Jak to vypadá s grafickými kartami Intel? ARC je neopravitelný. Pokračování vývoje nejisté. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 02 August 2022
Přejít na obsah
Jak to vypadá s grafickými kartami Intel? ARC je neopravitelný. Pokračování vývoje nejisté.
Stav herních grafik Intel - nic nefunguje a nereálné sliby
alt

 

 

 

 

 

  • Jak to vypadá s grafickými kartami Intel?

                                    ARC je neopravitelný. Pokračování vývoje nejisté.

Z ekonomického hlediska nedává pokračování vývoje herních grafik Intel žádný smysl.

„Šokující zpráva“ ohledně toho, že Intel je téměř rozhodnut odpískat vývoj herních grafických karet, nebyla stále plně potvrzena, ale ani vyvrácena. Co můžeme potvrdit, že se o tom přímo v Intelu hodně mluví a mluvit bude během celého Q3. Pravdou je, že pokud budou rozhodovat jen peníze a ekonomická realita, tak nedává žádný smysl ve vývoji herních GPU Intel pokračovat. Měl jsem čas a možnost se poptat dalších zdrojů na situaci, to samé udělali i mnozí další, a máme celkem přesnou představu co se stalo, a hlavně co se děje. Takže se na to podívejme:

  • 1, Vedení Intelu neví, jak na tom ve skutečnosti produkty jsou. Grafická divize doslova „lže“ ostatním divizím a slibuje věci, které není schopna splnit a neplní.

Je to neuvěřitelné, i když u takové moloch korporace Intel vlastně možná ani moc ne. U Intelu často jedna část neví, co přesně dělá ta druhá, nebo přesněji řečeno, si lžou navzájem ve smyslu, že přeceňují svou práci, aby vypadaly navenek lépe než jiné divize. Intel exceluje poslední roky pouze ve slibech a jsou divize, které pouze slibují, že to na čem pracují je lepší a vývojem mnohem dál, než jaká je skutečná realita. A z toho vznikají potíže celé firmy.

Grafická divize je zářným příkladem. Raja Koduri nebyl vůbec dobrý šéf grafické divize AMD a dnes už asi všichni ví, proč tak snadno byl přenechán Intelu. AMD se ho zcela jistě velmi rádo zbavilo – nezapadal do současného teamu a stylu AMD, které si stanovuje sice velké, ale reálné cíle, které naprosto do puntíku a s rezervou plní – tedy něco, co Raja nikdy nedokázal. Nelze nevidět, že grafická divize AMD dnes šlape mnohem, ale mnohem lépe, když tam není Raja. Naopak, to co se vždy vytýkalo grafické divizi AMD za „vlády velkého Raji“, je teď krásně vidět u Intelu. Velké sliby, velká očekávání a naprosto odlišná realita, zpoždění a zklamání.

Grafická divize Intelu má dokonce vlastní marketing, který překvapuje i zbytek Intelu, protože vypouští na veřejnost informace, které jsou v přímém rozporu s tím, co grafická divize říká interně uvnitř Intelu, včetně toho, co říká Raja a spol. říkají přímo vedení celé firmy. To totiž dalo grafické divizi obrovskou autonomii, kdy Raja se vlastně zodpovídá jen vedení Intelu, a tak jim může bulíkovat, co chce. Ten rozpor se zvětšuje. A v současnosti se grafická divize Intelu tváří, že karty ARC jsou fakticky vydané, mají jen drobné problémy, ale všechno skvěle šlape. Tedy až na pár her, ale to prý rychle doladí. Jenže realita je úplně jiná.

  • 2, Neustálá změna plánů, termínů a žádné zlepšení na dohled!

Vývoj velkých herních GPU začal u Intelu v roce 2017, kdy najalo Raju Koduriho a jeho team a dalo mu prakticky neomezený rozpočet. Původní plán, který Intel veřejně mnohokrát oznámil, bylo vyvinout velká herní (HPG) a HPC GPU do roku 2020, a v roce 2020 je začít prodávat s tím, že v roce 2021 už mělo být vše plně rozjeté a konkurovat AMD a NVIDIA ve všech ohledech.

Intel sliboval Xe HPG a HPC grafické karty, tedy high end v roce 2020 na trhu, a grafická divize Intelu zásobovala veřejnost i interně Intel optimistickými zprávami, pěknými rendery karet a snímky multi Xe čipů z výroby. Co z toho všeho bylo? Nic!!!

Z DG1 jako první generace grafik Intel zůstal jediný čip, ultra ultra low endový DG1, který byl víceméně jen osamostatněná integrovaná grafická část Xe z procesoru. Objevil se ve formě klasické grafické karty, která více nefungovala než fungovala, a sloužila tak hlavně vývojářům SW pro další tvorbu optimalizací a podpory pro grafické technologie Intelu. A to bylo z první generace výkonných herních samostatných grafik Intel všechno.

  • 2, Grafická divize Intelu lže o skutečném stavu věcí všem – ví to a snaží se to maskovat

Takže místo plného vydání první generace herních grafik Intel v roce 2020, se objevily jen další sliby. DG1 architektura byla špatná, a tak se začalo pracovat na vylepšení a druhé generaci jménem DG2. A aby grafická divize Intelu zakryla své první velké selhání, všechno přejmenovala. Místo Xe série grafik a označení DG, tu máme ARC sérii, tak aby to vypadalo, že tohle je první herní grafická série Intelu. Jenže prostě není.

ARC = DG2. Tedy druhá generace samostatných GPU společnosti Intel. Generace, která si nemůže dovolit nefungovat, a která nemá nárok na to, být ve stavu v jakém nyní je. Tím spíše, že vývoj ovladačů samotných běží naplno od roku 2017 a DG2(ARC) je odvozena od DG1, jen robustnější a na podstatně lepším výrobním procesu (6nm TSMC). Nejde tedy o narychlo spíchnutou věc a první svého druhu. Raja a jeho team očividně věnují hodně energie tomu, aby své dosavadní neúspěchy schovali před veřejností i před vedením Intelu a investory.

  • 3, ARC prostě nefunguje! Ani po HW, ani po SW stránce …

Pokud něco ukázali dosavadní zkušenosti s grafikami ARC, tak že více nefungují, než fungují. Jako druhá generace herních grafik Intel, nemají rozhodně nárok být v současném polo-funkčním stavu a jako produkt Intelu nemají právo v tomto stavu být nikde poblíž trhu natož koncovým uživatelům.

Grafická divize Intelu se snaží ukazovat jen nejlepší případy pár her, kde fungují. Ovšem i to má mnoho podmínek. A380, která jediná byla oficiálně uvedena na trh (v Číně) a objevila se v jediném nereferenčním modelovém exempláři mezi testery, vykazuje obrovské potíže.

A380 je karta se 6nm DG2-128 jádrem (157mm2 a 1024 jednotek) má 96-bit sběrnici, 6GB paměti a 75W+ TGP. Výkonem však v praxi dokáže konkurovat maximálně AMD Radeon RX 6400 s NAVI 24 na stejné 6nm výrobě, ovšem v tomto případě to jádro má jen 107mm2 a navíc není plně aktivní (má jen 768SP z 1024). Karta má přitom jen 64-bit sběrnici jen 4GB paměti a žere 53W!

Takže Intel v nejlepším případě dokáže s kartou stejné generace, která má o 47% větší GPU na stejné 6nm výrobě, s o 33% více aktivními FP32, s o 50% širší sběrnicí a 34% vyšší spotřebou, nabídnout stejný výkon? A to jen v nejlépe optimalizovaných DX12 hrách a jen pokud je aktivní Smart Access Memory (Resizable BAR)!!! Bez této technologie je ve stejné hře se stejnými ovladači ARC klidně o 20-30% slabší. V řadě her, prakticky ve všem mimo DX12, je pak ARC běžně o polovinu slabší než RX 6400 od AMD! Tohle prostě nesvědčí o tom, že by ARC fungoval.

Fakt, že Smart Access Memory (Resizable BAR) má tak masivní vliv, je jedna z divných věcí. Další podivnosti ukazují testy, kde ARC má problémy s dosáhnout na vyšší 120+ FPS prakticky kdekoliv. Limitace ze strany CPU je obrovská, což ukazuje na HW problém, a to se bavíme o low endu A380. Jeden z důvodů, proč grafická divize nedovoluje testovat a nevydala A580/A770 modely s větším DG2, je právě fakt, že ty limitace FPS jsou tam obrovské. A podle všeho jde o hardwarovou chybu architektury, kterou nelze odstranit žádnou SW optimalizací. A šance, že ji odstraní třeba nová revize, o které se mluví, je také malá.

Nicméně ani SW a ovladače nedělají žádný dobrý dojem. Ovladače Intelu vždycky stály za houby, ale nikoho to netrápilo, protože integrované grafiky Intel stály za houby. A nic kromě zobrazení textu na monitor, od nich stejně nikdo nechtěl. Jenže po herním GPU více chcete. Intel tedy výrazně navýšil práce na ovladačích a grafickém SW od roku 2017. Údajně i vedení Intelu myslelo, že stačí prostě jen vylepšit jejich stávající ovladače. Máme druhou polovinu 2022, tedy o plných 5 let později a tohle je aktuální stav:

Vyjma pár her, kde s aktivním rBAR dokáže HW o 50% silnější karta konkurovat AMD RX 6400, nikde nestačí ani výkonem, ani technologiemi. Všechno, co Intel představil ve snaze vyrovnat technologickou nabídku toho, co mají AMD a NVIDIA v ovladačích, tak v praxi ve skutečnosti nefunguje. Po pěti letech vývoje a práci teamu, který je mnohem větší, než co má AMD a NVIDIA dohromady a po miliardových investicích, je druhá generace herních grafik Intel v současném stavu = ARC nefunguje a téměř určitě fungovat nikdy nebude!



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 579x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1533x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1229x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1908x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1160x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1911x
Komentářů: 3