TCL 65C815 – TEST a RECENZE 100Hz 4K QLED chytré televize s Hi-Fi zvukem Onkyo. Všeuměl? Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Pátek, 12 únor 2021
TCL 65C815 – TEST a RECENZE 100Hz 4K QLED chytré televize s Hi-Fi zvukem Onkyo. Všeuměl?
Balení a zapojení
TV v praxi

• Televize v praxi

Předem upozorním, že moje recenze se soustředí hlavně na to, jak funguje televize ve spojení spíše s externím obsahem nebo skrze streamovací služby. Vzhledem k tomu že klasický televizní signál neustále ztrácí na své popularitě a také není příliš kvalitní, budu se mu věnovat v recenzi velmi okrajově. Přece jenom většina lidí si dneska buď pouští filmy s uložiště na domácí sítí, což jsou různé NAS řešení, či sdílené složky ve stolním počítači apod. Také stále více lidí využívá streamovacích služeb jako je například v České republice velmi oblíbený Netflix a ruku na srdce kolik lidí si dneska v 8 hodin večer pustí nějaký ten film na klasické televizi plný reklam, které celkovou stopáž dokáží prodloužit o několik desítek minut.

Jako první jsem tedy do televize nainstaloval aktuální verzi firmwaru, to je velmi jednoduchý proces. Stačí pouze uložit tento soubor na USB Flash disk, vložit do příslušného portu na televizi a poté, jíž jenom v hlavním menu přejit do nastavení a zde aktivovat funkci aktualizace firmwaru, tu můžete ještě provést online, já radši k velikosti souboru (1.3GB) pro jistotu soubor stáhl předem. Celý proces následně zabral zhruba 5 minut. Následně jsem tedy televizi připojil do mé domácí sítě pomocí klasického LAN konektoru, televize si vše nastavila ve zlomku sekundy. Poté jsem tedy nainstaloval KODI, což je asi nejpopulárnější aplikace pro pouštění filmů na android platformě obecně. Doporučit mohu i podobnou aplikaci MSRP. V této aplikaci jsem pak následně připojil síťový NAS s 1080p i 4K obsahem a dal se do testování.

Zde jsem bohužel narazil na problém ohledně rychlosti LAN portu, ten je totiž jenom 100Mbit, a pokud máte na 1Gbit síti uložený opravdu nekomprimovaný 4K obsah, kde film má kolem 80-100GB, je to pro tuto televizi celkem problém. Velmi často se mi stávalo že KODI muselo film pozastavit a načíst si chybějící data do vyrovnávací paměti. Pokud jsem zkousl připojit televizi skrze Wi-Fi připojení byl problém ještě mnohem horší. Se smutným konstatováním jsem tedy musel uznat, že pro přehrávání 4K obsahu ze sítě je vnitřní HW včetně LAN portu nedostatečný. Pokud jsem přepojil síť na externí krabičku v podobě Nvidia Shield TV, problém zmizel. Shield TV je totiž vybaven silnějším HW a má i modernější 1Gbit LAN port.

Naštěstí při přehrávání filmů v 1080p tento problém nenastal, nebo musely být 4K filmy s menším datovým tokem. I přesto mi občas přišlo, že obraz nebyl zcela plynulý, jako by vnitřní HW v televizi prostě toto nestíhal a bylo to nad jeho síly. Co jsem tak procházel různá zahraniční fóra, je to obecný problém snad většiny Android TV na trhu, je pouze velmi málo modelů vybavených silnějším HW + 1Gbit LAN připojením. Osobně toto rozhodnutí nechápu, snad to velmi brzy výrobci televizorů napraví, přece jenom mít v dnešní době na většině televizi na trhu pouze 100Mbit LAN konektor mi přijde celkem směšné. Naopak s aplikací NETFLIX jsem na podobný problém nenarazil, vše funguje zcela v pořádku. Je to dáno hlavně tím, že tato služba používá mnohem menší datový tok, než mají originální 4K filmy na discích Bluray a díky tomu jsou méně náročné, jak na vnitřní HW, tak i na požadavky rychlosti síťové karty.

Pokud jde o fungování jako klasická televize, zde stačí pouze zapojit kabel od antény a v menu vyberete možnost Anténa. Zde pak jenom vyberete možnosti digitální a kliknete na vyhledávání. Samotné ladění je už pak otázkou pár minut a nezaznamenal jsem jediný problém. Pokud jde o kvalitu obrazu, samozřejmě není to nic moc, protože pozemní digitální signál poskytuje velmi malé rozlišení obrazu. Televize sice umí obraz vylepšit, ale s nativním 4K obsahem například z Netflixu se to nemůže vůbec rovnat.

Pokud jde o nastavení obrazu, já osobně jsem nakonec dospěl k názoru, že pokud pouštíte na televizi opravdu kvalitní obsah, nemá žádný smysl zapínat nějaké ty „vylepšováky“ obrazu. Výsledné kvalitě to spíše škodí a tyto funkce mají opravdu smysl jenom při pozemním digitálním vysílání, kdy některé kanály mají kvalitu obrazu doslova tragickou. Pokud ovšem jako já vyznáváte obsah ve 4K ideálně s minimální kompresí, ponechte všechny tyto funkce vypnuté. Ono pokud třeba používáte streamovací služby jako je třeba Netflix, televize sama pozná kdy se má zapnout HDR, kdy se má aktivovat režim Dolby Audio apod. U integrovaného Onkyo ozvučení bych si akorát dal pozor na basový reproduktor, pokud je televize až moc u zdi, nedokáže tolik vyniknout a dost to zhoršuje celkový zvukový dojem, já osobně jsem nakonec měl díky polohovatelnému držáku televizi od zdi zhruba 10cm a zde jsem již tento nežádoucí jev nepozoroval.

Co se týče použití televize na hraní her, bud s konzolí nebo připojením stolního počítače, je zde v menu možnost přepnout televizi do herního režimu. Díky tomu klesne input lag pod 20ms což je na klasickou televizi výborný výsledek. Vyzkoušel jsem to s grafikou Sapphire RX 6800XT Nitro+, kterou jsem zrovna měl doma na recenzi a mohu potvrdit, že fungovat na této televizi jako na herním monitoru není žádný větší problém. Jenom velká škoda, že televize neumí HDMI 2.1 a Free Sync, herní požitek by byl pak ještě mnohem lepší.

Pojďme tedy k závěru ...

Spuštěno: 723x