AMD připravuje zásadní novinky – složené 3D čipy a hybridní Ray Tracing. Už si vše patentuje. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 02 červenec 2019
altRozšíření Ray tracingu ve hrách záleží hlavně na AMD. A není to jediná zásadní technologická novinka.

 

 

 

 

Aktuálně se na veřejnost dostaly zprávy o dvou technologiích, které si patentovalo AMD. A jde o technologie, které budou naprosto klíčové pro další technologický vývoj a posun věcí už ve velmi blízké době.

  • AMD a vrstvené čipy

Technologie vrstvených čipů se používá dnes u pamětí. Pro složitější čipy jako jsou CPU a GPU je ale problém hlavně chlazení jednotlivých vrstev. Nicméně z hlediska následujících let je vrstvení jediná cesta. Větší čipy prostě nejdou rozumně vyrábět, stejně tak skládat více čipů k sobě klade větší nároky. Ideální by tak bylo naskládat více čipů na sebe.

AMD je v oblasti čipletového designu evidentně zdaleka nejdále z tria AMD, Intel a NVIDIA. Současné procesory RYZEN už využívají více čipů i na různých výrobách, vícevrstvé konstrukce pak AMD používá u HBM pamětí, kterých je spoluautorem. Je tedy jasné, že CPU nebo GPU z více vrstev, je další logický krok. Jak to ale chladit?

Zdá se, že AMD už má řešení, které si už loni patentovalo. Jde hlavně o patent vlastní technologie, který neodhaluje konkrétní použití u konkrétních produktů, je demonstrován u pamětí, kde ale chlazení jednotlivých vrstev není vlastně moc nutné. AMD tak evidentně míří s použitím jinam. Pro některé to možná nebude překvapení, ale AMD mezi jednotlivé vrstvy vložilo vlastně Peltierův článek, což zní docela zajímavě. Na praktické řešení a ukázku si ale asi budeme muset ještě počkat, ale evidentně se tím AMD hodně zabývá. Osobně očekávám složené CPU nebo GPU někdy až s 5nm možná později, protože je to opravdu velká výzva. Do té doby AMD má prostor pro vylepšování čipletového designu, který dosud nepoužila v kombinaci s GPU, kde se toho ale možná už tento rok dočkáme u nových RYZEN 4000G, kdy by vedle sebe mohl být 8jádrový ZEN2 7nm CPU a 7nm NAVI GPU, tedy podobně jako jdou dva 8jádrové ZEN čipy vedle sebe ve 12 a 16 jádrovém RYZEN 9 procesoru.

Zároveň by vrstvený čip dokázal zásadně posunout výkon, kdy prakticky na ploše kde dnes máte 64 jader v jedné vrstvě, by těch jader mohlo být klidně třeba 2x, 3x i 4x více atd. A zcela určitě se složenými čipy nezabývá jen AMD, ale i Intel. Je to zdá se jediná cesta, jak dál s křemíkovou technologií, protože nástupce křemíku a stávající výroby není stále v dohledu.

  • AMD a Ray Tracing

Ray Tracing není nová věc, znám je dlouho, používá se dlouho a je podporován na procesorech i grafikách dlouho. Jeho použití je ale omezeno mimo real time, jelikož je extrémně výpočetně náročný. Nemá rozhodně smysl jím nahrazovat všechno, protože řada věcí se rasterizací dá udělat prostě mnohokrát efektivněji, rychleji atd. Ale věci jako odrazy světla, zrcadla apod. ty se Ray Tracingem dělají snadněji a vypadají samozřejmě věrohodně, i když rasterizační technologie to dokáží dnes perfektně a efektivněji „nafakeovat“. Problém je zkrátka fakt, že Ray Tracing je extrémně výpočetně náročný. I na těch pár efektů dokáže sežrat podstatnou část výkonu GPU, což je problém.

To ostatně ukazuje situace NVIDIA a jeho RTX, které když zapnete, tak přijdete klidně o 50% FPS, přičemž ten efekt RT nemusí být ani nijak viditelný na obrazovce. AMD tak jasně řeklo, že na rozdíl od NVIDIA nehodlá nabízet jen marketingovou hračku. Když Ray Tracing tak tak, aby byl využitelný pro všechny a skutečně se dal používat bez zásadních výkonových omezení. NVIDIA a její RTX není budoucností, protože kromě PC grafik nikde jinde tahle technologie nebude. AMD rozhodne o tom, v jaké podobě jak a kdy se bude Ray Tracing ve hrách skutečně široce využívat, protože její NAVI architektura Radeon je v nových PC grafikách a hlavně v konzolích (Xbox a PS), dokonce steamovacích službách (Stadia) a bude i v telefonech a ARM platformách (SAMSUNG).

AMD nepůjde vyloženě cestou NVIDIA, protože samozřejmě nedává moc smysl věnovat část drahého křemíku na GPU jen specializovaným jednotkám pro RT, které navíc mají omezený výkon a možnosti. Navíc aby vývojáři museli pro tuhle HW architekturu speciálně optimalizovat v rámci DirectX Ray Tracing či Vulkan standardu. AMD se tedy vydá cestou hybridní technologie, kdy využije standardní výpočetní univerzální grafické jednotky v kombinaci se speciálním SW. Celou technologii už si nechalo patentovat.

Má se zato, že AMD tuto věc nasadí na platformách pro nový Xbox a PlayStation, a také se podobná věc objeví na Radeon RX 5800/5900 sérii s novým větším NAVI čipem. Ray tracing pak podporují i stávající Radeon karty, samozřejmě jen SW. Každopádně tohle bude klíčové pro rozšíření Ray Tracing technologie do her a do rukou většiny hráčů. Tohle budou hry skutečně využívat, protože to bude součástí Radeon NAVI platformy a téměř určitě se tak tohle stane novým standardem, který bude muset podporovat funkčně i NVIDIA (její RTX není a nebude součástí konzolí atd.). AMD každopádně pracuje na splnění slibu, že Ray Tracing nasadí a bude plně podporovat ve hrách v momentě, kdy to bude dávat smysl. Což není teď. Bude to dávat smysl, až tahle technologie bude použitelná i na slabších GPU a tedy bude dostupná co nejširší skupině hráčů, tak aby to mělo smysl ze strany vývojářů her nasazovat do her i místo rasterizace některých prvků.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-02 19:52:47

My chceme Super, my chceme Super!
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-02 20:12:49

Já bych si vysloveně přál nějakou 5900 XTX

Na super jsem sice zvědavý i když parametrově je jasné, co to bude. Prostě si trochu připlatíme a posuneme se o jádro výš. čerství majitelé 2080 asi budou pěkně naštvaní
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-02 20:36:26
avatar
to by jsme si přáli všichni ...


tak RTX 2080 byla vždycky super mizerná nabídka a karta .... nikdo při smyslech ji nemohl koupit ..... takže naštvanej může být jen na sebe ....
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-03 06:30:27
avatar
Trochu mi není jasné použití Peltiérova článku mezi vrstvy čipu. Jako že by si více článků nad sebou předávalo teplo až k povrchu? A jsou nějaké kokrétnější informace o 7nm APU než domněnky a přáni?
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Prekvapenie s TEC vvčipe? 2019-07-03 07:17:25

Citace:
Pro některé to možná nebude překvapení, ale AMD mezi jednotlivé vrstvy vložilo vlastně Peltierův článek, což zní docela zajímavě.


To má byť vtip

AMD patents on-chip peltier
By 10.22.2004
Odkaz


Áno bolo to SOI



AMD patents Peltier cooler on chip
Interesting RAMifications for 65 nano chips


21 October 2004


Odkaz


ale pre 15 rokmi udelené a pred 18 rokmi zažiadané


Odkaz


akurát sa čakalo, kedy to AMD nasadí v praxi a zatiaľ nič
Frantin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-03 15:54:42
avatar
"AMD mezi jednotlivé vrstvy vložilo vlastně Peltierův článek"

S peltierem jsem si kdysi hrál v kombinaci s O.C Opteronem, je energeticky dost náročný. Je sice hezké, že umí rychle teplo absorbovat třeba z čipu. Ale musí ho někde vyzářit - je nutná velká plocha pro odvod.

Jak jste to tu popsal, tak to by znamenalo, že čipy ve spodní vrstvě budou chladné a ty s přibývajícím počtem vrstev budou stále teplejší. Jelikož budou absorbovat přenesené teplo z nižších vrstev a sami ho budou generovat.

Jsem na to technické řešení velice zvědav.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Áno 2019-07-03 16:22:52

"Jak jste to tu popsal, tak to by znamenalo, že čipy ve spodní vrstvě budou chladné a ty s přibývajícím počtem vrstev budou stále teplejší"

a čo tak použiť ten teplotný spád na Seebeckov efekt a tým napájať Peletierove články...
hOdkaz

Totiž, keby ste vyrobil najchladnejšie miesto hore pod heatspreaderom, tak by sa sálaním tepelná energia presunula tam..

a hrajú na to, že na rôznych vrstvách budú rôzne frekvencie



Obrázek


z

Odkaz
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-03 19:33:30

Seeback je komplementarni jev k Peltieru. Mit oba soucasne funkcni je silenym napadem, v podstate takovym pokusem o perpetuum mobile.

Ted k tomu patentu... Kazdy, kdo si s peltierem hral, vi, ze to ma mizernou ucinnost. Peltier, ktery chladil 100W procesor mel sam spotrebu 100W a na teple strane produkoval 200W tepla. Pokud v tomhle nedoslo k nejakemu prulomu, tak to cele nedava smysl.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - perpetum mobile 2019-07-04 05:56:01

určite nie, lebo sa tam nič nehýbe,

a ani elektrická obdoba PM 2. druhu t.j. stroja a úcinnosťou 100%. Okrem tých dvoch vecí tam sú sj vodiče a tie produkujú straty. Ale výrazne by to znížilo energetické nároky ns TEC.

Videli ste ten obrázok. Čím nižšia teplota, tým nižšia spotreba CMOS... A to by mohlo pomôcť. Prwd štartom CPU by sa podchladil čip TEC a teda by malo CPU nižšiu spotrebu a tým pádom stači slabšie chladenie ako doteraz.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-04 08:04:47

Tiež si myslim že peltierov članok len zvyši spotrebu dvojnadobne.
Pred tym planovali že na spodnu vrstvu malo energeticke naročne daju pamať a energeticky načočne tranzistory budu pri chladiču. Tym by prakticky zdvojnasobili počet pamati na čipu a čip by bol skoro 2x menši.
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-03 18:27:37

"Ale musí ho někde vyzářit - je nutná velká plocha pro odvod."

Což teoreticky může být splněno. Čip který topí do Peltiera je maličký, ale ten pielter mezi vrstvami by mohl být mnohem větší a teplo tak předávat plochou, která přesahuje vrstvu čipu nad ním, přímo do chladiče. Tedy za předpokladu, že půjde takto skládat různě velké vrstvy na sebe. No, uvidíme.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 614x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1542x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1234x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1911x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1164x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1913x
Komentářů: 3