Mohla nová generace konzolí PS4 a Xbox8 stavět na Intel procesoru a jiné grafice? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 17 březen 2013
Přejít na obsah
Mohla nová generace konzolí PS4 a Xbox8 stavět na Intel procesoru a jiné grafice?
Proč tedy není žádné NV grafické ře
alt

 

 

 

 

  • Mohla nová generace konzolí PS4 a Xbox8

                                             stavět na Intel procesoru a jiné grafice?

Proč se u nové konzole rozhodlo pro procesory i grafické řešení společnosti AMD?

Internetem koluje pár dní staré vyjádření jednoho z představitelů společnosti NV, které poněkud zarazilo a pobavilo řadu lidí v businessu a rozvířilo diskuse.

  • NV prý z finančních důvodů neměla zájem o dohodu se SONY

Tony Tamasi ze společnosti NV v jednom rozhovoru na téma PS4 se pokusil vysvětlit, proč SONY nepokračovalo ve spolupráci s jejich společností (PS3 má GF grafiku). Přiznal, že obě firmy jednaly, ale nakonec to prý NV odpískala, protože za peníze, které SONY nabízela, nebyla ochotna do toho jít. A prý nebyla důvodem nedohody technologická stránka nabídky. Ačkoliv firma NV prý vnímá konzole jako příležitost, musela by údajně něco obětovat. Pokud by se soustředila na vývoj čipu pro konzole, odčerpalo by to lidi a prostředky a v důsledku toho, by třeba nevyrobila jiné čipy, tvrdí.

Tohle vyjádření, zdrženlivě řečeno, zarazilo velkou spoustu lidí od výrobců komponent PC, ale i část novinářů, kteří vědí, jak se dnes věci mají.

  • Jak to tedy zhruba celé bylo ve skutečnosti?

Společnost SONY (i MS) před časem oslovila nejdříve vývojáře her. Moc dobře ví, že PS3 je pro ni celkově propadák z více důvodů. SONY tedy nechtěla opakovat u PS4 stejnou situaci s PS3, kde jedním z mnoha velkých problémů byl procesor CELL a grafika GF, které byly architekturou výrazně odlišné od všech ostatních platforem, kam se stejné hry portovaly (tedy PC či Xbox360). Vývoj nebo i jen portování a optimalizace her pro PS3 bylo/je peklo a prostě vývojáři tuhle platformu neměli rádi. SONY se tedy před vytvořením PS4 prostě a jednoduše zeptalo vývojářů, co vlastně v té nové PS4 chtějí.

Odpověď už známe, bylo to i oficiálně komentováno při představení PS4. Vývojáři chtěli platformu co nejpodobnější současným PC, protože na ní všechny hry a technologie vytvářejí. Také tu byl požadavek na velkou paměť. SONY řeklo dobře a šlo vymýšlet a počítat, protože konzole musí být cenově přístupná (další co SONY nechtělo opakovat je dotování konzole jako v případě PS3). Zároveň SONY ale chtělo unikátní vlastní řešení, aby to nebylo úplně jako běžné PC a mohlo tam mít vlastní OS a systém ochrany atd. S tímhle SONY zamířilo k výrobcům. Seznam potencionálních partnerů byl velice krátký. Obsahoval logicky jen tři jména: Intel, AMD a NV.  

Jednání proběhlo se všemi společnostmi. SONY naprosto přesně věděla, co chce a hledala tedy jen někoho, kdo její požadavek je schopen technologicky realizovat v dohledné době a v životaschopné formě. V první řadě tak vůbec nešlo o peníze, šlo především o to, kdo je schopen dodat výkonný, ale úsporný a relativně levný multijádrový x86 procesor, výkonnou a moderní DX11 herní grafiku, čipset s požadovanou výbavou a to celé spolupracující s jednou velkou rychlou pamětí. Celé tedy v podobě jednoho komplexního systému a unikátního technického řešení na míru.

Zájem měly všechny oslovené firmy. Intel by byl schopen realizovat podobnou platformu a dokonce ji i sám z větší části vyrábět ve vlastních továrnách, ale neměl všechny potřebné ingredience. Nemá výkonnou herní grafiku a zkušenosti v tomto ohledu. NV zase nemá procesor. Vyvstala tedy otázka možné spolupráce firem Intel a NV, a že by tedy spolu daly dohromady řešení. To není žádné tajemství, zhruba před rokem se vyrojily zprávy, že by k podobné spolupráci mohlo dojít, protože se o tom jednalo - možná to někteří zaregistrovali, pokud ne, připomínám to nyní. Obě firmy spolu už nějaká společná jednání měla dříve, výsledkem jich je, že Intel platí pár set milionů dolarů ročně (po dobu asi 5ti let) NV za grafické patenty. Spolupráce na nové platformě ale realizována nakonec nebyla. Důvodem nebyly ani tak náklady na vývoj, nebo zátěž na vývojový team, které by společnost NV nějak omezovaly, protože většinu by na sebe vzal stejně Intel.

Důvodem je, že spolupráce těchto dvou firem by byla nanejvýš obtížná - nemají k sobě příliš blízko. Intel sice chce grafické technologie NV, ale nechce jí ukazovat cestu k vývoji nějakých výkonných CPU, protože konkurence má dost a další nepotřebuje navíc, když NV koketuje s ARMem a slibuje do budoucna výkonné ARM řešení, které by mělo/mohlo brát podíl výkonným x86 procesorům. A stejně tak NV sice má velký zájem o nahlédnutí pod pokličku tvorby skutečně výkonných CPU, ale zase nechce ukazovat a dávat Intel více ze svých grafických technologií a umožnit mu rychlejší tvorbu výkonných integrovaných grafik. Stačí, že už teď ji ty současné Intel grafiky v CPU postupně vyštípávají z PC trhu. No a tím vlastně hardwarová účast Intelu a NV na jednání o budoucí platformě nejen konzole PS4 v podstatě skončila. Ani jedna z firem nebyla schopna sama o sobě, či ochotna za nějakých oboustranně akceptovatelných podmínek společně, nabídnout a v dohledné době realizovat nějaké životaschopné komplexní řešení na míru pro SONY, v podobě platformy "SoC" s výkonným x86 CPU i výkonným herním GPU na bázi běžných a aktuálních PC součástí.

SONY samozřejmě mezitím jednalo i s AMD. To se nezačalo vymlouvat, že by na vývoj nějaké unikátní platformy na míru pro SONY nemělo peníze ani lidi, a že by tím ztrácelo nějaké kapacity a nevydalo nějaké jiné produkty. Naopak řeklo, že by se to realizovat dalo. A předložilo SONY životaschopné a realizovatelné řešení v podobě, která splňovala představy společnosti SONY i herních vývojářů. Dokonce AMD speciálně upravilo jeden ze svých připravovaných produktů pro SONY na míru. Tehdy vyvíjenou ultramobilní procesorovou architekturu JAGUAR, kterou vzalo a upravilo ji do podoby původně neplánovaného 8jádrového procesoru s paměťovým řadičem spolupracujícím ne s DDR3 ale s  GDDR5 paměťmi. S grafickou částí byl problém minimální, prostě upravilo jeden ze svých HD 7000 GCN čipů tak, aby se to všechno dalo zbouchat na jeden čip. Pravděpodobně je totiž celé to "SONY PS4" řešení v podobě 8jádrového x86 Jaguar procesoru a grafiky výkonové úrovně HD 7850 ve stylu "na jednom čipu". Tedy něco jako "SoC". Konkrétně, že dva samostatné čipy (CPU a GPU) jsou vedle sebe v jednom pouzdře jednoho procesoru a sdílejí spolu tu velkou 8GB GDDR5 paměť.

AMD tedy u SONY vyhrálo a jak se brzy ukáže, ne jen v PS4. Vyhrálo ale ne díky tomu, že by nabídlo jen nejlevnější řešení, ale proto, že na rozdíl od Intelu a NV má jak výkonné x86 procesory, tak výkonné herní grafiky. Má zkušenosti s jejich vzájemným propojením do jednoho čipu a bylo tak schopno pro SONY vytvořit v poměrně krátkém čase, ze svých jinak standardních PC modelů CPU a GPU, platformu tak, jak SONY na základě požadavků vývojářů chtěla. To ale není konec. SONY jednalo se všemi společnostmi, a když už bylo jasné, že vše směřuje k tomu, že AMD si se SONY plácne a už se jednalo jen o detailech, tak k SONY ještě přišla NV, že by zájem opravdu měla. Teď už vlastně ani nešlo o cenu, teď už šlo pouze o to, aby AMD neobsadilo "konzolový" trh, což bude mít velký vliv na PC trh z hlediska vývoje a optimalizací nových her už letos a v dalších několika letech. Ale tehdy už nebylo co řešit. Ani kdyby NV dávala své GPU zadarmo, tak by SONY prostě nepřesvědčila. SONY chtělo a už mělo dojednanou celou funkční platformu, a celé řešení nejenom grafiku. 



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 876x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1447x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1098x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1179x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3760x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1457x
Komentářů: 0