AMD RDNA 2 „velké NAVI“ se blíží – a stále vlastně o něm mnoho nevíme. Co se tedy chystá? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 18 červenec 2020
altNová generace RADEON grafik je hotová a vyrazí na trh v říjnu. RDNA 2 znamená hodně.

 

 

 

 

Ač se to nezdá, nová generace grafických karet AMD je doslova za rohem. Vše nasvědčuje pravděpodobnému představení karet v září s fyzickou dostupností v říjnu a listopadu. A jde o zásadní produkt, protože poprvé v historii, bude prakticky stejná grafická architektura vycházet jako úplná novinka současně pro PC i pro obě hlavní konzole! RDNA2 je architektura, kterou AMD vytvořilo ve spolupráci se SONY a Microsoft cíleně pro herní/spotřební GPU. Jak od nás jistě víte, AMD rozdělilo vývoj svých GPU na čistě herní (RDNA) a čistě výpočetní řešení (CDNA). A obě nové generace uvede na trh v Q4 tohoto roku.

Co je zajímavé? Jsme už vlastně zhruba jen 2 měsíce od uvedení nový grafik na trh a stále o nich mnoho nevíme. AMD se podařilo utajit prakticky všechno a drtivá většina informací, která obíhá je buď přímo ze starší cílené prezentace AMD, kde o RDNA 2 stručně informovala (v rámci které ukázala částečně koncept vzhledu nové karty, ale prozradila také to o 50% zlepšení efektivity). Anebo se odvozují od RDNA 2 čipu na Microsoft Xbox X a SONY PS5, které byly poměrně podrobně představeny, včetně parametrů samotného GPU. Speciálně výkon RDNA 2 u Xboxu je vzhledem k parametrům a spotřebě extrémně působivý, kdy GPU tam má výrazně vyšší výkon než RX 5700 XT při nižší spotřebě atd. Současně novinka umí HW akceleraci RT a další věci.

Asi tedy nikoho nepřekvapí, že drtivá většina spekulací využívá, co by základ právě výše uvedené informace o RDNA 2 od výrobců konzolí a samotného AMD a k tomu se nabalují vlastní odhady a fabulace. V tuto chvíli nejsme schopni říci, že nějaký zdroj skutečně přinesl správné informace. AMD se prostě daří věci udržet pod pokličkou, což se nedá říci o NVIDIA, které unikl celý nový design referenční karty a klíčové věci i parametry kolem nové generace herních AMPERE grafik. Je ale nutné říci, že NVIDIA chce vydat své karty minimálně o měsíc dříve, takže je musí mít o měsíc dříve také hotové než AMD.

  • Velké NAVI 21 – nejnovější spekulace

Zatím poslední sadu „důvěryhodných“ informací, servíruje Youtuber Moore's Law is Dead, kterému se podařilo párkrát se skutečně „trefit“ v poslední době. A co nového o „velkém NAVI“ říká?

Jádro je prý menší než dosud spekulovaných zhruba 500mm2. Má prý na výrazně lepším 7nm EUV procesu „jen“ 427mm2. Což je stále o hodně větší, než aktuální NAVI 10 (RX 5700) s 251mm2 na první generaci 7nm procesu. NAVI 21 má prý 4608SP, což je o 80% víc jednotek než NAVI 10, herní takt se prý pohybuje nad 2000MHz s boostem přes 2,1GHz. FP32 výkon je prý monstrózních 19TFLOPS, tedy více než 2x tolik, co má RX 5700 XT (9TFLOPS). Překvapivě má prý karta jen 384-bit sběrnici a jen GDDR6 paměti. Výkon karty je prý o 40 až 50% nad výkonem NVIDIA RTX 2080 Ti modelu!


 

  • Komentář by DD:

Já sice vím některé věci, které vám zatím nesmím říci, ale bohužel nevím tolik, aby mohl prohlásit výše uvedené parametrové spekulace za 100% lež či pravdu. Vypadá to spíše na mix obojího. V první řadě ale 100% vím, že se chystá více než jen 1 grafika postavená na velkém NAVI 21 jádru a tedy NAVI 21 bude dostupné v různých specifikacích. A kvůli ceně si myslím, že minimálně jedna levnější verze by měla mít „jen“ GDDR6 paměti. Jsou prostě levnější než HBM2. Na druhou stranu se domnívám, že AMD nemůže a nebude ignorovat výhodu HBM2, tedy mnohem vyšší výkon a efektivitu proti GDDR6. Takže stále si myslím, že TOP verze NAVI 21 karet bude mít HBM2 paměti.

Pokud jde o GPU samotné, tak pokud by jen 427mm2 velké GPU dokázalo v kombinaci s GDDR6 o až 50% překonat s RTX 2080 Ti, to by byl další zázrak od AMD. Neříkám, že to není možné, protože ještě nedávno jsme považovalo 16jádrové mainstreamové a 64jádrové high endové CPU za nemožné a ze dne na den se to díky AMD změnilo. Ano, AMD dokáže bez přehánění technické zázraky, takže o RDNA 2 nevylučuji nic, ale zůstávám opatrným realistou. A radím vám to samé.

Víme, že NVIDIA ve velikosti GPU u nové generace moc velký posun neudělá a její novinky budou opravdu velké. 427mm2 NAVI 21 je a bude určitě mnohem mnohem menší řešení. Navíc od AMPERE se nečeká tak velký výkonový skok v klasickém FP32/herním výkonu, kdy o 50% vyšší výkon než 2080Ti se očekává jako optimistická varianta maximálně od 3080Ti/3090 s největším GPU. NVIDIA se totiž zcela určitě bude soustředit hlavně na posun v oblasti RayTracingu a DLSS. Ono je totiž možné, že si spočítala, že hrubou klasickou „herní“ silou/efektivitou AMD prostě neudolá, když AMD má výhodu v tom, že RDNA 2 je na míru ušitá herní architektura, na které se podíleli přímo SONY a Microsoft, a tedy i vývojáři her samotných.

Celkově mohu říci jen tolik, že RDNA 2 je na cestě a nezůstane to u jediné karty (Bude několik high endových NAVI 21 modelů, ale také regulérní nástupci RX 5700/5600/5500 sérií). Ale AMD nebude uvádět všechny najednou. Každopádně zásadním faktem zůstává, že je to poprvé, kdy stejná nejmodernější architektura GPU přichází současné na PC a na novou generaci konzolí. I když konzolemi jsou Xbox X a PS5 jen proto, že mají úmyslně omezené rozhraní a co s nimi můžete jako uživatel dělat. Pokud jde o technologický základ, je to na míru postavený PC. Obě konzole běží na RYZEN 3700X procesoru a RDNA 2 Radeon grafice v kombinaci se sdílenou GDDR6 pamětí pro obojí a NVMe SSD řešením. Xbox samotný jede navíc na upraveném Windows 10. Není pochyb o tom, že RDNA 2 bude extrémně efektivní herní GPU právě proto, že je pro hry přímo postaveno a přímo na míru uděláno tomu, co bude vycházet za hry v následujících nejméně 5ti letech. AMD současně u RDNA 2 využije poznatky ohledně nových výrobních procesů, ale také technologií, které se naučilo v posledních 2 letech a které první RDNA jen naznačila.

Samozřejmě je na místě zdravá skepse, zejména po zkušenostech s VEGA apod. Kdy stále si ovšem stojím za tím, že VEGA je extrémně povedená grafická architektura, stejně jako POLARIS a jen absence potřebných marketingových financí zabránily jejich mnohem většímu tržnímu úspěchu, který si NVIDIA s horšími grafikami za vyšší cenu prostě díky tomu koupila. Nicméně rád bych upozornil, že současné AMD je úplně jiné, než bylo AMD v době vydání VEGA. Grafická divize nemá s tou starou vůbec nic společného, úplně jiní lidé (doslova). Současně, zatímco VEGA bylo téměř „zoufalým“ řešením v doslova zoufalých časech, kdy ji AMD muselo udělat jako univerzální s tím, že ale byla více orientována na výpočetní oblast, RDNA 2 je zcela jiná generace vzniklá ve zcela jiné situaci. Grafická divize AMD má navíc už nějakou dobu zajištěné financování a klid na práci, kdy o obojím si mohlo AMD v době VEGA nechat jen zdát. K tomu je zde procesorová divize a současná situace na tomto poli, TSMC, co by přímý partner, který pro AMD optimalizuje ty výrobní procesy na míru, atd.

Současně bych rád připomněl, že ta velká očekávání kolem VEGA, za ty nemohlo ani tak samo AMD (i když Koduri to docela přeháněl), ale hlavně „novináři“ a spekulanti, proto se možná ani nedivím tomu, že AMD zaujalo zcela odlišnou strategii kolem RDNA a samo vypouští některé informace ve snaze udržet spekulování v reálných mezích a očekáváních. Ostatně to samé dělá i u RYZEN procesorů vlastně od první generace. Samo AMD má záměrně interní očekávání a plány nižší, než jaká je nakonec realita v posledních generacích. To je důležitý aspekt, kdy pokud AMD slíbí třeba 15% zlepšení a ono je z toho 20%, všichni jsou extrémně nadšeni. Když by z toho bylo ale jen 14%, někteří by to brali za zásadní selhání a podle toho by vypadalo i informování o produktu, který by ale i tak byl vlastně vynikající. Prostě subjektivní dojem hraje roli.

Osobně tedy doufám, že AMD udrží věci kolem RDNA2 na uzdě a včas případně zarazí zbytečně nadšené spekulování. Dejme tomu, že AMD nakonec skutečně nabídne grafiku RDNA2 s výkonem 30% nad RTX 2080Ti, ovšem AMD si za to řekne jen 20tisíc korun. Super ne? Jenže když teď se začíná spekulovat o 50% výkonu, tak někteří pak o té případné i tak skvělé 30% realitě řeknou, že je to zklamání. U AMD vědí, že není v jejich zájmu, aby se zbytečně přehnaná očekávání a spekulace šířily a doufám, že jim budou nadále bránit, jak to zjevně dělá. Jakkoliv je frustrující, že prakticky 2-3 měsíce před uvedením nové generace grafik, stále víme jen zlomek věcí, které normálně v tuhle chvíli o nové generaci známe. Jak říkám, radši budu příjemně překvapen, než zklamán, a tak se stejně jako u AMPERE grafik, i u RDNA 2 držím radši méně optimistických variant. A důrazně radím všem to samé.

Faktem ale je, že s RDNA 2 vstupuje celý trh do nevídaného stavu věcí. Nikdy jsme nic podobného na trhu neměli. A i situace AMD je naprosto diametrálně jiná, než byla před jen 2 lety. Takže tady si dovolím být optimistou a řeknu, že pokud někdo očekává, že NVIDIA s RTX 3000 sérií bude dominovat stejně jako s RTX 2000, tak osobně bych byl velmi velmi velmi překvapen, kdyby tomu tak bylo. Dokonce říkám, že je zde slušná šance, že NVIDIA nakonec v příštím roce nebude mít nejvýkonnější herní grafiku na trhu v souboji s nových generací. Samozřejmě stejně jako v případě Intelu, je setrvačnost zákazníků, a hlavně OEM, značným faktorem na straně NVIDIA. Ale současně, NV není Intel z pohledu výrobních možností, kapacit ani financí či vlivu. Takže osobně očekávám, že situace na GPU trhu může být poměrně rychle mnohem zajímavější, než na CPU trhu … každopádně už by bylo na čase. Největší rozdíl mezi AMD a NVIDIA je dnes hlavně v marketingu …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 16:52:51

Osobne som myslel že karty na stvol vyložia 7.7. tak ale 2 mesiace už nejak vydržim
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 18:10:41

Pro mě osobně jsou ty výkony grafik přímo astronomické. Hraju tedy jen v 1080p a grafiku mám lowendowou rx 570 4gb v kombinaci s R5 2600 na 3.9GHz, 16gb ram 3333mhz a hry mi šlapou ve valné většíně na max, tedy +- jak která hra. Jediný limit jsou 4gb vram, ale i tam navzdory plné paměti se to neseká. Pod 50fps nerad chodím. Buď mám extrémně vyladěný komp, nebo hraji samé esport hry, což nehraji.
Jasně 4k, RT je killer, ale stejně. Dříve highendové grafiky nestačily na 60fps ultra a dnes i lowend je minimálně "použitelný". Možná dx12/vulkan v tom hraje velkou roli.
Každopádně přeji oboum firmám ať se co nejvíc předhánějí a hlavně férově. Mě bude zase stačit nějaký ten "lowend" k bezproblémovému hraní.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 19:15:44

Ono i pro 1080p je potřeba mít poměrně výkonnou grafiku. V novějších hrách je to někdy problém to mít s min. FPS nad 60, pokud se zapne nějakej lepší AA, což je pro 1080p skoro nutnost, pak je potřeba hodně výkonu...

Třeba nedávno jsem koupil Metro Last Light v akci na Steamu (jo, stará hra, ale nehrál jsem ho ještě) a bez AA to jede na mé 5700XT v 1080p úplně v pohodě hodně nad 100 FPS, ale když zapnu SSAA 4x, což je vlastně rendering v 8K a pak zmenšeno na 1080p, tak to sotva dává 60 FPS, musel jsem to hrát na SSAA 3x, abych to měl stabilně nad 60FPS, což je rendering v 6K. A to je 7 let stará hra!!! Ale s SSAA to vypadá luxusně, žádné zuby nikde, krásně vyhlazený hrany a čistej obraz.

Takže i pro 1080p je mít dostatečnej výkon nutnost, pokud to člověk nechce mít zubatý...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 19:35:55

Asi je pravda, že ústupky se rádo dělají s levnou grafikou.
U té rx 570 nemusím mít nejvyšší stupeň AA a naprosto akceptuju zhoršenou kvalitu obrazu, ikdyž pro mě nižší AA stupeň není tragický. Pokud bych měl dražší grafiku, tak bych to rval na max a tam ty nároky jsou jinde, to je pravda.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 20:49:41

Ma to jeden hačik. Staršie konzoli nemali moc vykonnu GPU, tak že na to aby si si zahral hry robene na ne, stačil na to i low end, lenže nove konzoli budu mať poriadne silnejšiu GPU a hry sa navrhuju na ich vykon. Za rok budu take hry, ktore si už na plno nevychutnaš s low end GPU.
K rozlišeniu, hral som na 19" 4:3, hral som na 24" FHD, hral som na 32" 2K monitore a aj na 40" 4K monitore. Poviem to asi takto, nieje to slepa ulička kam tento trend smeruje.
Dnes viem určite že ked si budem kupovaj novy monitor ku PC pod 30" mať nebude samozrejme s odpovedajucim rozlišenim
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 21:30:42
avatar
S tím výkonem GPU vs výkonem konzolí máš pravdu.
Ale je potřeba to dát do kontextu.
Pokud teď hraje na RX570, tak má podobný výkon jako ta dosluhující generace konzolí. Proto mu všechno šlape v 1080p v pohodě.
A až bude dělat upgrade, bude aktuální generace konzolí s výkonem GPU cca kolem RX5700 XT, což bude maximálně nižší mainstream. Takže se v podstatě nic moc nezmění;-)
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 17:07:30

Já kvůli místu musel udělat kompromis a mám 28 4k monitor. Druhé PC pak slouží v obýváku u 55" 4k televize. Nic horsiho než 4 k nemá smysl.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 20:04:25
avatar
Na 55" 16:9 bych souhlasil. Ale na tom 28" to určitě nutnost není.
Obecně bych řekl, že od cca 32-36" 16:9 už dává 4k smysl.
Na 27" 16:9 je úplně v pohodě 1440p. Ten rozdíl v jemnosti proti 4k je při téhle úhlopříčce sice řečí čísel velký, ale reálně ho člověk neocení.
To je jako mobil se 4k...
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 21:00:33

S tím mobilem je to nesmyslné přirovnání. Na mobil i na monitor se dívám že shodných 30cm. Navíc ani 4k mobil není nesmysl. V podstatě mobil kromě telefonování používám k 2 účelům: fotozapisnik a nouzová televize. A vždy přemýšlím, jestli příští mobil nebude nějaké širokoúhlé UHD od SONY.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 15:52:34
avatar
Tak mobil 4k je největší picovina … to popira jakoukoli logiku mít na 5,5-6,5 palcích 4k ...
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 15:55:23
avatar
např. u TV.. pokud na ní koukáš cca ze 3 metrů (myšleno TV okolo 60 palců) .. rozdíl mezi FUll HD a 4k v podstatě nepoznáš.. musel by jsi koukat tak z 1,5 metru abys to rozpoznal..

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 16:02:30
avatar
Mám 75" a vzdálenost 3m a opravdu nepozoruju na tu vzdálenost nijaký rozdíl.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 18:11:13
avatar
tak jsi slepej ... já tedy fullHD a 4K pozním ze 3m bezpečně ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 19:34:14
avatar
Tak určitě. Určitě by jsi poznal i 8K, ale muselo by to být v rohu napsaný.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 19:41:35
avatar
jako jestli ze 3m nepoznáš, když má obraz 4x víc pixelů, tak by sis měl zajít k očnímu ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 19:48:25
avatar
A co na tom nechápeš? I kdyby měl 10x víc pixelů tak to nepoznáš, protože na tu danou vzdálenost jsou ty pixely nerozeznatelný.

Ty seš jeden z těch fantastů co všechno pozná a vidí na první pohled, ale kdyby ti někdo pustil na 3 stejných TV na danou vzdálenost jednou FHD potom QHD a 4K film klidně vedle sebe tak by jsi poznal kulové. Fyziku neochčiješ. A i přesto že si to možná myslíš tak opravdu nejsi superman.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-21 15:20:58
avatar
Linus to testoval i na monitorech... dal jich několik vedle sebe a ptal se x-lidí i laiků, zda vidí nějaké rozdíly... tuším, že i z různých vzdáleností...nevím přesně parametry testu, ale je to na youtube...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-21 15:50:33
avatar
jojo vím ten test jsem viděl mimo jiné potom taky zkoušel kdo rozezná jakou obnovovací frekvenci monitoru a zda je zapnuta synchronizace nebo ne.

Výsledky byly že FHD poznal skoro kazdy stejne jako 60Hz ale 120 a 240 hz uz bylo tak 50 na 50 a 4K vs QHD heh tak tam to bylo taky 50 na 50 s tím že nikdo nedovedl z dane vzdálenosti říct který je který.

Takže celkovým výsledkem bylo doporučení koupit si QHD monitor se 120 hz a ideálně co nejkvalitnějším obrazem a na to ostatní se jednoduše vykašlat.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 20:32:14

Chlapi, TV a monitor je rozdíl, už jen z pohledu vzdálenosti (konzole). Takto se nikdy nedomluvíte.

Edit: proto bych byl opatrný v poměřování kvalit DLSS 2.0 a jeho kvality zobrazení. Někdo nevidí na TV ze 3 metrů rozdíl ... pochopitelně, ale fps v levém rohu vnímá a bere jako velké +, což nemusí být nutně vypovídající v poměření výkonu grafik a jejich kvalit zobrazení.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 20:43:41
avatar
Co to je za blbost?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 20:47:02

Ále dohady ohledně výhody DLSS 2.0 na TV ze 3 metrů
Nic co by se Tě týkalo ;)
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-22 11:00:38

Já musel koupit do kuchyně FHD, protože jsem TV v 32" v rozlišení 4K nenašel stala mě stejně jako 55 4K do obýváku.Vidim ten hrubozrnný rastr i na takto malé úhlopříčce. 8K si kvůli ceně nekoupím, ale 4K je určitě minimum.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-22 11:37:46
avatar
32 palců 4k.. na to bys koukal z 0,5 metrů ? to je k čemu v kuchyni pak ? Máš to na lince když krájíš ?

btw jestli na fullHD 32 vidíš hrubozrný rastr, máš asi něco s očima.. a nebo na tom jedeš SD vysílání/DVD rip jinak si to nedokážu vysvětlit...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-22 11:49:29
avatar
dívá se na to přes lupu
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 17:04:31

Já koupil od těžařů za 2500Kč RX 580 SAphire Nitro+ s 8 GB RAM a na Aliexpresu do staré desky i7 4790. Bylo mi líto vyhodit 32 GB RAM DDR3. To je můj herní PC. Kvůli nutnosti PCIe 3.0 16x nemůžu obsadit druhý 16x slot 10 GBit síťovkou, takže je to zároveň mé jediné PC s 5 GBitem. Vše hraji na 4K. Druhé skoro herní PC má stejný procesor jako ty: RYzen 5 2600, 32 GB RAM a RX 570 s 4 GB RAM. TAky hraji vše na 4K rozlišení,a le už je to trochu znát. Ani tak nechybí takt a počet shader procesorů, ale opravdu ta RAM. Mám to v X570 desce, takže v pohodě v druhém slotu 10 GBit síťovka.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 20:18:03
avatar
Můžu se zeptat, jak využíváš ty 5/10GBit síťovky?
To máš na přímé propojení těch dvou PC, nebo máš nějakej korporátní switch s 10G porty?
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 20:56:44

Především a hlavne: v PC mám vždy 2x SSD v raid0 na systém a software. Jakákoliv data storuju v NAS v Raid5. Takže potřebují rychlý přístup k diskům. Zatím mám v tom raidu jen 4 disky, ale brzy budu dokupovat rozšiřující krabici a na to už by 5GBit nestačil. Teď je to na hraně 5GBitu. Řešení "levnych" switchů existuje několik. Buď koupíš levny, ale jen s 2x 10Gbitem od Asusu a nebo to uděláš mnohem rozumněji a koupíš switch od mikrotiku, do kterého si dokoupis moduly podle potřeby. Takže switch s tebou roste podle požadavků sítě. A další 1 Gbit zařízení mám připojené ve switchů routeru (Asus brt 82. Umí agregaci linek. Jak hloupou, tak podle protokolu 802.3 ad.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-18 20:17:56
avatar
No tak sand to nedopadne, jako u několika předešlých generací. Slušné reference se objeví tak 2-3 měsíce po vydání, jestli vůbec.
Např. i v případě 5700XT trvalo 2 měsíce, než vydali Strix a 2,5 v případě Nitro+.
Měl bych teď vegu 64, kdyby nebylo kryptománie a po 5 měsících nebyl v obchodech ani jeden nereferenčí model.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:04:25
avatar
je to jedna z věcí, které AMD zkoumá .... nicméně pokud udělá slušnou nereferenci, tak jsou ty reference často horší ...

pokud jde o kvalitu PCB, tak referenční 5700/5700XT mají lepší a kvalitnější PCB než 2080ti a drtivá většině nereferenčních karet obecně ... takže pokud AMD zapracuje na referenčním chladiči, nebude důvod, proč se referencím bránit ;)
OnGameOff [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 05:59:56

Už se nemůžu dočkat. Plánuju 27 palců QHD tak toužebně očekávám RDNA2.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 07:37:13

Už sa nemôžem dočkať, hrám v 3440x1440 na zhruba 100fps na Radeon VII. Akýkoľvek nárast fps za zníženej spotreby a hluku je pre mňa pesnička pre uši.

Ja len dúfam v tiché chladenie a že AMD nebude hnať karty, tak vysoko, lebo pozerať pred každým hraním, či mám undervolt profil aktivovaný je extrémne otravné a už ma to nebaví.
chobotnicka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Voda 2020-07-19 08:10:03
avatar
Zdravim. DD, jak si psal, ze neco vis a nepovis, neni v tech informacich, zda bude nejaka verze chlazena vodou? Teda pokud to neni tajne?
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 10:36:55
avatar
To by me prekvapilo ... ja doufam, ze tam bude verze s HBM2 alespon 16 lepe 32GB pameti by snad nemusel byt problem, v pripade highendu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 17:05:56

Hovori sa o plne odomknutom čipe 21 s 5100SP a 24GB HBM2.
Apple planuje plny dvojčip 21 na jednej karte s 48GB HBM2
v tom problem nevidim, len ta cena bude divokejšia
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:01:33
avatar
to upřímně nevím pokud jde o referenci .... ale co by nereferenční verze určitě nějaké ano ...

samozřejmě budou i vodní bloky atd.
chobotnicka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:31:54
avatar
Ja myslel treba nejaka founders edition. Nebo neco jako vega64
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:36:56
avatar
chápu, zatím nevím
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 09:11:01
avatar
nv ma dlss2.0

amd ma nejaku alternativu ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:02:40
avatar
něco se chystá, já osobně si nemyslím, že něco AMD něco takového nutně potřebuje. DLSS je hlavně marketing ....

ale nějaké úpravy a vylepšení v upscalling technologiích se chystají ....
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vieme dve kódové mená 2020-07-19 10:16:58

Citace:
Co je zajímavé? Jsme už vlastně zhruba jen 2 měsíce od uvedení nový grafik na trh a stále o nich mnoho nevíme.


Ryby nehovoria a kódové mená NAVI2 sú podľa rýb




Citace:
"Navy Flounder" Is The Newest AMD Navi 2 GPU Being Added To The Linux Driver
Written by Michael Larabel in Radeon on 16 July 2020

The codename, like Sienna Cichlid, is the Linux naming convention currently being used by the AMD Linux team of a color followed by a fish species


Odkaz
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:26:44
avatar
Chtělo by to , aby AMD předvedlo podobnou technologii jako DLSS 2.0. Je fak dobrá a tam kde je podporována si lidi zahrajou plynule i ve 4K na slabších kartách
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 11:37:56
avatar
u AMD máš v ovladačích upscaling + fidelityFX, má to stejný výsledek pokud jde o hratelnost a funguje to na všech kartách všech výkonostních tříd ....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 15:06:25
avatar
Což ale v žádném případě se k dlss 2 ani nepřibližuje jak funkcí tak výkonen tak hlavně kvalitou zobrazení.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 18:53:29
avatar
výkon je stejný, funkčnost je lepší protože AMD řešení funguje všude u všech her a u všech grafik nemusíš kupovat jinak nevýhodnou RTX kartu ... DLSS jen u pár .... kvlaita zobrazení ano, ale DLSS má stále mouchy an to že je jen u pár her ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 19:37:06
avatar
Tak abych to uvedl na pravou míru tak výkon je stejný jen za předpokladu že si u AMD nechám nižší rozlišení, ale o to bude obraz vypadat hůře a nebo rozlišení dám stejné kdy je obraz dejme tomu srovnatelný, ale výkon u AMD o 30% měnší.

Native 4K 70%
DLSS2 4K 100%
fidelity/sharpening a podoný blbosti 4K 70%
fidelity fhd/QHD upscale 4K 100%, ale humus obraz.

Tradiční upscale nemá totiž moc smysl, to si můžeš nechat na 4K monitoru zapnutý FHD rozlišení a bude to prakticky stejná mazanice a sharp jen zaostří okraje pixelů takže mazanice bude mít krásný ostrý hrany.

To že to funguje na všech kartách. No taky aby ne, když to je jen sharp filtr, který se dá na nvidii zapnout taky. A všeobecně je to naprosto věc k ničemu co nikdo snad ani nezapíná jak na AMD tka na nvidii, jen položka zabírající místo v ovladacím panelu.
Proto to nesnese s dlss 2 žádné srovnání.

Každá věc má mouchy i ten sharp filtr má mouchy, v PUBG třeba artefaktuje vodu nebo v BF5 opět artefakty ve vodě.

A co se týče ještě obecně těchto sharp filtrů není to žádná novinka sweet to umí snad 10 let.´Když si někdo vzpomene na Aliens: Colonial marines. Tak tuhle hru někdo po vydání značně vylepšil právě tímto módem. Protože ono CM vypadalo jakoby do něj někdo nalil želé i při nativním rozlišení. ( Ne že by to té hře celkově nějak pomohlo)
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 10:49:59
avatar
mam doma RTX kartu a ten hnus v podobe DLSS sem si nikdy nezapinal.. proc taky.. vzdyt to pocita hru v mensim rozliseni a dochazi ke zhorseni obrazu a to fakt nechci..
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 14:17:58
avatar
Ani mě to u tebe nepřekvapuje. K čemu tobě je doma RTX karta by mě fakt zajímalo.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-19 17:49:27
avatar
som zvedavy na nove rtx rdna2 aj ps5 a series x co to bude

vykony cemy cooling atd.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 06:38:15

Ja som zase zvedavi aj na spotrebu, momentalne mam GTX1060 6GB po undervoltingu 90W bez straty vykonu, a moc sa mi nepaci ohlasena spotreba novych Nvidia kariet 350W...
Ja len dufam že AMD sa tymto smerom nebude musieť vydať, vdaka vylepšenemu 7nm procesu, na rozdiel 8nm (vylepšeny 10nm) čo ma Nvidia, aj ked furt lepšie ako 12nm (vylepšeny 16nm proces) čo mala Nvidia pred tym.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 08:35:24
avatar
Jo, ale 350W u highendu ne?
Nemůžeš to porovnávat s mainstreamovou GTX1060. Už RTX je efektivnější, takže za těch tvých 90W by ti dal lepší výkon. U nových grafik to asi jiné nebude. Navíc u toho higendu se na spotřebu zas tolik nekouká, tam se jde hlavně to max. výkonu.
A když zvednou TDP o 100W (tedy +40%) vůči dnešní RTX 2080Ti, tak je předpoklad, že ten výkon naroste taky minimálně o 40%.
Prostě dokud navýšení TDP odpovídá navýšení výkonu, je to v pořádku.
Samozřejmě vše ukážou až testy, ale pokud jsi uživatel mainstreamu, tak tě nějaký highend nemůže rozhodit
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 09:02:22

Těch 350W je pravděpodobně kvuli RDNA 2. Nvidia má jen GPU a nemůže si dovolit přijít o prvenství, proto musí přidat hned zkraje
Pokud by AMD nešláplo na plyn, tak by jim stačilo zase nějakých 250W u highendu. Konkurence je krásná věc
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 09:51:50
avatar
Ať si klidně vydají 500W grafiky...a klidně oba tábory. Když o bude odpovídat navýšení výkonu, tak těžko proti tomu někdo něco může mít. A že to bude žrát? No když to budou highend karty, tak si asi 90-120W nevemou že jo? Na to budou mainstream/lowend karty.

Jen nějak nechápu (nic ve zlén snajpriku), jak někdo může říct že má kartu na 90W (doladěnou ze 120W, mainstream při vydání, dnes asi už lowend) a že se mu nelíbí ohlášení 350W highendových karet.

Asi jako říct:
jezdím Fabií 1,0 70kW a spotřebou 4,5/100km a nelíbí se mi, že je tu Octavia RS 2,0 170kW a spotřebou 6,3/100km
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 10:38:32
avatar
No a potom jdou a koupí si Vegu 64 ideálně ještě od strixe
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 18:39:36

Ona ta spotřeba i u highendu není nijak tragická, pokud vememe, že v zátěži člověk není pořád a ve 2D to jsou max desítky wattů. Takže suma sumárum není to zase tak černé v provozních vlastnostech a elektrohodinami.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 18:53:06

Proti vysoké spotřebě určitě nic nemám. Obě architektury budou vyšlechtěné k maximální efektivitě, takže to je boj v jiné výkonnostní třídě a naprosto v pořádku.
and35rew [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - APU s HBM 2020-07-20 09:57:05

Předně se přiznám, že hry nehraji, nicméně z hlediska architektury mi přijde zvláštní, že AMD stále dělá APU, která spoléhají na RAM. Přijde mi to výkonnostně stejné jako když dojde operační paměť a člověk by spoléhal na swap space na plotnovém disku..

Intel nám ukazuje, že i 250w tdp na cpu není problém. V tom případě by mohla AMD udělat úsporné 8jádro (řekněme 50w) s integrovanou grafikou s TDP okolo 200w. Místo spoléhání na pomalou RAM by byl integrován jeden 8GB modul HBM přímo na CPU. Výkonnostně by to posunulo APU téměř na dostřel diskrétních grafik.

Pokud dneska člověk dá dejme tomu 300 USD za CPU a 350 USD za radeon 5700xt, tak by v součtu mohlo takové APU stát 650 USD a stálé by bylo stejně výhodné. Navíc samozřejmě takový čip by mohl využívat "shifting" TDP tak jak to AMD předvedlo u Renoir.

Tím by podle mého AMD naprosto ovládlo herní trh. Diskrétní grafické karty by zůstaly pouze doménou absolutního highendu a profesionálů.(Asi jak dnes diskrétní zvuková karta, či jiná přídavná do PCI-e, kterou dnes pořídí hlavně ti, kterým integrovaná varianta nevyhovuje)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 11:06:08
avatar
Technicky to samozřejmě možné je. Cenově nikoliv, tolik ve stručnosti. Integrovaná grafika byla je a ještě nějakou dobu bude lowend. Až přijdou ta nová 8C/16T APU od AMD podívejte se na jejich cenu. A pak si řekněte jestli byste si takové APU koupil, kdyby jeho cena byla ještě o několik tisíc větší s tím, že by na něm byl HBM2 čip. Takové APU by bylo výkonnější, nicméně stálo by přes 10 tisíc a stále by nedosahovalo výkonu mainstremových dedikovaných grafik. Jde o to, že APU za 11 000,- by nedosáhlo na výkon samostatné grafiky za 7000,- a CPU za 4000,- Tudíž nemá smysl něco takového vyrábět mimo speciální zařízení - ultrathin, Apple, AIO atd. kde se zužitkuje integrace a nižší spotřeba
EDIT: jen abyste rozumněl - já jako fanda ITX bych něco takového chtěl, klidně si i připlatil, jsme natolik malá skupina, že pro nás nikdo nic nevydá. Stejně jako už nikdo nikdy nevydá grafickou kartu postavenou na aktuálně největším jádře, se všemi funkčními bloky, vybavenou HBM o miniaturních rozměrech, pomalu taktovanou se skvělým poměreme výkon/spotřeba (nikoliv však cenou - full spec velký čip+HBM), tohle se stalo jen jednou v historii
and35rew [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 11:40:20

Děkuji za reakci. Já právě takový zákazník zřejmě jsem. Vzhledem k tomu, že PC doma mám "pouze" jen jako HTPC, tak hledám nejoptimálnější možné co se týká poměru výkon/spotřeba/rozměry, protože ideálem je samozřejmě fanless pc. Grafiku ale bohužel potřebuji velmi výkonnou, protože upscaling z HD do 4k je stále výpočetně hodně náročný. Cena u mě není až tak rozhodující.

Mimochodem já si myslím, že pokud bychom se bavili teoreticky a vzali dejme tomu 40CU, Radeon 5700XT 200W TDP. Integrovali jako APU a osadili HBM paměti, tak dle mého by výkon APU měl být spíše nepatrně vyšší, než stejná diskrétní kombinace s GDDR6.

Důvody vidím 3 - jednak nižší latence při integraci celku do jednoho kusu křemíku vs. pomalejší PCI-e (nemluvím o propustnosti, která je dostatečná, ale latencích), jednak možnost "autooverclockingu" v momentě, kdy hra nezatěžuje všechna jádra, tak by uvolněné TDP mohlo pomoci zvýšit takty grafické části. A samozřejmě díky HBM pamětem a jejich o dost nižší spotřebě oproti GDDR6, kde při stejném hypotetickém 200W tdp pro grafickou část, by zustávalo více TDP pro CU. Jinými slovy 200W APU by bylo daleko efektivnější, než 200W diskrétní grafická karta.
Další výhody jsou ekonomické - v případě integrace do jednoho čipu nepotřebujete AIB partnera (a tím nemusíte počítat s jeho marží při stanovování konkurenční ceny na trhu). A hlavně - počet prodaných kusů CPU=počet prodaných kusů GPU.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 12:12:14

Upscaling z FullHD do 4K; neoplatí sa Vám si skôr zaobstarať 4K monitor? Nie som si síce na 100% istý, že o akom upscalingu hovoríte, ale ten co myslim ja sa robi tak, že obraz sa vyrenderuje v 4K a potom sa resizene na FullHD. Vo výsledku je lepší obraz ako FullHD, avšak stále to je horšie ako obraz na nativnom 4K monitore (dopad na výkon to ma ale rovnaký).
and35rew [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 14:29:25

Mluvím o upscalingu filmů. 4K TV je samozřejmost. Ale bohužel drtivá většina filmů ve 4k není a nikdy nebude. Potom je to o tom, kdo má nejlepší upscale algoritmus. Pro fajnšmekry mpc-hc s mad-vr. Zde je možné vytížit na 100 procent i GF 2080ti. Masovější řešení je Nvidia shield TV 2019, ale ta má omezené možnosti pro AI upscaling, který jediný dává smysl...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-20 14:35:11
avatar
Shield je fajn a za mě dostačující.
and35rew [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-21 13:25:01

U shieldu je velký poměr cena/výkon. Za bratru 4000 člověk dostane velmi kvalitní upscaler (AI). Nicméně ten AI upscaling nezvládá upscalovat videa nad 30fps a videa, která jsou pod 720p v originále (klasicky DVD).
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
LibreOffice 7.0 – bezplatný kancelářský balík v novém
LibreOffice 7.0 – bezplatný kancelářský balík v novémČtvrtek, 06 srpen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 455x
Komentářů: 3
Nástupce McLaren F1 je tu. GMA T.50 je ještě úžasnější!
Nástupce McLaren F1 je tu. GMA T.50 je ještě úžasnější!Středa, 05 srpen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 759x
Komentářů: 9
Závodní DIRT5 se připomíná – arkádové akční ježdění
Závodní DIRT5 se připomíná – arkádové akční ježděníPondělí, 27 červenec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1085x
Komentářů: 3
Očekávané Halo Infinite v první ukázce. Vypadá hrozně!
Očekávané Halo Infinite v první ukázce. Vypadá hrozně!Neděle, 26 červenec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1748x
Komentářů: 11
Forza Motorsport odhaleno - začíná od začátku
Forza Motorsport odhaleno - začíná od začátkuSobota, 25 červenec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1045x
Komentářů: 1
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce! Staví na UnrealEngine4
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce! Staví na UnrealEngine4Čtvrtek, 23 červenec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2738x
Komentářů: 10