Intel a jeho herní grafická karta Xe DG2-512 dorazí v Q1 2022. Dokáže konkurovat AMD a NV? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 28 květen 2021
altVzorky herních grafických karet Intel již obíhají, máme tady další fotografie a informace.

 

 

 

 

Samozřejmě je dobrou zprávou, že se souboj na grafickém trhu stane trochu zajímavější, konkurenci si přejeme všichni. Ovšem když je tím třetím „novým“ konkurentem Intel, který jako firma není znám svým kladným a příkladným postojem k vytváření fungujícího konkurenčního prostředí (dělá přesný opak), jsme v našich očekáváních zdrženliví. Nicméně alespoň z počátku se Intel skutečně bude muset snažit, chce-li ze své hlavně OEM platformy vyštípat NVIDIA. Což je jeho hlavní cíl ve spotřebním segmentu, speciálně v noteboocích.

Jak už od nás víte, Intel má architekturu Xe, která se již nachází v 10nm TIGER LAKE procesorech a na prvním samostatném malém GPU DG1. Nicméně DG1 s výjimkou několika OEM strojů, se běžně neprodává a slouží hlavně pro vývojáře ovladačů a aplikací k vytvoření potřebné SW podpory pro architekturu samotnou. Nás tak především zajímá Xe DG2, tedy série samostatných grafik Intel, která se do běžného prodeje dostane. Zde se chystá několik variant s různým počtem jednotek. Tou vůbec nejvýkonnější má být model s 512EU.

  • Intel XE DG2 HPG 512 – jak si vede?

Vzorky nejvýkonnější verze již nějakou dobu obíhají mezi partnery, Intel si již také vybral hlavního partnera pro jejich výrobu, takže by měly existovat i „nereferenční“ verze. Aktuálně tu máme další únik fotografie už detailnějšího pohledu na PCB.

To ovšem neukazuje nic tak převratného a překvapivého. Celkem standardní PCB s poměrně velkým grafickým čipem, obklopené GDDR6 paměťovými čipy. Nejvýkonnější čip Intelu má dnes tedy 512EU a bude na kartě osazené 256-bit sběrnicí a 16GB GDDR6. Tato konfigurace je tedy dnes testována a obecně považována za chystaný TOP model v první generace herních grafik Intel.

Aktuální vzorky již mířící k finálním specifikacím, vývoj je po HW stránce prakticky hotov. Mají tak aktuálně takty až lehce přes 2,2GHz v boostu, a Intel se prý snaží udržet TDP karet pod 235W. I když víme, jak to s Intelem a jeho uváděním TDP je. Jen aby ta hodnota nebyla vztažena k nějakému základnímu taktu třeba 1,8GHz a na ten boost 2,2GHz to nemělo třeba 400W, jak to ve stejném duchu Intel předvádí u procesorů. Jsem na to velmi zvědav. Čip samotný bude určitě vyráběn u TSMC, protože jiná možnost ani není. Intel jednoduše nedokáže ve svých továrnách svými procesy nic takového v rozumné funkčnosti vyrobit. Čip je navržený na tu vylepšenou 7nm výrobu, tedy 6nm (N6), ale údajně je možné, že kvůli vytížení linek se bude muset Intel spokojit se stávající 7nm (N7P), kterou jsou vyráběny RDNA 1 a RDNA 2 čipy AMD. I tak je to mnohem lepší výrobní proces, než jaký má Intel ve svých továrnách. Takže by to po téhle stránce nemělo produkt limitovat, než kdyby se jej Intel snažil vyrábět svým rozbitým a neefektivním 10nm procesem.

Pokud jde o výkon, velkým problémem zůstávají ovladače. Ty jsou ve stavu, že některé hry běhají dobře, některé sice běhají rychle ale s různorodými problémy jako fragmenty v obraze, vypadávající textury či lagy, i když vykazují dobrá průměrná FPS je to nehratelné. Podle všeho ale tam, kde to opravdu dobře funguje má DG2-512EU karta výkon někde pod úrovní RTX 3080, tedy zhruba na úrovni Radeon RX 6800 16GB (shodou okolností také 256-bit se 16GB a 250W na 7nm výrobě TSMC, že by Raja opisoval? :) ). Jak to ale bude v průměru více her, to ale nevíme. V tuto chvíli to ale nevypadá, že by Intel dokázal konkurovat ve vyšším segmentu. Nicméně pokud dokáže konkurovat v tom vyšším středním, je to samozřejmě pro výrazně větší skupinu zákazníků mnohem důležitější. Pokud chce Intel tržní podíl, musí uspět hlavně tam. Navíc nezapomínejme, že Intel chce uspět hlavně v mobilním segmentu, který je největším spotřebitelským segmentem PC. Proto se soustředí na tuto nižší výkonovou třídu, kdy i NVIDIA pro mobilní RTX 3080 (ačkoliv je názvem neodlišuje od desktopových), používá právě menší GA104 jádro, které je na desktopových RTX 3060Ti/3070/3070Ti. To samé AMD s desktopovou RX 6700 XT vybavené menším NAVI 22 bude v mobilní platformě high endem (RX 6900M? – dozvíme se již 1.6.2021). Takže předpokládám, že Intel se bude snažit dostat DG2 s 512EU také do mobilního high endu.

Z hlediska výbavy by měly grafiky Intel vynikat ve výkonu „media Encoders“, což je oblast, kde si Intel vede skvěle i dnes s integrovanými Xe GPU v procesorech. Firma prý také pracuje na DLSS/FXSR alternativě pro své karty a dalších věcech, bez kterých prostě nemůže na konkurenci AMD a NV dnes ani pomýšlet.

  • Kdy se dočkáme a co bude dál?

Intel slíbil, že herní grafiky karty uvede na trh letos, tedy v roce 2021 – i kdyby to mělo znamenat, že je ukáže 31.12. ve 23 hodin. Nicméně jak bohužel víme, kalendář Intelu se výrazně liší od toho našeho normálního. Když dnes Intel uvádí nějaký produkt, většinou to znamená, že se snaží splnit svůj slib investorům, ale jde o papírové uvedení s až měsíci čekání, než se nějaké první kusy v omezeném počtu vůbec někde v něčem objeví. Takže všechny zdroje říkají to samé. Intel velmi pravděpodobně letos herní Xe DG2-512 karty ukáže a „uvede“, ale bude to jen na papíře. Se začátkem velkovýroby se totiž počítá až v Q1 2022, tedy reálně se ty karty na trhu objeví až někdy v jeho průběhu nejdříve.

 Kromě DG2-512EU s 256-bit 16GB, existuje také DG2-256EU se 192-bit 12GB, která se má objevit později. A bude také low end verze DG2-128EU se 128-bit či 64-bit, která prý dorazí krátce pro uvedení 512 verze. S tou se Intel bude téměř určitě soustředit právě na svůj hlavní cíl, tedy vyštípat grafické levnější mobilní karty NVIDIA ze své mobilní platformy, kde má dnes NV prakticky monopol.

Pokud jde o ceny, Intel chce být samozřejmě alespoň v desktopu agresivní. Ostatně ví, že nemá ani moc šancí je prodávat draho. Takže cena DG2-512EU by prý mohla být kolem 499 dolarů. To by samozřejmě nebylo tak zlé, pokud by měla výkon někde na té úrovni RTX 3070 Ti 8GB (549-599 dolarů) nebo dokonce RX 6800 16GB (549 dolarů). Nicméně pochybuji, že bude stejně dobrá po stránce celkové funkčnosti, vyladění ovladačů a podpory her. Další otázka jsou také výrobní náklady. Pokud se situace ve výrobě a v poptávce po GPU neuklidní, těžko těch 499 dolarů bude běžnou realitou. Připomínám také zásadní fakt: V Q1 2022 už budou stávající generace grafik AMD a NVIDIA na trhu 1,5 roku, tedy fakticky pomalu končit.

Takže staré technologie s tím, že nová generace už bude v Q1 2022 pomalu mířit do výroby. AMD RX 7000 s 5nm (nebo 6nm) RDNA 3 se očekává na trhu v Q3 2022 a NVIDIA RTX 5000 (asi 5nm vylepšená AMPERE) se čeká v Q4 2022. A pokud se potvrdí, co o RDNA 3 všichni říkají, tak nástupce RX 6800XT (výkonová úroveň RTX 3080/3080Ti) bude mít nejméně 2x vyšší výkon. Nástupce vyššího mainstreamu RX 6700 XT, pak bude výkonem někde nad úrovní RX 6900 XT/RTX 3090. Takže Intel a jeho Xe DG2-512Eu bude velmi rychle výkonově odsunuta podstatně níže. Proto se to Intel snaží dostat na trh co nejdříve. Jeho nová DG3 generace je již ve vývoji, ale nepočítá se s ní dříve jak v druhé polovině 2023 a to jen pokud Intel bude ve vývoji zdárně pokračovat. Stále není úplně jasné, jaké jsou další plány Intelu ohledně velmi nákladného vývoje vlastních GPU.

(původní plán a slib Intelu ohledně GPU byl poněkud optimističtější ... )

Na druhou stranu vše nasvědčuje tomu, že chtě nechtě Intel bude muset v této oblasti silně investovat i nadále, protože budoucnost všeho jsou platformy a bez vlastních GPU to prostě nepůjde. Ví to AMD, ví to NVIDIA (ta spíše řeší, kde vezme CPU, protože nákup ARM jí na 90% nevyjde), vědí to výrobci ARM platforem atd. Takže Intel prostě bude muset výkonná GPU vyvíjet a dá se očekávat, že stejně jako AMD se bude soustředit na vývoj funkční platformy co by celku. A tedy snažit se využít výhod CPU+GPU+čipsetu své vlastní konstrukce, jako to dělá AMD. Budoucnost jsou prostě platformy. Pokud jde o DG2, pokud by to Intel nevyráběl u TSMC, nepovažoval bych to za konkurenceschopné v žádném případě. Nicméně protože to dělá u TSMC a dělá to Raja s částí teamu co dělal i na RDNA sérii, nepochybuji, že do Intelu od AMD odešli s „inspirací“. Takže by to mohlo být nakonec zajímavý, i když ovladače asi budou problém. Ale stále je reálně ¾ roku, než se první Intel herní DG2-512EU karty dostanou na trh a Intel má více SW vývojářů, než AMD a NV dohromady.

Takže jaká jsou vaše očekávání? Podle mě hlavní účel DG2 bude dostat NVIDIA z té dominantní pozice dodavatele GPU pro Intel platformu, protože Intel nenávidí, jak se NV na jeho platformě roztahuje a vydělává na ní.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-29 16:07:06

Zase se na díváte moc optikou hráčů. I kdyby ta karta fungovala perfektně vyladěně jen na části encoderů, ale zato bez umělého omezení a naopak na steroidech jak kvalitativně tak výkonově, pak při poptávce na železo co umí na farmách encodovat a streamovat video on-demand budou ve vatě a prodají úplně všechno. /viz. Boom a potřeby firem Netflix a celý peleton za nimi./
A to jim nefandím. Prostě v současné době by ten produkt museli zmastit úplně katastrofálně, aby z toho nevytřískali prachy.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-29 17:19:56
avatar
Je to tak. I pokud by to dopadlo tak, že to pro hráče moc zajímavé karty nebudou, tak pořád zlepší situaci na trhu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-31 07:16:07

Aj keby vydali neviem čo boli by vo vate. Teraz sa predavaju ZANOVNE RTX2070 po 1080€ https://www.alza.sk/gainward-geforce-rtx-2070-twinx-8g-sleva-d6522825.htm
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-29 19:32:44

AMD i nVidia grafiky jsou už okoukané a odladěné. Je na čase přesunout se na neodladěné Intel XE grafiky a doufat v dozrání ovladačů. Já je vítám a těším se na ty laborace a další očekávání nárůstu výkonu. Vždyť v tom tkví ta krása poznání nepoznaného.
Begy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-30 11:16:43
avatar
nějak si nejsem vůbec jistý, že je nějaký hráči zajímají. Tenhle segment negeneruje zajímavý zisky.
Ty karty budou imho určeny spíš na práci jako "compute unit"

Tady má Intel šanci, herní karty jsou momentálně mimo jeho schopnosti.
Herní karty jsou hodně o ovladačích a tady Intel... no všichni asi vědí...

Kdysi jsem četl rozhovor právě o ovladačích.
To není jen o tom, že ovladač umí korektně DirectX atd.
Enginy her totiž obsahují řadu chyb a vyložených prasáren v kódu - a právě tyhle zvěrstva ovladače musí vychytat/vyřešit.
Proto vývoj ovladače trvá tak dlouho a je potřeba mít kvanta zkušeností - tohle Intel nemá.
Proto jsem naprosto přesvědčený, že minimálně jeho "první" grafiky nebou vhodný na hry.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1035x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1513x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1122x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3776x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1464x
Komentářů: 0