Třetina lidí v ČR stále neumí pracovat s PC – počítačoví analfabeti mezi námi Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 19 September 2009
altAlarmující čísla, která nevěští nic dobrého. Zavádění moderních technologií je o to těžší.

 

 

Podle výsledků nejnovějšího průzkumu je v ČR stále téměř 29% těch, kteří vůbec neovládají práci na PC. Bohužel nejkatastrofálnější je situace ve věkové kategorii na 65let, kdy však logicky mají ale lidé v tomto věku nejvíce času se věnovat případnému studiu práce na PC nebo internetu. Bohužel v této kategorii je počítačová negramotnost závratných kolem 85%. O něco lepší je to u mladších ročníků ve věku kolem 45 let, kde s počítači neumí třetina lidí. U věkové kategorie 25 -34 let už je to pak spíše zarážejících 15,9% a u ročníků kolem 15 let už je to 3,4%. Téměř 30% dotázaných pak zvládá práci na PC zdatně a a si pětina jim alespoň částečně rozumí.

Výsledky jako celek nic moc. Za vyspělými státy Evropy výrazně zaostáváme i co se penetrace počítačů v domácnostech týká. Podle dat ČSÚ z minulého roku mělo počítač jen asi 50% domácností a 42= pak bylo připojeno k internetu. Co tato čísla znamenají? Pomalé zavádění moderních technologií do státní správy a pomalé zavádění výhradně Online komunikace s úřady. Zbytečné náklady na státní aparát, když by se hromada věcí dala vyřídit jednoduše bez papírování přes internet bez nutnosti obíhání úřadů, stání u okýnek atd. Bohužel v situaci, kdy třetina lidí v ČR se neumí na počítač ani podívat bez toho aby oni, nebo ten PC, strachy neutekl, je jakékoliv modernizování a šetření jen utopií. Přitom kurzů práce na PC pro lidi vyšších věkových kategorií je hromada a ceny schopných domácích stolních počítačů (netbooky nejsou vhodné) jsou velmi nízko a dostupnost Internetu na několik způsobů i jeho ceny také.

No jo, ale to by někteří museli zanechal sledování přiblblých TV pořadů, ulic, ordinací a ultrastar a dělat něco aktivnějšího. Internet by možná otevřel obzory mnoha lidem a pak bychom nemuseli možná řešit a být oběťmi veletočů jednoho pablba. Není rozhodně bez zajímavosti, že země, kde s PC umí většina populace a internet je tam běžný jako voda, jsou nejvyspělejší země světa s vyspělými kulturními a politickými oblastmi. Se znalostí práce na PC a s Internetem jde v ruku v ruce i vzdělanost a přehled o situaci, který dalece přesahuje rámec vlastní peněženky do výplaty dalších sociálních dávek.

Čtenářů DDWorld.cz se naštěstí tento problém netýká, už jen to, že nás čtete, hovoří, že umíte hledat na internetu a práce na PC je pro vás samozřejmostí. Je ale také právě na vás dokopat ke znalosti práce na PC a Internetu i lidi okolo vás …

Zdroj: DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 12:28:29
avatar
Pravda.
Život bez pc a internetu bych si nedokázal představit. Codit do banky, objednávat v předražených obchúdkách.Život bez aukcí...atd.
Pravda situace v česku není ideální.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:20:12
avatar
Věra Pohlová by mohla oponovat, leč někdo se ani učit na počítači nechce, někteří mají problém i s přestupem na digitální televizi, a já jen říkám nechte je v klidu dožít, makali na nás tvrdě 60-70let, tak ať se nemusí trápit s dalšíma věcma, a ten kdo chce tak si k tomu cestu vždycky najde, já sem ted dedovi koupil počítač a to je mu přes 70let a jak se v tom rychle naučil, ale mámu bych musel mlátit klackem aby vubec udelala pořádnej dvojklik na myši
Ještě musím dodat to porovnání s vyspělostí ekonomiky s počítačou gramotností, tak to je snad naopak ne ? Když měli kapitalismus o 40let dřív než my a jejich ekonomická situace dovolila si koupit počítač o 20let dřív než u nás, tak je snad logický, že je tam gramotnost hlavně ve vyšších věkových skupinách větší. Ne, že díky počítačům jsou tak ekonomicky a politicky na výši, to je historický vývoj a bonus 40let, kdy u nás byl socialismus. Stejně jako ta věta o přehledu o okolní situaci, za 20 let až se jím ekonomicky dorovnáme, a nebude tady velká část lidí žít z ruky do huby tak se i zvedne potřeba vědět víc než jen o sociálních dávkách, navíc nevím o čem přesně mluvíš, když se zeptáš nejakýho nemce, jehož rodina zrovna nebyla vyhnana po válce ze Sudet, tak ani neví, kde je česká republika. Stejně jako stím, že si velká část západních němců stěžuje na dotace chudýmu vychodnímu německu, všem jde o prachy uplně stejně, jenom jich mají na západě o něco víc, to je celý, společnost zase o moc zkaženější neni a už vubec to nemá souvislost s počítačema
Mizu165 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 12:56:21

myslim, ze dalsia generacia (alebo terajsi mladistvi) na tom bude podstatne lepsie... terajsi stari ludia sa nebudu ucit nic nove. I ked ja o 50 rokov tiez mozno nebudem mat az taky prehlad ako dnes
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:03:15

Jistě už dlouho tu nebyla politika, vůbec není jasný kdo je myšlen tím pablbem..
VVhite [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:10:15
avatar
"Já bych všechny ty počítače a internety zakázala."
Aneb moc daleko jsme za těch 10 let nepokročili.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:45:20
avatar
Před 10 lety bylo vytáčení připojení a počítač stál při polovičních platech dvojnásobek. Ale pokud jde o některý lidi, tak mají tenhle názor pořád, ale to u tyhle generace už nezměnís
VVhite [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 14:29:12
avatar
Právě proto kolego! :E
Zjištění, že jsme za těch 10 let daleko nepokročili v počítačové (ne)gramotnosti, je zcela tristní.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 14:58:25
avatar
Ale jo. Věře Pohlový už není 72, ale 82let a zatímco tahle generace vymírá, tak další generace se narodila a počítač je pro ní něco jako rozhlas nebo noviny pro Věru Pohlovou
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 20:48:08
avatar
ale dyť spousta důchodců umí chodit na net,a někteří aji paří.
Holobit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:33:53

K tématu doporučuju Data Trash: The Theory of Virtual Class.
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:39:37
avatar
Citace:
No jo, ale to by někteří museli zanechal sledování přiblblých TV pořadů, ulic, ordinací a ultrastar a dělat něco aktivnějšího. Internet by možná otevřel obzory mnoha lidem a pak bychom nemuseli možná řešit a být oběťmi veletočů jednoho pablba.

Proč? Co ti vadí na takových lidech ? Je to přece jejich rozhodnutí. Ty ve svých 25ti letech imho nemůžeš soudit třeba důchodce, kterému to tak vyhovuje. Vem to tak, že pokud někdo celý život maká rukama, tak se mu třeba ten počítač ani nechce zapínat. Myslím, že tě zase obestírá modrá mlha úspěšných 20ti letých dravečků v oblecích ... Ale uvědom si prosím, že vnucování ideí (byť dle tebe jediných správných) už tady jednou bylo a nikoliv v barvě modré (i když....)
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 13:49:57
avatar
Až nám ajtíkum bude 40/50let, tak nám taky ujede technologickej vlak a ač inženýry z oboru IT, tak už nám zbyde jen zakazovat počítače a internety a dělat věci, který budou naše děti odsuzovat, tak jako dnes "sledování přiblblých TV pořadů, ulic, ordinací a ultrastar"
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 14:03:21

Díky, že si to napsal za mě. Doufejme, že se Ddiktátor neujme moci a nezruší nám ulici!
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 15:01:45
avatar
ve slově diktátor by ale nemělo být dvakrát "D" ne ?
Logis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 19:42:58
avatar
Citace:
Myslím, že tě zase obestírá modrá mlha úspěšných 20ti letých dravečků v oblecích


Tu narážku na současnou politiku sis mohl nechat... byla dost trapná.
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 08:43:22
avatar
Pouze reakce na článek... já jsem až ten ddruhý, který do IT tahá politiku...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 17:08:50
avatar
tu politiku sem zatáhl už autor článku. A s hodnocením předřečníka naprosto souhlasím. Staří a starší lidi se už neumí tak rychle učit, jejich vnímání světa je prostě už jiné. Vidím to na svých rodičích, oba jsou už v důchodě a i když se s PC snaží pracovat, je to pro ně španělská vesnice, jednoduše vyrostli a žili v jiném prostředí. Každá generace má "to své" - minulé generace adoptovaly auta a letadla (a s nimi jiný způsob života).

I ty budeš jednou starý a zjistíš, že novým hyper-super technologiím (nanotechnologie, bioelektronika ?) vůbec nerozumíš. A podobní dvacetiletí mamláskové ti budou říkat, jak jsi neschopný, protože si nejsi schopen zapamatovat sekvenci syntetizátoru potravin..
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 17:37:39
avatar
Amen, co dodat...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 20:31:55
avatar
co má co modrá barva společného s tím, jestli se někdo aktivně zajímavá nebo nezajímá, nebo co má co společného jestli děláš rukama nebo ne ... sorry ale to jsou pěkný žvásty a blbečky v oblecích nesnáším stejně jako ty, jsem toho názoru že blbečka v obleku může dělat každěj, oblek ledacos zakryje ....
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 08:48:58
avatar
Děkuji, taky pracuji v obleku u mne se snaží alespoň zakrýt břicho doufám, že to nebude i ta blbost...
Citace:
co má co modrá barva společného s tím, jestli se někdo aktivně zajímavá nebo nezajímá
to jsem nějak nepochopil - o co se kdo zajímá nebo nezajímá - o IT ? o politiku ?
Mi prostě vadí to, že z lidí co neumějí zacházet s PC prostě šmahem pera děláš lidi druhé kategorie...
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 22:23:03

No neblázní to určitě bude chyba mezi klávesnicí a židlí .. Hold si dovolujeme být jiní, tak sme volové, to je jasný ne?
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 17:14:11
avatar
Hele, DD, z toho zpolitizování tématu se prostě nevykecáš. Byl jsi to ty, kdo s tím začal, a pokud dáváš "veletoče jistého pa..." do souvislosti s počítačovou gramotností, pak je jistě regulérní, že se ti na takovou hloupou narážku někdo ozve.

Bylo by možná lepší, kdyby sis podobné narážky ušetřil. Dnešní politici jsou pakáž jeden vedle druhého a nemá smysl z tohohle webu dělat druhé novinky, mfdnes nebo aktuálně. Takové laciné kecy si tenhle web, pokud to s ním myslíš vážně, opravdu nezaslouží.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 14:58:08

Copak Věra Pohlová, ale ministr informatiky nás poučil že B má 1000 b.O proxyministrovi Březinovi, přes kterého se Zeman dostával na net ani nemluvě.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 15:32:26
avatar
u mě 3/5 neumí s PC, protože mamka jenom v práci s jedním programem a vypnout/zapnout, fotr nikdy v životě nic jiného než když mu dáme zkusit závodní simulátor na G25, a ségra umí jenom s qip,the sims2 a 3 a lézt na net přez explorer.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 15:49:18
avatar
No kdybys to počítal takhle tak je počítačová negramotnost asi 90%
maca89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 18:21:33
avatar
tak proč s tím něco neuděláš? :-) Já myslím, že z části za tyhle ostudný čísla můžou ajťáci a pc odborníci ( = my ).

Já osobně se snažim svoji rodinu "vychovávat", rodiče přeučovat z IEčka na Firefox, ségru z ICQ klienta aspoň na QIP, vysvětlovat jim, že není dobrý hledat stránku tak, že napíšu její adresu do Sezamu atd..
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 19:14:06
avatar
Rodina používá Operu, protože sem jí o IE neřekl (čti nLitem odstranil ;) a ICQ sem přehrál na Mirandu, ale to vychovat jde, když už alespoň mají snahu a já je počítám za počítačově gramotný
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 20:55:27
avatar
v tom jsou jaks mohl vytušit vedlejší úmysly, já se fakt zřítkagdy dostanu na komp, jelikož brácha furt oxiduje u ICQ,skype, facebooku a her, takže by mi to jedině uškodilo.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 17:18:40
avatar
a co myslíš na západě, tam je to lepší? Není. ICT je v dnešní době už hodně za horizontem běžného člověka. Mám možnosti srovnávat IT schopnosti prakticky celé Evropy + USA, a to jak běžných uživatelů, tak IT lidí a věř mi, že češi na tom v globálním pohledu nejsou zase až tak nejhůř, nedostatek znalostí nahrazují uměním improvizace, což sice není úplně ideální, ale v mnoha případech to "stačí".
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 14:43:42
avatar
Tak, tak - národ kutilů ať už v dobrém či špatném slova smyslu.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 15:55:23

1. Odhad 29% negramotných, myslím, je moc optimistický. Znám lidi, které na počítači pišou dokumentz a ani je neumí uložit pod jiným jménem, přejít do jiného okna nebo přiložit soubor k dopisu. Neovládají systém adresářů, ani nevědí co to je.
2. Kurzu je dost, ale jsou na 3 věci. Nic, prd a to třetí... Mezi lidi z předchozího bodu jsou i takové, co absolvovali kurzy a k tomu měli počítače ve škole. Většina kurzů jsou gangsterské, jen berou peníze. A jak člověk negramotný dokáže ohodnotit kvalitu kurzu, prosím?
3. DD, drahoušku, zkus napnout svou představivist a představit si, že existují lidi s jinými zájmy než ten tvůj a při tom mnohonásobně převyšující tebe v tom, co se týče pracovitosti nebo tvůrčích schopností. Představ si dámu, která den co den maluje obrazy. 8 hodin práce, spousta času na odkoukaní způsobů od jiných malířů ve muzeích a galeriích, řekněme 2 děti, které se musí obstárat... Neřekněš mi, kdy asi má takový člověk vzít čas na tvůj koniček?
A myslíš, nějaká ženská, co 12 hodin sedí za pokladnou a potom obstarává domacnost, má potom síly na osvojení poítače? Ne, ona ani usnout hned nemůže, a musí tupě zírat na nějakou volovinu v TV, pokud se neuvolní a neúsne.
A proč ona má brát příklad z herního pařana? To je ona kdo pracuje více.
Ano, existují lenoší a blbci, které se neučí, neznají a nedělají. Ale ty bych hledal před TV spíše v čase fotbalového šampionatu.

Máš nepromyšlený a hulvatskej článek, DD.
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 16:41:32

Promiň, ale mezi blbcema a fotbalovým šampionátem nevidím souvislost, blba najdeš všude. Teď si v podstatě odsoudil nadšence do sportu jako DD odsoudil lidi, kterým je nějaké PC šumák. Hold někdo fotbal (sport) rád.
Jinak souhlas 3.bod vystihuje absurditu článku nejlépe, díky za to, palec nahoru.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 17:26:31
avatar
na fotbal se chodi do hospody, jenom lenosi sedi doma pred tv myslim ze to vystihl i celkem dobre
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 18:28:06

Mno tak já počítal, že ta televize je v hospodě no. Bez hrnku a mudrování to nejde.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 20:49:12

Neřekl jsem, že kdo kouká na fotbal musí být lenoch atd. Také i chlap, když je přepracovaný, potřebuje se občas tupě odreagovat. A proč ne fotbal, že? Ale mezi fotbalovými fanoušky, myslím, se dá najít velký počet lenochů/blbců.
Ostatně, lidí mně přijemně překvapili. Myslel jsem, že budu mít -50. Omlouvám se, pánové, myslel jsem si o vás o moc hůř, než jste doopravdy.
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 21:43:33

Tak to se potom omlouvám no.
maca89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 18:28:44
avatar
amen, vidím to úplně stejně :-)

To je stejný jako třeba s autama - většině lidí stačí, že "to" jezdí, že uměj na benzince natočit benzin a v případě potřeby to dají do opravny a vůbec je nezajímá, jak auto funguje atd. Je to sice omezenecký přístup, ale nemůžeš holt být odborník ve všem a každýho zajímá něco jinýho.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 20:37:41
avatar
Gangu drahoušku ...

mě je naprosto jesný, že není každej blázen do PC, ale umět by na tom mohl každý, je umět a rozumět a já obě věci nezaměńuji.

Nicméně jsem toho názoru, že i při malování a výchově dětí se lze s počítačem naučit.

Jinak milý kamaráde, o tom kdo pracuje více bych se klidně mohl dohadovat. Jsou články a testy, které píšeme a děláme několik dní, já kolikrát dělám až 18 hodin denně ... ono to udržování DDWorldu není taková legrace, jak si myslíte a žádné paření, jsou také týdny a týdny, kdy se ke hře ani nedostanu ...

zatímco můj článek je promyšlený a žádného inteligentního člověka se dotknout nemůže, tvá reakce je hulvástká a nevíš o čem píšeš ...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 21:06:59

"jsem toho názoru, že i při malování a výchově dětí se lze s počítačem naučit"
Tak něco z toho budeš dělat velice špatně. Možná i všechno.
Mně, napřiklad, děti berou 90% volného času. A na mně je menší podíl, než na manželce.
Pokud 18 hodin denně děláš časopis, za co tobě má poklona, někdo neviditelný pro nás za tvými zády se stárá, abys například, neuhníl ve špíně. A to je také práce. Velká, každodenní a nevděčná. Ale ty, bohužel, moc si nevšímáš práce jiných. Už několikrát jsem ti psál a lidí na to dávali dost plusů, že bys měl v testech mimo seznamu použitého HW dát seznam lidí, které ten HW při testech používali. Ty ale pořád pišeš sve nedefinované královské "my". A na konci svůj osobní podpis.

Tvůj pokus obrátit útok na mně postrádá jakoukoliv logiku. Neříkám ti, že máš špatný vztah ke mně, ale nevažíš jiných lidí, které nezapadají pod strašně úzké kriterium, který ty určil. Ani je v podstatě jak lidi nevšímáš. A třeba mi odstřel - já na tom nic nezměním, to ty by se měl zamýslet.

Obávám se, na to budeš potřebovat nějakou pořádnou osobní krizi - jinak ani nepochopíš, o čem mluvím.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 22:01:47
avatar
seznam lidí máš v článku o redakci ....

zbytek nemá význam komentovat ...
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 23:01:55

Tak tak. Souhlasím s Vámi. Pokud 18 hodin dělá časopis, a pak vypadne takovýto článek, něco také není v pořádku. Já PC beru jako svůj koníček, navíc ho používám v práci. Ale jsou lidi co PC nepotřebují a občas jim závidím. Jsou zajímavější věci na tomto světě, než psaní ve wordu, zvlášť když má člověk papír a tušku, té baterie nedojdou
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 11:09:27

Ano. Například, básně na počítači psát prostě nejde. Zapisovat konečný výsledek - ano, ale slušná báseň potřebuje stovky změn, desítky kousků, které se nesmějí vyhazovat, protože potom budou potřebné na jiném místě.
A pro spoustu tvůrčích prácí prostě počítač nepřinese zatím nic.
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 09:18:30
avatar
DD to pochopí až bude mít děti - mi osobně se život (v dobrém smyslu) obrátil naruby. Jsem sice doma v menšině(tři holky na jednoho chlapa), ale jsem šťastný .

P.S. DD zkus někdy alespoň vypnout komp a vyrazit mezi lidi (ne ajťáky ) možná, že se alespoň trošku povzneseš nad věc hm ?
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 11:36:53

Já mám doma stejnou proporci. :-)

ad DD. Na jednou stránu, bokud by nebyl fanatikem IT, neměli bychom tento časopis. Který se nám libí, jinak bychom tady nebyli. Na druhou stránu neměl by odsuzovat lidí, které jsou oddaní jiným dobrým krasným a nutným zaměstnáním.

Ne všichni zaměstnání mají zatím na počítači "svůj" SW. A hry spoustu lidi nezajímají. A bylo tak vždy - například, holek, hrajících šachy bylo vždy o moc méně, než chlapců. A čím starší jsou, tím větší nepoměr. Dospělé ženy prostě ve většině o hry nemají zájem.
Samozřejmě, jakékoliv dítě hry má rádo. Ale dobrých dětských počítačových her je malo, pro malé děti téměř vůbec, ale ony dokážou hrát i špatnou. A tak teď 99% děti se počítači nauči přes hry. To je asi, dobře. Ale předchozí generace to měli jinak. S každou generaci je to jinak. Například, manželka má dědečka, který prakticky neumí používat telefon. Ale nebudu, přece, to mu vyčítat? NA druhou stranu, ve Afganistanu ještě před 50 lety bard, aby měl právo se tak nazývat, musel umět nazpaměť několik věci od každého z 2500 tamějších klasiků. V několika jazycích, samozřejmě. Tak já nevím, kdo ví více - ten bard, nebo současný průměrný absolvent IT aspirantury.
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 12:31:58
avatar
JJ můj tchán (dej mu Pánbůh věčnou slávu ) to byl machr na opravu jakýchkoliv strojů (soustruhy, frézy, traktory nikoliv grafické karty ) ale s kompem neuměl vůbec. To neznamená, že z něho budu dělat blba - naopak, záviděl jsem mu tu jeho zručnost, protože mám sám v rukách na*ráno .

jedovatost na konec - ještě že jsi to jisté slovo ve tvém postu napsal celé malými písmeny to by zase Owner pěnil
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 11:44:56

Promiň mou negramotnost nebo blbost, ale o jaké slovo jde?
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 11:48:33

fanatik....
carterkrieg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 12:53:57
avatar
Klaním se před stářím a zkušenostmi. Máš ode mě palec u každého příspěvku, protože jsou napsané selským rozumem a s citem.

Ač nemám toliko zkušeností, ani let, tak zkusím taky přispět do diskuze.

Pokud použiji metaforu, pak bychom se měli zamyslet nad tím, jestli počítač spíše přirovnáme, dejme tomu, k umění řízení automobilu (bez kteréhož se můžeme obejít, protože ho můžeme substituavat lehce dostupnou hroumadnou dopravou, kolem, koloběžkou, nohama), nebo naopak (k tomu se přikláním já) například ke znalosti čtení, psaní, které nahradit lze převelice obtížně.

My žijeme v době ,kdy lze počítač, čím dál tím obtížněji nahradit. Proto mám pocit, že matka s dětmi z tvého přspěvku může ještě bez znalosti PC spokojeně zestárnout, ale její děti už těžko, avšak pokud už dá ten počítač k dispozici dětem a bude ho mít doma, nedalo by se uvažovat, že by ho mohla při dostatku znalostí použít ve svém zájmu, tudíž by se jí čas vložený zase vrátil? (např by mohl dražit svoje obrazy).

Můj závěr je takový, že počítač je postradatelný, ale možná už brzy bude spíš jako to čtení než řízení.

A nutit staré lidi a by se s ním učili? neblázněte ... Já mám problém to naučit přítelkyni ...
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 20:24:46

Treba vidiet hlavne rozdiel akym sposobom sa vtedy ucili terajsi 40+ v nasich CS skolach a ich rovesnici inde. Memorovanie vs vyuka praktickeho logickeho myslenia resp.schopnosti najst si samostatne potrebne informacie=riesenie problemu. Bez ohladu ci zrovna o PC alebo cokolvek inom.Vidim to stale aj teraz denne v praci.Cca 70% ludi 35+ ma podrobne zapisane/naucene postupy v ERP systeme podrobne po jednotlivych krokoch (stlac 1,potom Ano atd) namiesto toho aby rozmyslali nad tym co asi znamenaju tie polozky v menu.Vacsinou je to pre nich aj velmi efektivne ale ajtaci denne riesia nasledky nahodnych preklepov...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 11:44:47

Úmění samostatného logického nezávíslého originálního svobodného a morálního uvažování je ideál.
Ale kde vzít ty učitele?
A počítač pomůže jen trochu. V podstatě, každá nová věc které se člověk naučí, k tomu pomůže. Trochu.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 17:23:50
avatar
nooo... nesouhlasím s tebou. Znám sedmdesátilého člověka, který má "blbou" maturitu - ví víc, než leckterý absolvent VŠ a HLAVNĚ ty informace umí použít.

Memorování je jistě samo o sobě nepostačující, ale ty výpotky, co dneska padají ze škol, to je otřesné, a neplatí to jen pro české školy..
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 19:29:05

Jednou jsem jel ve vlaku Č.B. - Praha. A seděl jsem v kupe s 4 holkami, které byly všechny začínající učitelky, abzolventky 4 různých univerzit. No a pro všechny 4 to hlávní, čemu musí naučit dítě není samostatnost, ználostí, soucit, chápání, schopnost k přemyšlení, logika... Ne. Hlavní pro ně je naučit díte být jako ostatní děti v kolektivu. Tohle nebylo ani za socíku v Rusku. Je to strašné.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 21:32:56
avatar
ja to vidim jasne, jestli se toho doziju a do duchodu soucasnym tempem pujdu jak 70+, bude moji nejvecsi starosti dojit vcas na zachod, ne zistovat jak ovladat novou masinku,..
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 22:50:46

Hlavně, počítačová gramotnost, k čemu. Ten kdo potřebuje počítač se na něm naučí. Moje znalosti týkající se třeba stavebnictví, historie a mnoha dalších oborů také nejsou nijak slavné.

My zde rozumíme PC, ale jistě nerozumíme všemu. Spousta lidí k životu PC nepotřebuje, třeba ho využijí několikrát za rok. Proč by se někdo, koho to nezajímá, měl učit na PC? Proč by třeba profesor historie měl umět používat PC? Nebo nějaká archeolog. Takovýto lidé se o sobě pak dozvědí že jsou PC analfabeti od ajtáků co neumí nic kromě svých přeceňovaných IT znalostí. Myslím že člověk může dělat a hlavně se učit mnohem zajímavější věci, než my, kteří ztrácíme své životy u PC.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 00:15:55
avatar
Chápu to a souhlasím, ale příklady si zvolil docela dost špatně, ono dneska je nejvíc informací právě na internetu a navíc profesoři historie a archeologové je potřebují nejvíc, taky se potřebují nějak rozumně dorozumět s kolegy, navíc mají podklady v elektroniky podobě, to bych spíš volil profese, kde se méně používá hlava a víc ruce, třeba umělci, řemeslníci, prodavači věcí denní potřeby atd...
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 09:40:58

JJ to taky. Nevím dneska už mají notebooky asi i na vykopávkách, ale dovedu si předtavit, že archeologa co to dělá po staru, nebo se na net kouká asistent. Chtěl jsem říct že jsou mnohem chytřejší lidi, co jsou nad tyto technologie povznesení. Samozřejmě psát ve wordu a posílání mailů, případně prohlížení netu se naučí i debil, to u mě není žádná hodnota, která by se měla vynášet do nebe. Prostě si dovedu představit že to spousta lidí dělá postaru.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 11:48:32

Myslím, polní archeolog NEprofesor už do té myšlenky zapádá.
Martincz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 12:42:36

Hele vím že je to trochu(víc) OT ale scháním sluchátka kolem 1000Kč s mikrofonem uzavřená..

Zatím jsem si vyhlídnul Koss SB/45 ale podle recenzích maj nějaký mouchy.

Dále mam u všech sluchátek problém že se mi krutí kabel.. časem se pak přeruší kontakt a je konec..

Budu všem vděčnej za rady.. Víc hlav, víc ví..
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 19:26:51
avatar
mna len vytaca nemenovana reklama, ze si mam prist po notebook so 160 gigovou pamatou ..omg
yetty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-20 20:57:13
avatar
Nevím,proč je to taková tragédie,když člověk ve věku 60 let a více neumí na PC. Jak psal už Gang.Oni makali , žili a žijí svůj život bez těchto technologií.A žijou dál.A nabeton umí zase věci o kterých jsme jen slyšeli nebo četli.Někdo umí to a někdo ono.A když kritizuješ Ordinace,Ulice atd., pro spoustu lidí to je únik, před těžkou realitou života.
A politiku nech spát.Vím,že se to dotýká nás všech,ale diskuse o politice zavání hádkami.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 11:53:12

Myslím také, že když 60-letý člověk potřeboval by, ale neumí zacházet s počítačem, to bude spíše vina jeho děti nebo vnoučat, než jeho/její.
BTW, já jsem svoje rodiče naučil ještě před 13 léty. A používají PC i teď. Ale bylo to těžké.
yetty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 13:08:41
avatar
Souhlas. Mamka se to taky naučila, jen ji teď, bratr zavislák :-) na WOW jaksi moc často nepouští na PC. Budu asi muset mamce pořídit nějaké to PC. Ten kdo chce a má možnost, pronikne do IT světa.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 270x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1458x
Komentářů: 7
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1879x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1135x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3