AMD Catalyst OMEGA- Velké novinky, opravy a vylepšení pro Radeon grafiky! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 10 December 2014
Přejít na obsah
AMD Catalyst OMEGA- Velké novinky, opravy a vylepšení pro Radeon grafiky!
Výkon, VSR a TressFX 3.0 - herní novinky
Eyefinity, FreeSync a dal

 

 

  • Vyšší herní výkon, VSR a TressFX 3.0

AMD se ale podívalo i na zlepšení výkonu a kvality obrazu ve hrách. Samozřejmě čekat, že nové OMEGA ovladače přinesou zásadní nárůst výkonu ve FullHD a vyšších rozlišeních je dost naivní, protože současné generace grafik jsou na trhu 2 roky a pro ně zkrátka už největších zásadních výkonových přínosů bylo ovladači dosaženo. Zajímavé nárůsty se dají čekat jen na R9 285, která má některé nové vychytávky. Přesto AMD přichází s několika zajímavými novinkami:

  • Frame Pacing a zlepšený výkon

Tato technologie už je známa a podstatným způsobem zlepšila fungování CrossFire, které je výrazně plynulejší a skvěle funguje. Aktuálně AMD tuto technologii rozšířila i o oblasti Dual Graphics, tedy kombinací APU a nižších GPU, která se nachází třeba v NB, ale i na desktopu.

Aktuálně tak dochází k zajímavým nárůstům výkonu. AMD se pak ještě pokusilo zvýšit výkon plošně, což podobně jako NV zkusila snížením zátěže na CPU pod DirectX, což se ale bohužel výrazně projeví je v nižších rozlišeních a to nižších než je 1920x1080 a ještě u starších titulů - potencionálně je to zajímavé tedy u slabších sestav, u silnějších ale vliv stejně jako u konkurenční NV tímto stylem moc nepocítíte, protože vlastní DX je omezením výkonu. V tomto ohledu AMD spoléhá na API MANTLE, které podstatný posun efektivity a výkonu zajišťuje.

Zajímavé zlepšení však hlásí někteří uživatelé LINUXu, kde prý nové ovladače mají nárůst výkonu i v desítkách %.

  • VSR - Virtual Super Resolution (aneb DSR od AMD)

Při představení GTX 970/980 grafik NV uvedla i technologii DSR, aby vůbec bylo o čem mluvit. AMD tedy na truc představuje v podstatě to samé. Vtip je v tom, že jak VSR, tak DSR nejsou žádnou novinkou a jen využívají roky známý rendering obrazu ve vyšším rozlišení a následné zmenšení tak, aby třeba obraz ve 4K zobrazil monitor s FullHD. Jinými slovy, jde o jiný přístup k vyhlazování (AA).

Problém této technologie je asi logický - nároky na výkon. Tedy pokud vygenerujete obraz ve 4K místo nativně jen ve FullHD pro FullHD monitor, FPS vám klidně spadnou na nehratelnou úroveň. Ano, to znamená, že je to použitelné jen u hodně výkonných grafik v kombinaci se staršími nebo technologicky méně pokročilými hrami, kde ve FullHD máte třeba stovky FPS k ničemu.

U této technologie se projeví jak grafický, tak výpočetní výkon karty. V praktických testech, které provedl Computerbase.de, se ukázalo, že VSR od AMD ve většině hrách nabízí lepší obraz než DSR od NV. Nicméně nároky na výkon jsou prostě v obou případech značné.

Teoreticky má výhodu NV v tom, že její DSR funguje i na starších grafikách GTX 700/600, zatímco AMD omezila podporu VSR jen na R9 290/290X/295X2 a R9 285 grafiky. Fakticky je ale podpora DSR na starších grafikách NV úplně k ničemu (tedy s výjimkou GTX 780 řady) a omezení u AMD na nejvýkonnější grafiky ze současné řady není žádný problém ani nevýhoda. Fakticky totiž nemá podpora DSR a VSR na starých či slabých grafikách smysl, protože stejně nemají dost výkonu na to, to i v méně náročných současných hrách využít! Ono i u těch nejvýkonnější grafik současnosti je využití VSR a DSR naprosto minimální, protože u aktuálních her mají ty grafiky tak akorát dost výkonu maximálně na nativní FullHD hraní a jen R9 295X2 má tak akorát dost výkon i na 4K. AMD ale asi chtělo ukázat, že DSR umí taky, možná i o něco lépe na rozdíl od NV to ale nevydává za převratnou novinku (kterou prostě není), vtipně jen upozorňuje na jednu výhodu u strategických her - když vyrenderujete ten obraz ve 2K nebo 4K rozlišení a zobrazíte ho na FullHD monitoru, tak vidíte větší část mapy než jen u nativního FullHD obrazu :).

  • TressFX HAIR 3.0

První generace TressFX s velmi zajímavým přínosem se objevila u Lara Crosft. TressFX je velice chytrou technologií, která modely, jako vlasy, či chlup, které jsou příliš výpočetně složité na rendering a zpracování, dělá použitelně a hlavně viditelně lepší bez dopadů na výkon. Konkurenční NV technologii opsala jako "HairFX", ale bohužel udělal po svém tak, že zatímco TressFX je použitelné i na NV grafikách, obdoba NV na AMD Radeon uspokojivě rozhodně nejede (a nepojede).

Výhodou TressFX je ale větší podpora vývojářů, technologie se dostává nativně do her (ne že si ji tam AMD nebo NV doplní). Aktuálně přichází TressFX ve třetí generaci s podporou dalších formátů zpracování a tak dále. AMD dává k dispozici zdrojový kód a vše podstatné, což je dosti odlišný přístup od uzavřené konkurenční NV technologie. TressFX se například dostalo už do CryEngine a pravděpodobně se rozšíří i do dalších engine, stejně jako API MANTLE.

Ale to pořád není vše ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1096x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1613x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2288x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2027x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1346x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1319x
Komentářů: 1