AMD Smart Access Memory funguje i na Intel platformě – AMD oznámilo spolupráci i s NVIDIA Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 01 prosinec 2020
altTechnologie, která zvyšuje výkon GPU tím, že k paměti má přístup CPU, bude běžnou záležitostí!

 

 

 

 

Možná některé napadlo, proč AMD nedělá z AMD Smart Access Memory (SAM), která prakticky zadarmo dokáže přidat několik % FPS ve hrách v kombinaci Ryzen 5000 + RX 6000, velkou vědu a netlačí to marketingově jak hlavní výhodu. Mít podobnou technologii NVIDIA, tak prakticky neslyšíme o ničem jiném, podobně jako to bylo s dnes mrtvým PhysX, GSYNC a jak je tomu dnes s RTX apod. AMD dokonce nemá SAM ani v základu aktivní. V současnosti jej musíte aktivovat ručně v BIOSu a funguje jen na A520/B550/X570 deska v kombinaci s RYZEN 5000 a Radeon RX 6000.

Proč z toho tedy AMD nedělá vědu, přestože v některých hrách se bavíme až o 10% výkonu? Protože to není technologie přímo od AMD. Jde vlastně o praktickou adaptaci tzv. Resizeable BAR společnosti Microsoft. Ta umožňuje po SW stránce, že CPU má přístup ke grafické paměti. AMD je hlavním partnerem, se kterým na tom Microsoft spolupracoval z pochopitelných důvodů. AMD je jedinou společností, která má jak výkonné procesory, tak výkonné samostatné grafiky, tak vlastní čipsety. No a především podobná technologie funguje i na Microsoft XBOX platformě, kde novou SoC platformu proto staví pro Microsoft také AMD z jeho ZEN2 a RDNA 2 architektur.

AMD prostě dokázalo tuhle technologii jako první uvést do použitelné praxe. Ona vyžaduje ze strany HW totiž jisté úpravy a podporu a ladění, zejména ze strany GPU. U AMD je to ale jednoduché, protože stejnou sběrnici Infinity Fabric používají jak RYZEN procesory, tak Radeon grafiky, tak čipset a platforma jako celek – to nikde jinde není. AMD si to tedy nazvalo Smart Access Memory a pustilo to do světa.

Zatím tedy není aktivní nativně, musíte ji ručně zapnout. Je to proto, že prakticky neexistuje hra, která by s touhle technologií, že CPU může k veškeré grafické paměti, počítala. Přínosy jsou ale znatelné i u některých současných her. Je tu ale pár případů, kdy to může mít záporný efekt, což je právě důvod, proč to AMD nemá zapnuto nativně. Pracuje ale na technologii, která by to v případě negativního přínosu měla automaticky vypínat. Současně první hry by s touhle věcí měly nativně počítat, takže přínos by byl automatický a znatelný. Ostatně ten potenciál není zanedbatelný. Jak víte z naších testů, o některých her je znatelný a nemá žádný negativní efekt:

  • AMD oznámilo, že spolupracuje s Intelem i NVIDIA!

Mít podobnou technologickou výhodu NVIDIA, asi nikdy bychom neslyšeli o tom, že by poskytla podporu konkurenčním Intel a AMD platformám. Tady se projevuje diametrální rozdíl, který ve stylu, a způsobu práce firem existuje. Firmy řídí lidé a lidé jsou prostě různí. Jenže AMD prostě dělá věci jinak. Alespoň prozatím AMD nejde po maximalizaci zisků za každou cenu, ale pro technologický rozvoj všech. A tak AMD oficiálně potvrdilo, že spolupracuje s Intelem na zpřístupnění Smart Access Memory i pro stávající Intel platformy tedy Radeon RX 6000 v kombinaci s Intel CPU. Někteří ale budou v šoku, že AMD potvrdilo i spolupráci s NVIDIA. Ta by bez toho nebyla schopna tuhle technologie vlastně na svých GPU nabídnout, protože AMD a Intel mají CPU platformy. NVIDIA ne, takže pokud to nepovolí Intel a AMD na svých platformách přes BIOS apod., NV to ze své pozice nemůže jen tak zprovoznit.

NVIDIA si samozřejmě tuhle technologie asi pojmenuje na svém, ostatně důkladně se vyhýbá FreeSync, ačkoliv jej používá také, protože drtivá většina dnešních monitorů nemá GSYNC technologii a funguje na FreeSync nebo AdaptiveSync (vycházející z FreeSync). Takže fakt, že si NVIDIA přejmenovává AMD technologie, není nic nového. Každopádně NVIDIA tedy bude v budoucnu umět Smart Access Memory, jen tomu bude říkat jinak. Třeba „NVIDA Ultra mega Super booster“. A samozřejmě se bude chlubit grafy, o kolik je lepší než AMD bez ní ;).

A pokud chcete důkaz, že Smart Access Memory bude fungovat i jinde, tak ASUS právě interně uvolnil pro testování první BIOSy pro Z490/H470 a B460 desky a v kombinaci s Core procesory a RX 6000 grafikami. A SAM zde funguje s očekávaným přínosem.

  • Je to jen otázka času, než Smart Access Memory

                                                                       bude stále aktivní standard!

Jak už jsem napsal v našich recenzích nových Radeon RX 6000 grafik, které zatím jediné z této technologie těží, podle mě je to jen otázka času. Tahle technologie, tedy že CPU bude mít přístup k velké části grafické paměti atd., bude prostě standard, zapnutý stále a aplikace s tím budou počítat. Bude to fungovat na AMD, Intel i NVIDIA. Nicméně chce to prostě nějaké úpravy a ladění. AMD má jen tu výhodu, že má kompletní/komplexní platformu jako celek a celou novou generaci všeho uvádí najednou. Navíc spolupracuje s MS na jeho vlastní platformě pro Xbox, kde tahle technologie také funguje.

Pro mě jako testera je v tuto chvíli nepříjemné, že musím dělat testy bez SAM a se SAM. Je to otravné. Chápu to, protože prostě stávající hry s tím v tuto chvíli nepočítají a některé z toho těží, některé ne, a u některých to může mít negativní efekt. Právě ty jsou problém, proč to zatím není aktivní pořád. Pokud tomu dobře rozumím, AMD pracuje na speciální funkci ze strany ovladačů tak, které by případně jinak stále aktivní SAM vypínaly automaticky, pokud by měl SAM negativní vliv v dané aplikaci/hře. Samozřejmě to samé by fungovalo i na Intel platformě. Největší oříšek je tak podpora ze strany GPU samotných, ale osobně si myslím, že NVIDIA se sice teď snaží udělat nějakou rychlou záplatu, aby to její RTX 3000 karty podporovaly, ale je možné, že to bude pro lepší a bezproblémovou funkčnost vyžadovat HW úpravy a přípravu, jakou mají jen RX 6000 karty, které s tím počítaly od začátku.

Předpokládal bych tedy, že plnohodnotnou podporu této funkce bude mít u NV až následující generace grafik. Určitě to bude podporovat nová generace Intel grafik, a tedy i AMD a Intel platformy. Prostě bude to standard, o který už se nebudeme muset jako teď starat, zda je aktivní a zda není. Mimochodem, v případě Windows platformy je prý implementace této technologie náročnější. Jednodušší je to prý pod LINUX, kde se tak podle AMD plánuje brzy také zpřístupnit. Klíčová ale pro vše bude hlavně přímá podpora a optimalizace ze strany aplikací, a tedy i her …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
jeffraska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-02 08:13:03

Resizable BAR není technologie Microsoftu, ale je součástí specifikace PCI Express už od roku 2008. Spíš je to od všech 3 výrobců smutné, že jim 12 let trvá implementace takové vlastnosti. Aspoň že AMD tímto v podstatě Intel a nVidii donutilo k implementaci.

Mimochodem „NVIDA Ultra mega Super booster“ je úplně stejný marketingový žvást jak „AMD smart access memory“ - Nic smart na tom není.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-02 09:47:19
avatar
Přesně. Zase ale SAM je celkem pěkná zkratka. Evokuje ve mně "SAM site" (vzpomínka na Jagged Alliance 2).
Spíš je to tak, že si někdo tuto fíčkurku uvědomil a implementoval, což je fajn.
Co mě trochu hlodá hlavou, je:
1. Nikde jsem nečetl, ani neslyšel, že by z toho AMD uvažovalo udělat standard. Od začátku jsem to akorát vnímal jako čistě AMD věc, kde měla mít AMD výhodu proti konkurenci a jakmile nVidia oznámila, že na tom dělají taky (přece nezůstanou pozadu) a že vypadá, že by to mohlo fungovat i na ne pouze ZEN3 + PCI-E 4 + RX 6000, tak AMD muselo přiznat, že to půjde, jinak by vypadalo, že nám nVidiatí, což se spoustě lidí nelíbí a pokazili by si pověst.
A s tím se pojí:
2. "Alespoň prozatím AMD nejde po maximalizaci zisků za každou cenu" - no SAM může být první ukázka toho, jak se AMD začíná měnit a začíná se chovat jako každá další větší společnost na trhu, když nejsou outsidery a mohou si trošku dovolovat. Snad to nebudou do budoucna moc přehánět a pojedou v zavedeném přístupu + samozřejmě skvělých a výkonných CPU a GPU. Produkty teď mají úplně skvělé. Sám jsem si před pár dny poskládal R3 3100 + MSI B450 Tomahawk MAX s potenciálem přechodu v budoucnu na ZEN3 CPU. O Intelu jsem neuvažoval ani vteřinu. Žádné "nové CPU = nová deska". To přijde až za 8-10 let, kdy už možná budou na trhu i DDR6 nebo 7 .
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-03 07:43:49
avatar
Vidím to hodně podobně. I když vlastně můžeme říct, že AMD s rostoucím úspěchem na trhu začíná dělat věci jinak.
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-03 10:52:20

no je to tak..amd si standardni feature, kterou dosud nikdo nevyuzival, jen prejmenovalo podle sebe a zkusilo to marketingove prodat a umele omezit jen na novou platformu. no prosaklo, ze to je fakt jen standardni feature, kterou muze vyuzivat kazdej a nepotrebuje nic spesl a pritom muze nabidnout nejakej vykon navic...no tak to budou podporovat vsichni. jen nechapu proc dd furt tvrdi ze to je neco spesl a ze to nv bude podporovat az v dalsi generaci, kdyz to proste neni pravda a nikde jinde nez tady se nic podobneho nepise...fakt to muze fungovat uplne vsude a nic HW spesl na tom neni.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-03 11:26:02
avatar
Tak zase asi nějaké to ladění a minimálně podpora ze strany ovladačů a BIOS je nutná. Asi to nebude jen tak buch, povolíme to a jedem.
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-03 11:43:21

prave ze je..https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/display/resizable-bar-support, podpora pro to je roky..jen je trochu zahadou proc to nikoho nenapadlo vyuzit, az ted amd.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-03 20:30:06
avatar
AMD z toho nemůže dělat standard, páč to už dávno standard je.
A důvod proč to nešlo použít dřív je jednoduše ten, že to nebylo SW implementované v žádném OS a API.
Někdo tu ale u jiného článku psal, že to bylo právě AMD, kdo to před lety protlačilo do toho standardu. Co je na tom pravdy nevím, ale nepřekvapilo by mě to.
Stejně jako jejich čipy uměli teselaci spoustu let před tím, než se to dostalo do DirectX a začalo se to používat ve hrách.
AMD zkrátka tlačí inovace.
A že tomu dají "úderný" marketingový název? No co, to se dá překousnout.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 316x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 963x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 817x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 920x
Komentářů: 1
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1698x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníÚterý, 09 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1764x
Komentářů: 1