SpaceX Falcon 9 a lodí Crew Dragon úspěšně odstartoval s lidskou posádkou a je ve vesmíru! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 31 květen 2020
altDalší milník má za sebou Elon Musk a jeho společnost SpaceX. Dopravil člověka do vesmíru.

 

 

 

 

V sobotu 30.5.2020 napsala společnost SpaceX ve spolupráci s NASA, další historickou kapitolu. Jako první soukromá firma dokázala úspěšně dopravit do vesmíru loď s lidskou posádkou. Před ní se to přitom podařilo jen třem státům. Rusku (SSSR) od roku 1961, USA od roku 1962 a Čína od roku 2003.

Na palubě nového pilotovaného modulu jsou zkušení kosmonauti Robert Behnken a Douglas Hurleya, kteří již ve Vesmíru byli. A to poprvé ještě s raketoplánem Endeavour. Dle tradice tak dostali možnost novou úspěšně vypuštěnou loď, která zatím měla jen číselné označení, pojmenovat. A vybrali právě jméno Endeavour.

  • SpaceX Falcon 9 s Crew Dragon ve spolupráci s NASA

Úspěšný sobotní start (odložený ze středy kvůli počasí), je zajímavý a významný z mnoha důvodů. Samozřejmě SpaceX a Elon Musk píší historii. A to i třeba s ohledem na místo, odkud mise odstartovala. Tedy z Mysu Canaveral na Floridě, z rampy 39A, odkud startovaly také mise raketoplánů i původní Apollo:

No a co do významu je tu samozřejmě extrémní důležitost pro USA, které po ukončení letů raketoplánů v roce 2011, přišlo o schopnost dopravovat člověka do vesmíru a muselo se spoléhat na Rusko a jejich rakety. Což je kromě národní hrdosti, problém také finanční, kdy Rusko samozřejmě zvyšovalo cenu za dopravu. Je zde ale také hledisko technické a bezpečnostní, kdy mít jen jeden jediný prostředek dopravy do Vesmíru, není zrovna ideální. Co kdyby se s ruskými raketami něco stalo, nehoda apod.? Zkrátka je vždy dobré mít alternativní řešení, speciálně když máte lidi na oběžné dráze a vesmírnou stanici, kterou musíte obsluhovat.

Americká NASA sama vyvíjí vlastní nové velké rakety a vesmírnou loď ORION, ale to ještě potrvá. Hlavně je ovšem konstruuje pro účely vesmírných cest k Měsíci a Marsu. Rozhodla se tak už dávno, že „banální“ běžnou dopravu lidí a materiálu na oběžnou dráhu, svěří do rukou soukromých firem a bude jim za to platit. Odstartovala tak vesmírné závody mezi několika společnostmi, kdy dosud nejúspěšnější je SpaceX Elona Muska (Tesla). Ten přitom nevymýšlel nic převratně nového. Základem jsou osvědčené raketové motory a konstrukce s návratovým modulem (přistává na padácích), kdy ovšem celý tenhle kdysi používaný koncept USA a dodnes používaný Ruskem, firma výrazně zmodernizovala a zefektivnila. Jak po technické, tak finanční stránce, kdy právě nízká efektivita je slabinou státních vesmírných programů. Říká se, že let SpacX vyjde i více než 7x levněji, než starý let raketoplánu NASA, což je pochopitelně obrovská finanční, ale také časová a zdrojová úspora.

Space X používá jednoduší, levnější ale mnohem chytřejší a modernější raketu, kterou navíc vrací na Zem a je možné ji používat opakovaně. Raketa totiž sama přistává, což se podařilo i po sobotním startu, Falcon 9 poté, co vynesl Endeavour na oběžnou dráhu, se oddělil a opět bezpečně přistál na vlastní pohon na námořní plošinu. Je tedy možné jej klidně použít znovu, což je zásadní zefektivnění snížení nákladů ve srovnání s dosud používanými raketami.

Samotný Space Dragon modul by pak teoreticky, byl schopen také přistával podobně na vlastní pohon (tak to SpaceX i plánovalo), ale NASA, která to bude všechno platit a její lidé používat, si vyžádala klasičtější a relativně bezpečnější způsob přistání. Tedy na padácích do moře, odkud bude modul vyzvedáván, jako kdysi u Apolla atd. V současnosti se modul blíží a následně připojí k mezinárodní Vesmírné stanici, kam dopraví oba kosmonauty. K ISS se má dle plánu připojit v neděli v 16:29. Zůstane tam 1 až 3 měsíce, podle okolností.

Samotný modul je pochopitelně výrazně jednodušší konstrukce, než raketoplány, které byly mnohem větší a stavěny víceúčelově. Kromě jiných věcí, je viditelný posun v mnohem jednodušší konstrukci interiéru a ovládacích prvků pilotovaného modulu. Zatímco Raketoplány měly velmi složité palubní systémy, a velké ovládací panely plné malých obrazovek a tlačítek, Space Dragon má vlastně jen 3 velké dotykové obrazovky a několik ovládacích prvků pod nimi. To je všechno. Odlišná je také konstrukce vesmírných obleků, všechno je zkrátka modernějších, jednodušší, ale o to bezpečnější a efektivnější. Space Dragon je osobní dopravní modul. Je tedy jednoúčelový a má prostě jen dopravovat lidi či náklad ze Země na oběžnou dráhu a zpět. I tohle je klíčové pro jeho celkovou funkčnost a efektivitu.

Pro delší cesty, třeba k Měsíci nebo Marsu, SpaceX vyvíjí úplně jinou raketu s názvem StarShip. Tady ale vývoj bude ještě dlouhý. A bohužel v předvečer startu Space Dragon došlo k nehodě v Texasu při běžném testování motorů nové StarShip. Nastal výbuch a prototyp byl zcela zničen. To je čára přes rozpočet, protože SpaceX s ním chtěla již letos absolvovat testovací lety. Nicméně jak se říká v téhle oblasti, lepší je drahé selhání na Zemi, než až ve Vesmíru. Elon Musk stále chce poslat StarShip s lidskou posádkou na Mars v následujících několika málo letech, čímž by nejspíše předběhl i NASA. A zatímco ještě před několika lety by se podobným snům a cílům soukromé společnosti a „výstředního“ miliardáře spousta lidí vysmívala, dnes už se asi nesměje nikdo. SpaceX je nutné brát vážně. Na druhou stranu, zatímco doprava lidí a materiálu na oběžnou dráhu je vlastně stará technologie, kterou SpaceX jen dělá chytřeji a hlavně efektivněji, poslat lidi na Měsíc a poté na Mars, přistát tam a následně je dopravit zpět, to je úplně jiný level věcí. Zatímco teď se SpaceX cachtá s rukávky na pláži u břehu, cesta na Mars bude proti tomu jako přeplaval Atlantik. A tady nejspíše SpaceX a Elon Musk bude muset slevit ze svých stále velmi ambiciózních časových plánů. Ale nemožné to už jistě není.

Každopádně už věřím, že SpaceX na to má. A je zajímavé, že žádný z dalších konkurentů s ním zatím nedokáže úplně udržet krok. Gratulace k úspěšnému startu a jsme zvědaví, co společnost předvede příště. Všechno o včerejší události zachycuje tohle NASA video:

 

Co tomu říkáte? A kdy si myslíte, že se podaří SpaceX dostat se na Mars?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MK2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 18:31:38

Pěkně napsáno, jen jedna poznámka - Bob a Doug jsou astronauté. Pojem "kosmonauté" se používá pro Rusy, zatímco Američani jsou astronauté. Toto rozdělení pojmů je dáno historicky, ale ctí se jako známka respektu vůči oběma vesmírným programům a lidem, které dostaly do vesmíru.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 21:38:34

Dokud neopustí mateřskou hvězdnou soustavu, tak jsou to kosmonauti, ne astronauti (aster = latinsky hvězda).
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 23:31:26
avatar
Až na to, že je to z řečtiny astron = hvězda. Latinsky je hvězda Stela.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:01:48

Je to nádherné, úžasné, no nikdo z nás by bez takových událostí nespal.

By mě zajímalo, kolik taková expedice stojí a kolik se při ní spálí neobnovitelných zdrojů. Taková expedice nepřinese žádný užitek pro společnost. Jakože možnost žít na Marsu, nebo objevení něčeho prospěšného pro život na Zemi? To snad nikdo nemůže myslet natož říci s vážností. Kolik se spálí například paliva a na kolik motohodin v nějakém traktoru by to stačilo pro obdělávání pole.... ano obilí je pro mě důležité, bude chleba, ano brambory jsou pro mě důležité. Vesmír a jeho objevování... NE. Pro mě je něco podobného hýření energií a zdroji naší zeměkoule a podle mě toto co jsem řekl je objektivní fakt a pravda. Stejně jako jiní lidé v naší společnosti mi přijdou nadbyteční, například streamer, youtuber který se tím živí. Lidi pro společnost k h...u jinak řečeno. Stejně tak elektromobilita je hodně diskutabilní. Na co jezdí auto, na elektřinu - kde se bere.. z elektrárny, odkud elektrárna bere energii pro běh turbín (neobnovitelné zdroje uhlí, nevyhořelé palivo v podobě obohaceného uranu kam skladovat ?) obnovitelné zdroje voda, vítr, slunce (voda nemusí téci, vítr nemusí foukat, slunce nemusí svítit) Hlavně že se parta blbů podívá do vesmíru... pravda, o pár blbů méně na této planetě, vlastně by jich mohlo být víc... 6-7 miliard by stačilo.

Edit: aha- mínusy za co? Víte co... tak se najezte třeba vesmírného prachu chytráci.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:10:11
avatar
Divíš se ? Ty jsi kardinální ignorant. Se vrať do jeskyně a šťourej se klacíkem do oka. Jestliže by se země měla k něčemu semknout a najít si společný cíl tak jedna z těchto věcí je právě objevování vesmíru.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:16:39

Pravda... voda, odpad a jiné pitomosti jsou naší populaci k ničemu řešit. Vesmír, to je něco... No jo vlastně... jak by člověk na webu o hardwaru mohl čekat jinou reakci čtenářů zde, že ?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:18:25
avatar
Aha takže pokud se zkoumá něco tak se automaticky háže to ostatní za hlavu? Jak jsem řekl, totální ignorant. Víš tento názor měla jedna organizace. Ta organizace zastavila vývoj ve světě na pěkných pár století. Nebýt této organizace tak už na tom Marsu možná i pár století jsme. Ta organizace se jmenuje církev a celkově náboženství. Přidej se k nim tam zapadneš...
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:22:10

Ne, jde o to, že to konání stojí nějakou energii a ta energie nestojí "jen" peníze, ukrojí to kus zdroje naší Země, kterou jsme mohli využít jinak.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 21:43:59

"Falcon 9" je v tomhle ohledu rozumný kompromis i pokrok, oproti "Sojuz-FG" má polovinu stupňu a raketa umí sama přistát(znovupoužitelnost). Raketoplány byly ale nejhorší měli jednorázovou externí palivovou nádrž o velikosti stodoly.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 23:07:21

Expanze do vesmíru a jeho průzkum je dlouhodobě snad jediná myslitelná možnost pro lidstvo. Rozumné a účelové využívání zdrojů, které nám naše krásná planeta poskytuje, je bohužel nedosažitelná idea. A to díky nenažranosti a nemožnosti dosáhnout bodu nasycení, co se peněz a moci týče, u našich představitelů.

Vem si jen naší malou českou kotlinu a například pěstování řepky do biopaliv. Biosložky v palivech jsou problémem způsobujícím problémy při návrzích motorů do aut a zejména malé zahradní techniky. O půdní erozi nemluvě. Ale protože je z toho kyne zisk pár jedincům místo, aby se pěstovali v místě, dováží se potraviny z krajin s dotovaným zemědělstvím i z našich daní. Pro porovnání, dotace z EU u nás na jeden hektar jsou 52€. V sousedním německu přes 300€. Ve Francii je to údajně ještě víc, ale to se mi dohledat nepodařilo.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 21:41:00

To, že lidstvo zkolonizuje vesmír, určitě nespasí Zemi. Vždy bude levnější/výhodnější vyžít s tím málem na Zemi, než populační přetlak vyexpedovat na jiné planety.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 22:59:11
avatar
Ta populace musí klesnout, to je jediná cesta ke spáse planety. A podle některých vědců bude populace ještě nějaký čas stoupat, ale pak by měla začít klesat. Jen je třeba zvýšit životní úroveň v zemích, kde je bída. Protože kde je vyššší životní úroveň, tam je nižší porodnost.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-02 12:44:18

Zemi spasí pouze pokles populace. Už současný počet 7,7 miliardy má příliš vysoké nároky na zdroje a produkuje příliš mnoho odpadu. A to se země jako Indie, Brazílie nebo Nigerie teprve rozjíždějí.
Obecně nemá smysl snažit se kolonizovat a teraformovat cizí planety, když nedokážeme udržet v životaschopném stavu tu vlastní, která byla v perfektním stavu, když jsme na ní začali hospodařit.
"Možná se přestěhujeme, ale nové místo zasviníme stejně tak!" Homer Simpson
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 08:58:49
avatar
Tak třeba ve vesmíru, konkrétně na Měsíci se předpokládá těžba Helia 3, pro budoucí fúzní reaktory pro výrobu levné, čisté energie, a to je jen začátek. Díky těm "zbytečným" raketám máme satelitní navigaci, které se využívají pro navádění moderních strojů v zemědělství. Díky satelitům umíme "číst" zeměkouli a můžeme vidět a měřit teploty, hladiny, sucha, ledovce, zalesněnost, dozrávající zemědělské plodiny, požáry, satelitní internet a to je jen krátký popis toho k čemu nám jsou ty "zbytečné" rakety. Ale můžete si to zjistit sám a třeba přehodnotíte svůj eko-teroraktivismus, založený na nevědomosti.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 22:59:48
avatar
Helium 3 už tam těží nacisti
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:04:17
avatar
Dexter1, nejdřív mu rozumně odpovíš a potom v dalším postu napíšeš takovou hloupost.
Když ponecháme stranou otázky víry a doktríny církví dnes, tak církve a řády během středověku a novověku nejen páchali zločiny, ale také uchovávali a rozvíjeli vzdělanost.
Mnoho vědců v historii pocházelo právě z církví a řádů, to že vedli mnohdy těžký boj za prosazení svých názorů nijak neopravňuje k názoru, že církve přínášeli jen to špatné.

Takže bez církví a řádů bychom dnes byli ve vývoji vědy klidně třeba dvě století zpět.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:10:50
avatar
Oni uchovávaly vzdělanost jen na takové úrovni jaká jim seděla.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:20:40
avatar
Na celém světě nebyl téměř nikdo jiný (než církve a řády), kdo by uchovával znalosti ze starověku, podstatná část populace byla negramotná.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:34:33
avatar
Můžeme si ale položit otázku zda o gramotnost populace stála. S negramotným se lépe manipuluje. Mimochodem dost historiků například pochybuje o autenticitě Bible. Mám na mysli jak moc byl text pozměněn, nebo celé statě vypuštěny o proti třeba té co shořela v Alexandrijské knihovně, při přepisování dle toho jak to církvi vyhovovalo. Né že by snad proto byly důkazy, ale jsou důkazy kdy byl církví text měněn i na jiných textech.
ku.ba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:40:31

těm kteří o zdrojích rozhodují je u pr*ele, že jsou na zemi omezené, protože jich mají pro sebe dost. A proto byla potřeba církev, aby jim dost nejen pořád zůstalo, ale měli ještě víc. A když už mají všechno zastaví se? vůbec ne, jdou do vesmíru, protože kdo si ho podmaní první, bude mít nejvíce zdrojů. Lidé...planeta...to jsou pojmy, které jsou někde na konci tohoto řetězce. Důležité ale je, aby to co nejvíc oveček oslavovalo, aby se zalykali nadšením, štěstím z toho jak je lidská rasa technologicky na výši a mávali při tom vlaječkami, třeba raketě člověka, který pojmenoval syna X(cosi) a jehož přítelkyně se snaží v aukci prodat svoji duši....
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:51:18
avatar
Abychom byli spravedlivý, proto církev nevznikla, ale je fakt že v rámci dočasné symbiózy s mocnými na tomto světě k tomu byla použita. Později však začala i světským mocným přerůstat přes hlavu v době inkvizice, kdy se už báli všichni.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 09:12:26
avatar
Uchovávala znalosti, které jí vyhovovaly. Těžká cenzura a likvidace všeho co odporovali bibli svaté, nebo nějakému papaláši. Vzdělanost byla výsadou mnichů a tam vám nějakou herezi nepovolili. Až teprve vznikem silného a vzdělaného měšťanstva začala církev ztrácet moc a patent na rozum.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-02 12:37:06

Církev byla právě ten důvod, proč se vzdělání dostalo pouze k vybrané velmi úzké skupině lidí. Obecná vzdělanost lidí díky církvi naopak velmi upadla a kromě informací, které církev uchovala, jich také obrovské množství zničila.
Církev nás v podstatě řadu století zcela zbytečně zpomalovala svým tmářstvím a nesmysly. A není náhodou, že největší průmyslový rozmach byl následně zaznamenán v protestantské Anglii, zatímco katolické země byly stále na úrovni feudalismu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:25:04
avatar
Já mu rozumím, Dle mého ale špatně formuloval výhrady. Já mám problém s létáním lidí na oběžnou dráhu z důvodu v plýtvání se zdroji. Dám příklad, obnovitelné zdroje mají jeden velký problém, nejsou jako zdroj energie spolehlivé a zoufale potřebujeme vyřešit skladování této energie když je jí naopak přebytek. Na vyřešení tohoto problému se nevydává ani zlomek toho co se dává na kosmický program. Lidstvo by se mělo prioritně zaměřit na vývoj akumulátorů, či jinak bezpečně uskladnit energii. Konečně pohnout s vývojem Tokamaku a případně se podívat na perspektivu studené fůze. Lidí na zemi přibývá a budou mít požadavky na dodávky energie. Pokud s tím lidstvo nepohne, dostane se brzo do slepé uličky. Nemám nic proti vesmírnému programu ale lidstvo by mělo přehodnotit priority. Úsměvný je fakt, že lidstvo zná lépe vesmír kolem země, než dno oceánů a moří na zemi.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:24:51
avatar
V nekterych bodech muzu i souhlasit, v mnoha zase tak moc nesouhlasit..
Z toho vseho, jedinne co je jiste, tak ze zeme bude mit podminky vhodne pro zivot jen relativne kratkou dobu. To ze tuto planetu v tom nejlepsim pripade jednoho dne pohlti rozpinajici se slunce je dobre znamo uz dnes. Pokud maji mit zivotni formy teto planety sanci na preziti, musi jednoho dne tuto planetu dokazat opustit. Samozrejme, dnesni lide maji porad neskutecne daleko k tomu, aby ziskali sanci dale prezit svuj neodvratny osud..nicmene pokud si sednou na zadek a budou se starat jen o to, at maji co do huby, tak si to muzou jit hodit rovnou hned ted
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:27:30

Který tvor na naší zeměkouli je pro její žití postradatelný? Ale fajn, tak to objevování vesmíru asi důležité je. Uznávám.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 19:48:41
avatar
Hele ja sam jsem presvedceny o tom, ze tehle planete by minimalne bez toho jednoho zivocisneho druhu, v jeho dnesni podobe, bylo urcite mnohem lepe nez s nim - ale nemyslim si, ze by to mel byt duvod k tomu, abychom si to meli jit vsichni hned zitra hodit. Jsem hodne nestastny z predstavy, co si tak o dnesnich lidech asi budou myslet generace budouci? Nic hezkeho to jiste nebude Presto chci verit, ze tam sance na zmenu k lepsimu porad je a tenhle zivocisny druh jednoho dne zmoudri natolik, aby dostal pravo pokracovat dal. Proto verim, ze je nezbytne se kazdy den pokouset posouvat hranice vsude tam, kde to jde.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 20:00:18

svatá pravda.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-02 15:00:33

Postradatelný pro žití čeho? Planeta Země ke své existenci a žití nepotřebuje ani jednoho tvora,ani jednu buňku.
Co vy vlastně považujete za nevyplýtvané zdroje? Ty co leží v klidu v ložisku kam "patří"? Nebo to musí být využito ke konání dobra, lásky a aby měli děti co jíst nebo co?
Označil jste 6-7 miliard lidí za nadbytečné a blby. Co s nima, když teda plýtvají ty zdroje? Zastřelit ? A nebylo by to plýtvání zdroji?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 14:35:10

No ono to ještě bude trvat nějaký 4 miliardy let, než se Slunce začne rozpínat, to tu už lidstvo dávno nebude...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 14:32:35

S tímhle myšlením by Columbus nikdy neobjevil Ameriku a žili by jsme jako ve starověku...naopak vesmírný program pomohl vyvinou a vymyslet spoustu užitečných věci, technologií, materiálů, které dnes a denně používáme...
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-02 13:34:26

Naprosto ignorujete 95% "všeho"...Hlavně ale ignorujete, že pokrok "prosakuje" z vrchu dolů a je dost velká šance, že bez dřívějšího vesmírného závodu byste neměl ani ten počítač na kterém jste ten debilní komentář napsal. Ani propisku,lepící pásku, nepřilnavou pánev a milion dalších věcí které vznikly pro armádu a vesmírný program.
Jednoduchý příklad pokroku. Pro dlouhodobý pobyt a výzkum ve vesmíru bude nutné dohnat hydroponii na maximální možnou efektivitu a rozmanitost plodin. To může mít v delším období za následek klidně to, že vaše lokální Tesco takto začne část sortimentu pěstovat samo protože to bude výhodnější. Kolik těch vašich motohodin traktorů by se ušetřilo? Stovky tisíc na celém světě každý rok po příších 1000 let. Vše díky "zbytečným" astronautům kteří potřebovali něco jíst při cestě na Mars

...By mě zajímalo co děláte vy? Když označujete spojení jedněch z nejlepších konstruktérů,inženýrů atd na planetě za "partu blbů co se podívá do vesmíru" tak budete extra třída sama pro sebe
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 21:44:41
avatar
Včera jsem to sledoval živě a docela mě naštvalo, že vypadl obraz, když měla přistávat ta raketa na plošinu. Bylo to docela načasovaný, až jsem si říkal, jestli to neudělali schválně, v případě neúspěchu, kde jenom přepnuli obraz na náhradní raketu, která tam už byla.
MK2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 22:00:31

Signál na přistávací plošině vypadává proto, že ten přenos probíhá přes satelit (loď je víc než 600 km na moři). Na lodi je směrová anténa, která je namířená na satelit a když raketa přistává a opírá se do plošiny motorem, tak plošinu rozvibruje a rozpohybuje, takže udržet to spojení je náročné. Nehledě na to, že prioritně na tom spojení běží telemetrie z rakety, videopřenos má mnohem nižší prioritu. Signál ze samotné rakety obvykle vypadává po vstupu do atmosféry proto, že raketa při svém rychlém pádu ionizuje vzduch (generuje kolem sebe vrstvu plazmy), což slouží jako účinná rušička. Navíc docházení k přerušení přímého spojení se střediskem a přesměrování spojení na řečený satelit. Oba tyto výpadky jsou obvyklé, ale existujé záznamy jak z lodi tak z rakety, které jsou bez výpadku.
Rabin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 00:18:30
avatar
mohli by tam mat par kamier na tej pristavacej plosine ktore by to brali a potom to dat na web dodatocne . a myslim ze ich tam aj maju. nic ich tam nerozvybruje aby ten zaznam pristatia nemohli urobit . Preco to potom nepustia von ? alebo su take videa?
MK2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 00:49:13

Ano jsou. Na SpaceX youtube kanálu v sekci Landings. Samozřejmě ne všechna, je tam ale řada moc pěkných nepřerušených videí přistání jak z raket tak z lodí. A nedávno například přibylo video z mise BulgariaSat, kde bylo přistání poněkud vachrlaté. Visí tam také video s nepovedenými přistáními. Doporučuju se na ta videa mrknout. Takže to není tak, že by SpaceX všechno tajilo. Koneckonců na záznamech z živých přenosů je toho vidět dost a dost. Někdy tam dokonce problikne i záběr do LOX tanku druhého stupně, to se mi vždycky líbí.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 01:04:39
avatar
Jestli někdo našel video přímo z toho sobotního přistání, může sem hodit odkaz?
MK2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 01:30:31

Hledal jsem, ale nenašel. Doufám, že bude ale jisté to není. Pokud ale chcete jiné zajímavé video, tak přikládám video, které vysílali oba astronauti přímo z lodě. Je to kompilace dvou přímých přenosů, ze včerejšího večera a dnešního rána, vytvořená týmem webu ElonX:

Odkaz
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-31 23:11:55
avatar
Ale celá tato polemika je absolutně smšná, stačí si říct kolik věcí by bez vesmírného programu nebylo.

Mikrovlnky,určitý karbonový a kompozitní materiály, dural od třídy 7000, nanovlákno, radiovlné spojení na tu obrovskou vzdálenost, A to je jen zlomek toho.

Je to stejně směšné jako že nědo řekne na co se jezdí například závody WRC? No krom toho, že jde o prestiž a dobrou zábavu tak z toho taky teží i celý automobilový průmysl a zákazníci.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 11:35:29

Ano pravda, uznávám, že jsem se unáhlil. http://www.vesmirprolidstvo.cz/cs/o-nas/caste-dotazy/
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-01 14:36:31

Efektivnější solární panely, teflon...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - For All Mankind 2020-06-01 14:38:23

Nedávno jsem zkouknul seriál For All Mankind a dost se mi to líbilo. Je to vlastně takové sci-fi ze 60tých let dobývání Měsíce, s tím rozdílem, že Rusové byli první...Hodně povedený
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 225x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1447x
Komentářů: 7
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1182x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1875x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1135x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3