TCL 65C815 – TEST a RECENZE 100Hz 4K QLED chytré televize s Hi-Fi zvukem Onkyo. Všeuměl? Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Pátek, 12 únor 2021
TCL 65C815 – TEST a RECENZE 100Hz 4K QLED chytré televize s Hi-Fi zvukem Onkyo. Všeuměl?
Balení a zapojení
TV v praxi

Model TLC řady C815 v jeho 65“ provedení je rozhodně slušně univerzálně vybavenou televizí. Mezi její hlavní přednosti beru QLED VA 10bit panel s širokým rozsahem barev. Od toho se odvíjí vynikající barevné podání obrazu a podpora HDR. Ale ze všeho nejvíc musím pochválit integrovaný soundbar společnosti Onkyo. K této televizi opravdu nepotřebujete dokupovat další ozvučení jako je zvykem u 99% TV na trhu. Já osobně jsem televizi nainstaloval do místnosti 5x5m a ta jí dokázala krásně ozvučit, a to jsem ani nemusel nějak zvedat hlasitost, rezervy jsou zde tedy veliké. Co u tohoto modelu také stojí za připomenutí je opravdu použitelné HDR, které netahá za oči. Pouštěl jsem snad na dvě desítky filmů s touto podporou a v obraze to bylo opravdu dost poznat. A to musím připomenout fakt, že tento model rozhodně nepatří mezi nejlepší modely na trhu, co se týče maximální podsvícení.

Samozřejmě televize má i svá negativa, na které jsem během testování narazil. Jedním z nich je spíš nepoužitelné streamování 4K obsahu ze sítě. Televize je totiž zcela nepochopitelně vybavena pouze 100Mbit LAN konektorem, a to prostě pro filmy v maximální kvalitě nativního 4K rozlišení nestačí. Toto síťové omezení se projeví tak, že například přehrávač Kodi neustále načítá film do vyrovnávací paměti. Po přepojení na externí krabičku ve formě Shield TV (či jiné HTPC řešení), která má normální 1Gbit LAN konektor problém zmizel. Další problém vidím ve slabším integrovaném procesoru, který také moc nestíhá 4K obsah i když to sít zvládá, to jsou hlavně menší 4K filmy s větší kompresí.

Zde již nedochází k onomu načítání do vyrovnávací paměti, ale obraz není zcela plynulý. Opět po přepojení na Shield TV (či jiný výpočetní zdroj jako HTPC apod.) problém zmizel. Poslední negativum vidím ve zvoleném podsvícení EDGE LED. Bohužel pokud si pustíte tmavý film, například Hvězdné války, nebo seriál Mandalorian, kde je opravdu hodně tmavých scén a díváte se na to ve večerních hodinách bez okolního osvětlení, je patrný prosvit ve všech rozích. Černá prostě není černá, ovšem to je dáno spíše danou technologii, která je dnes jíž dávno překonána. Já osobně bych mnohem radši u tohoto modelu viděl Direct LED, kde jsou LED diody pod celou obrazovkou a lokálně se stmívají, kde je zrovna potřeba. Ovšem to bychom se už asi nevešly s tou cenou pod hranici 30tis. Jinak spotřeba TV se v běžném režimu pohybuje kolem 150W.

Celkově se TLC snaží nabídnout za slušnou cenu opravdu hodně muziky. Doslova :). Právě v oblasti zvuku tahle TV vynikají nejen ve své kategorii. A to opravdu výrazně. Pokud neplánujete dokupovat nějaký soundbar nebo Hi-Fi zvuk k vaší TV, tak tohle řešení „vše v jednom“ s integrovaným soundbarem ONKYO, vás vyloženě nadchne. Konkurenčních TV vybavených podobně dobrým zvukem je opravdu pomálu, pokud vůbec nějaké.

Z hlediska ostatních kvalit, co by chytré TV, je to ale spíš slušný průměr na tuhle cenovou třídu. Vyloženě pro filmové nadšence bych ji nedoporučil, ale pro ty jsou tu domácí kina/projektory ;). Panel samotný má sice 100Hz, což je hezké, ale přes konektorovou výbavu neprocpe standardně více než 4K při 60FPS. Nejslabší z hlediska obrazu u tohoto panelu je určitě podání černé barvy, kde černá prostě není úplně černá. Nicméně pokud nejste extra obrazový nadšenec, tak drtivou většinu běžných uživatelů obraz téhle TV rozhodně celkově nadchne a více než uspokojí. Obecně pak HW výbava a výkon TV je slabší a některé věci nejsou úplně SW doladěny. Rozhodně to LAN připojení by mělo být rychlejší. Na druhou stranu je zde téměř vše. Upřímně bych ale vzhledem k omezenému výkonu ten ANDROID TV modul v té TV spíše neměl a používal HPTC či jiný zdroj chytrých funkcí a obsahu.

Z dnešního pohledu pak TLC C815 sérii chybí určitě HDMI 2.1 a FreeSync podpora. To ale není až tak překvapivé, většina výrobců klasických TV se obojímu vyhýbala, jak dlouho to jen šlo. A tak většina i loňských modelů TV prostě tyhle věci nemají. Což je rozhodně škoda, zejména s ohledem na to, že TV má 100Hz VA panel, který je prostě nevyužit. Speciálně pro hráče s konzolí ale i PC by obojí bylo rozhodně znatelným přínosem. TLC nicméně říká, že u další generace svým modelů, tyhle technologie a výbavu doplní.

Celkově tedy TLC 65C815 rozhodně za ty peníze stojí jako celek za úvahu. Dobrý poměr cena/výkon z hlediska velké a univerzálně slušně vybavené TV. Paradoxně nejvíce z řady vystupuje zvukem. Ten je opravdu vynikající ve srovnání s 99% ostatních TV na trhu. V dalších ohledech se snaží nabídnout skoro vše, ale osobně bych ale TLC doporučil soustředit se jen to podstatné a zaměřit se na kvalitu detailů, než se za každou cenu snažit nabídnout vše, ale s nutnými ústupky kvůli dostupné ceně. Například integrované SoC by potřebovalo viditelně posílit, konektorová výbava zlepšit. Zkrátka TLC se snažilo nabídnout vše za dostupnou cenu, ale díky tomu některé opravdu podstatné prvky nejsou tak dobré, jak by mohly být. Celkově jde ale o dobrou pěknou TV za dobrou cenu s extra výjimečně kvalitním zvukem.

Za poskytnutí monitoru na recenzi děkujeme společnosti TCL

AUTOR: Jan Belka