TEST: BenQ XR3501 – Je libo obří 35" prohnutý ultra širokoúhlý VA monitor se 144Hz? Tisk E-mail
Napsal Jan Belka   
Středa, 16 prosinec 2015
Přejít na obsah
TEST: BenQ XR3501 – Je libo obří 35" prohnutý ultra širokoúhlý VA monitor se 144Hz?
BenQ XR3501 - Monitor
Monitor v praxi
Závěr a hodnocení

 

 

  • Monitor v praxi

Monitor jsem tedy zapojil přes přiložený DisplayPort kabel, kdy panel funguje v nativním rozlišení i při těch až 144Hz. Monitor toto umožňuje právě pouze pres DisplayPort. Co se týče rastru na monitoru, ten je pochopitelně patrnější a doporučuji od monitoru sedět dále. Ale to asi při 2560x1440 na 35" stěží překvapí. Takže tak jemný obraz, jako mají dnešní  4K panely rozhodně nečekejte. Pokud ale sedíte dále a máte zapnuté AA vyhlazování, je to OK. I ve starších Windows, které nejsou dobře udělány na 4K rozlišení, jsou všechny Ikonky a vše krásně čitelné.

Detail jednotlivých bodů.

Co mě velmi potěšilo je to, že BenQ u tohoto monitoru osadil obrazovku matným povrchem a pokud budete monitor používat někde v místnosti, kde bude zdroj světla, odlesky budou minimální.

 Povrch obrazovky je příjemně matný.

  • Kvalita obrazu, odezva a spotřeba

Co se týče kvality obrazu, byl jsem velmi příjemně překvapen kvalitou obrazu obecně. Sice monitor nabízí pouze základní sRBG rozsah barev, ale pro 99% populace to asi nebude představovat velký problém. Pro grafiky samozřejmě tento model není určen ani zamýšlen.

Menu panelu je standardní jaké používá BenQ již delší dobu, kdo je tedy na toto menu zvyklí bude jako doma a nastavit si panel ke svému obrazu bude otázka par minut.

Hlavní menu.

Po pár hodinách laborování jsem dospěl k tomu, že nejlepší režimy přednastavené od výrobce jsou sRBG a standart, jas nastavený na 60% a kontrast na 60%. Při tomto nastavení jsem neměl žádný problém ani večer, kdy jsem měl zhasnuto, monitor mě nijak neoslňoval. Při tomto nastavení se spotřeba monitoru pohybovala na úrovni 35W, což je velmi dobrý výsledek. Co už ale není tak dobré je kvalita a rovnoměrnost podsvícení. Hlavně horní a dolní okraj panelu zhruba uprostřed celkem dost prosvitá, a je to vidět hlavně v noci kdy máte černé pozadí. Tento nežádoucí efekt se ještě více umocní, pokud se na panel podíváte z jiného než z přímého pohledu.

(na horním i dolním okraji panelu mírný prosvit)

(Více z boku je prosvit už velmi patrný.)

Spotřebu panelu jsem měřil pomocí digitálního wat-metru přímo na zásuvce při 4 úrovně nastavení jasu.

25% - 25W
50% - 32W
75% - 41W
100%- 50W

Co se týče odezvy monitoru, testoval jsem panel v nastavení režimu „high“ kde jsem neměl s odezvou žádný problém a to jsem s tímto monitorem nahrál zhruba dlouhé hodiny ve Far Cry 4, či World of Tanks. Režim „premium“ už nebyl tak dobrý a osobně ho nedoporučuji, požitek z hraní se mi zdál o malinko horší.

Pokud jde o přesná čísla, kolegové na TomsHardware naměřili u tohoto panelu velmi dobré výsledky, což jenom potvrzuje to, že během používání monitoru jsem s tímto neměl žádný problém.

(Zdroj: Tomshardware)

BenQ tedy v tomto ohledu dost zapracoval na elektronice panelu a celé to dobře odladil.

  • Další dojmy z praxe

Vzhledem k úhlopříčce panelu a jeho poměru, jsem samozřejmě otestoval, jak se na takový monitor dívá na filmy natočené v tomto formátu. Podívaná je to opravdu skvělá, protože nejsou nikde v obraze černé pruhy, využíváte tedy obrazovku zcela na 100%, plus efekt zakřiveného panelu mě v tomto opravdu oslovil. Subjektivně se na zahnutý takto velký panel dívá mnohem pohodlněji, než na nezahnutý podobně velký monitor. Samozřejmě pokud pustíte film co má poměr 16:9, ztratí tento monitor své „kouzlo“ protože se po stranách objeví černé pruhy a celkově se obraz hodně zmenší.

Nicméně monitor je svým určením hlavně herní. V tomto ohledu potěší ona 35" úhlopříčka a výrazné zakřivení, kdy vás z běžné vzdálenosti jak normálně od monitoru sedíte, obraz vlastně krásně obklopí. To vše při rozlišení 2560x1440, které není nijak extrémní a utáhne jej i mainstreamová grafická karta. Ano, kvůli docela hrubému obrazu je vidět výrazný vliv vyhlazování hran, takže i třeba 8xAA bude velmi přínosné, nicméně je to utáhnutelné. Zda na těch 144FPS abyste naplno využili 144Hz, to je už otázka nastavení detailů a výkonu karty samotné, ale je to realistické. Osobně si myslím, že se mnozí spokojí třeba se 120FPS/Hz. Bohužel monitor neumí AdaptiveSync/FreeSync, což je dost škoda.

Každopádně na hry je to paráda, ačkoliv na kvalitu a jemnost obrazu u 4K panelů nemá, stejně dělá velikost a zahnuté své, takže si rozhodně užijete. A jestli to může být ještě lepší? Ano může, se třemi takovými monitory už jste opravdu dokonale obklopeni :).  

Takže k závěru ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 701x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1638x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1819x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1228x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1250x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3853x
Komentářů: 0