TEST: ASUS RADEON HD 7970 3GB – nový král grafik jako nový etalon grafického výkonu a technologií Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 09 leden 2012
Přejít na obsah
TEST: ASUS RADEON HD 7970 3GB – nový král grafik jako nový etalon grafického výkonu a technologií
AMD Radeon HD 7970 3GB - v parametrech a technologiích
AMD Radeon HD 7970 3GB - Technologie a funkce
ASUS Radeon HD 7970 3GB - Balení a ASUS Technologie
ASUS Radeon HD 7970 3GB - Grafická karta
Testy a Testovací sestava
Test - Battlefield 3 (DirectX11)
Test - DIRT3 (DirectX11)
Test - DeusEx: Human Revolution (DirectX11)
Test - Metro 2033 (DirectX11)
Test - ANNO 2070 (DirectX11)
Test - BATMAN: Arklam City (DirectX11)
Provozní vlastnosti a taktování
Hodnocení výkonu, ceny a poměr cena-výkon
Hodnocení a závěr

 

 

  • AMD Radeon HD 7970 3GB  - v parametrech a technologiích

Pokud jde o HD 7970, dnes vám už o parametrech a technologiích asi příliš mnoho nového neřekneme. Kartu jsme vám totiž už představili na konci loňského roku a světě div se, od té doby se toho mnoho nezměnilo :).

  • 28nm, GCN architektura, DX11.1, PCIe 3.0 ….

Výčet novinek je opravdu dlouhý. Tou nejzásadnější je krom zcela nové architekty GCN hlavně přechod ze 40nm na 28nm výrobní proces.

AMD opět dokázalo, co už je řadu let zjevné. Pokud jde o technologie a vývoj na poli grafických čipů, nemá žádnou konkurenci. V posledních letech se navíc ten rozdíl mezi AMD a NVIDIA zvětšuje. Jak na poli technologií, tak hlavně efektivity grafik samotných, je AMD o třídu dál. To, že toho nedokáže využít i v prodejích, je trochu zarážející, hlavně když se podíváme na to, jak podobného technologického náskoku využívá Intel vůči AMD v procesorech. Problém je ale právě ta výroba čipů, která probíhá jen u společnosti TSMC. Ta bohužel rozděluje kapacity výroby více méně vyrovnaně mezi AMD a NV, bez ohledu čí čipy jsou výrobně lepší, a prostě není kde jinde ty čipy vyrábět. Takže můžete mít čipy technologicky o generaci lepší, výhodnější a kdesi co si, ale prostě jich nemůžete mít více než konkurence, to znamená, že skutečné konkurenční prostředí na poli grafik a výroby čipů prostě nemůže existovat. Jeden výrobce čipů = žádné konkurenční prostředí. Situace by se mohla změnit až na konci tohoto roku a v roce 2013, kdy do hry vstoupí výroba u GlobalFoundries v New Yorku.  

Proto se musím často usmívat nad těmi hádkami NV vs AMD, když prostě ani jedna firma ve skutečnosti nevyrábí ani své čipy natož vlastní grafiky. Vlastně můžete klidně zapomenout na to, že na tom čipu nějaké logo AMD či NV je, protože testujeme grafické karty, který vyrábí úplně někdo jiný. Ale zpět k 28nm čipům …

  • TAHITI 28nm

Prvním 28nm grafickým čipem, který se dostává na trh na nějaké grafické kartě je tak TAHITI. A v mnoha ohledech překvapuje. Čip má totiž velikost jen 365mm2, ale najdeme v něm neskutečných 4,31 miliardy tranzistorů! Pro srovnání 40nm čip RV970 na HD 6900 je větší a má plochu 389mm2, ale jen 2,64 miliardy tranzistorů. Konkurenční 40nm GF100/110 pro GTX 570/580/590 má dokonce téměř 520mm2 (to je právě problém u 28nm nástupce) a 3 miliardy tranzistorů. Frekvence obou 40nm čipů se navíc i s přetaktováním většinou k 1GHz nepodívají, TAHITI ale na tom 1GHz v podstatě začíná!

  • GCN architektura pro výpočty

Rovnou řeknu, že AMD nedělalo novou architekturu pro hry. Na rovinu řečeno, VLIW architektura hlavně z HD 6900 modelů je (a možná by dál byla) pro hry i lepší a efektivnější než GCN. Nicméně asi všichni víme, že GPU už není jen pro hry. GCN je prostě architektury vytvořená pro výpočetní využití a nejen že výrazně vylepšuje nedostatky předchozí VLIW 5D/4D architektury, ale také stanovuje nové směry, kterými se chce u svých nových čipů ubírat třeba i konkurenční NV.

To ale zdaleka neznamená, že by GCN mělo být ve hrách nějak špatné, právě naopak. Vzhledem k tomu, že samotné výpočty grafiky a dalších věcí ve hrách jsou neustále složitější, není výpočetní zaměření GCN vůbec na škodu. GCN staví na kombinaci vektorové a skalární architektury a podle prvních rozborů má řadu zajímavých výhod bez nějakých zjevných nedostatků. Hlavně v oblasti efektivity, je GCN výrazně dál.

  • DX11.1 a Tessellace

AMD také opět využívá nejnovějších standardů dříve než konkurence. Novinkou je DX11.1, avšak není to žádné DX10.1, jako před lety. DX11.1 je záležitost pro vývojáře, jsou to určitá vylepšení funkcí a programování DX11, v praxi bychom ale rozdíl mezi DX11.0 a DX11.1 vidět v kvalitě grafiky neměli. DX11.1 vylepšuje věci po funkční stránce pro programátory, bohužel k jejich využití musíte mít tu DX11.1 podporu, DX11.0 nestačí.

To znamená, že DX11.1 asi nebude až tak hojně využívané, zatím, ale DX11 už hojně využíváno je a bude stále více. Mnoho nových her v roce 2012 se představí na nativní DX11 enginu nebo s vylepšeními DX11. V podstatě téměř každá velká nová akční hra bude DX11 mít.

S tím souvisí i Tessellace. Zde se výrobci předhánějí v ukazování výkonu v extrémních tessellačních režimech, které však ve hrách nejsou a ještě nebudou využívány. Možná si někteří pamatují, jak GTX 480/580 v tomto porážela HD 5800/6900 a někteří to považovali za zásadní rozdíl a důvod si koupit tu v tomto ohledu lepší kartu. Já jsem vám ale říkal, že vás ten výkon ve vyšších tesselačních režimech vůbec nemusí zajímat, protože nejen že se ve hrách nebude v dohledné době používat, ale až bude, tak GTX 480/580 a spol. bude stará a pomalá a nebude na to beztak stačit. No a je to tady. HD 7970 deklasuje předchozí generaci v tesselačním výkonu několikanásobně a jak víme, jsou už tu nové hry, kde ten výkon se zapnutou tessellací prostě u starších grafik nestačí (ať už GTX 580/HD 6970 natož GTX 480/5870).

AMD udělalo masivní vylepšení v oblasti Tessellace a drtivě nejen výkonem ale i efektivitou poráží největší trumf FERMI architektury, která navíc bude pokračovat dále. Pro NVIDIA je to těžká rána, protože Tessellační výkon (teoreticky) byla jediná oblast, kde nabízela její architektura více než ta od AMD. To se ale výrazně mění a upřímně KEPLER bude mít co dělat, aby to alespoň vyrovnal. Kepler totiž pokračuje ve FERMI architektuře, kdežto GCN je zbrusu nová s prvky, které KEPLER mít nebude a NVIDIA je chystá až pro tu další generaci grafik.

  • Parametry HD 7970 3GB

Pokud jde o samotnou grafickou kartu a její parametry, ty jsou následující:

Proti HD 6970 je největší změnou šířka sběrnice z 256-bit na 384-bit. Narostla tedy i kapacita pamětí ze 2GB na 3GB. Navíc AMD používá vůbec ty nejlepší, ale také nejdražší. To se bohužel negativně odrazí na ceně karty. Stejně jako použití 28nm výrobního procesu, za který si dnes TSMC naúčtuje výrazně více než za 40nm, což se na ceně také musí výrazně projevit. Dobrou zprávou ale je, že cena se bude snižovat s tím, jak se 28nm výroba bude dařit a hlavně až se spustí nové kapacity.

Jak už ale bylo řečeno, referenční takty jsou velmi konzervativní a na míle vzdáleny skutečnému potenciálu, který se navíc ukáže až s novou revizí čipu a dalším vyladění 28nm výroby. Nezapomínejte, že vše kolem 28nm výroby je teprve na začátku. Přesto HD 7970 šokuje udávanou spotřebou jen na úrovni HD 6970 v zátěži a výrazně nižší než cokoliv jiného v klidu. A to i přes parametry, které konkurují a překonávají i GTX 580 …

Podívejme se ještě na pár technologií, které HD 7000 přináší …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 764x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1361x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2125x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1940x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2708x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2192x
Komentářů: 1