TEST: ASUS RADEON HD 7970 3GB – nový král grafik jako nový etalon grafického výkonu a technologií Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 09 leden 2012
Přejít na obsah
TEST: ASUS RADEON HD 7970 3GB – nový král grafik jako nový etalon grafického výkonu a technologií
AMD Radeon HD 7970 3GB - v parametrech a technologiích
AMD Radeon HD 7970 3GB - Technologie a funkce
ASUS Radeon HD 7970 3GB - Balení a ASUS Technologie
ASUS Radeon HD 7970 3GB - Grafická karta
Testy a Testovací sestava
Test - Battlefield 3 (DirectX11)
Test - DIRT3 (DirectX11)
Test - DeusEx: Human Revolution (DirectX11)
Test - Metro 2033 (DirectX11)
Test - ANNO 2070 (DirectX11)
Test - BATMAN: Arklam City (DirectX11)
Provozní vlastnosti a taktování
Hodnocení výkonu, ceny a poměr cena-výkon
Hodnocení a závěr
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • TEST: ASUS RADEON HD 7970 3GB

       – nový král grafik jako nový etalon grafického výkonu a technologií

Dnes už opravdu vychází AMD Radeon HD 7970, který přináší mnoho nového a zajímavého. A vše vám dnes ukážeme …  

Omlouváme se za malé zpoždění, ale včera jsme se ještě rozhodli kompletně otestovat HD 7970 ješta také s vyššími takty a srovnat jej s HD 6990, protože pokládáme za nutné zdůraznit, že referenční HD 7970 zdaleka neukazuje skutečný výkon modelu HD 7970. Testování se nám tedy protáhlo. Navíc všechno máme na zbrusu nové testovací sestavě postavené na Intel X79 a Core i7-3960X, takže doufejme, tím ukončíme některé stížnosti a pomluvy :).   

Ano, je to tady. Po roce přicházejí skutečné „technologické Vánoce“, konečně se něco děje, protože nastupuje nová grafická generace. Na rozdíl od HD 6000 a NVIDIA GF 500 ale tentokrát skutečně úplně nová. A posouvají se mnohé hranice. Ze 40nm výrobní technologie už skáčeme na 28nm, nová generace grafik (zatím jen HD 7900) přináší podporu nejnovějších verzí standardů, tedy PCIe 3.0 a DirectX11.1 a několika dalších. Hlavně však AMD nasazuje od základu zbrusu novou grafickou architekturu, první od uvedení unifikované architektury použité u ATI Radeon HD 2900XT v roce 2007.

Jak možná víte, od HD 2900 se AMD drží určitého směru v architektuře svých grafických čipů, i když zde také probíhaly výrazné změny, ten základ byl vlastně pořád na stejné architektonické myšlence i základu. Dnes však AMD uvedlo na trh a do běžného prodeje první grafickou kartu s architekturou zcela novou a odlišnou. Jak také víte, Radeon HD 7970 byl oficiálně představen už na konci loňského roku (22.12.2011), avšak to se jednalo o pouhé představení s několika málo recenzemi a bez šance na to si tu grafiku koupit.

AMD si tímto zbytečným uvedením (které naštvalo řadu lidí), splnilo jen svůj slib o tom, že do konce roku představí 28nm grafickou kartu. Nic víc za tím zbytečně uspíšeným vydáním není. HD 7970 se totiž nemusí být žádné konkurence, protože žádná není v dohledu. Karta navíc ve skutečnosti s první možnou dostupností vychází až nyní, tedy 9.1.2012 a to je také datum, které bereme jako opravdu datum uvedení této grafické karty na trh. Do dneška také platilo NDA na prodejní modely s logy výrobců (což je dvojnásob směšné proto, když jsou zatím všechny karty úplně stejné ze stejné továrny jen s jiným logem, jako byly ty v Preview). Dnes také původně měl vycházet i Radeon HD 7950 v mnoha nereferenčních podobách, nicméně grafik by bylo velmi málo, opět by se nedostalo ani na všechny novináře, takže se AMD rozhodlo start HD 7950 odložit na začátek února. Dnes to tedy bude jen o HD 7970 3GB, se kterým si už nějakou dobu v redakci hrajeme. Dříve než dnes jsme vám však kvůli NDA prodejní verzi karty ukázat ve skutečné recenzi, ono by to také nemělo smysl, protože karty nebyly v obchodech, obojí se ale počínaje dneškem změnilo …

  • Testujeme DX11.1 grafickou kartu!

První nad čím se musím pozastavit, jsou opět podivné testy, které vycházejí různě po netu. Někteří si z nějakého neznámého důvodu myslí, že otestovat 20-30 her, které jsou navíc převážně zastaralé DX9, znamená mít vypovídající test nové DX11 grafiky. V testech se přitom často objevují hry, které vyšly před 2-3 lety s technologiemi více než zastaralými, jež už se už v mnoha hrách nepoužívají a používat nebudou. To je první problém, protože jsem si jistý, že novou grafickou kartu si nekupujeme pro to, co bylo a co zvládají ty staré, ale pro to, co je a hlavně pro to, co bude. Podle toho jsou i nové grafické karty udělány a na to si je kupujeme, protože tam potřebujeme ten výkon a technologie!

Další věcí je, že nás právě výkon a srovnání v zastaralých DX9 titulech nemusí vůbec zajímat, protože na ně nám stačí grafiky starší generace s velkým přehledem, což dobře víme, a těžko bude nová generace grafik pomalejší. Jinými slovy testovat a srovnávat DX111 HD 7970 grafiku v DX9 hrách je jen o málo méně absurdní než snažit se nacpat disketu do Blu Ray mechaniky a divit se, že to není úplně ono. Nemá smysl se zabývat minulostí, protože neexistuje DX9 hra, která by dělala problém výkonným grafikám minulé generace, natož té nové. Radeon HD 7970 je DX11.1 grafika se zcela novu architekturou postavená pro moderní DX11 hry, které už jsou a hlavně budou. Podle toho vypadá nejen architektura samotné karty, ale také ovladače - na co je ladit do her, které už mají všichni dávno zahrané, a kde i bez vyladění dává nová grafika 100 FPS, když potřebujeme ten výkon pro moderní DX11 hry?!

Nepotřebujeme tedy 20-30 herních testů a vůbec testovat DX9 hry a zkreslovat jimi výkonnostní průměr, když se v roce 2012 a v roce 2013, po které bude HD 7970 aktuální grafickou kartu, se budou objevovat hlavně DX11 hry často s již existujícími moderními engine, ve kterých bude výkonu HD 7970 skutečně zapotřebí. A ty na trhu už přeci máme! Testovat 2-3 roky staré DX9 hry je prostě nesmysl (samozřejmě pokud to není účelové), když tam je výkonu více než dost, když již navíc máme aktuální moderní hry, ve kterých toho výkonu dost není a přicházet na jejich základech budou nové, pro které je ta nová generace grafik udělána a bude pro ně optimalizována. Z toho důvodu jsme si objektivně vybrali právě technologicky aktuální hry a to hlavně ty dobré, které se hrají a hrát budou a jejichž technologie a herní engine se v roce 2012/2013 objeví v nových titulech. Objektivně nás prostě zajímá, co pro tyto moderní DX11 hry (kde může být a je výkonu nedostatek) přinese pořízení HD 7900 grafik na místo našich současných HD 7900 či GTX 570/580/590 modelů, a to si dnes zjistíme …

  • Základní vs skutečný výkon HD 7970 3GB

Druhou věcí, na kterou musíme upozornit je naprosto nevídaný taktovací a výkonový potenciál HD 7970, který nemá obdoby. Referenční takty a frekvence jsou totiž stanovené extrémně nízko proti skutečným schopnostem a možnostem. Jsme zvyklí na to, že většina grafik má rezervu a jde taktovat? Je tam obyčejně proti referenčním taktům většinou 10%, maximálně 15-20% výkonová rezerva. U HD 7970 ta výkonová rezerva je minimálně 25% až 35%! Takže výkon referenční HD 7970 zdaleka nereprezentuje skutečný výkon Radeonu HD 7970, když je tu další třetina toho výkonu navíc k dispozici. Z toho důvodu jsme do testu nasadili i testy HD 7970 3GB přetaktované na 1125MHz pro jádro a 6300 pro paměti, což ale stále nejsou zdaleka maximální takty, na které se můžete dostat, když začnete pravdu taktovat. Jsou to však takty, na které by se mohla a měla dostat většina HD 7970 a to bez zvýšení napětí pouze prostřednictvím ovladačů! Toto nastavení spolu s referenčním by tak měly odhalit současný skutečný výkon HD 7970 modelů, který navíc zdaleka nemůže nyní ukázat celý potenciál, protože ovladače pro tuto novou architekturu mají do vyladěných daleko.

Stejně jako u předchozích HD 5000 i HD 6000 modelů, které už pár měsíců po vydání získaly díky vylepšením ovladačů o 10-15% výkonu navrch, nemáme důvod proč pochybovat o tom, že HD 7000 čeká to samé. Zbrusu novou architekturu zcela odlišnou proti té u HD 5000/6000 AMD těžko může mít ovladači dokonale vyladěnou a zvládnutou. Dnes to tedy berte jako test a seznámení s možnostmi HD 7970 po jeho vydání s tím, že může být a bude za pár měsíců ještě lepší.

Takže se na to podívejme …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1190x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 985x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1102x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3696x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1437x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5