Intel ARC a1xxx grafické karty uvidíme na trhu až v Q2 2022 – důvody nejsou překvapivé Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 04 říjen 2021
altPůvodně měly být karty již dávno v obchodech, ale ani rok 2021 se definitivně nestíhá.

 

 

 

 

Grafické karty Intel jsou hotová věc, ve smyslu že po několika pokusech se opravdu na trhu objeví samostatné velké GPU od tradičního výrobce procesorů. Na trh prostě dorazí, ale ještě si počkáme. Plány se už několikrát výrazně změnily. Na trhu už totiž ty karty měly dávno být. Intel plánoval dokončit vývoj v roce 2020 a v roce 2021 se měly desktopové herní grafické karty s čipy společnosti Intel, objevit na běžném trhu a už jsme je tedy měli mít ve svých PC :). To se nestalo a nestane, nepočítáme-li model DG1, což je ultra low endový, funkčně omezený produkt, který slouží jen co by testovací mula pro vývojáře aplikací.

Každopádně Intel už zase změnil plány. Ale pochopitelně se snaží to veřejně nedávat moc najevo. Podobná strategie popírání plánů a toho, co říkal v minulosti, mu vyšla na procesorovém poli, kdy sliboval 10nm desktopové procesory na trhu v roce 2017. Ovšem máme konec roku 2021 a žádné 10nm procesory Intel na trhu v desktopu stále nemáme. Což se ale přesně za měsíc konečně změní. Takže někoho překvapuje, že Intel opakovaně neplní sliby i u GPU? :).

Samozřejmě vedle věcí, za které může Intel sám, což je protahování vývoje apod., je jedním ze zásadních důvodů, proč se zpozdí nové grafiky Intel, současná situace ve výrobě a dopravě. Problém není s výrobou samotných GPU. Ty ostatně Intel naštěstí sám nevyrábí, protože je prostě nedokáže konkurenceschopné vyrobit vlastními výrobními procesy. Takže se obrátil na TSMC a ta tyhle čipy vyrobí 6nm procesem (vylepšený 7nm s přidanou EUV). Problém je ale prakticky všechno ostatní, co pro výrobu kompletní grafické karty potřebujete …

Už tak je dnes pro výrobce grafických karet AMD a NVIDIA problém, sehnat všechny suroviny a komponenty. Není jich prostě dost. PCB jsou drahá a nedostatková, je málo tranzistorů a dalších komponent drobné elektroniky, chybí určité speciální čipy a zkrátka výroba nemá kam růst, neexistují další suroviny a výrobní kapacity, které by to umožnily. Do toho ale přichází grafické karty Intel. Ty potřebují mnoho stejných věcí, které se používají už dnes na AMD Radeon a NVIDIA GF grafické karty. No a ty omezené zdroje se tak místo dvou výrobců GPU, budou dělit na karty mezi tři výrobce GPU. Neznamená to tedy, že nástup grafických karet Intel zvýší celkový počet grafických karet na trhu. Jen se ze stejného objemu materiálů budou vyrábět karty s čipy tří výrobců. V současné době se prostě bude muset snížit výroba jiných karet, aby se dostalo i na Intel grafiky …  

  • Desktopové grafiky Intel ARC aXXX budou dostupné až v Q2 2022

V této situaci tedy musí Intel udělat priority. A prioritou je samozřejmě OEM. Mobilní varianty Intel ARC tedy na trhu prý uvidíme jako první už v Q1 2022. Na desktopové varianty ale dojde řada až v Q2. To je půlroční zpoždění proti ještě nedávným plánům. Intel to ale bude opět maskovat tím, že karty předvede, představí ale dostupnost slíbí na „až někdy“ v dalších měsících. Tahle papírová vydání Intel dělá už bohužel jako běžná. ROCKET LAKE, ICE LAKE XEON a další produkty Intelu z poslední doby byly vydány oficiálně o měsíce dříve, než se skutečně objevily v obchodech. A zákazníkům to zjevně nevadí. Takže počítejte s tím, že Intel bude předvádět ARC grafiky ještě letos, určitě pak na CES 2022, ale koupit si je budeme prostě moci až téměř v polovině příštího roku …

Intel je potřebuje předvést co nejdříve, protože se potřebuje srovnávat se současnou generací produktů AMD a NVIDIA. Obě firmy však už stávající RX 6000 a RTX 3000 modely mají na trhu rok, a v polovině příštího roku už se pomalu začnou vyrábět jejich nástupci. Nemluvě o tom, že NVIDIA i AMD chystají vylepšené verze stávajících produktů pro příští rok. I ta nejvýkonnější grafika Intel ARC s 512EU by však měla výkonem stačit maximálně v nejlepších případech na RTX 3070/3070 Ti a RX 6700 XT/RX 6800. Což u nadcházející generace Radeon RX 7000 a NVIDIA RTX 4000 bude úroveň výkonu nižšího mainstreamu. Například nástupce Radeon RX 6700 XT by s novým 5nm NAVI 33 jádrem měl mít příští rok výkon kolem úrovně Radeon RX 6900 XT. A představit by se měl za rok, asi v listopadu 2022. AMD navíc slibuje, že v té době by se měla výrazně zlepšit situace ve výrobě. Takže Intel potřebuje prostě dostat ARC grafiky na trh co nejdříve, dokud panuje situace, jaká je, tedy že zákazníci koupí cokoliv za cokoliv a nemusí se produkty nutně srovnávat s konkurencí …

  • Nové snímky grafické karty Intel …

Známý YouTuber Moore's Law Is Dead, který přichází s některými překvapivě přesnými informacemi dlouho před vydáním AMD, Intel a NVIDIA produktů, je tu opět s novinkami. Ne všechny jeho informace se potvrdí, ale část ano, a prokazatelně jako první vynesl na světlo podobu grafické karty Intel. Nyní je tu zpět a aby neprozradil své zdroje, dali dohromady rendery aktuální podoby grafické karty Intel ARC, nejvýkonnější varianty v referenční provedení, tak jak prakticky půjde na trh:

Nepřekvapivě vychází z již dříve uniklého designu testovací karty. Ono se toho asi nedá ani moc vymyslet. Chladič je perfektně funkční, karta má přísně dvouslotový design a krátké PCB, tak aby druhý ventilátor mohl prohánět vzduch skrze pasiv i kolem toho PCB. Celkem běžná konstrukce současných grafických karet.

Napájení se 8 + 6pin, což odpovídá uváděnému cca 225W TGP. Karta by měla nést tedy 6nm GPU DG2 s 512EU, což znamená 4096 shader jednotek. Poběží na taktu přes 2,2GHz a má 256-bit sběrnici k 16GB GDDR6 pamětí. Intel sice bude tuhle karty vykreslovat v marketingu jako model pro nadšence, ovšem výkonem půjde v době svého uvedení opravdu jen o mainstream. High endové hladiny karet pro nadšence, tedy modely v podobě RX 6800/6800XT/6900XT a RTX 3080/3090 sérií, budou pro Intel výkonově s DG2 ARC generací nedosažitelné.

Grafické karty Intel ARC aXXX se objeví i v nereferenčních provedeních. Vyrábět je bude určitě ASUS, téměř určitě i Gigabyte a pravděpodobně MSI. Každopádně i když asi představení a možná nějaké testy atd. uvidíme poměrně brzy, reálně si ty karty nebudeme moci koupit dříve jak v Q2 příštího roku. A to kdoví jestli. Ovšem Intel a jeho grafické karty nejsou zdaleka jediným případem zpoždění produktů kvůli situace ve výrobě. Ovlivňuje to a ovlivňovat bude celou řadu novinek i vydaných produktů. Výrobci musí pečlivě vážit, co vůbec oznámit a dodávat, protože ve stávající situaci mají omezené možnosti. A nepočítá se s lepší situací dříve, jak ke konci příštího roku a primárně až v roce 2023. Spíše může být ještě hůře, speciálně první polovina roku 2022 bude dost mizérie …

 Zdroj: Moore's Law Is Dead

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-05 09:12:07

Arc ma max frekvence (2,2GHz) srovnatelne s referencemi dvou nejvyssich radeonu (oba 2,25GHz), ale ty radeony maji vic shaderu a tedy vypocetniho vykonu. Rx6800xt ma 4609 (+12.5%) a rx6900xt 5120 (+25%). Nereferenční radeony mají ještě navíc frekvence o 10% vyšší.

Architektura Arcu nejspis nebude uplne revolucni. Ani dost dobre byt nemuze. Udelat zasadni zmeny, ktere zvysi vykon a nepotrebuji podporu ze strany programu je zrejme znacne obtizne. Navic Arc nebude ciste herni architektura. Neda se tedy cekat, ze by nizsi vypocetni vykon dohnal zlepsenim architektury a tak z hlediska herniho vykonu na nejvyssi modely konkurence mit nebude.

Presto intel nemusi lhat, kdyz mluvi o kartach pro nadsence. Treba jen (ze skromnosti) zapomnel pridat privlastek - pro intelske nadsence.

Dalsi potiz asi bude s odladenim ovladacu. Ty totiz casto zvysuji vykon her tim, ze napravuji chyby autoru hry ve volani sluzeb grafickeho rozhrani. Cekel bych, ze budou mit odladene nove hry, o kterych se mluvi a pouzivaji se v recenzich. U starsich her to bude asi slabsi, zvlast pokud ladeni potrebuje i nějakou spolupraci s autory. Ale starsi hry nastesti nemaji obvykle takove naroky na vykon karet a takby to nemuselo moc vadit.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-05 11:00:56

Otazka je ako budu efektivne pre cryptomining. Keby sa Intel hecol a spravil to velmi efektivne tak by cryptofarmari mohli zacat prezbrojovat z AMD/NV grafik na Intelacke. Tym padom by sa na na trh (bazarovy) dostalo hodne grafik stale este pouzitelnych na hry za vcelku prijatelne ceny.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-06 08:37:30

pokud intel umele neomezi tezbu, tak by meli byt dost efektivni. ale vzhledem k tomu, jak se bitcoin zase vratil nahorou i po zakazu v cine...zadne grafiky v bazarech necekej, tezari vyuzijou fakt uplne vsechno
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 364x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1479x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1192x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1885x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1141x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1903x
Komentářů: 3