Padlo rozhodnutí? Intel údajně zrušil vývoj herních grafických karet ARC i dalších generací. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 10 září 2022
altSpolečnost Intel se už rozhodla! Vycouvá z dalšího vývoje klasických herních grafických karet.

 

 

 

 

Upozorňuji, že to stále není oficiální, ale informace o aktuálním rozhodnutí společnosti Intel pocházejí z prověřených a spolehlivých zdrojů, které velmi přesně informovali doposud. Oficiálního vyjádření na téma další budoucnosti herních grafik Intel se však nejspíše dočkáme až při reportu katastrofálních (dle očekávání) hospodářských výsledků firmy Intel za Q3 2022, což bude někdy v listopadu. Neoficiálně však sám Intel už hodně naznačuje. Tedy mimo PR pracovníků samotné grafické divize, kteří si stále žijí svůj sen v alternativní realitě … tedy někteří.

Nicméně jak jsem psal již dříve ve své předchozí analýze situace, dost by mě překvapilo, kdyby Intel nezrušil alespoň část současné grafické divize a zaměření. Speciálně právě vývoj samostatných výkonných herních GPU. Jednoduše proto, že nemá naději na to, že jeho produkty budou konkurenceschopné v dohledných letech a finančně tak nedává zejména v jeho současné hospodářské situaci, vyhazovat miliardy dolarů na další vývoj produktů, které nemusí nikdy samy na sebe vydělat. Tím spíše, že Intel zaříznul výrazně nadějnější divize a projekty i v nedávné minulosti. Současná ARC generace GPU navíc nesplnila absolutně žádné z očekávání firmy. A zprávy ohledně stavu nástupce (Battlemage) jsou také různé, jenom ne pozitivní.

ARC není konkurenceschopný prostě nikdy a v ničem. To že má sice podle Intelu v lepších případech případě srovnatelný výkon s Radeon RX 6650 XT (výkon mezi RTX 3060 a 3060 Ti) je sice hezké, ale je zde spousta „ALE“. Vedle toho že to bude jen v DX12/VUKAN hrách, kdy v řad starších nemusí karta ani fungovat, to vyžaduje aktivní rBAR, bez kterého bude karta až o 30% slabší. No a pak je problém vůbec s tím srovnáním Intel ARC A770 vs RX 6650 XT.

ARC A770 má 6nm GPU o velikosti přes 400mm2, 256-bit sběrnici 16GB GDDR6 a 225W spotřebu. AMD Radeon RX 6650 XT na druhou stranu má GPU o poloviční velikosti, vlastně všechno má poloviční, kromě výkonu. Sběrnici i RAM a spotřeba je 180W, takže že má ARC A770 někde v lepších případech když funguje srovnatelný výkon jako RX 6650 XT, není žádný úspěch s ohledem na fakt, že je výrazně výrobně a nákladově dražší kartou. Jinými slovy má konkurovat minimálně výrazně starší RX 6750 XT ne-li spíše parametrově srovnatelné RX 6800 16GB. Ovšem to nedokáže. Tím spíše, že nástupci obou řešení AMD jsou již na dohled. Intel a jeho ARC je zkrátka mrtvola a není divu, že o něm výrobci grafik nechtějí ani moc mluvit. Intel jim nasliboval hory doly, vyjít měly karty už minulý rok, nejpozději pak letos v Q1 a ono končí Q3 a stále nic. A v současné situaci grafického trhu je už ani nikdo nechce.

Místo toho Intel předvádí limitovanou edici svých referencí, které budou dostupné jen v omezeném počtu, jen ve vybraných státech a jen přes Intel obchod, a to podle všeho bude tak všechno. Tím anabáze herních Intel ARC grafik prý skončí. Ale nejen jich.

  • Intel zrušil další vývoj samostatných herních GPU obecně?

Nejen že ARC grafiky se tedy regulérního vydání na trh se širokou dostupností zjevně už nedočkají, údajně nebudou mít modely A550, A750 a A750 s větším DG2-512 čipem ani žádného nástupce. Vývoj nadcházející generace BattleMage má problémy. Už dnes Intel na 100% ví, že bude horší než plánoval a také později než plánoval. Takže než aby znovu, už s třetí generací svých herních GPU absolvoval stejný příběh velkých slibů a nic z toho, tak to prý vedení firmy odpískalo úplně. Alespoň pokud jde o samostatné herní grafické karty s větším GPU.

Intel samozřejmě s vývojem GPU úplně skončit nemůže. Má je ještě integrované v CPU a ty jsou tak opět jeho hlavním a jediným zájmem v případě PC produktů, tím spíše, že díky nástupu čipletů budou i ty brzy samostatnými malými GPU do určité míry. A tak vývoj grafických generací bude pokračovat, ale uvidíme pouze slabší a úspornější řešení, která jsou vhodná jako integrovaná řešení k CPU nebo malá neintegrovaná řešení do komplexních platforem notebooků. Typicky tedy low end apod. Tak aby Intel vytlačil z velké části své platformy konkurenční NVIDIA a současně prohluboval integraci a spolupráci CPU a GPU jako takových, bez čehož se v boji proti komplexní platformě AMD, prostě neobejde. Velká klasická herní GPU ale Intel údajně podle aktuálního rozhodnutí vzdává a z trhu herních grafik tedy odchází.

Vzdát GPU ovšem úplně nemůže na poli HPC, kde mu AMD s jeho komplexní platformou a nabídkou dělá značné problémy, protože vyhrává u zákazníků a v nejvýkonnějších počítačích světa. Intel a Raja Koduri tedy začíná mluvit hlavně o HPC GPU, pokud jde o další budoucnost jeho výkonných GPU řešení, která ale nebudou pro hraní her použitelná.

  • Oficiální potvrzení konce herních GPU Intel brzy?

Připomínám, že všechny výše uvedené informace jsou zákulisní a zatím neoficiální. Intel v tuto chvíli nepotvrdil oficiální konec herních grafik. Ovšem ledacos už naznačuje i šéf firmy, který nedávno prohlásil, že po náhlém zaříznutí a ukončení SSD Optane divize, bude brzy následovat oznámení ukončení působení Intelu v dalších oblastech. S ohledem na katastrofální finanční realitu herní GPU divize, která je a dlouho by byla černou dírou na peníze bez šance na návratnost, je nežhavějším kandidátem na zrušení hlavně ona.

Jak ale říkám, podle mě si na poměrně suché oznámení o ukončení dalšího vývoje výkonných herních GPU Intel, počkáme až do oznámení kvartálních Q3 2022 hospodářských výsledků firmy, tedy v listopadu. Takže do té dobou jsou to zatím spekulace, byť na velmi reálných základech a od poměrně důvěryhodných zdrojů. Třetího výrobce výkonných herních grafik se podle všeho nakonec nedočkáme. Svůj již v pořadí třetí pokus o výkonná GPU vzdává společnost Intel v době, kdy má druhou generaci a herní grafiky hotové a pracuje na třetí generaci. Nicméně za pět let vývoje ani jeho druhá generace není konkurenceschopná naprosto v ničem, na čem u herních GPU záleží a to ani proti končící generaci produktů AMD a NVIDIA, které ještě tento rok vydají zcela nové série.

U Intelu tak prostě vědí, že proti AMD a NVIDIA nemají se svými produkty ještě minimálně dvě další generace, a tedy několik let, vlastně žádnou šanci. A ekonomicky nedává smysl, speciálně v současné situaci firmy, vyhazovat dále peníze. Zůstane tedy u vývoje a produkce jen integrovaných grafik, jejichž důležitost hlavně díky AMD bude narůstat, a pak se bude snažit o HPC výpočetní GPU produkty, kde má teoreticky větší šanci uspět, ale i to se teprve uvidí.

Překvapuje vás tento „zvrat“?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-11 16:43:29
avatar
Takže Raja dostane padáka!
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 02:23:57
avatar
Možná že ne. Jednou se snad dozvíme, zda za problémy Intel GK byla chyba v návrhu GPU, a nebo to byla věc ovladačů. Pamatuji období i u AMD, kdy se v grafické divizi obviňovaly týmy proč některé hlavně nové funkce nepracují jak by měly. Návrháři GPU tvrdili, že je to neschopností týmu pro ovladače napsat funkční ovladač, a ten zase tvrdil že je chyba v návrhu GPU a že na to funkční ovladač napsat nelze. Spět ale k Intelu. Pokud to byla věc ovladačů, může se Raja zachránit. Pokud byla chyba v návrhu GPU, tak se pod ním houpe židle. I kdyby Intel nikdy oficiálně nepřiznal, kde byla zakopána čuba Baskervilská (jakože myslím že to nepřizná), Tak podle osudu Raji si to odvodíme.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-11 22:26:10

Hlavny vyvar u GK niesu hrači, ale profi oblasť, kde su marže aj 10x vyšie. Taka Nvidia ampere zakladna cena karty 13 000€
Intel len zlomil hul nad hračmi, velka konkurencia velke naklady a male zisky.
A ruku na srdce ktory hrač by si dobrovolne kupil Intel GPU do herneho stroja ked dobre vie že Intel vie len DX12 a zvyšok ženie cez emulátor, ktorý aj tak blbne.
Profi oblasť je uplne o inom, tu môže ponuknuť svoje CPU aj GPU pre serveri za nekresťanske marže.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-11 17:02:54

Nie. Toto ma vôbec neprekvapuje. Už dlhé roky má Intel celkovo problémy splniť niečo načas. Toto je len ďalšia nesplnená vec.

Už od momentu kedy Raja prešiel do Intelu som vedel, že to takto dopadne.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Neprekvapuje 2022-09-11 17:36:07
avatar
Takove rozhodnuti by mne neprekvapilo, ale v dusledku bych ho mel za chybne. Do toho rozjeteho vlaku nikdy nemuze byt snadne naskocit takhle narychlo a to ani pro firmu "neomezenych" zdroju jako je(byl) intel. Podle me si ani nejvetsi naiva nemohl myslet, ze intel dozene ta desetileti vyvoje za "par" miliard usd v jedne petiletce. Samozrejme to marketingove projeli na cele care, ale to je tak nejak bohuzel jejich dlouholety problem. Vzdyt teprve posbirali prvnii realne zkusenosti z praxe, na kterych by se dalo teprve stavet, zacit vychytavat vsechny ty nedostatky a za dalsi dve generace navrhu by se mohli tak nejak teprve pripojit k pelotonu. Kdyz to ted zahodi, tak se tim zase nekdy(az si to priste znova rozmysli), budou muset prokousavat nanovo..
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-11 21:16:23

Oni to spíš ukončej, aby nepobuřovali veřejnost s neustálými odklady, ale přesně jak píšeš. Určitě by se jim to do budoucna nevyplatilo a dál budou vyvíjet gpu s tím, že bude probíhat podprahová podpora a vše okolo tak nějak tiše.Ale určitě to nepošlou k šípku.
Bestialni ORK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel zkrachuje? 2022-09-11 20:45:54
avatar
To Intel zkrachuje?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-11 22:38:01

Pletieš jablka a hrušky. Intel nekrachuje kôli GPU ktore ani skoro nevyraba a nepredava, ale kôli CPU ktore nedokaže predať a hlavne s nimi konkurovať AMD.
Intel nema nič proti 64 jadrovemu AMD a to ešte do konca roka ma doraziť 96 jadro a začiatkom buduceho 128 jadro.
Hlavny vyvar servery intelu utekaju ku AMD.
To iste plati aj u notebookoch, tu tiež čoraz viacej značiek uteka ku AMD.
Intel ked v blizkej dobe nerozbehne svoje EUVL linky bude mať fakt problem, ten jeho 10nm proces nestačil už na AMD 7nm a o dva tyždne tu maš AMD 5nm...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 00:18:41
avatar
kdyby dál vyhazoval peníze za vývoj nekonkurenceschopných ztrátových ptoduktů jako GPU tak určitě ....
Bestialni ORK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Monopol AMD? 2022-09-12 02:17:14
avatar
Tak to je škoda.
AMD bude mít monopol.
A ceny půjdou do nebes.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 07:47:39

Nezda sa ti že trošku predbiehaš? Kde bude mať AMD monopol? u GPU ma AMD 18%
CPU ma AMD desktop 21% notebook 25% serveri 14%.
Neviem čo pod slovom monopol rozumieš ale toto ma ešte k AMD monopolu ďaleko
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 11:12:20
avatar
??? ehm ... NVIDIA má přes 75% trhu s neintegrovanými PC GPU ;)
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-11 23:10:42

Trochu mimo mísu. Je něco, v čem je RTX 3050 citelně lepší než RX 6600? Tedy krom nuceně o něco nižší ceny. Myslím tím věci typu podpora kodeků, popř. nižší spotřeba v idle atp. Že je RTX citelně slabší, to vím.
Ty nízké ceny mě celkem zlákaly, tak bych rád něco koupil.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 00:17:19
avatar
v ničem na čem v té cenové hladině záleží ... je o třetinu slavbší, to nevyváží nic ani o pár set nižší cena ...
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nízké ceny 2022-09-12 08:26:43
avatar
"Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci." To veskrze pořád platí.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 11:25:08
avatar
Nejpodstatnější je otázka, pro jakou aktivity na pc si novou kartu chceš pořizovat?

Pokud především na hry, tak 6600 bude výborná volba. Pokud na PC ale např. renderuješ videa, grafiku a částečně hraješ, pak je na windows lepší volba NV, ale spíš 3060ka.

A pokud děláš hlavně grafiku a hry skoro nehraješ, pak se vykašli na widle, kup ten Radeon a jdi do Linuxu v kombinaci s AMD ROCm (obdoba CUDA od NV) a budeš si spokojeně vrnět.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 19:47:31

V americe to funguje i v takových velkých firmách poměrně jednoduše. "Víme že jsi schopný, tady máš lidi a peníze. Máš na to X let času". Pokud člověk uspěje, dostane další peníze a čas. Pokud ne, projekt se ukončí, lidi propustí a peníze odepíšou.
volfiste [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To by byla škoda 2022-09-13 11:15:18

Docela jsem se těšil, že by přibyl třetí hráč do herních GPU, protože by to pro nás kupující znamenalo nižší ceny apod.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Remake prvního dílu Zaklínače bude hodně jiný! Kdy?
Remake prvního dílu Zaklínače bude hodně jiný! Kdy?Úterý, 29 listopad 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 918x
Komentářů: 5
STAR WARS: Squadrons – skvělá hra nyní zdarma!
STAR WARS: Squadrons – skvělá hra nyní zdarma!Čtvrtek, 24 listopad 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1219x
Komentářů: 1
The Witcher 3 s lepší grafikou i FSR 2 již brzy!
The Witcher 3 s lepší grafikou i FSR 2 již brzy!Středa, 23 listopad 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1587x
Komentářů: 5
Praga Bohema nové superauto z ČR stojí 32 milionů!
Praga Bohema nové superauto z ČR stojí 32 milionů!Úterý, 22 listopad 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1422x
Komentářů: 5
Spider-Man: Miles Morales – další skvělý herní PC port je tu!
Spider-Man: Miles Morales – další skvělý herní PC port je tu!Neděle, 20 listopad 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 904x
Komentářů: 4
Unreal engine 5.1 - masivní vylepšení vizuálu nové generace her!
Unreal engine 5.1 - masivní vylepšení vizuálu nové generace her!Sobota, 19 listopad 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 3255x
Komentářů: 3