Strana 2 z 4
- Zpracování, výbava a ergonomie NX200
Na první pohled by někdo mohl říct, že design NX 200 je poněkud strohý, ale z mého pohledu bych spíše řekl, že je to krásný kus „bezkudrlinkového „ designu, není tam nic zbytečného „navíc“ a je to čistý design v lehkém retro stylu.
Kovové tělo s plastovými či gumovými prvky působí vcelku bytelným dojmem, ale plastová krytka pro baterii je poněkud chatrnější, a celkový dojem je tak trochu narušený.
iFn tlačítko na objektivech... Tímto tlačítkem se rychle dostanete k nastavení funkcí, které používáte nejčastěji, respektive expozičních funkcí, jako např. vyvážení bílé, rozlišení snímků a ostření. Další kvalitní myšlenka a provedení je horní volící kolečko, jež lze ovládat stejně, jako je tomu u zrcadlovek, nikoli jak je tomu u běžných kompaktů. U nichž není docela dobře možné dobře ovládat pouze jedním prstem.
I když bych se raději klonil ke chvále, musím podotknout, že celková ergonomie není zase tak růžová, jak se může na první pohled zdát. Když jsem ho poprvé vzal do ruky se setovým objektivem (18-55), byl dojem velice kladný, ale později, když jsem přešel k objektivu 18-200, byla celková ergonomie a pohodlnost držení ta tam! Původní rozumné těžiště se posune dopředu o notný kus a s tím se musí člověk docela poprat, než si zvykne. S tímto neduhem jdou ruku v ruce i další ergonomické parametry. Ovládací tlačítka na zadní straně se velmi často nechtěně stisknou, což je při aktivnější fotografii velice nešťastné. Další výtkou je funkční kolečko, které je umístěné poněkud moc u strany. Takže jeho pohodlné ovládání je pro malé ruce anebo více ohebné. V poslední řadě je obrovskou chybou absence hledáčku a blesku. Obě tyto věci můžete dokoupit, ale nebude možné je mít obě na fotoaparátu najednou.
Na horním panelu jsou umístěny tři ovládací prvky. Nejhořejší zapíná fotoaparát jednoduchým pohybem a je kombinované s tlačítkem spouště. To je klasicky dvoufázové. Otočné kolečko na straně pro volení režimů snímání a pak malé kolečko pro ovládání expozice při manuálním nastavení.
- • S – Automatický režim s výběrem scénického režimu.
- • P – Automatické nastavení expozice. Citlivost automatická či manuální
- • A (Priorita clony)
- • S (Priorita času)
- • M (Manual) - Manuální nastavení expozice
- • i-Function - iFn tlačítko na objektivu
- • MAGIC - Magické filtry a rámečky
- • Panoramata - 2D (živé) a 3D panorama
- • SCENE - Scénické režimy
- • Videosekvence
Zadní straně fotoaparátu je hlavní čtyřsměrné / otočné kolečko. Tím nastavíte ve čtyřech směrech citlivost, automatické ostření samospoušť atd. stisknutím navolíte vámi volenou funkci, kterou chcete změnit a otáčením kolečka změníte hodnoty. Dále jsou tu umístěny tlačítka pro natáčení videosekvencí. Není třeba nic nastavovat, stačí jen zmáčknout a jedete ve videosekvenci. Menu tlačítko, funkční tlačítko, tlačítko pro zobrazení již nasnímaných obrázků a videosekvencí.
Druhá generace funkčního tlačítka na objektivech vám umožní rychlý přístup k nejvíce frekventovaným funkcím, např. nastavení citlivosti, vyvážení bílé, korekci expozice, mezi kterými se přepínáte stiskem tlačítka otáčením kolečka vzadu na těle nebo jeho stiskem. Funkci lze nastavit dle uvážení (druh a počet funkcí)
V nabídce jsou tři základní režimy ostření. Prvním je SAF, která zaostřuje při namáčknutí spouště a dále se už zaostření nemění. Průběžné ostření CAF, které není moc rychlé. A v poslední řadě MF, tedy manuální ostření, které je velice příjemné, vzhledem k absenci hledáčku. Funguje to tak, že když začnete ostřit prstencem, tak se náhled na displayi automaticky zvětší 5x nebo 8x. Tato funkce lze samozřejmě vypnout.
V praxi je autofokus (na bázi detekce kontrastu) na tomto fotoaparátu velice rychlý, možno říct že nejrychlejší z kompaktních fotoaparátů vůbec. Objektivy systému NX jsou celkově udělány velice dobře s dobrou světelností, a docílily zde velmi rychlé ostření, při dobrém světle jste schopni docílit velmi podobných časů jako zrcadlovkový low-end. Zatímco při horším světle to již není taková balada.
Nevýhodou tohoto systému autofocusu je, že při kontinuálním snímání není možné určit, zda se objekt přibližuje či vzdaluje. To zapříčiní další scan, aby bylo možné určit směr pohybu, tudíž je to o něco delší.
Měření expozice se provádí několika způsoby. Např. celoplošně, středově vyvážené a bodové. Možnosti nastavení expozice mají rozsah 1/4000 s až 30 sekund, a v režimu umělého osvětlení až 4 minut. Citlivosti mají velmi široký rozsah (ISO 100 - ISO 12800), ale už při citlivosti 800 je digitální šum poměrně dosti znát. V automatickém režimu lze nastavit citlivosti v rozsazích až do ISO 3200.
Fotoaparát nemá žádný zabudovaný blesk, ale v balení vám přijde s externím kouskem.
Porovnání se konkurenty jako Sony Alpha NEX-5N nebo Lumix DMC – GX1 nemá tento model dotykový display.
AMOLED displej s rozlišením 614.000 bodů PenTile matice (je zde rozlišení 640×480 pixelů) má vynikající ostrost a pozorovací úhly.
Někde uvádí, že display má nádech do různých barev, ale můj testovací kus byl v pořádku. Nicméně v menu můžete nastavit barevnost. Samotné fotografie zůstanou nedotčené, ale pokud jím vyfotíte krásnou krajinku v zimě a sníh bude mít na display odstín zelenorůžové, asi si řeknete, že to je nějaký šmejd. Není tomu tak, pravděpodobně jde o „vadu“ ve výrobní technologii, která se dá jednoduše zkorigovat.
Interaktivní nastavení ovládané pomocí čtyřsměrného kolečka. Každé nastavení/změna může být učiněna scrollováním nebo stisknutím „OK“, tímto se dostanete do dalšího okna, kde vidíte všechny dostupné možnosti. Nejde sice o nic nového, ale je to standart pro rychlé a snadné nastavení.
Použitý čip je první změnou, která obohatila nový model. Na rozdíl od ostatních, kde byl použit pradávný čip 14,6Mpix (který byl použit například v Pentaxu K20D). Tento senzor používá novou architekturu s integrovaným anologovým-digitálním převodníkem, který poměrně dobře redukuje šum ve fotografiích. Dále je také vylepšen barevný filtr, který nabízí větší citlivost a vzhledem k menším mezerám mezi jednotlivými body (mikro čočky) na senzoru, tak zlepšuje zachycení světla., které poznáte hlavně u širokoúhlých objektivů (chromatická aberace popíšu dále). Další vymožeností je také světelnější nízkoprahový optický filtr, jinak řečeno anti-aliasing. Ten je zapotřebí když převádíte analogové informace na digitální, aby nedošlo ke ztrátě informací v převedené digitální formě. A snad v poslední řadě pokročil é zpracování "moiré-suppresion". Moire (termín pochází z moaré (nebo moiré ve francouzském znění), a je to druh textilu, tradičně hedvábí, ale i bavlna nebo syntetická vlákna, kdy se vzhled materiálu slévá anebo vlní. Čili s touto funkcí se vám nestane, že budete mít na fotografiích slité jemné geometrické vzory.
Nahrávání videa v maximálním rozlišení 1080p s 30snímky za sekundu je možné ve dvou expozičních režimech M a S.
Podívejme se teď na fotoaparát v praxi ....
|