Každý webmaster v minulých dnech pociťoval smíšené pocity díky Seznamu a jeho pokusu o zlepšení tzv. SERP (search engine results page – tedy stránka s výsledky vyhledávání).
Uživatelé internetu se rozdělují na dva tábory. Jeden vítá příchod změn na Seznamu, druhý se téměř až zlobí…a také je proč.
Seznam pokulhával za vyhledávací jedničkou Google a již několikrát sliboval příchod revolučního vyhledávacího bota, neboli Seznambota. Po testovací verzi, přístupné na adrese: http://searchtest.seznam.cz/ se Seznam rozhodl nasadit nového bota do ostré verze, pojmenoval ho SeznamBot 3.0. V první řadě jde o relevanci výsledků vyhledávání.
Jedná se o crawlera (chcete-li robota, bota, spidera, indexera), stručný popis jeho úkolu je následující: procházet internetem a sbírat data. Uživatele nejvíce zajímá důsledek nasazení nového robota a proto se zaměříme na aktuální stav a předpokládané dopady.
První dny zažíval Seznam vyhledávač prapodivné změny ve výsledcích vyhledávání. Objevovaly se duplicity, weby z prvních pozic padaly na druhé nebo třetí stránky výsledků a nic nebylo jisté. Tyto důsledky provázely i rapidní změny ranku (hodnocení) stránek, který Seznam pojmenoval Srank. Je to orientační hodnota stránek, jeden z parametrů ovlivňujících pozici ve výsledcích vyhledávání. Samozřejmě je to na místě, donedávna nebyl problém získat na Seznamu rank stránek 60-70/100.
Největší vlnu nespokojenosti vyvolal SeznamBot 3.0 u internetových prodejců, zejména majitelé e-shopů nad aktuálním stavem doslova brečí. Je to pochopitelné. Když máte díky prvním pozicím návštěvnost několik tisíc uživatelů denně a najednou přijde nová verze robota, který způsobí propad na druhou stránku výsledků vyhledávání, může klesnout návštěvnost i na několik stovek uživatelů za den. Samozřejmě nejedná se o trvalý stav. Nový robot musí co nejrychleji projít již jednou nastřádanou databázi a zaindexovat ji lépe. O rychlosti robota zatím nelze říct mnoho. Seznam ovšem slibuje velké zrychlení a vypadá to, že rychlejší opravdu je.
Pokud tedy někomu klesl rapidně Srank, nepanikařte. Pokud máte optimalizované stránky, počkejte týden nebo dva. Samozřejmě pro neoptimalizované stránky, které navíc používají různé hacky, to může znamenat problém.
Nový SeznamBot by měl být důmyslnější a není vyloučena jakákoliv penalizace za podvodné techniky, na kterou byl poslední robot krátký. Proto se vyplatí dělat stránky poctivě a dle standardů.
EDIT by holoway: V rámci testu jsme vyzkoušeli, co a jak najde vyhledávač Seznamu oproti Googlu. Schválně jsme vložili sousloví "Crosshair V Formula", tedy název základní desky, na kterou máme exkluzivní preview od flankera. Výsledek?
Seznam nasel na prvním místě odkaz na základní desku na svém portálu Zboží.cz. Takže reklama na prvním místě. Ale aspoň našel to, co jsme chtěli. Další pozice už totiž mají dva největší e-shopy a další porovnávací portál Heureka.cz. Jenže u všech tří to našlo pouze Crosshair IV Formula, tedy desku o generaci zpět. Je tedy vidět, na co je vyhledávač udělaný. Viditelně nehledá jako první přesnou shodu toho, co napíšeme.
Naopak Google.cz potěšil. Na prvním místě se nachází preview z DDWorldu. Na druhém v podstatě ten samý článek, který flanker nechal umístit i na fórum EHW. Na třetím místě už máme opět předchozí verzi C4F, stejně jako na dalších. Výsledek tedy o něco lepší než na Seznamu. Abychom mohli udělat nějaké stanovisko, je otestování jednoho slovního spojení málo. Ale i tak je vidět rozdíl, jakým vyhledávače v případě hardwaru hledají. Zkuste také zadat nějaké svoje hledané spojení do obou vyhledávačů a porovnat rozdíl.
|