ASRock B650E Taichi Lite – TEST a RECENZE univerzálně skvěle vybavené základní desky Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Středa, 06 prosinec 2023
ASRock B650E Taichi Lite – TEST a RECENZE univerzálně skvěle vybavené základní desky
V praxi

Základních desek AM5 jsme testovali již několik, tahle je zajímavá použitím B650E čipsetu, který při zachování PCIe 5.0 podpory pro GPU a současně i SSD, měl být cenově dostupnější proti X670E deskám. Je zde trochu méně PCIe linek, co znamená i lehce snížený stupeň výbavy, vše ale stále v dostatečném množství pro většinu běžných uživatelů. Prim by měla být tedy přístupnější cena.

Jenže výrobci desek pojali věci trochu jinak. B650E desky jsou velmi vzácné a většina z nich je jednoduše odvozena od X670E verze, kde výrobce prostě vynechal pár prvků výbavy. To je případ i dnes testované ASRock B650E Taichi LIte, která fyzicky prostě vychází z X670E Taichi. A to včetně dražšího E-ATX formátu PCB, což je samozřejmě pro desku, která by měla být cenově přístupnější, poněkud problém.

ASRock se tedy pokus ještě trochu očesat svou verzi, stále ale na stejném PCB základu v případě Taichi Lite. Ořezal jenom ty nepodstatné věci jako masivní opláštění základní desky zepředu i zezadu, což nemá na funkci desky skoro žádný vliv až na vyšší teplotu čipsetu, ale s tím se dá prostě ve slušně větrané skříni žít a deska se rozhodně nepřehřívá a nesnižuje nijak svůj výkon vůči plnohodnotné Taichi edici, která je ovšem o několik tisíc korun dražší a přesahuje cenu 10tis. Také zde nemáme tak honosné a bohaté balení základní desky, což opět většině lidí asi vadit nebude. Naopak má velmi dobrou běžnou výbavu a výborné zpracování. Některými věcmi překonává i nejbližší konkurenty, kdy USB 4 apod. rozhodně není běžnou výbavou stále.

Aktuálně se cena ASRock B650E Taichi Lite pohybuje kolem 8 tisíc korun, což samozřejmě stále není levné. Ale na stejném PCB základu postavená „neLite“ verze B650E Taichi stojí kolem 12 tisíc a X670E Taichi je záležitost téměř 14 tisíc. Takže 8 tisíc proti tomu nezní nezajímavě. I když je samozřejmě stále poměrně drahou deskou, má prostě vše, včetně plné PCIe 5.0 výbavy, ultra kvalitního PCB a napájení s tím souvisejícího a velmi dobrou výbavu i ve srovnání s některými konkurenty. Má vše, co se dnes běžný i náročnější domácí uživatel může přát a nestojí tedy ještě extrém. Naše doporučení tedy rozhodně má. Je to velmi dobrá deska.

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům:

AUTOR: Jan Belka