API MANTLE má výrazně pomoci AMD grafikám k lepšímu výkonu - vyvolává ale otázky Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 15 říjen 2013
altMANTLE by mělo běžet "pod" DX11 a výrazně zlepšovat efektivitu využití HW a tím i výkon.

 

 

 

 

Už jsme to nedávno nakousli, ale nyní se objevují zajímavé informace a názory na low-level API MANTLE. Jen pro připomenutí, co to MANTLE je:

Jak víte, tak existují klasická velká API jako DirectX a OpenGL. Ta se sice vyvíjí a přinášejí čas od času nějaké novinky, ale jako taková nejsou až tak moderní, aby využívala nejnovější HW tak, jak s tím tvůrce HW počítá. Jinými slovy, třeba současné grafiky (ať od AMD, NV nebo Intelu) mají nějakou architekturu a možnosti, ty ale nejsou DX nebo OpenGL využívány ideálním způsobem. To se samozřejmě odvíjí nejen na tom, jaké efekty a jak bohaté efekty můžou třeba vývojáři her použít, ale i na tom, jak efektivně je výkon daného HW využíván.

AMD tedy vytvořilo přímo ve spolupráci s vývojáři her low-level API, nazvané MANTLE, které by mělo běžet jako by pod DirectX nebo OpenGL (a v některých případech je i obcházet) a je ideálně vyladěno a navrženo pro grafiky AMD Radeon GCN. A někteří herní vývojáři již pracují na jeho nasazení do svých her. A nebudeme muset čekat dlouho. První ukázka toho, jestli má MANTLE smysl a jak moc může zlepšit výkon, uvidíme u Battlefield 4, protože DICE ve spolupráci s AMD připraví zhruba na prosinec patch, který low-level API MANTLE využije. O MANTLE nyní přemýšlejí a testují i někteří další vývojáři her, mezi nimi i UBISOFT, který ale stejně jako mnoho dalších tvrdí, že MANTLE je na jednu stranu skvělý, na druhou stranu by to mohla být nebezpečná dvousečná zbraň, vedoucí k roztříštění vývoje a trhu. Jde o to, že MANTLE je v tuto chvíli vyladěno na architektur AMD GCN čipů, na jiných čipech tak sice teoreticky může fungovat, ale bez vyladění na jejich architekturu nebude mít žádný přínos. Nicméně Ubisoft si samozřejmě nemůže dovolit MANTLE ignorovat.

A to je ten problém. Vývojáři jsou na jednu stranu nadšeni z možností, které MANTLE přináší pro vyladění na AMD GCN grafiky (když navíc na tomto API spolupracovali s jeho vytvořením), na druhou stranu ta nebudou fungovat na jiných GPU (i když nikdo nebrání nikomu je do MANTLE dodělat) a to by mohlo výrazně ovlivnit trh i vývoj her. A nutno říci, že MANTLE není jedinou podobnou dvousečnou hrozbou. Mnozí se ještě více obávají VALVE a jeho SteamOS, který by ještě zásadnějším způsobem také mohl roztříštit dosud víceméně jednotnou herní PC platformu (Windows s DirectX).

K API MANTLE ale ještě jednu zajímavou věc. Měli jsme za to, že toto low-level API vzniklo hlavně kvůli novým konzolím PS4 a Xbox One, které mají AMD GCN čipy a u nichž je samozřejmě optimalizace a co nejlepší využití velmi podstatné, protože přebytkem výkonu tyto nové "low end herní PC" neoplývají. No nebudete tomu asi věřit, protože to nedává smysl, ale API MANTLE ani na jedné z těchto konzolí prý nebude!

Důvody nebyly dost dobře osvětleny, ale má se za to, že jde spíše o politiku. U Microsoft Xbox One je to čitelnější, protože MS si samozřejmě chce hlídat svou API hegemonii a jeho "konzole" běží normálně na DirectX11.x a nějaké "konkurenční" MANTLE, které by mu jeho DX obcházelo a vlastně v některých případech tak nahrazovalo, se mu rozhodně nehodí do krámu. To si dost pravděpodobně dá radši MS tu práci, že udělá nějakou novou verzi DirectX (třeba "DX11.3"), do které implementuje všechna vylepšení, která přináší MANTLE pro GCN grafiky, aby jeho konzole nebyla v nevýhodě apod. - teď samozřejmě mluvím hypoteticky, ale nepřekvapilo by nás to asi nikoho, protože jestli přináší API MANTLE nějakou výhodu, MS by byl blázen, aby ji ignoroval.

SONY se pak ohledně MANTLE zatím příliš zřetelně nevyjádřilo, nicméně jak je zatím známo od AMD, ani zde prozatím MANTLE nebude. Je dost vtipné, že pokud toto low-level API přináší výrazně lepší a efektivnější využití v konzolích použitého HW, tak že zrovna tam nebude. Přitom nikdo neřekl žádný objektivní technický důvod, který by tomu bránil (žádný takový totiž není). To samozřejmě může ovlivnit rozvoj a rozšíření samotného MANTLE. Na druhou stranu, pokud jej herní vývojáři začnou používat (a když jej někteří spoluvytvářeli tak to asi mají v plánu) a ukáže se jeho přínos, mohlo by to nakopnout vývoj ve všech oblastech i třeba Microsoft k větší aktivitě na API poli, které stagnuje.

Ve výsledku by tak hry a mnoho dalších věcí mohlo vypadat a fungovat mnohem lépe a to i se současným HW, který by tak byl mnohem lépe a efektivněji využíván, což se dnes neděje. Takže pokud by MANTLE mělo toto odstartovat, sem s ním. Je ale jasné, že toto neovlivní sami uživatelé, ale je to píseček hlavně herních vývojářů atd. Sám teď nevím, co si o tom myslet. Počkejme si tedy na to, co předvede MANTLE v Battlefield4 a jak se k němu postaví další vývojáři her. Rozhodně to nevypadá jako nějaká marketingová blbost ... Jinak další podrobnosti se dozvíme 11-14.listopadu včetně DEMO verzí a ohlášení dalších her, které MANTLE budou mít.

Zdroj: DDWorld

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Surio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 12:35:40

No nebudete tomu asi věřit, protože to nedává smysl, ale API MANTLE ani na jedné z těchto konzolí prý nebude!

Tak tomuto veru neverím
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 12:40:37
avatar
no zatím je to tak, a potvrzené
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 15:30:03
avatar
Pokud Mantle nanasadí Sony na své konzoli, tak jsou hloupí, páč tím mohli zaříznout Microsoft = svou konkurenci. Jen aby ještě klucí šikmoocí nebědovali, že se hloupě rozhodli
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 16:13:17
avatar
len aby to nebol len trolling zo strany Sony
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 12:46:16
avatar
Keď má v Sony človek zodpovedný za nové konzoly pol deka rozumu naviac než ten istý človek v Mrkvosofte tak sa na to vrhnú a budú mať v rukách ďalší v podstate nedorovnateľný náskok oproti X-boxu ktorý si to kvôli politike uzatvorených DX systémov nepripustí.
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 14:13:55

Tak tomu tiez nerozumiem, celkom neverim, ze MANTLE nebolo predovsetkym primarne vyvijane pre lowendove zariadenia kde by to malo z toho najlogickejsieho hladiska najvacsi vyznam! Tym padom ani nie velky dovod na presadenie tohoto rozhradia pokial by neboli urcene pre konzoly.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 15:25:06

no tiez som celkom zvedavy kolko 5 vykonu naviac to prinesie..
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 15:57:28
avatar
Konzole samy o sobě mají hodně low-level přístup k HW, takže to není nějak třeba..

Ovšem hra ve Windows má k low-level přístupu dost daleko a musí se prokousávat slušnýma vrstvama.

Technicky by tohle mělo umožnit fungovat PC víc jako konzole, tedy využívat potenciál prakticky na maximum.

Tohle je vlastně důvod proč konzole byly doteď jakž takž konkurenceschopné, protože dokázaly ten výkon využít lépe než PC.

Otázkou je co se stane, jestli to bude vážně takhle fungovat.. jak moc pak budou konkurenceschopné konzole?

A Steam OS je zatraceně dobrý nápad, protože OS čistě pro hry může (čistě teoreticky) značně víc než OS co musí umět vše. Tak už to bývá s věcma co umí vše.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 16:10:00
avatar
No vypadá to nadějně, ovšem je otázka jestli bude vliv fakt takový jako se tvrdí nebo to jen zvedne pár fps. Uvidíme
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 23:05:12

Praveze tych "par fps" moze byt v niektorych hrach a pri nastaveni najvyssich detailov kludne 10-20% rozdielu
A co sa vlastne tvrdi o tom vplyve? Ja som este nikde konkretne cisla nevidel ani naznakom, takze vlastne asi nikto (okrem vyvojarov) nevie co od toho cakat.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 16:39:45

Naco stracat cas s Mantle a drobit trh? Prejde trochu casu a MS inzinieri tie lowlevelhyper_funkcie nakoduju do DX.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 20:08:33
avatar
Nenakoduju

A prečo by to malo drobiť trh?
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 19:39:29
avatar
O důvod víc proč nekupovat konzole. To raději poskládat běžné PC stejné výkonnostní úrovně a hra mi na tom pojede lépe, protože mi to klidně poběží přes mantle
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mantle 2013-10-15 22:11:28

je logický důvod vývoje, který zamrznul. Situaci bych přirovnal k stavu, jako kdyby Intel neměl kontrolu nad instrukční sadou x86 a její extension (SSE2-4, AVX, MMX,)a jejich chod by závisel na podpoře Microsoftu. AMD(ATI) bylo vždy na špici vývoje a dost často na to doplatilo, nejvíce asi v době uvedení DX10, kdy ATI přišlo s revolučním čipem R600 s hardwarovým teselátorem (a 512-bit sběrnicí). Na R600 nemalou část obětovala na teselátor, který byl součástí původního standartu DX10, avšak Mrkev ho na poslední vyškrtla (především v návaznosti na impotenci Nvidie a neschopnosti ho implementovat do souběžné generace čipů). Navíc v DX11 Mrkev implementoval teselaci do jiné části r. pipeline a tak ATI nemohla aktivovat teselaci ani dodatečně přes drivery a z jednotky se stal zbytečný kus hardware. Takže situace je nasnadě, AMD je sice výrobce dle mého nejlepšího g. hardware, ale veškerá implementace novinek je zcela závislá na Mrkvi a jejím DX, tj. defacto vývoj hardware kvůli tomu za poslední dobu zcela stagnoval. Mantle je odpověd, pokud by se ho podařilo prosadit, zbavilo by se AMD (a celý svět) závislosti na Mrkvi a vývoj grafického hardware by se mohl posouvat nezávisle na platformě (Windows, Linux) a hlavně mnohem rychleji. DX je navíc pandořina skřínka v rukách Mrkve, kvůli které je svět závislý na Winech, Mrkev to moc dobře ví a proto je zcela logické, že Mantle za žádných okolností (to by muselo zamrznout peklo) nepovolí na Xboxu. Situace, kdyby se prosadilo Mantle, by mohlo odstranit špunt ve vývoji a navíc by mohla nastartovat větší expanze Linuxu a her pro ně. Dost důvodů mu fandit.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-15 22:45:49

Zajimave. Pokud by se to AMD podarilo prosadit bylo by to super pro nas zakazniky/hrace. Akorat ze ma proti sobe dva silne hrace. Ani NV to nebude podporovat jen kdyz uz ji nic jineho nezbyde. Bude to tezke. Skoda ze to hraci nemuzou nijak ovlivnit.
Kazdopadne bude hodne zajimave sledovat na PC rozdil ve vykonu u BF4 Mantle vs DX. Jestli teda takove srovnani bude???
Vubec bych se nedivil kdybychom se ho nedockali.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-16 16:15:28
avatar
Hezky popsane... a asi nejvice objektivni nahled na vec.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-16 07:49:03
avatar
Bylo by fajn zaimplementovat API Mantle do Linuxu a to by se teprve Mrkovosoftu nelíbilo!
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-16 18:12:02
avatar
Díky Valve se to dost reálně může stát.. Nicméně Linux sám o sobě má docela low-level přístup (většina konzolí jede najeho variacích, byť to není přímo "linux", ale princip je dost podobný).
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-16 08:36:12

"AMD tedy vytvořilo přímo ve spolupráci s vývojáři her low-level API, nazvané MANTLE, které by mělo běžet jako by pod DirectX nebo OpenGL (a v některých případech je i obcházet)"

Moc tomu nerozumím. Šlo by to upřesnit? Pokud by běželo pod DX, tak mi to nedává žádný smysl. Spíše naopak, byla by to další vrstva a tedy zcela proti původnímu tvrzení AMD o nizkoúrovňovém API.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-16 10:56:38
avatar
myšleno je pod v původním slova smyslu ;)
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vysvětlení proč to konzole nep 2013-10-16 08:49:43
avatar
Tady máte vysvětlení od Kama VedBrata z Microsoftu proč konzole nepodporují Api Mantle:"Mantle je primárně nástrojem a usnadnění portace her a zajištění jejich optimálního běhu na PC platformě. Sám o sobě by teoreticky na konzolích běhat mohl (je multiplatformní a navržený pro stejnou architekturu hardwaru), ale samo o sobě to nemá valný smysl, protože problémy, které na PC platformě řeší, ve světě konzolí neexistují."
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-16 15:58:50
avatar
Souhlasím že konzole mají své Api cca na stejné úrovni jako je Mantle. Otázka zní, co je výsledek a co následek. Rozuměj tak že snadná portace na kterou slyší vývojáři nemusí být shodná s tvůrci platformy. Dokonce ani zájmy tvůrce hardware nemusí být shodné s tvůrcem konzole či OS na PC. Hodně se mluví o tom že Mantle řeší asi největší bolest AMD, kterou je CPU. CPU pod Mantle totiž pracuje mnohem efektivněji a důsledkem je vyšší výkon GPU. To mne vede k zamyšlení, zda se dá Mantle aplikovat jen jako součást Enginu hry a nebo by se dalo zavést do Windows a Linuxu jako nižší vrstva. Následně vývojářům všech možných, nemožných softů poskytnout podporu a máme tu nárůst výkonu PC zadara. Nejsem si jist zda by profit z Mantle byl úplně shodný u CPU Intelu ale jsem si jist že byl nezanedbatelný. Vyšší efektivita by vedla k úspoře energie u mobilních zařízení. Když to shrnu tak Mantle přináší profit z mnoha úhlů pohledu a zájmů. Jen pokud bude přinášet profit výrazné nadpoloviční většině hráčů v segmentu PC, může se stát významnou alternativou.
Machine7170 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mantle 2013-10-18 10:36:57

TOhle objasnuje spoustu veci radím precist.
http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/2013/10/17/the-four-core-principles-of-amd-s-mantle
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 513x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 768x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 973x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3489x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1397x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1242x
Komentářů: 5