost pameti dnesnich hi-end grafickejch karet: GTX 280:141.7GB/s, HD4870 ma snad kolem 115GB/s. Moc si to nepamatuju a hledat se mi to nechce . Takze proste neni realna sance pristupovat dostatecne rychle k pameti jiny graficky karty prez PCIE.

Dnesni multi GPU systemy renderujou obraz bud delenim obrazovky na "pásy" (tam je prave problem rozdelit obraz tak aby obe grafiky vytizil stejne, protoze jinak se ceka na tu pomalejsi aklesaj FPS), udajne snad zkouseli i rozdeleni stylem sachovnice jedna karta bili druha cerny, ktery by to melo eliminovat, ale netusim jestli to nekdo pouziva. Nebo se grafiky stridaj v kresleni snimku(problemy se zpozdenim zobrazenejch dat hlavne u malejch fps). Kdysi (kdyz SLI a Crossfire zacinali) se mluvilo o nejakejch armadnich simulatorech ATI, kde velky mnozstvi GK melo rozdelenej obraz na obdelniky. (ale ta aplikace pro to byla primo napsana, takze problemy bych necekal). Pak tu mame grafiky od POWERVR (kdysi na desktopu KYRO, ted se stahli spis na kapesni zarizeni i kdyz intel snad ma grafiku od POWERVR na desce pro atomyOdkaz) Ty pouzivaj Tile based rendering. Scena je rozdelena na vetsi mnozstvi malejch obdelnicku, ktery sou vykreslovany postupne (vzdy nekolik najednou i s jednim GPU) coz je asi jedina cesta pro efektivni multi GPU, ale vzhledem k patentum POWERVR se toho asi jeste dlouho u normalnich desktopovejch grafik nedockame, navic by to znamenalo uplnou zmenu architektur u ATI i Nvidie, takze nepredpokladam, ze svoje cipy prekopou od zakladu.

Takze proste porad netusim jak k tomu hydra ty gafiky dokope
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 09:10:13

presne tak.. bez testov sa k tomu neda moc vyjadrit.. pockajme na realne testy..
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 10:41:12

5W drobecek co vypada ze je vyrabenej minimalne 130nm ci spise 180nm ze by zvladal na HW urovni to same co SLI/CF...
Urcite by to bylo supr, ale minimalne mam pocit ze nam nerikaji vsechny uz ted zname info(tzn. ze nam nerikaji vsechny "ale" a "za podminek" atpdb.)...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 12:05:54
avatar
Teď jen taková, možná blbá, myšlenka. Všichni to tu rozebíráte do hloubky, jak by to mohlo a nemohlo fungovat, ale všichni do jednoho to rozebíráte podle způsobu práce CrossFire a nebo SLI. Já jen nažnačím nějak povrchně. Co když se to prostě bude chovat jako jeden grafický čip v systému, který prostě dnes podporuje DX9. Ale bude jen využívat výpočetních prostředků grafických karet. Prostě po nich bude chtít jen nějaké výpočty. V tom případě mu bude jedno co ten či onen grafický čip umí nebo neumí, ale půjde mu hlavně o to, co jak který čip rychle spočítá. Prostě to bude jednoduše využívat k vypočítání scény něco jako GPGPU. A v tom případě by to bylo opravdu jedno, co tam bude za švába, jestli, GPU nVidia, ATI nebo prostě nějaké CPU ať už nějaký x86 nebo jiný. Prostě něco co umí počítat. Hlavní bude to, jak rychle mu to co spočítá a ono to pak prostě složí a zobrazí. Prostě se to bude chovat, jako kdyby jste nějak slepili třeba 2 GPU do sebe, jak to třeba podobně udělala nVidia s jejich GT200. Pak ale nevím jak to bude s latencemi. I tak v tomhle případě, podle mě to, stejně nemůžé škálovat tak jak slibují. Jenže pak to stejně zase bude záležet na kvalitě ovladačů napsaných k tomuto švábu, ale už na nich nebude záležet, jak se to bude chovat s 2 nebo více GPU, o to se už na HW úrovni postará ten čip.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - potvrzení 2009-02-13 17:32:51

Přesně tak to má fungovat... I s tím možný problémem s latecemi a lagem, ale tento problém mají už CF A SLI....
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-14 00:25:52

Tady bych narazil na problemek, ze DX i GPGPU prikazy nejak prekladaj ovladace aby na ty ktery karte chodily. Takze bych predpokladal, ze budu potrebovat obladace treba ATI+ ovladace Hydra a oboje by se tak nejak melo tvarit jako grafika aby to fungovalo bez patchu do her. Jenze tohle by vyradilo Visty, jelikoz neodporujou vic GK aktivnich najednou. I kdyz je to asi nejpravdepodobnejsi reseni.

Jo jeste jedna vec. Kdyz by to chodilo jenom na urovni DX tak k cemu by tam sakra byl potreba ten cip
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - radice a ovladace 2009-02-13 12:28:57

jestli to bude HW radic grafickeho systemu jako je treba HW raid radic, tak to zakonite musi prinest daleko vetsi vykon nez-li SW Raid (u grafiky SW ovladace) Vzdy je lepsi kdyz je to reseno HW cipem ktery se o to postara nez aby to zpracovaval nejaky prostrednik treba CPU
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-13 12:43:20

Problem HW radicu(prirovnej si to ke switchum ci hubum) jsou nizke moznosti programovani, tzn. ze s kazdou verzi DX a nove generace GKaret by se mohli objevit problemy s kompatibilitou a museli by vydat novou HYDRU, jak rikam zatim nepustili zadne relevantni upresnujici info na zaklade ktereho by sli delat zavery...
Jedine co muzeme vyloucit je ze vse se bude resit pomoci driveru, razem by narostly latence a bylo by to to same co CF/SLI resp. by se prislo o veskere vyhody HW vrstvy, takze maximalne tak FW.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-14 01:51:41

Tak kdyz uz sem se v tom zacal vrtat a sirit svoje sileny domnenky tak sem si nasel co to vlastne ten Lucid sakra patentoval zejo..

Odkaz

Sice umim anglicky celkem dobre ale neco z tohohle jde mimo me. Takze takovej velice hrubej odhad o co se tam vlastne jedna (a co sem z toho pochopil a vymyslel), kdyztak me opravte:

Vypada to, ze si patentovali zpusob jak velmi efektivne skladat a rozkladat 3D data v zavislosti na tom jak budou videt.

Ve strucnosti to vypada na urceni viditelnejch dat podobne jako to dela ZBuffer u dnesnich grafik. Rozdil je, ze jejich algoritmus seskupuje 3D data do jakejchsi skupin, ktery asi nezavisej jenom na aktualnim pohledu a nejsou deleny na pravidelny obrazce jako u Tiled-based renderingu. A navic pomoci tech skupin dokaze slozit kousky vyslednyho 2D obrazu i kdyz zasahujou prez sebe.

Takze princip asi bude v tom, ze hydra oreze nepotrebny 3D data (neviditelny), zbyly skupiny rozdeli (asi podle mnozstvi dat) dostupnejm grafickejm kartam a nakonec slozi obraz. (rozesle zase vsem kartam na postprocessing, pak zase slozi...)

Takze kazda graficka karta vykresluje vlastni scenu z vlastnich dat, ktery jim prave doda hydra. Narozdil od dnesnich zpusobu kdy ma kazda grafika vsechny data ale v renderovani se zastavi v urcitym bode.

Zarazej me na tom par veci:
1)Jak chce skladat scenu ve ktery zmeni GK geometrii v DX10 a 10.1
2)Jak zajisti spravny rozlozeni vykonu na ruzne vykonejch grafikach. (leda ze by ty skupiny posilaly postupne)
3)Pokud si hraje s 3D datama potrebuje nejakou vlastni ramku (i kdyz ne nijak extremne velkou) a ta deska nahore nevypada, ze by nejakou mela. (takze mozna par desitek MB relativne pomaly cache na cipu?)
4)Jak bude probihat AntiAliasing na okrajich skupin,leda ze by ho nejak delala Hydra, ale kdyz si vemu jak to dokaze zbrzdit dnesni grafiky tak pochybuju ze to vsechno zvladne
5)Je celkem znamej fakt, ze vystupni obraz z karet ATI a Nvidia a asi i z jednotlivejch typu GK vychazi trochu jinak barevne, jak to sakra bude vypadat, kdyz se poslepuje obraz z barevne odlysnejch kousku

Opakuju, tohle je jenom snuska mejch domenek, zalozenejch na patentu u kteryho nekterejm castem nerozumim, takze to urcite je cely uplne totalne spatne
Neznámý  2009-02-14 13:17:26

Zajimava uvaha. Me by treba nejprve zajimalo jaka data vlastne proudi v celym retezci od hry az po vystup na obrazovku. Predpokladam tyto moznosti:

1) Ve hre se volaji DX funkce ktere prebira ovladac GK. Zde tyto funkce ovladac zpracuje na nejaky metajazyk a posila je do GK.
2) Ve hre se volaji DX funkce ktere prebira ovladac GK. Ovladac je zpracuje a opet jako DX funkce je predava GK.

Tak a ted moje zamysleni nad temito moznostmi:
Add 1) V tomto modelu se podle me uplatni to, ze s kazdym ovladacem se zrychluji nejake hry. Ze se proste vylepsi nejaky algoritmus uvnitr ovladacu. Ale uz by me zajimalo, jak by si s timto poradila Hydra kdyz kazdy vyrobce ma smerem ke karte jine sw rozhrani. Pokud to takto skutecne funguje, tak co vlastne znamena definice, ze nejaka GK umi nejakou verzi DX?

Add 2) V tomto modelu me zase moc nesedi to zrychlovani her s novymi ovladaci. Leda ze by mezi DX na vstupu do ovladace a DX na vystupu probihalo velke zpracovani techto prikazu.

Vnese nekdo do tohoto vice svetla nebo nejaky jiny laicky napad a pohled? Nebo nekdo najde nejaky odkaz na nejaky clanek?
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-14 14:59:39

No zaklad asi je, ze pomoci API at uz openGL posles textury plus pole vertexu, ktery maji nejaky parametry (barva, pozice na urcity texture atd).
U kazdyho rozhrani existuje nekolik moznosti jak udelat uplne stejny vysledek.
Bud muzes posilat postupne jeden vertex za druhym, nebo je posles jako pole souradnic + zvlast jejich parametry. Nebo mas pole nejakejch struktur, ktery obsahujou jak souradnice tak parametry.

Pak mas programy shaderu, ktery jsou velmi specificky pro kazdou hru.

U toho jak data proudi bych se priklonil k tvoji moznosti 1. I kdyz do HW moc nevidim, spis se venuju ty SW vrstve

Ovladace musej pro kazdou verzi DirectX podporovat nejaky funkce do kterejch jim posila samotny DirectX data. Optimalizace bych videl ve zpusobu jak ovladace prelozej DX instrukce na nejaky svoje vnitrni. Popripade prizpusobeni algoritmu podle toho jakou z DX funkci data do karty proudej. (pokud napriklad proudi data postupne po + vertexu tak pocka nez jich bude nejakej uspokojivej pocet a az pak je nacpe do GK atd)

Hydra podle toho co si myslim do toho zapada velice jednoduse. Sama si nejak predzpracuje 3D scenu jak to do ted delaj ovladace GK. Rozdeli ji na dilci ukoly a ty pak posle do GK. Takze narust vykonu ve hre tykajici se jenom prenosu vertexovejch dat bude zaviset jenom na Hydre a ovladace GK budou moct optimalizovat pro Hydru, kde bude narust vsude stejnej.

Shader programy podle me hydra vubec neovlivni, proste je dostanou vsechny ovladace GK v systemu at si s nima delaj co chtej a tam bych videl jedinou sanci optimalizaci pro jednotlivy hry kdyz je v systemu hydra.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 800x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1400x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2140x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1944x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2716x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2195x
Komentářů: 1