AMD Athlon 200GE: nejlepší současný low end CPU, původně zamčený, jde přetaktovat. Chybou? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 01 December 2018
altLevný, solidní výkonný po CPU a iGPU stránce a velmi úsporný procesor je oficiálně zamčený pro OC.

 

 

 

 

Procesoru AMD Athlon 200GE se nedá moc vytýkat. Za současných 1400 korun je to suverénně a s velkým náskokem nejlepší levný procesor na trhu. Konkurenční Pentium G je více než 2x dražší a zatímco procesorově mu sem tam stačí (tam kde není použito AVX, které Intel PentiumG nemá), výkonem integrované grafiky to vůbec není konkurence a AMD kope úplně jinou ligu. To vše navíc s výrazně nižší spotřebou, kdy AMD model 200GE nastavila na pouhých 35W TDP, zatímco PentiumG má 54W. Rozdíl ve spotřebě je tedy dost značný.

Jedna z věcí, které se levnému Athlon 200GE vytýká, je nemožnost taktování. Ony sice nejdou taktovat ani konkurenční Intel procesory v této cenové hladině, ale v případě AMD je Athlon 200GE jediný AM4 „RYZEN“ procesor na trhu, který má taktování oficiálně uzamčeno. Je to tedy těžké vysvětlit. Osobně si myslím a napsal jsem to i v naší recenzi:

… že uzamčení taktování v případě Athlon 200GE vlastně prakticky nikoho ze zákazníků, komu je tento CPU určen, nijak netrápí. Procesor je totiž ideálně určený do energeticky efektivních kancelářských PC, domácích kancelářských PC, či základních HTPC a tam se efektivita cení více než vysoký takt. A právě v efektivitě je Athlon 200GE s jeho 35W TDP naprosto fenomenální, zejména při výkonu a výbavě jeho integrované grafiky atd. AMD navíc počítá, že tento CPU budou uživatelé osazovat na nejlevnější A320 desky, které nemají taktování povoleno a to z dobrého důvodu. Každopádně AMD Athlon 200GE je skvělý procesor a vsadím se, že 99% uživatelů ani na okamžik neuvažovala o tom, že by ho taktovala. Jediné, co mě osobně trochu mrzí je nevyužití potenciálu rychlých pamětí, kdy 200GE má oficiálně maximum jen DDR4 2666MHz. Nicméně s tím taktováním samotného CPU je to nyní trochu jinak ….

  • MSI vydalo BIOS pro své desky, který taktování

                                        zamčeného CPU umožňuje! Chyba nebo úmysl?

Výrobci desek se v posledních letech hodně snaží se odlišit od sebe a nabídnout něco extra a vypadat výkonnější než konkurence. V posledních týdnech je to až extrémní, kdy zejména u nových Intel Core i7-9700K a Core i9-9900K, výrobci desek porušují v základním nastavení specifikace pro oba procesory, překračují TDP a taktují je v „default či AUTO režimu“ mnohem výše, než by měly dle specifikací Intelu být. Výrobci desek tak chtějí ukázat, že jejich deska je lepší než deska konkurence, ačkoliv to není deska, co dělá ten výkon, ale fakt, že daná deska porušuje specifikace a zvyšuje už v základu takt CPU při porušení předepsaného TDP. V minulosti zejména u Intel procesorů, které jsou už mnoho let ve velké části nabídky netaktovatelné, v některých případech výrobci desek zprovoznili možnost taktování i tam, kde to Intel striktně zakazoval (nižší čipsety apod.). Tomu se to nelíbilo, a tak to rychle zatrhl, ale BIOSy pro taktování už byly venku.

Právě něco podobného se nyní přihodilo v případě AM4 MSI desek a procesoru Athlon 200GE. MSI totiž vydalo pro většinu svých B450/350/X370/X470 desek nové verze BIOSů založených na nejnovější AGESA 1.0.0.6, kde se z ničeho nic objevila funkční možnost přetaktování (násobičem) oficiálně zamčeného 200GE. Je to ověřeno a funkční. Původně uzamčený 35W CPU, tak lze nyní přetaktovat na MSI deskách běžně k 3,8 - 3,9GHz. Bohužel stále se nedá dostat přes základních 2666MHz na pamětech a taktovat nelze ani integrované grafické jádro. Nicméně 3,9GHz na ultra levném 200GE je dost znát výkonově:

AMD samozřejmě tento CPU oficiálně neodemklo. MSI v tomto případě tedy porušuje specifikace procesoru. Otázkou je, zda záměrně nebo nedopatřením. Samozřejmě MSI může vydat nové BIOS, které taktování 200GE zase uzamknou, ale BIOSy, které to umožňují, už jsou venku a stěží se je podaří všechny stáhnout. Krok MSI tak určitě sleduje bedlivě konkurence, která má tak v tomto případě funkční nevýhodu díky „dodržování specifikace“. Uvidíme, zda MSI ty BIOS opraví, nebo konkurence vydá vlastní BIOS pro odemčení OC 200GE. Každopádně jak jsem řekl v úvodu, osobně si nemyslím, že 200GE je zajímavý procesor pro taktování, vůbec jeho pointa je pravý opak, tedy extrémní efektivita při nejlepším procesorovém a grafickém výkonu v cenové hladině, což s přehledem splňuje.

Za jeho cenu dnes můžete od Intelu pořídit leda extrémně pomalé Celeron procesory, které jsou slabší CPU, slabší iGPU a žerou více, a navíc mají všechny ty díry SPECTRE a MELTDOWN. Nemyslím si osobně, že taktování 200GE by bylo pro drtivou většinu potenciálních uživatelů 200GE jakkoliv zajímavé.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmmm 2018-12-02 20:55:46

Nedávnou jsem koupil HP Envy x360 15-cp0000 4YB56EA cca za 18000 kč(z firemní slevou). Jen tam pro zajímavost jsem si nainstaloval demo Forza Horizon 4 ...tady i Athlon dával přes 80FPS ...já měl tak 33-35 FPS. To není možné, aby tam byl tak velký rozdíl AMD Ryzen 5 2500U.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-02 23:59:22
avatar
bylo to testovani s nerealisticky vykonnou dedikovanou grafikou kvuli stoprocentnimu odstraneni pripadneho gpu bottlenecku.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD Ryzen 5 2500U 2018-12-03 08:58:41
avatar
Tak on AMD Ryzen 5 2500U (2000/3600MHz) je vlastně pomalejší AMD Ryzen 3 2200G(3500/3700MHz) a snaží se to trochu dohnat 8 vlákny. Taky mám notebook s AMD Ryzen 5 2500U, Acer Swift 3 (SF315-41-R26T), ale zatím jsem se na tom nesnažil rozjet žádnou hru. V tom videu to testovali s RTX 2080Ti nebo GTX 107 Ti, to jsem nějak přesně nepobral.
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-03 09:13:16
avatar
Ten procesor i grafika v něm mají na víc, no taky mám ryzen 2500u v Ideapadu, vše bych přičetl blokování TDP, které je striktně omezeno, aby to dalo navrhované chlazení. Jsme na něm spustil Stalker COP, ale nemá sním problém, jde jen vidět jak je omezován limitem TDP průměr FPS cca 60, maximum 82 plus možná nedoladěností driverů, které si výrobci notebooků sami upravují...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-03 11:04:59

No spíš bych řekl, že jeho výkon prostě odpovídá jeho ceně. Je to takové kancl. CPU, které AMD doposud chybělo na Ryzenu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-03 11:24:02
avatar
no proto ho AMD vydalo .... cena je OK, co není OK je cena konkurence ;)
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-04 00:09:41
avatar
Za co Kate$ka dostala ban? Máš tu člověka který něco ví a normálně diskutuje, lup, má ban protože v něčem s tebou nesouhlasí, bohužel to platí nejenom pro Kate$ku. Opět vzhledem k tomu že mažeš "závadné" posty tak jenom hádám za co má ban.

Pak tu máš x lidí kteří toho moc neví, jsou schopni se hádat vč. urážení snad do krve a nikdo z nich ban co to sleduju nedostal.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-04 00:22:10

A můžeš jmenovat ty x lidí kteří toho moc neví a hádají se do krve?

Není to náhodou váš blud o konfliktnosti a přitom je to vaše paranoia?
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-04 10:01:39

Třeba Varin se rád hádá.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-04 11:30:13

Na toho jsem úplně zapomněl. To máš pravdu a další? : )
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-03 11:35:10

No konečně AMD něco takového vydalo. Jak bude možnost ihned ho použiju.
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-03 12:55:07
avatar
potooczech jsme myslel Ryzen 5 2500U, ten Athlon je výbornej za tu cenu...
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-04 10:01:07

Nesouhlasím s větou: "Rozdíl ve spotřebě je tedy dost značný." Rozdíl ve spotřebě je zanedbatelný, při plném zatížení cca 20 W, při nicnedělání žádný.
Mě je jen záhadou, proč DDHanz tak strašně tlačí tenhle low end? Uživatel který kupuje takhle levný HW ho většinou kupuje ideálně na 5 - 10 let a vzhledem k tomu, že už dnes nemá žádnou velkou výkonnostní rezervu, nelze ho doporučit vzhledem k ceně zbytku sestavy.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-04 10:44:06
avatar
osobně doporučuji radši RYZEN 3 2200G ;)
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-06 17:40:49

Když se podívám na cenu R5 2400G, která je momentálně na 3800kč, tak 2200G už není tak zajímavý
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 743x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 779x
Komentářů: 3
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1310x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1129x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1768x
Komentářů: 6