Jak si vedli výrobci GPU? AMD a NVIDIA posílily na úkor Intelu – ten však stále jasně dominuje Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 01 únor 2011
altJak si vedli výrobci GPU? AMD a NVIDIA posílily na úkor Intelu – ten však stále jasně vede

 

 

Ačkoliv se prodalo na 113 milionů GPU a za celý rok 432,2 milionů, je to podle analytiků zklamání, protože nárůst je jen 4,3%. V posledním kvartálu roku 2010 se pak situace mezi výrobci ustálila takto:

Tradičně nejsilnějším výrobcem s více než 50% trhu, je Intel. Ten v Q4 obsadil 52,5% trhu, což je na dodávkách o 2,9% více než před rokem, ale oslabení oproti 55,2% podílu z Q3 2010. Pokles dodávek je údajně přes 7%. Z toho vytěžili oba konkurenti. Nejvíce ale AMD, které se stále drží na pozici druhého největšího výrobce GPU na světě. V Q4 2010 zaznamenalo podíl 24,2% a dodalo o 11,2% více GPU než před rokem. AMD tak neustále podílově posiluje. V Q4 2009 mělo podíl 21,7%, daleko za NVIDIA, v Q3 2010 už ale s 23% přeskočilo NVIDIA a v Q4 2010 už dosahuje 24,2% s ustáleným náskokem před NVIDIA.

Sama NVIDIA sice lehce zvýšila svůj podíl, stále je to ale dalece od toho, na co byla ještě v roce 2009 zvyklá. V Q4 2010 obsadila až třetí místo s 22,5% podílem, přičemž na dodávkách jako jediná meziročně oslabila a to o výrazných 15,1%. Ještě před rokem, v Q4 2009, měla NVIDIA podíl 26,5% a byla jasnou dvojkou na trhu GPU. NVIDIA tedy i v Q4 zůstává podílově za AMD, přičemž se odstup téměř nezměnil, což samozřejmě nekoresponduje s tím, jak někteří líčí údajný úspěch některých konkrétních grafických modelů. Další dva výrobci, VIA a Matrox drží dohromady jen necelé 1% trhu.

Prodeje klasických grafických čipů prý tak špatné nejsou, problém je v oslabení poptávky po low endových čipech určených do levných počítačů a notebooků, které jednak nahrazují integrované grafiky v CPU Intel a AMD, ale hlavně se na pozici těchto PC tlačí Tablety a NEC platforma ARM. Tím je zasažen také tedy Intel, který vlastně nic jiného, než integrované grafiky nemá a každé oslabení PC platformy samozřejmě pocítí. Na poli levných neintegrovaných grafik je pak nejvíce postižena NVIDIA, která na rozdíl od AMD a Intelu nemá integrovanou grafiku v CPU, ale zase má TEGRA ARM platformu, která by jí to měla do budoucna kompenzovat. AMD pak zatím pokles poptávky po klasických integrovaných i neintegrovaných low end PC GPU vykrývá novým APU FUSION, který úspěšně vstupuje na trhy, kde AMD zatím nepůsobilo a silné prodeje nadále zaznamenávají neintegrované GPU AMD, zejména na nejdůležitějším a největším mobilním trhu, kde ve srovnání s konkurenční NVIDIA drží AMD dnes 65% podíl na poli neintegrovaných grafik. Podrobnější čísla budou k dispozici později.

Jinak prý nemají výrobci GPU mít důvod k obavám, protože trh vypadá dobře a v roce 2011 má být ve znamení integrovaných grafik v CPU, tedy Sandy Bridge (to se asi teď trochu zasekne), a zejména FUSION a dobrá je také poptávka po mainstreamových DX11 grafikách, tedy modelech v segmentu kolem 200 dolarů maximálně, kterou dnes ohraničují konkrétně modely AMD Radeon HD 6850/6870 za 179/219 dolarů.

Zdroj: JPR

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 14:25:15
avatar
je videt ze strategie obrich cipu u kterych trva vyvoj skoro 3 roky nema budoucnost. Od doby co ATI upustilo od teto stejne strategie (R600) jdou neustale nahoru. Nechapu proc se u nVidie stale drzi teto tezce ztratove strategie zuby nechty.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 14:46:47
avatar
kvůli HPC ... tam má AMD i Intel stále své zájmy hlavně s CPU, NVIDIA tam ale potřebuje výkonná GPU, FERMI nejsou dobré spotřební grafiky, ale v HPC mají co říci a jsou na něj cíleny ....
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 15:02:52

Jednoduše proto, protože i kategorie herních VGA za několik let skončí. Svět a IT spějí ke cloud-computingu, a tam místo pro dedikované herní VGA téměř není. Naše vedení očekává že poslední či předposlední herní HW od Nvidia bude postavený na architektuře Kepler. Další architektury začínající Maxwellem již budou od dedikovaného herního HW upouštět a bude se zaměřovat na cloud-computing a nasazení v HPC.
PS: Naši partneři již na rok 2015 oznámili že chystají čistě herní cloud-computing projekty, které si hráč jinak nezahraje.
Paxan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 15:22:32

Bohužel hraní a cloud computing nejde do sebe. Měl jsem možnost hrát free OnLive a žádná sláva, neoslovilo mě to tak abych místo novější grafiky investoval do dané služby a rychlejšího internetu nebo jiného providenta kvůli minilagům.
Sice je 2015 daleko, ale pochybuju, že pokrytí internet bude tak dobré, aby nás to neomezovalo. A to nemyslím jenom vůči hraní ale i aplikacím obecně. A k tomu řešení licencí na programy bude taky zajmavé.
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 16:00:49

OnLive nemá zatím servery v UE, tedy tato služba není pro Evropana zatím lákavá protože to putuje k i od OnLive k evropanovi přes několik páteří. A vhledem k tomu že dané projekty si jinak než přes cloud zahrát nepůjde, tak nebude jiná možnost. Samozřejmě dané projekty počítají s infrastrukturou pokrytí pro každou významnější oblast, tedy i Evropu. Tak jako to dnes má zařízené kupříkladu WOW, aneb hned několik serverů pro každou oblast. V tomto případě se bude jednat o HPC pro každou oblast, tedy rychlejší odezva k hráči v dané oblasti.

V planu takovéto projekty mají ve většině distribučních společností, toto řešení totiž eliminuje kopírování her, tedy pirátství, a hráč platí přímo za dobu strávenou ve hře. Holt takto vypadá budoucnost hraní PC her.
Jumbik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 17:29:08
avatar
Nevěřím tomu, že to bude v roce 2015 majoritní část trhu. Pro konzolový trh ano, ale PC trh určitě ne. Tyto služby budou stále koexistovat. Stejně jako teď koexistují konzole s PC. Konzole se jen přetransformují na Cloud computed bázi, kde si člověk koupí krabičku k telce a založí si účet s kreditkou.

Pochybuji, že bude existovat internetová infrastruktura, která by takový projekt podpořila po celém světě. Pro vyvolené lokace ano, ale to je již nyní.
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 17:30:30
avatar
Myslim, ze klasicke hrani na vlastnim HW ma nastesti prilis mnoho zastancu na to, aby v tak blizke dobe skoncilo. Mel jsem moznost si streamovane hrani vyzkouset a i presto, ze mam velmi dobre internetove pripojeni s nizkou odezvou, jsem citil ze odezva mysi je vetsi, nez by mela byt. A to nejsem zadny hardcore hrac. Samozrejme vetsine obcasnych hracu je to asi jedno, ale kdyby se vsechno ridilo podle obcasnych hracu, tak uz dnes nemame na PC zadnou hratelnou hru.
A co teprve na takove hrani reknou hardcore hraci, kterym zalezi na kazde milisekunde, o kterou se jejich reakce zpozdi a maji nakoupene drahe hracske mysi pro absolutne nejnizsi odezvu.
Opravdu si nemyslim, ze lidi, kteri zastavaji klasicke hrani, bude za par let tak malo, aby se pro ne nevyplatilo delat graficke karty.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-02 17:50:51
avatar
Cloud Computig hraní má potenciál, ale v krátkodobém horizontu je natolik brzden prenosovzma rychlostma a lagama, ze si na nej chvili počkáme
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 14:58:52
avatar
pěkně AMD
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 17:03:19

Není to tak dávno co šéf nVIDIE na tiskovce prohlásil, že AMD není pro ně soupeř. Soupeř je pro ně Intel. Pýcha předchází pád. Uvedením Páté (?) řady ukázala, že šla do sebe a začala dělat to co vždy zdobilo. Jenom aby zase AMD nezpychlo.
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 20:39:52

Jestli to Huang to nemyslel tak, že skutečný soupeř je pro ně Intel a jeho integrované grafiky
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-02 08:09:55
avatar
myslis vykonom?
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 17:27:14
avatar
Ja jsem spokojenej!
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 19:50:19
avatar
To jsou statistiky - kdyby se odebrala IGP tak by situace vypadala podstatně jinak
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-02 17:52:16
avatar
Resp lide, keri si koupili i3/i5 a zivi dedikovanou grafiku
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-01 21:23:45
avatar
Jen tak dál,každé procento které skončí někde jinde než u Intelu dobré procento. Samozřejmě nejlépe u AMD
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nezaskodilo by uviest 2011-02-03 09:21:06

osobitne cisla pre desktopy a notebooky... podla cisel co som videl nVIdia predala viac Desktopovych kariet ako AMD, no celkove cislo sa vylepsilo dominanciou AMD v notebookoch. pri desktopoch je prevaha NVIDIE proti AMD priblizne 60:40
v celkovych poctoch napr NVIDIA dodala v Q3 2010 11 milionov kariet, kym AMD 7.7milionov. (info za Q4 nebolo zatial zverejnene)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1210x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1735x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2206x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1981x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2787x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2222x
Komentářů: 1