TSMC v ČR? Taiwan chce rozšířit spolupráci s ČR. Továrna to ale spíše nebude. Co tedy? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 28 November 2021
altFakt že nemáme v ČR špičkovou továrnu pro čipy je velký problém, ale máme jiné věci.

 

 

 

 

Upínat se na spolupráci s Čínou byla a je strategická chyba. Čína nemá zájem o skutečnou spolupráci, jen o rozšiřování svého vlastního vlivu za jakoukoliv cenu – obvykle je s tím spojeno jen mnoho prázdných slibů, nějaké ty peníze předem, ale pak sklapne past. Mnoho hlavně Asijských a Afrických zemí by mohlo vyprávět, jak jim prakticky u nich teď nic nepatří, a ještě Číně dluží. Obchod s Čínou je vždy značně rizikový a vždy v konečném důsledku a zejména dlouhodobém výsledku, značně nevýhodný pro všechny, speciálně země jako je ČR. A vzhledem k extrémním rozdílům, pokud jde o politické i lidské vnímání světa, nebude spolupráce s Čínou pro ČR nikdy zajímavá ani prospěšná.

Mnohem zajímavějším partnerem je už roky Taiwan. Svobodná demokratická „malá“ Čína, která má dnes podobné vidění světa, jako ČR a další Západní země, je sice malá (což je ČR také), ale má velký technologický význam pro celý svět (v mnoha oblastech ČR také).

Ačkoliv se to nezdá, Taiwan je mnohem důležitějším a obchodním partnerem pro ČR, než Čína. A díky dobrým vztahům našich zemí, by se mohly věci ještě zlepšit. Ředitel tamní rozvojové rady chce aktuálně větší spolupráci v oblasti křemíkového průmyslu s ČR, SK a Litvou. Není samozřejmě náhodou, že právě tyto tři země střední a východní Evropy, jsou velmi nakloněny Taiwanu, protože máme historicky velmi podobné zkušenosti s „Velkými rudými“. Litva nedávno posílila své oficiální vztahy, nová politická reprezentace u nás by také mohla najít větší odvahu. Uvidíme. Už dnes máme slušné vztahy s tamními firmami, FOXCONN, ASUS, Gigabyte a mnoho dalších jsou u nás velmi aktivní. Ale mohly by být i aktivnější ;).

Velká síla a globální supervýznam má Taiwan díky výrobě čipů, protože tam sídlí nejpokročilejší továrny na planetě. Speciálně ty TSMC, ale také UMC a další výrobci, jejichž kapacity jsou naprosto nenahraditelné pro současný svět a technologie. To je současně ale i velké riziko, nejen kvůli agresivnímu chování rudé Číny, ale i poloze Taiwanu ohrožované přírodními živly apod. Až teprve nedávno konečně TSMC kývlo a rozšíří výrobu do světa. Staví novou obří továrnu v USA a další má vzniknout v Evropě. Má šanci ČR?

Spíše ne. Bohužel, ačkoliv by továrna TSMC u nás byla skutečně výhrou a nejzásadnější investicí v novodobých dějinách ČR, bohužel pravděpodobnost není příliš vysoká. Možná kdyby nová politická reprezentace našla velkou odvahu v oficiální úrovni, a k tomu zatlačila na TSMC, mohlo by to vyjít. Ale zatím to nevypadá. Největší šance na továrnu má Irsko a Německo, kde už podobné továrny jiných výrobců (Intel, GlobalFoundries (bývalé AMD) atd.) už stojí. Nicméně spolupráce s ČR není pro Taiwan nezajímavá, vztahy a spolupráce jsou dobré už delší dobu. ČR sice nemáme významnou vlastní výrobu čipů, ale máme tady hned několik firem, které jsou absolutní špička, pokud jde o výzkum a vývoj i výrobu technologií, nezbytných pro výrobu či návrhy čipů. To tak bude pravděpodobně směr, kterým se možná větší spolupráce mezi Taiwanskými firmami a ČR může ubírat. Tedy dodavatelé technologií a vývoj.

Navíc tyto zkušenosti a podobná spolupráce je naprosto klíčová pro další vývoj věcí ve světě. Čína se stále více uzavírá a osamostatňuje. A bude nutné se stát opět zcela soběstační a z Číny se zcela s veškerou výrobou stáhnout. Zatímco USA už na tom pracují a nové továrny na čipy a další věci tam staví prakticky každý, kdo ve světě něco znamená, Evropa jako obvykle zůstává pozadu. I když i tady se konečně ve velkém mluví o potřebě Evropské soběstačnosti, pokud jde o výrobu i vývoj čipů a technologií s nimi spojených. A současná situace automobilek atd. jasně ukazuje, že je to třeba. Navíc pokud má Evropa být „zelená“ nemůžeme vyrábět elektrická auta a další technologie v Číně atd. a tvářit se, že jsou skutečně ekologické. Pokud chce Evropa přejít na zelené technologie, musí je s technologickými partnery z celého světa fyzicky vyrábět ze 100% v Evropě, jinak to nemá smysl.

Každopádně pokud dává Taiwan najevo, že má zájem o spolupráci s ČR, měla by to být priorita pro novou vládu a odpovídající ministerstva, protože teď se láme chleba. ČR potřebuje špičkové technologie a partnery v této oblasti, a rozhoduje se zde o ničem menším, než o podobě průmyslu na další dlouhé dekády. Buď zůstaneme lacinou montovnou a překladištěm, a budeme sem k nám tahat pracovníky ze zemí třetího a čtvrtého světa, co tu budou dělat za minimální mzdy, nebo využijeme potenciálu, který ČR má a mělo. Větší důraz na automatizace, konec skladišť a levných montoven, a soustředění se na špičkové výroby s vysokou přidanou hodnotou a uplatněním špičkového technologického výzkumu, který u nás je.

Před druhou světovou válkou bylo tehdejší Československo (a to na Slovensku prakticky žádný průmysl neexistoval v té době) mezi technologicky a průmyslově nejvyspělejšími zeměmi světa, v řadě oblastí absolutní TOP špička. Se správnou politikou, partnery a zájmem je to možné opakovat. Ostatně Taiwan není rozlohou o nic větší než ČR, a sídlí tam mnoho z nejlepších technologických firem. A mají zájem tady spolupracovat, jako skutečně spolupracovat. Bohužel při schopnostech a odvaze naší politické reprezentace (vládnoucí i opoziční) si nedělám velké naděje … každopádně tohle je příležitost, která se nebude opakovat. Příležitost v situaci, která s jistou na dlouhé dekády rozhodne o tom, jak bude vypadat ČR a kam bude směřovat se svým průmyslem a celým hospodářstvím … ČR může být nadále jen lacinou montovnou a překladištěm, nebo může být technologicky špičkovým otevřeným a pro Evropu či dokonce celý svět důležitým partnerem. Pandemie a současný stav věcí nejsou problémem ale naopak neopakovatelnou příležitostí … přišel čas natrvalo zavřít místní laciné montovny a překladiště, které je třeba maximálně přebudovat na automatizované provozy bez lidského zásahu, a rozjet skutečný moderní průmysl a nejmodernější zelené technologie, které se mohou upřít o v mnoha oblastech naprosto světově špičkový výzkum a vývoj, který v ČR je ... 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-28 22:36:55

Kéž by to s TSMC vyšlo, ČR to potřebuje.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Technologie kompatibilne s pri 2021-11-29 08:51:49
avatar
Penize a Prumysl uz mame, teraz to chce compatibilitu s prirodou, priemysel ktory vytvara iba take teplo a odpad ktory je kompatibilny s prirodou, budovy ktore zachovavaju ten zaklad kompatibility tj obeh vody 3litre denne odparenej vody na 1m2,... priepustny asfalt domcek, jazierko, strom,...
Zdravy a silny obyvatel si postavi hocico a nepotrebuje zahranicnych investorov....

Slovenske CPU efektivnejsie ako zvysok sveta...
https://www.tachyum.com/
https://www.youtube.com/watch?v=IOUPzKwXaWw
Odkaz

Nas narod, nasa krv, nasa praca, nasle mysle.
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 01:07:30

Žádnej investor s mozkem v hlavě nebude stavět strategickou továrnu na území kudy nejspíš projde budoucí válka.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 06:38:08

Toho by som sa nebal, budu to max čipi pre auta cca 90nm.
Jedine čo sa bude meniť že 30% vyrobi čipov sa ma presunuť do USA.

K tej valce, slovaci aj česi bojovať nebudu, ako vždy len zamavame ospobocovacej armade a pošleme ich dalej
Ina kava su poliaci, tym maju prsty v ukrajine a teraz pchaju prsty aj do bieloruska, kto vie či nedostanu po prstoch
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 11:35:27

maš pravdu
Jen aby to bylo takhle jednoduchy...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 11:38:27
avatar
tak to nechápu, proč jsou továrny na Taiwanu a v Číně
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-04 13:17:53

Protiže je tam klid a mír, na Čínu si nikdo vyskakovat netroufne a sama proti sobě válčit nejspíš nebude
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 08:35:21
avatar
DD promiň ale v tom elaborátu jdeš jen po povrchu a nedomýšlíš co by tomu muselo předcházet a už vůbec dopady tvých vizí. Nic si z toho ale nedělej, nejsi jediný. Ten kdo ty problémy vyřeší by měl dostat Nobelovu cenu za ekonomii, další za ekologii a měly by se mu stavět sochy po celém světě. Já to řešení samozřejmě také neznám, ale aspoň si ty problémy na rozdíl od tebe uvědomuji. Půjdeme na to postupně a začneme stěhováním výroby z Číny. Existují 3 druhy výroby v Číně, 1 je výroba co tam byla přesunuta čistě jen díky dostatku levné pracovní síly. Tu přesunout spět do Evropy či USA nebude závažný problém. 2 výroba už problém je z důvodu že do Číny byla přesunuta pod tlakem ekologických hnutích, protože mají velmi velkou ekologickou zátěž a přitom ty produkty Evropa nutně potřebuje, stavebnictví bez toho nemůže existovat, navíc je výroba velmi energeticky náročná, jako je ocel cement atd. 3 Výroba, ale spíš by se dalo říci těžba vzácných surovin které nikde jinde ve světě v potřebném množství není a přitom se výroba čipů baterií, solárních panelů atd. se bez nich neobejde. Politici se problému 2 a 3 výroby v Evropě a USA vyhýbají jak čert kříži a doufají že se stane zázrak a že z výzkumáků vypadnou přelomové objevy které umožní se od Číny odpoutat. Jinak by to muselo v případě výroby 2 se vzdát ekologických plánů, další řešení by bylo udělat neekologickou výrobu ekologickou bez ohledu na náklady, což by znamenalo, že by ceny nevyvolali inflaci, ale hyperinflaci. Pokud jde o suroviny, tak noční můra ekonomů je, že Čína nebude zvyšovat těžbu a bude přednostně zásobovat své výrobce v Číně a jen to co zbude vyveze ven. Nyní dejme Čínu k ledu a jistě mi řeknete čím zaměstnáte ty statisíce lidí které nahradí robotizace. Jo já už vím, no přece do těch výzkumáků a do projektových pracovišť navrhovat nové reaktory atd.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 11:37:54
avatar
ještě před 25-30ti lety šlo bz Číny všechno ... a šlo by to zase, jen chtít ....
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 14:07:52
avatar
To jako čekáš že v Bruselu řeknou, posrali jsme to, vrátíme do Evropy vysoké pece cementárny a abychom to energeticky utáhli tak Němci zase spustí ty odstavené uhelné a atomové elektrárny. Napovím ti, nestane se to. Proč? Protože Německo je EU, a to nikdy neřekne dělali jsme to blbě a zbytek Evropy jsme tlačili do slepé uličky. Německá vláda by pro zbytek Evropských států ztratila důvěryhodnost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 14:26:17
avatar
už couvají u jaderných elektráren a budou couvat i jinde ...

je to nevyhnutelné, Čína navíc už nemá zájem být levná ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 17:30:02

jenze pred 25-30 lety nebylo v evrope tolik zelenych bezmozku jako je ted...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 09:52:53
avatar
jestli jsem pochopil správně, článek je o:
- stačí když vláda trochu poleze TSMC do zadnice, ti nám tu za odměnu postaví továrnu nebo vlastně stejně nepostaví a to způsobí, že tu konečně skončí montovny.
- A nakonec připomenutí "zlaté první republiky"
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 10:15:37
avatar
Pokud se dohoda bude točit kolem výroby čipů, tak možná se tu postaví provozy na jejich pouzdření.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 12:25:56
avatar
Pochopil právě úplně špatně!
Do zadku lezla vláda a prezident pouze Číně.
Taiwan tohle nepotřebuje, to je svobodná demokracie, tam žádné patolízaly nepotřebují!
Nakonec i v té totalitní Číně takovými pohrdají...
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 11:12:39

Dvě poznámky:
1. Bez Číny to dnes nejde, a ani do budoucna to nevypadá, že bychom byly (celý západní svět) na Číně nezávislí. Čínská levná práce je ekonomikami západu prorostlá více, než je vidět a rozhodně více, než by bylo zdrávo. O strategických surovinách, jejichž velkou část světových zásob kontroluje Čína, ani nemluvě.

2. Aby tu TSMC skutečně mělo zájem továrnu postavit, musel by se do toho hodně silně vložit stát (což by možná narazilo v EU) nebo český soukromý kapitál (ten zahraniční bude mít zájem postavit si špičkový provoz u sebe doma). Stát ani soukromý sektor se ale téhle oblasti spíše vyhýbá (jsou to o několik řádů vyšší investice než u montoven a překladišť)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 11:37:17
avatar
ještě před 25-30ti lety to bez číny všechno šlo ... a šlo by to zase, kdyby se chtělo ... suroviny atd. máme jen nevyužíváme protože čína byla levnější ...

ano musel by se vložit a měl by se vložit, hraje se tu o hodně ...
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 13:37:38

Právě že velká část ekonomiky závisí na něčem "levném čínském", odklon od Číny by byl hodně drahý. A v současné ekonomické "kondici" západu na to prostě nejsou peníze. Narůstající dluh je známkou toho, že západ nemá ani na svůj běžný provoz, teď si uměle vytváří další náklady navíc ochranou klimatu, agendu ve formě "nezávislost na levné Číně" by už neufinancoval. I na současný provoz si musí půjčovat.
To by musela přijít nějaká socio-ekonomická změna a všichni by musely začít akceptovat vyšší náklady na všechno.
Souhlasím, že se hraje o hodně, ale nevidím moc ochoty to úsilí a hlavně prostředky vynaložit.

Co se týče surovin, stačí se podívat, kde jsou zásadní naleziště toho či onoho. Buď je to přímo v Číně, nebo třeba v Africe, kde už to má ale Čína zabrané. Současně těžba surovin v Číně a Africe se neblíží evropským ekologickým standardům ani na sto honů. Ekologičtější varianta (pokud je vůbec možná) zase suroviny násobně prodražuje...

Jak píšeš, že před 25-30ti lety to bez Číny šlo... problém je v tom, že posledních 25-30let si "západní" svět si tu závislost soustavně pěstovat - s předpokladem, že Čína bude vždy výrazně zaostávat a bude na západu ekonomicky závislá.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 14:27:13
avatar
jenže čína už není a nemá zájem být levná, takže nás to nemine .... a že budou věci dražší? čemu to vadí? možná kdyby byly násobně dražší, tak by se toho tolik nevyhazovalo a používalo se to déle ;)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 16:31:11
avatar
Dobrá úvaha, má ale háček. Musely by ty výrobky na tu prodlouženou dobu navrženy a výrobce by musel například ze zákona zajišťovat po dobu například 8 let náhradní díly. Když vezmu že se obměňuje výroba za nové modely co 2 roky znamenalo by to obrovské množství náhradních dílů pro různé modely což povede k tlaku na skladové prostory. Vyrábět náhradní díly v době kdy už se daný produkt nevyrábí a v náhradních dílech mít umrtvené peníze + náklady na skladové zaměstnance. což znamená obludnou logistiku. Jak z toho ven je jedině cesta brutálně zpomalit vývoj aby těch modelů nebylo na trhu tolik najednou a nebo mít unifikovanou výrobu. Což ale omezuje různorodost a výběr.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 18:36:28

DD, otázka "Čemu vadí že budou věci dražší" je špatně položená. Správně je to "Komu ..." a odpověď je "všem". Protože těm "všem" se tím pádem sníží životní úroveň. Což samozřejmě nemusí být na škodu, novou televizi každý rok není potřeba viz co psal Rafan.
Já jen, že tohle nemůžeš přednést davu a čekat že to pochopí.
Připomnělo mi to frázi "utahování opasků" ... kde já to slyšel?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 20:21:05
avatar
To není o zpomalení vývoje. Spousta těch "nových" modelů uváděných každý rok je uváděna jen s novým designem, právě proto, aby to dalo lidem důvod koupit nový model.
A taky proto, aby v podstatě nešlo koupit dlouhodobě otestovaný model, se kterým už jsou zkušenosti, že je kvalitní a vydrží.
Toho opravdového vývoje se zase tolik v horizontu dvou let nestane.
Spousta dnešních výrobků je uměle navržena se slabým článkem, který způsobí tu krátkou životnost, páč bez toho by to i bez speciálního návrhu zaměřeného na výdrž, vydrželo minimálně dvojnásobek.
Takže vývoj ať klidně jede stejným tempem dál, ale zpomalila by se frekvence uvádění nových modelů = větší generační skoky v tom, co výrobky nabídnou. Což v kombinaci s tím, že by museli vydržet déle, mi přijde jako Win-Win situace pro spotřebitele i pro ekologii.
Jen ty firmy by asi tolik nevydělali, když by se tolik neplýtvalo. Na druhou stranu za kvalitnější výrobky by si mohli účtovat víc a na pozáručním servisu a náhradních dílech se dá taky dobře vydělat, takže by to ani nijak zvlášť špatně nedopadlo ani pro ně.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 20:53:42

hele nevim jestli teda nenakupuju "spatne", ale aktualne me nenapada nic z elektroniky a spotrebicu, co by mi vydrzelo jen dva roky, krome grafiky. a tam jsem mel asi fakt hodne velkou smulu. i ten lighting kabel k iphonu co prej nic nevydrzi mam jeden pres 5 let, nosim stale sebou, pouzivam ho v prumeru 2x tydne a furt v pohode.

z jinych veci akorat jarni-podzimni boty, ty me vydrzi vzdycky max jednu sezonu. ale to je kvuli tomu ze chodim hodne, jeste si v nich zaskacu (ted uz jen obcas) na koncerte, kde mi je ostatni podupou a ze celou sezonu chodim jen v tech jednech (a ne jak manzelka kazdy den v mesici jiny)..zimni mi drzi v pohode zatim 4 roky
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 21:12:17
avatar
No vidíš. To jen potvrzuješ co píšu o výdrži těch věcí. Stačí do toho nedat kurvítko a ono to něco vydrží i bez snahy o návrh zaměřený na vysokou výdrž.
Teď jen přestat generovat spoustu odpadu tím, že je to neopravitelné a nejsou náhradní díly a dát lidem při obnově po 4-8 letech pořádný důvod k nákupu nového.
Opravdu v tom nevidím žádný problém, stačilo by jen chtít a můžeme z toho bludného kruhu spotřebního šílenství vystoupit bez větších následků.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 13:35:43
avatar
"musel by se do toho hodně silně vložit stát (což by možná narazilo v EU)"
Jak jste na to probůh přišel, proč by to mělo vadit EU?
Prskala by ovšem Čína.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 15:19:40

Když budeme mít kliku a vyjdeme Taiwancům vstříc, máme šanci spolu se Slováky na fabriku pro pouzdření, pro samotnou fabriku na čipy nemáme kromě jiného dost vody / čisté vody.
Moc tomu ale nevěřím, politici to zase zazdí. To by musel být premiérem předseda senátu ...
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ono možno je šanca na AMD 2021-11-29 16:27:21

keďže dnes prvý raz prekonala hodnota celej AMD 96% hodnoty celého Intelu (v roku 2015 malo aMD hodnotu 1,75% hodnoty Intelu)

Citace:
Advanced Micro Devices, Inc. (AMD)
Market Cap 191,225 miliárd USD

Odkaz


Citace:
Intel Corporation (INTC)
Market Cap 198,632 miliárad USD

Odkaz
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 18:45:19

Nice :-)
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-29 18:19:47
avatar
Nechci být úplně negativní, ale dopadne to tady jako vždycky. Buď u nás postaví velký překladiště materiálu, v lepším případě továrnu na pouzdření těch čipů.

Bohužel o trochu levnější prac. síla je na Slovensku i v Litvě. Nejvíc bude záležet na inv. pobídkách. Pokud by vyhráli hl. továrnu Němci, pro nás by to vyleženě špatné být nemuselo.

TSMC/UMC postaví továrny tam, kde to pro ně bude ekonomicky nejvýhodnější. Lezení mezi půlky taiwancům nic nevyřeší.
ITFan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Trocha off topic 2021-12-01 15:24:11

Ahojte, nemate niekto info ohladom startu predaja Ryzenov s pridanou cache? Mam v plane ist do 5950X, ale tento fesak je na trhu uz viac ako rok. Ak by boli nove CPU za rohom, este by som mozno mesiac dva pockal. Dik za odpoved.
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - unor nejdrive 2021-12-01 21:56:00

spise leden, alespon toliko unikle informace...Ofiko info je zatim velmi vagni - prvni pololeti pristiho roku.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 508x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1017x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 863x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 989x
Komentářů: 2
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1718x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníTuesday, 09 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1772x
Komentářů: 1