TEST: ASUS ROG STRIX RTX 3050 8GB - nižší mainstream od NVIDIA a konkurent AMD RX 6600 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 30 May 2022
Přejít na obsah
TEST: ASUS ROG STRIX RTX 3050 8GB - nižší mainstream od NVIDIA a konkurent AMD RX 6600
ASUS ROG STRIX RTX 3050 8GB - grafická karta a TESTY
Battlefield V
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Forza Horizon 5
Assassins Creed Valhalla
Doom Eternal
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Celkový výkon, SAM (rBAR), Ray Tracing
Závěr a hodnocení

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon (i více než 10%, u některých her je ale přínos minimální až žádný.

Tyto technologie stále musíte ručně zapnout v BIOSu, ovšem pak už prostě fungují. A protože jsme nezjistily žádné nevýhody a nedostatky (nemá to nikdy negativní vliv na výkon), ponecháváme ji prostě už zapnutou stále. Nevím, proč AMD a Intel nechávají SAM/rBAR v základu neaktivní. Už to nedává smysl.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků zatím nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA grafiky s RT efekty v některých dosud vydaných hrách, je naprosto neobjektivní. Starší hry s RT efekty vyšly před dobou, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací výhradně pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách? Příkladem takové hry je například METRO EXODUS:

Hra nemá vůbec optimalizaci na RX 6000 sérii, a DRX/RT technologie byla vyvinuta a optimalizována přímo a jedině pro NVIDIA RTX 2000/3000 sérii. V této hře jsou také Ray Tracing efekty dost přehnané. Zejména co do vlivu na výkon, kdy znamenají pokles FPS o 35 až 45%. Což je hodně vzhledem k malému vizuálnímu přínosu. Většina novějších her, které už berou ohled na novější RDNA 2 architekturu AMD, která se totiž nachází i v konzolích, které to musí také zvládat, používá Ray Tracing (DXR) efekty v univerzálnější a jednodušší verzi. Příkladem takové hry (a většina nových to má stejně) je například F1 2021:

Zde je DXR použito lehce na stíny a pár efektů nasvícení. Daň za zapnutí je také mnohem menší, zhruba něco mezi 15 - 25% FPS. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt, který přináší RT do v současnosti plně rasterizovaných her, žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 GPU obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách. A je to dnes jen marketing, než skutečně nyní pro hráče užitečná technologie. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, pak je to z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné GPU dost výkonu tohle zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem, kdy bude doplňovat jinak stále rasterizovanou grafiku. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují. Ovšem DXR efekty je první věc, kterou bych u her vypnul, protože v současné době prostě za ty výkonové požadavky, vizuálním přínosem rozhodně nestojí. Smysl budou mít až o několik grafických generací později, kdy budou mít GPU několikanásobek současného výkonu.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

Takže k závěrům …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 377x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 626x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1165x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1007x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1056x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1736x
Komentářů: 6