ASUS BTF – TEST a RECENZE základní desky s konektory na zádech. Nový standard nebo slepá ulička? Tisk E-mail
Středa, 23 srpen 2023
ASUS BTF – TEST a RECENZE základní desky s konektory na zádech. Nový standard nebo slepá ulička?
Testy a výkon desek v praxi

Dnes testovaná základní deska ASUS TUF GAMING B760M-BTF WIFI D4 je celkem standardní solidně vybavený mainstreamový B760 model pro procesory Intel Core 12/13/14 série. Po stránce výbavy nepřekvapí v žádném směru, integrovaný zvuk je nižší kvality, než bychom si přáli. Ale jinak má vše, co normální uživatel od mainstreamové desky asi hledá a potřebuje (snad USB by mohly být i nějaké rychlejší). Otázkou je samozřejmě to, zda je zajímavá i platforma, pro kterou je určena. A tady dnes musíme bohužel objektivně konstatovat, že není.

Neexistuje žádný dobrý důvod, proč si dnes koupit Intel Z790/B760 platformu a Intel Core procesory, když AMD má po všech stránkách lepší, efektivnější a hlavně s delší životnosti AM5 platformu. A520 nebo B650 a B650E desky jsou dostupné za stejnou, či nižší cenu s podobným stupněm výbavy. A RYZEN 7000 a blížící se RYZEN 8000 procesory pro ně jsou prostě objektivně lepší volba, speciálně pro kompletně nový PC, který má nějakou dobu vydržet aktuální. S možnostmi budoucího rozšíření se nemůže Intel B760/Z790 platforma s AMD a jeho AM5 ani srovnávat. Efektivita procesorů a konečně i výkon speciálně ve hrách jsou výrazně na straně AMD. Neexistuje prostě důvod, se LGA 1700 platformou Intel dnes zabývat a dávat za ni stejné peníze jako za AMD AM5.

ASUS TUF GAMING B760M-BTF WIFI D4 je i poměrně drahá na to, co to je (5299 korun vč. DPH), ale beru, že je to specialita. A tou je demonstrace „BTF“ designu, tedy všechny konektory jsou umístěny na záda desky. Všechny napájecí, ale i USB, SATA, RGB atd. Určitě tenhle nestandardní design sebou nese o trochu vyšší výrobní náklady, ale určitě ne dramaticky. Má to ale v praxi smysl?

• Jsou konektory na zádech lepší a bude to nový standard?

Jedna nevýhoda toho umístění konektorů je asi patrná na první pohled. Pokud si stavíte PC a máte rádi jej postavit na zkoušku tzv. „na krabici“, tak to tady není možné. Tahle deska prostě nemůže ležet na krabici, protože nezapojíte ty konektory. Nicméně protože většina uživatelů bude používat desku namontovanou ve skříni, tak to asi nebude pro většinu problém. A určitě bych se kvůli tomuhle takhle umístěným konektorům nebránil.

Problém je, že v tuto chvíli tuhle desku nelze osadit téměř do žádné běžné PC skříně. Nemají totiž potřebné díry v tom vnitřním plechu, na který desky montujeme. ASUS tohle řeší nabídkou vlastní, jinak celkově standardní skříně A21, která má potřebné otvory proražené. Osobně však považuji tohle za vůbec nejmenší problém, pokud jde o překážku k rozšíření tohoto designu a takto umístěných konektorů jako případného standardu. Úprava skříně se dá při troše šikovnosti udělat i svépomocí doma, a z hlediska výrobců skříní je pak snadné nechat vyrazit o pár děr navíc v jednom plechu, takže udělat „nové revize“ všech aktuálních stávajících modelů také není zásadní problém. Prostě pokud výrobci základních desek řeknou, že takhle konektory prostě budou dělat a budou standardně rozmístěné blízko okrajům, není problém pro výrobce skříní ty díry vyrazit a prodávat kompatibilní verze už současných modelů PC skříní, které na trhu mají. Otázkou je, zda to tedy bude standard …

ASUS není jediný (a nebyl ani první), kdo něco podobného nabízí. Oba dva hlavní konkurenti mají také některé podobné modely desek. Což je dobrá zpráva, aby se tohle potenciálně standardem stalo a výrobci skříní s tím tedy začali běžně počítat. Nicméně pravděpodobně nelze kompletně přejít na desky, které by měly jen takhle orientované konektory. Spousta starších skříní, které se ale jinak dají normálně používat a byla by škoda je tedy vyhazovat, by s tím prostě nebyla kompatibilní a většina uživatelů by je nebyla schopna dodatečně svépomocí upravit. Takže ne, zatím se určitě tohle umístění standardem nestane, že by od teď byly dostupné desky jen s takto orientovanými konektory.

• Mělo by se „BTF“ stát standardem?

To je těžká otázka. Je funkčně přínosnější než klasické umístění všeho na přední stranu? Asi ano. Ve většině běžných skříní dává asi smysl mít ty konektory na zádech desky, a mít k nim tedy přístup bez protahování relativně nevzhledných kabelů a kabílků dopředu. Ve většině modelů skříní řeknu, že to umístění konektorů na záda desky je prostě více ergonomické. Zásadně? Ne. Přes tu obavu mnohých, že kabely třeba narušují proudění vzduchu a tedy chlazení, tomu tak není. Kabely mají minimální (téměř neměřitelný) vliv na prodění vzduchu a z tohoto pohledu není důvod je stěhovat na záda desky. Je tu také aspekt přehlednosti, kdy mít všechno jen na jedné (přední) straně desky, má své výhody.

ASUS se dokonce snaží vyřešit i ten jeden kabel, který dopředu skříně protáhnout od zdroje musíte. V našem případě tedy napájení grafické karty. U některých novějších konceptů „BTF“ desek (dva B760 ATX modely), má speciální slot za PCIe x16 slotem, který je určen tedy pro speciální BTF grafické karty s protaženým PCB, které tedy přenáší energii tímto slotem skrze základní desku, a nikoli klasicky přes konektor. Podobné nestandardní řešení používá/val například Apple u starších x86 Mac Pro, takže to není vyloženě nevídaná věc. Nicméně ve výrobních nákladech už se projeví více, a navíc by se na tomhle řešení museli shodnout všichni výrobci, tedy i grafických karet, aby to nebylo striktně omezené na jeden dva konkrétní modely karet.

Nemluvě o tom, že osobně si nemyslím, že je to funkčně lepší a efektivnější řešení, než prostě standardní relativně jednoduchý napájecí konektor na grafické kartě. Takže tady si myslím ASUS zachází příliš daleko. Nemluvě o tom, že spotřeba grafik roste a nevím, jestli bych chtěl mít součástí už tak komplexní základní desky a jejich už tak komplexních a robustních napájecích obvodů pro CPU atd., ještě extra obvody pro až 650W napájecí extra slot grafické karty. Zkrátka tomu rozšířenému BTF systému ASUS s tím napájecím extra slotem pro GPU, který nahrazuje konektor, nefandím. A není to podle mě konstrukčně efektivní řešení. Ale pokud by šlo jen o ty standardní konektory základní desky, proč ne.

Poté co jsem si zkusil montáž PC do A21 skříně od ASUS, což je vyjma těch vyražených otvorů jinak normální běžná skříň (menší, jen pro mATX maximálně), tak musím říci, že pokud bych měl na výběr mezi základní deskou s konektory vpředu a stejnou verzí ale s konektory dozadu, vezmu tu s těmi na zádech. I kdyby byla třeba o pár desítek korun dražší. Prostě to lépe vypadá a ve standardní skříni se s tím i lépe pracuje a kabely se snadněji uklidí. I když je pravda, že u A21, která je poměrně úzká, je to na hraně. ASUS tam nenechal vzadu moc místa na konektory jako je ten 24-pin nebo přední USB 3.0, které hodně vyčuhují a když zavřete bočnici, jsou dost stlačené.

Nicméně celkově by mě nevadilo, pokud by výrobci základních desek začali dělat všechny modely desek ve dvou verzích a časem třeba jen v té jedné, tedy s konektory na zádech. Ale budou existovat skříně, kde to ideální nebude (speciálně různé nestandardní mini-ITX modely), takže bude nutné mít na trhu i desky s klasicky umístěnými konektory vpředu. Nicméně většina uživatelů se standardními ATX skříněmi by myslím neměla problém s konektory na zádech desky, naopak.

Takže ano, BTF koncept ASUSu a podobné koncepty konkurenčních výrobců, považuji za zajímavé. A je zásadní, aby ASUS nebyl jediný, kdo to nabízí a domluvili se výrobci, že to nějak standardizují a budou ty desky takhle nabízet, protože jinak to bude rozšíření tohoto uspořádání brzdit. Naštěstí není technicky složité ty desky takhle vyrábět ani upravit skříně, aby to podporovaly. A ano, vypadá to lépe i se s těmi kabely v běžné skříni lépe pracuje. Takže já jsem pro.

Samozřejmě bylo by pěkné, pokud by to ASUS uvedl na nějaké základní desce, která je z hlediska platformy skutečně nějak dnes zajímavá. A to se vší úctou B760 platforma Intelu není. Myslím, že pokud by to ASUS uvedl v rámci A520 nebo B650/B650W platformy, bylo by to o poznání zajímavější. Ale uvidíme, někde se začít musí. Každopádně zásadní je aby se ASUS domluvil s konkurenčními výrobci a udělali nějaký standard ohledně pozic a umístění těch konektorů na zádech, tak aby s tím výrobci skříní museli počítat a mělo to tedy šanci se běžně rozšířit. Jak jsem řekl, pokud bych měl možnost výběru vybral bych si do běžné skříně desku s konektory dozadu. Co vy?

"ASUS BTF je zajímavý koncept, který oceňujeme za nějakou snahu o inovaci, a stál by za rozšíření na perspektivnější a zajímavější platformy a desky"

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům