ATI o svých grafikách DX11: budou příjemně rychlé, hromadná výroba RV8xx začne v září Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 10 červenec 2009
alt AMD už začíná oficiálně poodhalovat roušku tajemství kolem nových grafik, plánovaných na říjen.

 

 

 

Vypadá to, že v červenci a srpnu se žádných významných grafických novinek nedočkáme, je tedy ten správný čas, využít prostor k prezentaci novinek. AMD má s novou generací grafik náskok před NVIDIA. Své DX11 grafiky představí v říjnu, zatímco NVIDIA až na závěr roku a prodej se očekává spíše až v Q1 2010. Podle všeho se zdá, že NVIDIA i ATI se opět budou lišit svým přístupem k celé věci. Zatímco NVIDIA plánuje GT300 jasně jako TOP high end, kdy jádro bude mít plochu téměř 500mm2 na i 40nm, ATI opět vsadí na svou úspěšně prověřenou strategii malého mainstreamového grafického jádra, a vícejádrový high end. V rozhovoru pro německý magazín PCGH.de, šéf vývoje AMD-ATI prozradil, že první DX11 grafika s označením Evergreen, jak u AMD-ATI novou grafiku nazývají, bude mít dvouslotové chlazení a není určena ani do low endu, ani do high endu :).

AMD-ATI už také předvádí naživo schopnosti nových DirectX11 grafik a samotného DirectX11. To už letos ve hrách přijde k využití a můžeme se těšit na opravdu velké herní hity, které budou podporou DX11 disponovat. AMD-ATI plánuje představení grafik na konec října, pravděpodobně spolu s vydáním Windows 7, kdy tak Microsoft a ATI budou moci demonstrovat DirectX11 naplno.

Bohužel jsou na místě obavy z dostupnosti grafik na trhu, protože se může opakovat situace s HD 4770. Ano, RV8xx jsou výhradně 40nm grafická jádra, ovšem výroba u TSMC je stále ve velkých potížích. TSMC ještě nedávno všechny ujišťovala, že problémy vyřeší a v Srpnu to bude OK. Jenže opět to vypadá, že nejde vše podle plánu. Hromadná výroba RV870 je tak neustále odkládána, grafiky totiž již měly být podle původních plánů představeny v létě, ale výroba 40nm RV870 jader zkrátka nemůže začít. Čipy už dávno sice existují, partneři už mají k dispozici referenční modely nových grafik i některá herní studia jimi disponují (a tvoří DX11 vylepšení připravovaných her). Čeká se tedy na TSMC a místo v Srpnu to vypadá na Září :(. Představení ATI DX11 ale proběhne v říjnu. Bohužel vzhledem k problémům se 40nm výrobou, lze očekávat, že AMD-ATI se bude soustředit na výrobu jediného modelu, předpokládám, že nástupce HD 4870/4890. Dvoujádrových High end grafik se tak dočkáme později, stejně jako nových DX11 grafik v low endu, kde bude úřadovat ještě dlouho HD 4770.

Pokud se ptáte na GT300 od NVIDIA, tak je ticho po pěšině a to zkrátka proto, že NVIDIA je s vývojem trochu pozadu a ve výsledku stejně naráží na problém s výrobou. Je poměrně logické, že když se nedaří výroba 40nm malého čipu RV740, odkládá se výroba přibližně 250-300mm RV870, tak problémy s výrobou GT300 s jeho téměř 500mm2 jsou ještě daleko větší.

Zdroj: PCGH.de, DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 15:07:53
avatar
aha, hm, dnes som sa dozvedel len, že RV870 nie je ani low-end ani high-end, inak mi stačilo prečítať jeden z x- jednakých starších článkov, ktoré pojednávajú dokola stále o tom istom, že RV870 výjde v októbri a G300 v decembri, podľa ddho začiatkom roka, že sa bude kodovo nazývať evergreen atp.
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 17:43:51
avatar
to ze "novinky" su tu extra dlhe som pisal uz davnejsie, vsak som aj zhrabol dost dolepalcov.
DD by mohol s novinkami nieco robit, lebo niekedy sa mi fakt nechce 10 minut citat a lovit v texte ze co chcel vlastne povedat..
taketo obkecy su dobre pre userov ktori zavitaju na net raz za mesiac, a nevedia co sa deje, a nie informovanych userov ako sme my, proste stale dokola..
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 18:31:17

njn, ale o čem stále novém psát ?
Tak sem chod jednou za měsíc a uvidíš jak budeš hltat každou spekulaci.
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-19 12:43:23
avatar
Pokud si dobre informovany user, tak snad nechodis pro HW&SW novinky sem na DDworld. Jsou mnohem lepsi zdroje, k DDmu si chodime hlavne pro spekulace a recenze HW, ktery je v Cechach bezny a zadany (PR Aceru, Asusu si musi chrochtat, myslim ze maji v DDworldu velmi dobrou nastenku - no offense, DD ;), myslim, ze vase spoluprace musi byt vyhodna oboustranne)
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 15:20:14
avatar
Btw. AMD s aktuální konstrukcí ani jinou volbu než dualčip nemá, protože kdyby udělali highendové jádro jako NV, tak bude mít při ploše 500mm2 příkon 500W a chladit se to bude leda kapalným dusíkem.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 15:30:03

nemyslim si ze by nato nemali , ved ked si pozries porovanie GT2xx vs 48xx tak pri rovnakej ploche by ATI dokazala podat zhruba 30-40% vykon ako konstrukcia ktoru ma nvidia pri GT2xx .
A otazka chladenia tej karty vetsia plocha znamena aj lepsi odvod tepla ale mas pravdu ze by bola o nieco teplejsia.
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 15:34:23
avatar
njn, al pocita se taky jina kontrukce cipu co je taky neco ne? taklhe se to snad neda porovnavat,,,,ze proste ten a tena ma lepsi procentualni vykon na centimeter cterecni...heh
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 16:44:57
avatar
No mas pravdu ze je dulezite i konstrukce cipu, ale neda se porovnavat neco o cem tady nikdo nema ani paru takze muzes porovnavat maximalne GT2xx a 48xx nebo vis neco co my nevime? A zatim v porovnani vykonu a velikosti cipu vede zatim ATI
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-12 17:08:53

A ze to je kurna dulezitej parametr. Alespon ja se rozhoduju pri koupi podle velikosti. A pak taky podle barvy, musi mi to ladit do kompu, jinac to neberu.
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-13 08:39:14
avatar
Já osobně třeba grafiku vybírám podle toho, kolik na jádru ATI nebo NVidia vydělá, to je podle mne nejdůležitější parametr...
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 19:48:23
avatar
nVidia má ale taky jinčí proporce něčeho má víc něčeho míň, asik zrovna toho co zabírá nejvíc místa je zrovna víc jak u AMD kterýá toho má polovicu AMD by nezvládla narvhnout 500mm čip aniž by to dokázali uchladit, vše dělaj malilinkatý a mililinaktější a na to stačej
btw. mužu se zeptat jestli AMD i nV bude mít všechny DX11 grafiky X2 ? ...
nebo to bude jen mainstream a high-end ?
ReN4gad3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-13 13:45:40

Btw: čím větší plocha, tím snadnější je chlazení!
Lacomme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 15:27:14
avatar
Trosku OT otazka, ale chysta se zase nejaka soutez o HW?
elesde [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 19:15:57
avatar
Aby si zas vyhral co ??? Ale nie aj mna to zaujima
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 13:11:03
avatar
he to se ptá ten pravý
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 16:15:54

Porovnavat se to samozrejme da.Je to v rozdilnem pristupu obou firem.A ze ATI nevyrabi high end cip?Proc by to proboha mela delat?Je podstatne jednodusi a levnejsi vytvorit jeden cip,ktery v pripade nutnosti vyssiho vykonu propoji s druhym stejnym.A vykonove bude na tom lip nez jeden moloch.Co na tom porad nechapete?Je to cesta do budoucnosti stejne jako se zacali vyrabet vice jadrove procesory misto aby se hnali do naprosro silenych frekvenci.I kdyz optimalizace stoji porad za prd presto od doby vzniku vicejadrovych proceru ma hardware navrch.Uz nemusime cekat na nejaky novy proceror aby jsme si spustili novou hru.OK,ARMA 2 je extrem.Ale kazdopadne high end cip typu Nvidia GT300 je dinosaurus odsouzeny k zaniku.Ocekavam priblble poznamky od zelenych o microsaturaci apod.Ten problem nejak na netu vymizel.Technologie se vyviji stejne jako ovladace.Par mesicu pockame a uvidime ktera z firem vsadila na tu spravnou kartu.Inteligentni clovek to pozna hned.Hloupi musi vydrzet do jara
SaLaDiN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 16:26:20

veru veru, ta tvoja ATI je tak technicky dokonala a skvela, ze Nvidia si mohla dovolit recyklovat 3 roky stare jadro bez vyznamnejsieho upgradu, a pritom je technicky skoro porovnatelne vykonne a pritom ma aj Nvidia najvykonnejsiu kartu na trhu, to mi je ale ironia, ze
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 17:01:24

Sice to píšou jiní, ale melou furt o tom stejném...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-12 17:13:29

Kdezto zastanci cervenych prinaseji kazdou chvili nove podpurne argumenty. Prosimte, kazda cesta ma neco do sebe a az budoucnost rozhodne co je lepsi. Kuprikladu AMD ma sice dle meho dobrou strategii, ale zatim z ni nedokazala vytezit nic. Uvadeni, byt nizkonakladovych, jader tak rychle a za takovehle ceny se mi jevi absolutne stejne kontraproduktivni jako uvedeni velkeho monolitu. A taky je dulezite porovnat si kam jednotlive firmy cili svoji hlavni meketingovou a prodejni strategii.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 17:27:55
avatar
prirovnani k procesorum je ale totalne mimo...kdyz se podivam na dnesni core i7 nebo phenom II tak vydim jen ty velky molochy nebo myslis ze se vyrabi kazdy jadro zvlast? intel se svyma slepencema byl oproti monolitickemu amd tak odsuzovan a tedka podobna vec, kterou dela ati (jestli se dockame tech MCM) je prevratna vec hlavne ze ses na konci pasoval na inteligentniho cloveka ja budu rac hloupej a pockam si na testy...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 10:06:33
avatar
Slepovat k sobě 2 GPU mi nepřijde jako moc dobrej nápad, kdyby tu bylo 100% škálování výkonu, tak to bych bral, ale jak u CF ani SLI tak ani na 2-jádrových katrách to neplatí.
Dimiii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - najvykonejsiu kartu na trhu :D 2009-07-10 17:11:33

ano ma preco by ju nemala ati mohla urobit tiez najvykonejsiu kartu na trhu HD4890x2 ale naco by to podstupovali ked si to kupi mizerne percento ludi ? je to proste zbytocny produkt a to sa tyka aj GTX295. Zas ta tvoja nvidia je tak dokonala a skvela ze za trištvrte roka nedokazala vyrazne porazit HD4870x2 svojou neuveritelnou sendvicovou GTX295kou ze .
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 18:51:44

už to zase začíná buďte rádi, že je konkurence...., když bude mít jeden tábor výrazně navrch tak budeme kupovat highendové grafiky za 16 litrů. Taky mám raději Nvidii ale do krve se za ní rvát nehodlám..
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 19:32:25
avatar
njn, bud si koupite grafiku,,,nebo pujdete na mensi dovolenou nekam s pritelkini,,,i kdyz to se vyplati asi vice,,,a mozna to bude stat i vice ale jako prirovnani a spominka na ceny minule (doufam nenavratne ze sou uz pric) je to v poradku. si pamatuju jak jsem resil,,,jestli grafiku nebo nakej levnej notas, heh
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 18:49:52

To, že se kolem nové generace grafik Nvidia mlčí nepovažuji za vůbec špatné znamení. Naopak velký hype okolo vydání spíš značí, že výsledný produkt nebude to pravé ořechové (viz. GTX 280 - není rozhodně špatná ale snad každý čekal více). Ohledně výroby uvidíme ..každopádně vždy se ladilo na menších jádrech a teprve poté přišly obří čipy do výroby. Pokud tedy malá jádra nabrala zpoždění je zcela reálné, že dostupnost grafik a to obou výrobců bude slušná až v příštím roce.
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 19:55:26
avatar
nevím proč by měla bejt nVidia stejně hloupá jako ATi ... říkat konkurenci to co na ně maj připravené je fakt namyšlenost a stupidita doufám že se jim ty vychválený kecky vrátí a vytřou jim řiť..pač todle je fakt moc
stejnak to nebude tak jak to DD píše, DX11 přijde až těsně před Q4 2009 protože nemaj prachy, a tak řekli TSMC ať mlčí před světem a nvidií a říkají že je to špatný aby skryli svou finanční krizi
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 20:57:47

vidíš to moc jednoduše. Slova hloupá, namyšlenost, stupidita se určitě neslučuje s realitou mezi konkurencí. Proč by v AMD nezdělili co mají nachystané. Všiml sis, jak výkonově mají konkurenční produkty k sobě blízko ?
Rozdíl je tak max v pokročilosti HW a bonusech jako je PhysX, nebo 10.1.
Výkon je skoro stejný a věřím, že budoucí karty na tom budou dost podobně, tedy žádné větší výkonové odchylky mezi sebou.
Trochu se přikláním i k možnosti, že mezi společnostmi je nějaká dohoda, což se v minulosti řešilo.
Spekuluju hodně, ale nevidím firmu AMD a nVidia jako A - B.
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 21:50:49

o tom bych si v tuhle chvíli netroufal spekulovat. Jisté je jen to, že Nvidia bude chtít pořádnou odvetu za velmi povedenou generaci Ati. Takže nás čeká dle mého názoru souboj, který tady dlouho nebyl...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-12 17:16:17

Vykony se natolik srovnaly a predevsim neni na cem ty vykony demostrovat. Hruby vykon uz bitvu rozhodovat nebude, nastupuje doba pridanych hodnot - at uz to bude GPGPU ci fyzika, tesselace. Kdo nabidne lepsi celek vyhraje.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 22:11:54

ano, pravda.
Jen sem se snažil rozvinout diskuzi trochu nevšedně a zkusit se nad tím třeba jen zamyslet.
Ikdyž je to spekulace jako hrom a vůbec se netvářím, že mam pravdu. Ono totiž i trochu šlápnutí do vody může přinést zajímavé myšlenky, pokud reagujou rozumní lidé.
Ale odveta jistě bude zajímavá
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 01:17:58
avatar
btw. je to už starí stránka nebo AMD našli nový marketingový poradce

http://ati.alza.cz/?kampan=novinky

asi na tom makaj pořádně u nVidie sem takovou reklamu nikdy neviděl, je pravda že sem to taky nikdy nehledal, ale i tak nice
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to raigor 2009-07-11 13:29:47

Nevidim na prirovnami k procesorum nic divneho.Je to evoluce zpracovani kousku kremiku kvuli kteremu se tu porad hadame.Uz na to prisel Intel,Amd,IBM i vsichni ostatni mimo Nvidia.Ta se porad drzi zasad ktere platily pred 4 lety.Nema proste smysl vyrabet jednoprocerovy vykonny cip v jakemkoli oboru.Pokud se podivas na roadmapu kterekoli spolecnocnosti vse postupne smeruje k vice jadrovym cipum.Grafika sice trosku zaostava ale jde stejnym smerem.Zadny Intel ani Amd neni moloch.Uz ted se dostavaji na trh sestijadrove procesory.Ze vazne software je jina vec.To se casem spravi.Nemam tuseni jestli nova ATi bude uz dvoujadrova v jednom cipu nebo se dockame nove verze X2.A je to celkem jedno.Podstatne je ze veskere IT technologie smeruji k paralernim vypoctum na vice jadrech.Nvidii obdivuju ze se dostala az na vrchol.Ale ted jde proste proti veskeremu logickemu mysleni.Mela by zapomenout na to co se ji driv tak darilo.Vyrabela tu nejlepsi grafiku.S jednoprocesorym cipem.Dal uz to takhle nepujde.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 14:14:20
avatar
tady se resi "problem" ten ze se pry nevyplati delat velke monoliticke cipy, ale je vyhodnejsi udelat dva mensi. core i7 nebo phenomy jsou velke monoliticke cipy. jen core 2 quad se "slepuje" ze dvou dvoujadrovych cipu. grafiky paralelne pracuji od doby dvou pipeline, tedy od dob voodoo mozna i drive..v ty dobe sem byl jeste malej a pc tak neresil. soucasne graficke cipy jsou tedy paralelni. nvidia ma 240 vypocetnich jednotek (SP) v G200 a ati ma 160 vypocetnich jednotek (schopnych v pripade optimalizovaneho SW pocitat 5 uloh zaraz -> 800SP). to co dela ati nebo nvidia s X2 kartami se teda ani zdaleka neda prirovnat k vicejadrovym procesorum. kdyz to k necemu ze sveta CPU prirovnavat, tak jedine k viceprocesorovym serverum nebo intel skulltrail (2 cipy na desce, kazdej ma svou pamet (RAM) a jsou spojeny sbernici).
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to radvot 2009-07-12 17:23:54
avatar
Kdyz chces blabolit,pocitej s palcem dolu Nechapu,jak se tu muzes takto rozepsat a pritom jak vidno,o dane problematice nevis shola nic.
Nemuzes jednoduse u grafickych karet a procesoru udelat rovnitko Rika ti neco SP? Pokud ne,muzes si to predstavit jako takovy procesor a napriklad i starsi 8800GTS ma techto "procesoru" 128.
A nyni mam pro tebe (a pro dalsi dva,co ti dali plusy) zasadni otazku: je lepsi SLI s 8800GTS (2x128SP) nebo GTX 285 (240SP) -samozrejme v nejlepsim pripade stejne taktovane??
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-12 19:46:16

no asi ta 285, pač sli nefunguje všude
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 14:52:04
avatar
Nvidii mám na reklamačce.Tohle se mi u ATI nestalo za posledních 5 let.No comment
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 17:36:32
avatar
a co jí je ?... pokud je to špatnej tranzistor nebo obvod tak za to nemuže nVidia ale výrobce grafiky..
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-11 18:15:22
avatar
to si nyvvbereš, já stavím PC a jak nV, tak ATI má přibližně stejné procento reklamací. Navíc nejde ani tak o čipy, jako spíše o kvalitu pamětí, chlazení a desky (když odhlédnu od onoho nedávného průšvihu nvidie s výrobním procesem, což je ovšem trochu jiný typ závady)
Fullesh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-12 22:12:09

Velke veci su tipicke pre americanov a male zas pre japoncov

Nechapem co tolko TSMC robi, hlavne ze uz vylepsije 28nm a nevi spravit ani len 40nm...
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-13 20:34:32

ASi to bude tím že 40nm je half node proces... Někde bylo(možná v diskuzi) že half node je vlastně jen vylepšení posledního full node procesu a to je 55nm...

Edit: sry přepsal jsem se, Raigor má pravdu, poslední full node je 45nm
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-13 20:08:56
avatar
55nm neni zadnej full, ale half node. 90,65,45,32nm mas full node a 80,55,40,28 mas half node.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-13 17:02:13

podla mna termin pred vianocami stihnu.. ale az 2010..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 590x
Komentářů: 0
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1247x
Komentářů: 2
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2015x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1924x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2628x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2182x
Komentářů: 1