TEST: Sapphire Radeon R9 FURY Tri-X a FURY X - výkon, skvělá efektivita a technická revoluce! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 17 srpen 2015
Přejít na obsah
TEST: Sapphire Radeon R9 FURY Tri-X a FURY X - výkon, skvělá efektivita a technická revoluce!
AMD Radeon R9 FURY série - technická revoluce
AMD Radeon R9 FURY X 4GB - Grafická karta
Sapphire Radeon R9 FURY Tri-X OC 4GB - Grafická karta
Testovací sestava a testy
Battlefield 4
Crysis 3
Far Cry 4
Shadow of Mordor
GTA 5
The Witcher 3
Provozní vlastnosti a taktování
Výkon, cena a výhodnost grafik
Závěr a hodnocení

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

AMD Radeon R9 FURY série grafik jsou výkonné karty, o tom rozhodně nikdo při smyslech pochybovat nebude. Objektivně vzato v referenčním základu nabízejí vůbec nejlepší řešení ve svých kategoriích proti referencím konkurence. Radeon R9 FURY bez X je lepší než GTX 980 a to znatelně, Radeon R9 FURY X je lepší než GTX 980Ti. Jenže ne vždy a všude. FURY grafiky mají navrch ve 4K rozlišení, ale hodně ztrácejí ve FullHD, ačkoliv věřím tomu, že 99% potencionálních zájemců o GTX 980Ti či FURY grafiky používá vyšší než FullHD rozlišení. Přesto ta výkonová nevyváženost Radeon FURY grafik stojí za pozornost a za rozbor.

  • Radeon R9 FURY X neukazuje svůj skutečný výkon?!

Jak už jsem v článku řekl, mnozí si všimli toho, že parametry karty vůbec neodpovídají výkonu, který karta v tuto chvíli poskytuje v aktuálních hrách. Abych to demonstroval, mám tu následující tabulku:

V té srovnávám parametrově aktuální Radeon R9 390X s novým Radeon R9 FURY X a pro zajímavost tam máte i GTX 980Ti. Co je ale důležité, jsou ty % nárůsty u jednotlivých klíčových parametrů. Víme, že architektura GCN u jádra je vlastně zachována. Jenže plocha jádra narostla o 36%, počet tranzistorů dokonce o 43% a počet výpočetních jednotek o famózních 45%! K tomu tu máme propustnost pamětí vyšší o obrovských 33% a výpočetní výkon celé karty je u FURY X o 46% vyšší než u Radeon R9 390X! No a takhle to vypadá výkonově v aktuálních DX11 hrách:

Myslím, že je každému už jasné, na co narážím. Radeon R9 FURY X je totiž ve FullHD jen o 15% lepší a ve vyšších rozlišeních pak o 20-24% než Radeon R9 390X!?! Jasně je to dost, ale zdaleka to neodpovídá možnostem parametrů a výkonu FURY X grafiky! Už jen to, že R9 390X má 2816 výpočetních jednotek GCN na 1050MHz a na úplně stejné frekvenci běhajících stejných GCN výpočetních jednotek je na FURY X rovnou 4096! To je 45% rozdíl. Kde je ale tenhle rozdíl vidět v těch hrách?! Myslím, že je nad slunce jasné, že FURY série je využívána jen částí svého potenciálu. O tom, že současné hry neumí využít výkonu vícejádrových CPU natož GPU, víme dlouho a doufáme, že DX12 na tom dost změní. Náznaky toho, že FURY série pojede pod DX12 mnohem lépe (alespoň ten potenciál tam máme), jsou známé:

Pokud se potvrdí, že FURY grafiky skutečně jednou na půl plynu v současných hrách, je to další ostuda pro vývojáře her i API. Nicméně je tu i teorie, že AMD R9 FURY X ani nemůže využít úplně ideálně svého výkonu a možností. Protože AMD nemohlo použít GPU nové architektury a generace, je FIJI v podstatě zvětšené HAWAII/GRENADA z R9 290/390 série. FIJI tak má sice výrazně větší počet výpočetních jednotek, díky HBM i ohromující propustnost pamětí a výpočetní výkon celku je tak úplně jiná třída, jenže má stejný počet ROP! Těch je jak u R9 390X tak u FURY X pouze 64! Konkurenční GTX 980Ti jich má 96. Ti, kteří se v tom šťourají více si tak všimli, že u FURY grafik je právě ROP neustále zahlcena a myslím, že je jasné, že tady je grafika limitována. Přesto je jasné, že i po stránce současného API DX11 a technologie her nejsou možnosti FURY grafiky jednoduše využívány. O tom že ta grafika ten výkon má, svědčí první DX12 testy, ale i ten výkon ve 4K atd.

  • Radeon FURY série je technické cvičení, které si můžete koupit.

Je myslím dobře vidět, že Radeon FURY série, tedy grafiky s jádrem FIJI a HBM nejsou úplně běžným produktem. Představují technologické cvičení, v podstatě technologické prototypy, které si ale můžete koupit jako fungující produkt. Samotné GPU je hodně výkonné, ale díky nedostupnosti jiného než 28nm výrobního procesu AMD nemohlo udělat novou architekturu a tedy všechny změny, které by byly vhodné. Prostě na 28nm to už nemá smysl, je to drahé a pro následující 14/16nm proces nevyužitelné a vlastně na to ani není čas. Největší omezení FRUY grafik z hlediska běžné výroby a dostupnosti na trhu však představují HBM paměti první generace. Jejich výroba je a bude velmi omezena a v podstatě se o sériové výrobě u ní nedá moc hovořit. Žádné jiné grafiky HBM1 paměti ani používat už nebudou.

Radeon FURY grafiky prostě představují ukázku toho, co nás bude čekat v dalších generacích grafik od příštího roku počínaje. To však neznamená, že by se výkon, a to co nabízí FURY grafiky už nyní, nedal dnes využít lépe. Stejně jako před časem API MANTLE i Radeon FURY grafiky odhalují neuvěřitelnou absenci optimalizací a optimální využití dostupných HW prostředků v současném software a hlavně hrách. Grafická karta s parametry Radeonu R9 FURY X by měla ve hrách naprosto drtit výkonem karty, jako jsou Radeon R9 390X i GTX 980Ti, jenže to se neděje. Jsem dost zvědav, zda na tom nové hry na nových technologiích konečně něco změní. To však neznamená, že FURY grafiky jsou špatné volby.

  • Radeon R9 FURY X - není tak zajímavá jak by mohla

Pro 4K hraní je v referenci je lepší a výkonnější než referenční GTX 980Ti. V nižších rozlišeních ale ztrácí, což zjevně ale není způsobeno nedostatkem výkonu na straně grafiky. Cena je srovnatelná a spotřeba také = kladné body za podstatné zvýšení efektivity. R9 FURY X ale vyniká svým základním chlazením proti tomu na konkurenční GTX 980Ti. Nicméně GTX 980Ti jsou i v nereferenčních provedeních. A ty jsou nataktované s vyšším výkonem a s dobrým chlazením.

A protože z nějakého důvodu není výkon R9 FURY X v současných hrách využíván zdaleka plným potenciálem, je prostě v současných hrách GTX 980Ti v OC edici o něco zajímavější volba. Doufejme, že na tom nové hry a nové technologie něco změní, protože je smutné vidět, jak ten výkon leží ladem. Pokud ale plánujete osazení více grafik do SLI nebo CF a hrát ve vyšších rozlišeních, je naopak FURY série mnohem zajímavější než GTX 980Ti. CrossFire totiž funguje lépe i s větším přínosem než SLI a FURY má lepší potenciál pro vyšší rozlišení. V této souvislosti se těšíme na duální FURY X2, která dorazí koncem roku.  

Hodnocení AMD Radeon R9 FURY X: 85%

Ocenění uděleno za revoluční technologie a design.

  • Sapphire Radeon R9 FURY Tri-X OC

                                            - zajímavý výkon za zajímavou cenu!

To Radeon R9 FURY bez X je o dost zajímavější. Má sice o pár jednotek více, ale protože je zjevné, že ty stejně nejsou ve hrách aktuálně využívány, je rozdíl výkonu docela malý. Jenže cenový rozdíl je větší. Ačkoliv R9 FURY bez X nemá kouzlo malých rozměrů, chlazení Sapphire Tri-X je jedno z nejlepších vůbec a to i v rámci těch na GTX 980Ti modelech.

Karta se dá i taktovat a tak zejména pro hraní ve vyšších rozlišeních je to hodně atraktivní volba a troufáme si říci, že vůbec nejlepší v celé kategorii. GTX 980 je o poznání slabší, ale ne o moc levnější, GTX 980Ti OC zase ve 4k nenabídne o moc víc, ale je o poznání dražší. Radeon R9 FURY bez X si tedy od nás zaslouží doporučení a ocenění za výhodnost v nejvyšší cenové a výkonové třídě grafik!

Hodnocení Sapphire Radeon R9 FURY Tri-X OC: 90%

Škoda té omezené dostupnosti, která je ale dána technologickou revolucí, kterou představují a věcmi, které se prostě nedají ovlivnit. FURY série je už teď zapsána do historie a všechny další grafické generace pro další roky budou následovat jeho technologickou cestu. A vy tenhle pořádný kus historie můžete mít doma, pokud budete mít štěstí a seženete jej. Na to, že využívá spoustu v podstatě prototypových technických řešení, však funguje překvapivě velmi dobře. Znovu ale také ukazuje, jak současné hry a herní technologie ve velkém kašlou na optimalizace a využití HW prostředků. Mnozí mají plnou h*** keců o tom, jak využívají ty a ty technologie a pak zjistíte, že jejich hra neumí využít pořádně ani 4 CPU jádra, natož třeba 8+jader, a že grafiku s výkonu téměř 10 TFLOPS používá maximálně na půl plynu. Hardware tak moc utekl vývoji software a her, až to není hezké. Může mi někdo vysvětlit, v čem je problém? Protože já to nějak nechápu, ten výkon tady je, proč se nevyužívá jak by měl?   

Za zapůjčení karty R9 FURY TRI-X děkujeme společnosti SAPPHIRE

Za zapůjčení R9 FURY X děkujeme našemu čtenáři

Za zapůjčení ostatní výbavy pro test, děkujeme našim partnerům:

     

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 759x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 841x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1018x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3583x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1412x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1248x
Komentářů: 5