AMD vydalo RYZEN 5000 procesory – překvapují výkonem a vylepšeními. Jaká je dostupnost? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 06 November 2020
altNové procesory architektury ZEN3 jsou tu a jsou revoluční. Změní rozložení sil na trhu.

 

 

 

 

Říká se, že historie má tendenci se opakovat. V případě procesorového trhu to zjevně platí. Po nějakých 15 letech může AMD opět vyhlásit, že má celkově lepší procesory než Intel. Jenže na rozdíl od tehdejší situace, kdy to nebylo všude a ztráta Intelu nebyla velká a situace i pozice a možnosti obou firem byly diametrálně odlišné od současného stavu věcí (a také toho Intel důrazně zneužil, což mělo zásadní vliv podobu věcí více než celou následující dekádu), AMD vlastně píše zcela novou historii.

Poprvé je procesorově, technologicky a vším, lepší úplně všude a úplně ve všem. Výkonově je tu drtivý náskok nejen v aplikacích na více jader, ale také na jedno jádro, a dokonce je teď AMD lepší i ve hrách, kdy se přitom stále testují starší hry, laděné přímo na Intel, a nikoliv na ZEN architekturu. A to je navrch AMD stále cenově výhodnější, je výrazně provozně efektivnější, žere i topí méně, a ještě má lepší a lépe vybavené platformy. Ne, tohle není opakování té 15 let staré situace, tohle je úplně něco jiného. Tím spíše, že je to jen půlka toho, co AMD na listopad v rámci své připravilo.

Zanedlouho dorazí RADEON RX 6000 grafiky a pokud je osadíte k RYZEN 5000 mají technologii, která navýšíš jejich výkon, což na Intel platformě nebo na starších RYZEN procesorech není a nebude. Tohle byl mohl být momentální šach mat nejen pro Intel, ale také pro NVIDIA. A vše během jediného měsíce?! Uvidíme …

  • AMD RYZEN 5000 v obchodech

Že AMD představilo 4 modely od 6 po 16 jader víte, protože jsme se tomu obšírně věnovali už dříve. Nyní jsou tedy v obchodech a první zákazníci je již mají doma :). Otázkou tak je, jaké jsou jejich reálné ceny a hlavně dostupnost.

Mám dobré zprávy ohledně cen, kdy české ceny v českých obchodech kopírují perfektně ty oficiálně ohlášené a procesory byly za tyto ceny dostupné. To znamená 22 400 korun za 5950X, 15 400 korun za 5900X, 12 400 korun za 5800X a 8300 korun za 5600X. Ano, ceny jsou o cca 1500 korun výše v některých případech, než co stály RYZEN 3000 varianty, ale musíme brát, že je to novinka, že RYZEN 3000 vyráběné stejně nákladným 7nm procesem na trhu zůstávají a že i tak, RYZEN 5000 mají lepší poměr cena/výkon!

O tom, jak si vedou výkonově vás informujeme postupně v recenzích, zatím tu máme test fantastického RYZEN 9 5950X, které převálcoval nejen Intel ve všem a všude, ale dokonce i 3950X, považovaný dosud za docela dobrý procesor ;). Další recenze vydáme brzy.

  • Dostupnost – je to boj ale dají se koupit

Poptávka po HW je ze známých důvodů rekordně vysoko, zájem o RYZEN 5000 je dle očekávání ohromný. AMD se samozřejmě snažilo maximálně připravit, ale limity výroby existují. I tak platí, že je mnohem jednoduší výroba a přeprava procesorů, než grafických karet, takže RYZEN 5000 jsou ve velkých počtech na cestě. První várka byla ale dle očekávání rozebrána během pár hodin, další velké jsou na cestě, prodeje tedy pokračují a ceny zatím drží na těch oficiálních hodnotách. Dodávky jsou v horizontu dní.

Včera kolega objednával pár kousků, většinu má dnes doma a další dorazí příští týden. Fakt, že AMD uvádí RYZEN 9 5950X rok po 3950X, který dorazil s výrazným zpožděním proti ostatním RYZEN 3000, hodně napovídá, že výroba musí jít opravdu dobře. Samozřejmě poptávka je a bude enormní, ale pro vážné zájemce by neměl být problém během několika dní mít některý z těch CPU doma. Tak snad to vydrží.

  • Konkurence

Samozřejmě pořád jsou tu také RYZEN 3000 a RYZEN 2000, které jsou sice výrazně slabší, ale také levnější, a tak hlídají AMD záda, kdyby se Intel rozhodl nějak reagovat. Intel nemá moc možností. Teoreticky by mohl snížit ceny, což se mu nechce, ale může to udělat skrytě a také dělá. Proti minulým rokům se tak často objevují v obchodech Intel procesory za nižší ceny, než jsou ty ohlášené, což opravdu nebývalo.

Problém s tím je, že cena je jen část problému. 14nm Core 10000 není jen horší, on je to vyloženě špatný produkt. Výkonově prakticky nikde nestíhá ani RYZEN 3000 (s výjimkou her), nejhorší je ale jeho technologická zaostalost a příšerná spotřeba, tedy efektivita. Navíc platforma je ve všech ohledech horší než AMD a opravdu nedává žádný smysl, pokud si pořizujete celý nový PC, jít dnes do 14nm Intel platformy. Slevy tak moc nepomohou, protože AMD si navíc hlídá záda extrémně výhodnými levnými RYZEN 2000, které Intel výhodností nemůže porazit, protože má mnohem větší výrobní náklady. A RYZEN 3000 to jistí uprostřed. Slevy by navíc Intelu výrazně uškodily v maržích a hospodářských výsledcích a nedá se očekávat, že by ty nižší ceny znamenaly tak velké zvýšení prodejů, aby to vyvážily.

Intel navíc dává najevo, že spíše opět počítá s oznámením nových modelů, než slevami stávajících. Také už propaguje CORE 11000 sérii ROCKET LAKE procesorů, ačkoliv má v plánu je vydat až na konci března 2021 s dostupností v dubnu 2021. Tedy za 5 měsíců! Proč o nich Intel mluví už teď je tak známkou zoufalství, protože prakticky všichni nevidí v těchto procesorech žádný smysl. Vlastně nemají žádnou šanci, aby konkurovaly RYZEN 5000. ROCKET LAKE je totiž 14nm verze původně 10nm ICE LAKE, ovšem jen s maximálně 8jádry/16vlákny, takže TOP verze v mnoha případech nepřekoná ani ten současný 10jádrový Core i9-10900K. Navrch má to 8jádro mít spotřebu děsivých 250W v boostu. Připomínám, že 16jádrový RYZEN 9 má 105W v maximální zátěži a boostu může mít ještě o kousek více, ale pořád je to polovina proti Intelu a při mnohem větší výkonu.

Jinými slovy, jedinou konkurencí k RYZEN 5000 jsou starší RYZEN 3000, pokud budou za třeba nějak zajímavější ceny, ačkoliv to zatím nevypadá na takový rozdíl.

  • AMD RYZEN 5000 v praxi – teploty a napětí

AMD pak ještě chystá pár vylepšení vylepšeních, které v rámci RYZEN 5000 přineslo a nabídlo. Aktuálně se pracuje na novém systému podvoltování. Jinak už v recenzi jsem vám nabídl přehledné tabulky, kde AMD vysvětluje, jaká napětí může procesor v různých typech zátěže dosahovat:

A také tabulku s tím, jakých teplot může procesor, s kterými druhy chlazení dosahovat:

Takže abyste tak zhruba měly přehled, co je normální. AMD připomíná, že nemáte panikařit a hledat problémy, když vás kousek bude mít o trochu jiné napětí nebo o pár °C více ve zdánlivě stejné situaci, jako stejný model ale jiný kus procesoru kamaráda v jiné sestavě. Roli hraje také SW ve vašem PC atd. Rozmezí typických hodnot v typických zátěžích jsou ale jasná. No a ještě pár videorecenzí ze světa:

 

Takže jak se vám nové RYZEN 5000 líbí?

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
skyfire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Stále skladem 2020-11-06 16:49:30

5600 stále skladem třeba na TSbohemia, takže tak velký zájem asi zase není. Se nedivím za tu cenu. Holt mainstream býval kdysi za trochu jiné ceny.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 16:57:25
avatar
Tak 5600x stoji asi 2 krat toľko ako 2600x.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:23:41
avatar
Jj, ceny obecně stoupají a navíc tohle je novinka. Počkejte, až se ceny ustálí, na jaké úrovni skončí. Třeba bude taky 5600X za chvíli za 6,5K a ne za 8 a víc. A třeba přijde 5600 a bude pak za 5K.
Mě spíš točí, když někdo obhajuje neustálý generační růst, že je to vlastně OK, protože za ty peníze přece dostáváme lepší výkon procesoru / GK vyšší řady předchozí generace apod. To jdu vždycky do kolen.
Dříve bývalo zcela normální, že vyšší mainstream - performance nové generace má výkon, jako high-end předchozí generace a je za cenu toho mainstreamu/performance a ne prakticky až high-endu. Už jsem to psal pod jiným článkem, pokud to takto půjde dál, ale kupní síla se nebude adekvátně zvedat, tak budeme kupovat mainstream za cenu (vyššího) performance předchozích generací, performance za cenu high-endu předchozí generace a na high-end už pak dosáhne jen tisícina promile původních zákazníků. A drtivá většina CPU bude i nadále max 4c/8t a GK budou integrovaná v CPU.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 14:48:01

JJ, mainstream za 12 tisíc, bejvávalo. Když si vezmu, že průměrný plat býval tehdy třeba 16-18 tisíc. Tzn. bratru 2/3 platu. Otázkou zůstává kolik lidí dnes dostane na ten průměr třeba 24 tisíc, aby si koupil za 18 tisíc sestavu, což dnes reálné teoreticky je za ty peníze mainstream koupit.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:32:21

Já nevím no, ony ty Ryzeny řady 3000 taky nějak moc neklesly na ceně...vlastně skoro vůbec...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 20:21:18
avatar
Že jsou na TSBohemia ještě nové Ryzeny k dispozici, je podle mě spíš tím, že "běžný kupující" neví, že tento e-shop existuje.
Pro velkou většinu je Alza, CZC a možná Mironet, o ostatních e-shopech buď neví, nebo jim nedůvěřují.
Svědčí o tom i to, že např. na CZC se vyprodal 5900X o 3 tisíce dražší, než stojí jinde.
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak po tom, co jsem kdysi vidě 2020-11-07 00:48:51

s tím pidlookým manekýnem... Já jsem loni v srpnu koupil R5 3600 za 5218,- KČ a oni ho mají dnes za 5800. Skřet v pozinkovým kýblu je sice humus, ale chytil se.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:34:58

U skřeta se mi líbí, že nikdy nedělali problémy s vrácením zboží, což ho dělá dobrou půjčovnou...ale ceny nejsou úplně ty nejlevnější...
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 14:41:56

K24, exasoft, mironet, alza, czc, alfa, TS bohemia

Víceméně za mě všechny, které bych doporučil.
Ew4NgeR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3950x 2020-11-06 17:10:44

Mám 3950x koupený v únoru. Za kolik si myslíte, že ho můžu nabídnout? 15K? :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:21:40
avatar
já si myslím, že to za 15K někdo koupí .... to pak doplatek dalších 7,5 na 5950X není vůbec špatný ...
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:38:56

tak to když budu 5950x kupovat na 10x, tak ho mám v podstatě zadarmo
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:14:36
avatar
Díval jsem se na několik testů na webech i YT videa. Líbil se mi hodně Gamers Nexus. Ten měl testy hodně podrobné a každé CPU z řady 5000 zvlášť.
Co je opravdu opravdu legrační, že AMD drtí podle různých testerů Intel opravdu masivně až na pár výjimek, jako je Red Dead Redemption 2, ale na PCT vyšly testy 5900X ve hrách na plichtu. Opravdu zajímavé, jak se někteří jedinci musí neustále hodně snažit, aby jim to vyšlo tak jak jim to vyšlo. To už musí vidět i slepý. Divím se, že ten procesor tam dostal zlatou.
A dostupnost zas tak tragická nebyla.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:36:49

Ja som tiež pozeral na test od obra na pct a neveril som vlasnym očiam, proste AMD a zlata hviezda a chalan nenašiel nič čo by mu mohol poriadne vytknuť, mynuli rok testoval 3950 a ten zvozil tak pod čiernu zem že ani bramboru nedostal.
AMD sa podaril brutalne dobry kusok kremika
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:13:50

Dal jsem ti mínus, sorry. To není o tom, že by se někdo snažil ty CPU shodit, obecně weby, které zařadí hodně her, tak jim to vyjde průměrně plichta, ti co dají her málo, tak jim Zen 3 vyjde lépe. Viz třeba HWUnboxed, který dal 11 her a měl plichtu, vs. Linus, který dal pár her (z hlavy teď nevím kolik) a Zen 3 mu vyšel jako naprostý drtič.

Navíc jde o to vybrat ty správné hry. Můžu otestovat 10 her a vybrat 5, kde se Ryzenu až tak moc nedaří a říct, že to furt není ono, nebo můžu vybrat těch 5, kde Ryzen úplně drtí cokoliv jiného a pomalu se udělat nad tím, jak je to rychlé.

Čili, za mě, čím více testů, tím lépe. Člověk si vybere ty aplikace, které používá a ty hry, které hraje a potom se objektivně rozhodne, co je pro NĚJ nejlepší. Protože třeba já osobně hraji Anno 1800 a WoW a občas dělám video x264, takže třeba Cinebench, Blender, nebo hry jako Death Stranding nebo F1 jsou mi úplně u zadnice. A jiný človíček to má zase jinak.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:17:10
avatar
V pohodě, nic se neděje.
A souhlasím s Vámi. Obecně je to vždy o tom, jak se nastaví testovací kritéria. Pokud budu testovat na programech/hrách X let starých, ale stále hojně používaných, výsledky budou vždy relevantní. A to i v případě, že využijí např. jen 4 jádra. Nikdo už je nebude kompletně přepisovat, pokud se to dané společnosti nějakým způsobem nevyplatí.
Co se tesů týče, pak už je to o daném testerovi, co si vybere, aby pak mohl testovaný kousek ukázat v určitém světle.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:40:06

Koecifient správnosti, věrný to společník každého studenta.
Některým holt vydrží do dospělosti.
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:33:53

Osobně mi tahle generace vzhledem k té ceně nepřipadá vůbec zajímavá. Je obdivuhodné, že výkon 8-jádra dokázali dostat do 6-jádra, ale problém je, že za stejnou cenu. Takže výkon 5600X už si můžeme za stejné peníze koupit 1,5 roku. Dnešní recenze to samé, +15% celkového výkonu a +10% cena. A vzhledem k tomu, že Ryzeny 3000 jsou skoro pořád za stejné peníze jako při uvedení tak bych žádné pády cen nečekal ani u 5000.

Vzpomínám si kolik se tady popsalo stránek o tom jak Nvidia s výkonem posouvá uměrně cenu nebo že neposouvá s generací poměr výkon/cena jaký je to u všeho základ, každý to očekává a je to to největší zlo, je to úplně zbytečný produkt a nikoho to nebaví testovat. Stejně na mě teď působí nová generace AMD procesorů. Nevím čím si AMD zasloužila, že u ní to neplatí a ještě je to furt dokola omlouváno a div ne chváleno.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:41:31
avatar
ta cena je vyšší jen o málo ve srovnání s přechozí generace, nárůst výkonu je ale mnohem vyšší a ve všech ohledech je to nejlepší produkt, a je stále o parník výhodnější než produkt konkurence ...

takže tady není žádné omlouvání ničeho třeba ...

neřeknu, pokud by si AMD účtovvalo za 6 jádro přes 10 tisíc jako to ještě nedávno dělal Intel, to by byl problém .. ale stávající cena je naprosto v pořádku a velmi příznivá ...
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:07:55

Tak samozřejmě, že v rámci 6-jader a v porovnání s Intelem je to to nejlepší.

Ale když mám doma rok 3700X, která stála ještě lepší peníze než teď 5600X, a AMD 1,5 roku hypuje své nové procesory a nakonec ve stejné cenové hladině vydá ušmudlané 6- jádro s o pár % lepším výkonem ve hrách, tak je prostě hrozně těžké z toho nebýt zklamaný. A to že je lepší než Intel nebo že je 7nm drahých i když na nich vyrábí už 2 roky, mě prostě nějak moc jako zákazníka neuklidní.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:14:58
avatar
No hele 3700X nestála lepší peníze, stála 9 tisíc, ale musíš brát v potaz že 5700X tu ještě není a kolik stojí 3800X? Jinak kousek dole vysvětluji jak to vidim, tak to nebudu zde kopírovat.
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:38:57

Kupoval jsem to až někdy 1/4 roku po vydání za nějakých 8,2k s nějakou teda vánoční slevou, ale už tak se to pohybovalo okolo 8,5k. Po novém roce se dal sehnat i pod 8k. Takový nějaký vývoj čekám i u nových procesorů. Ale prostě čekat 1,5 roku na ten stejný výkon za stejné peníze, prostě asi není to co od toho většina čekala.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 19:53:55
avatar
Ale ty srovnáváš uplnou novinku s procesorem, který sám říkáš už byl půl roku po uvedení a ve vánoční slevě, to přece nemůžeš. Počkej za půl roku jak to bude vypadat. Určitě to bude lepší a pokud tu bude třeba takový 5700X za 9-9,5 tisíce, tak to bude taky o něčem jinym. Nástupce 3700X tu ještě nemáme, tak to nemá cenu řešit.
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:44:27

I když to srovnám se startovací cenou 8900 vs 8400 tak to není žádná sláva. Čekal jsem od dalších generací spíše posun 8-jader do mainstreamu než to že se 6-jádra posunou nahoru do cenové hladiny 8-jader. No snad klasická 5600 bude dávat větší smysl, aby zase trh neskončil někde, kde ho žádný zákazník nechce.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:29:00

Chapeš že toto je uvadzacia cena a že cena/vykon/spotreba CPU pridu až po tom? Neboj za chvilku su tu 5500, 5600, 5700, tie budu cenovo na tom lepšie.
A k tomu narastu vykonu 19% IPC, 20% aplikačny vykon, 26% herny vykon, pri zachovani spotreby. To je narast aky Intel predviedol za 6 generacii od 2012 do 2018
Povec mi dvovod prečo chceš meniť rok stary 3700X CPU?
AMD skvor miery na stare 4 jadrove CPU.
Ja mam tiež 3700X a prečo by som ju mal meniť? Teraz ju vyťažujem na 50% na čo by mi bola 5950? aby som ju vyťažoval na 25%? Ja CPU kupujem keď ma v niečom obmedzuje a 3700X ma toho vykonu požehnane
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 14:47:40

Po shlédnutí recenzí velký aplaus pro AMD, tohle se opravdu ale opravdu povedlo. S cenou už je to o dost horší. Plánoval jsem na 5000 sérii v lednu postavit stroj (hry a trocha prace ve virtualkach) a už to tak jistě není.

Proč?

5600x - senzační herní CPU, ale už roky nám tu DD rve do hlavy že 6 jader je low end. Já souhlasím, v roce 2020 nechci kupovat jen 6 jader. Chci aspoň 8. Navíc kupovat low end za 8500kč no nevím.

5800x - přesně to co chci, 8 jader 16 vláken, 5Ghz, super herni výkon, spousta aplikačního výkonu. Ale kurva 12 500kč??? Jak zmiňuje GN, ta cena je asi mířená na upsale 5900x, ale 15k je muj budget na CPU i s deskou.

Víte co z toho vychází? 10850 je 10 jader za stejnou cenu jako 5800x, herní výkon je -5%. Až (tipuju že v lednu to přijde) trochu zlevní, bude to pro spoustu lidí v mojí situaci zajímavější alternativa.

Upgradovatelnost
Všichni víme, že další generace desek bude už ddr5. Takže obě současné platformy jsou mrtvé.

Pcie4
Pro GPU to ve hrách poznat není. U sdd to při mém použití taky nepoznám (video needituju).
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 17:57:56
avatar
Něco pobodného jsem tu taky už psal. V tomto případě to ale není úplně stejné.
Jednak AMD před několika lety mělo výkon oproti Intelu v IPC u Buldozeru opravdu žalostný. Někde jsem četl, že byste musel přetaktovat procesor snad na víc než 5GHz, aby sotva dosahoval výkonu CPU s frekvencí těsně pod 3GHz u konkurence. Všichni byli zvyklí, že má AMD ceny díky výkonu oproti konkurenci hodně nízko.
A AMD už v té pozici teď není, tak proč by mělo dělat charitu, když to lidé stejně kupují? Že se to nelíbí nám, protože na to ty peníze nemáme nebo by i byly, ale je nám líto je za to dát, nikoho nezajímá. Oni potřebují vydělat pořádné prachy a teď mají za co je chtít.
A druhak ať se nám to líbí nebo ne, tak výzkum a vývoj něco stojí, lidi chtějí za svou práci čím dál víc zaplaceno, nové výrobní procesy jsou čím dál víc dražší, tak přeci nebudou mít marže na úrovni vydělatelnosti na provoz. Vy byste to jako majitel / akcionář takové společnosti chtěl? Já myslím že ne.
Ale znovu opakuji, to co jsem napsal neznamená, že mě ta situace jakožto potenciálního zákazníka ne.ere. Já pořád jedu na i5-4690K, 4x4GB RAM DDR3 na 1600MHz a GTX 1060 3GB. A už je to sakra znát. Ale mám 4 děti a peníze navíc na nové PC prostě nejsou. A za jak dlouho si asi našetřím na nové komponenty, když si budu odkládat z výplaty měsíčně max. pětikilo?
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 08:42:36
avatar
Procák 8.300,-
MB 4.000,-
GPU 9.000,-
Mem 3.000,-
To je cca 4 roky.
To je dlouho
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 19:41:50
avatar
Přesně
Ale tak 5,6 už bokem mám a základ bez GK:
MB: MSI B450-A PRO MAX 2.153 (Mironet)
nebo Tomahawk za 2.199 (akce v CZC nebo TSBohemia)
CPU: R3 3100 2.699 (CZC)
chladič: mám Noctua NH-D14, musel bych dokoupit za 169 kit
RAM: 2x4 GB DDR4 3200 1.136 (CZC) Kingston HyperX Fury
--------------------------------------------------------
6.203 s dražší MoBo
6.967 s 2x8GB RAM za cca 1900
Ale samo bez GK, kde bazarová GTX 1070 je za 5 (bývala i 4,5, ale šlo to nahoru) a nebo obdobný výkon GTX 1660 OC
A pokud pouze 8GB RAM, což už začíná být málo, tak ještě Kingston A2000 250GB M.2 za 1003 v Softcomu
7.203 s dražší MoBo a M.2, míň RAM
7.970 -//- a víc RAM
Tak když nepočítám GK, tak už mi zbývá jen 2370 na to dražší . Ale to počítám spíš kdyby odešla deska nebo CPU. Jinak bych asi nahradil jen disk nebo RAM ještě na nějakou chvíli. Jedu na Intel SDD 120GB 8 let starý. K tomu Samsung EVO 256GB na hry a taky cca 8 let starý HDD Seagate 1,5TB.
Nicméně kvůli lepší upgradovatelnosti bych šel radši do MoBo MSI B550 Tomahawk a ne B450. Jenže ta už je za čtverku.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 19:54:10

8GB RAM je snad vtip. Kalkuloval bych se vším, ale 16GB je povinnost.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 21:10:10
avatar
No jo, radši bych 16. Ale rozhodují finance doma.
Kalkuloval jsem původně dokonce s MoBo MSI B450M-A PRO MAX za 1577, kdyby mně odešla stávající deska a já nechtěl kupovat na bazoši starou pro současné CPU, ale než M-ATX desky mám radši větší bednu a klasickou ATX a větráky zapojené do desky + možnost více SATA portů. Takže bych skládal nový základ a záleželo by na stavu financí doma. Ono já jsem ženatý a mám doma 4 kousky (VŠ, SŠ, ZŠ, školka) a ty jsou taky čím dál tím víc náročnější. No a když Vám vláda sice nezavře kšeft, ale školy ano a zaměstnanec zůstane doma a Vy onemocníte, tak musíte chtě nechtě stejně zavřít. Jenže bez nároku na nějaké náhrady za omezení v podnikání (zaměstnanec doma) a nájem, energie atd. platit musíte i když máte zavřeno. Pak se táhne vše z jednoho platu a finance fakt nejsou .
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 22:53:32

Tu situaci chápu. Jen je škoda degradovat kvůli ram výkon PC jako celku. Sebelepší grafika i procesor budou vždy čekat, než se uvolní nějaká ta ram. Tady není dobré dělat kompromisy.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 12:16:01

Já měl spoustu let I5 4570s, ten jsme asi před rokem a půl nahradil z Aliexpresu použitým i7 4790 (stojí tam asi polovinu toho, co na bazoši, nahrazoval jsem z Ali za 300Kč i mamce staré A6 za A10 a ten šel taktovat úplně neskutečně). Nedá se pracovat s násobičem, takže jedu jen v rámci BCLK, kterou mám na 107MHz. TAkže mi to jede 4066MHz all core. Dodnes na tom nemá sebemenší hra problém. A je to totálně chladný procesor. s tímto lehkým přetaktováním jsem se nedostal přes 61°C a to na tom pouštím Handbrake frontu třeba týden v kuse - tzn. procesor jede většinu tohoto času na 100% all core. Upozorňuji, že jsem majitel 60Hz monitorů, takže argumenty, jak je 60Hz trhaných a že bez 144Hz se nedá hrát jsou mimo mě. Kompletně všechno železo včetně monitorů nebudu. Nehledě na to, že vzhledem k úpravě fotek pro mě nic jiného než IPS nepřichází v úvahu (s vyjímkou PC č.2, které je pod televizí v obýváku)
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:11:25
avatar
Hele jsou to novinky, jsou to určitě ty lepší kusy křemíku a až bude nastřádaných dost horších kousků, tak se vydá 5600,5700 a řada 3000 se komplet nahradí a ceny trošku klesnou, ... přeci jen jak 3000 řada tak 5000 se vyrábí na stejném procesu, tak si myslím, že není moc důvod v řadě 3000 pokračovat a během pár měsíců bude kompletně nahrazena. Myslím, že na jaře bude naprosto ideální čas na nákup jak procesorů, tak i grafik, protože se do té doby všechno ustálí, naskladní a ceny si sednou
Oldis22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 20:05:36

ja teda s cenama novinek vubec problem nemam
AMD ani zadna jina firma neni charita
ceny casem spadnou ...snad

ALE co me fakt stve ze ceny Ryzenů 3000 sli nahoru .. priklad ryzen 5 3600 byl za 4790 a ted najednou skoro o litr vyse ?? ja ho kupoval kousek po vydani za 5190!!! nechapu tohle ....
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 20:23:15
avatar
Situace ve světě způsobená koronademencí, předvánoční čas, velká poptávka, kurz dolaru, rostoucí cena křemíkového wafferu. To je pak těžký, ... teď není dobrá doba na koupi, pokud mám možnost počkal bych třeba do jara jak se to uklidní a sednou si ceny.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:45:10
avatar
Pravdu máš, ikdyž ted možná dočasně je kurz 1 dolar/22,37 a to byl před pěti dny na 23,40 ...ale to by muselo nějakou chvíli vydržet, aby ceny kvůli kurzu o něco spadli
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 11:47:11

Ceny půjdou dolů, je to silně tržní a konkurenční prostředí. Ale v situaci, kdy je extréní převis poptávky nad nabídkou a AMD okamžitě prodá všechno co vyrobí a prodalo by, i kdyby toho vyrobilo 2x tolik a to pořád minimálně za stejné ceny - tak to asi situace, kdy si v AMD řeknou "Pojďme dělat charitu". Já chápu, že teĎ není situace na nákup hardware vhodná. Do třetího PC jsme teĎ koupil starou RX580 jen 4GB (a dával jsem za ni o 200Kč více než do PC č. 2 před 3/4 rokem v 8GB variantě (obě Saphire Nitro+)). Prostě počkám až grafiky a procesory spadnou (čekám to nejdříve v Březnu) a pak budu upgradovat. A se her týk, tak MAfii rozjedu ve 4K i na 5700XT a stejně jsem poslední měsíc naprosto propadl FIFě, která jede ve 4K na maximální detaily, vyhlazování atd. i na kapesní kalkulačce.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 18:28:49
avatar
https://pbs.twimg.com/media/EmJwP55U0AA4WQr?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/EmJvXl1VkAEYTQ7?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/EmJwPuNVkAEqj3d?format=jpg&name=small

Netrvalo to dlouho a uz se zhurta moduji desky rady 300
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 06:16:27

Díky za info. Snad to dotáhnou do úspěšného konce a snadné implementace. Nerad bych na desce něco pájel
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 19:08:22
avatar
4000 kč příplatek za 2 jádra(ktere tam stejně jsou, jen nejsou aktivní) oproti 6 jadrum je fakt moc. Na to že je to stejný proces a podobná architektura je ta cena fakt moc.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 20:01:04
avatar
Ryzen 7 3800X byla zaváděcí cena 399 doláčů, ryzen 5800X je o 50 dražší. Ryzen 5700X by měl tedy stát až vyjde max 379 dolarů a to už bude taky o něčem jinym, ... a ceny si ještě určitě sednou, chce to počkat, jsou to novinky a nejlepší procáky na trhu. Není se tedy ještě teď před Vánoci čemu divit.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:25:10

No já pochybuji o tom, že se do konce 2021 dočkáme nějakého ZENu3 za cenu pod 4500 Kč s DPH.
Nepředpokládám, že by jako ZEN3 produkovalo AMD něco nižšího než 6jádro - architektura tomu nenahrává (na rozdíl od předchozí generace).
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 19:50:15
avatar
Ceny jsou v tuto chvíli opravdu problém. Intel navíc zlevňovat vůbec nepotřebuje - pokud někdo kupuje procesor především kvůli hrám, tak "K" procesory Intelu jsou dokonce o nějakou tisícikorunu levnější (ačkoliv zase pro adekvátní výkon předpokládají dražší desku) a do šesti jader ani nejsou žravější. ... Já každopádně s 3600X ještě přes rok vydržím, třeba budou slevy po uvedení Zen4.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 20:08:03

Situace vubec neni normalni, a to jak ohledne cen tak dostupnosti. Plati pro AMD i Intel.
Vubec nechapu, proc to ti lide kupuji...

Napadlo me, kdyz to tu tak ctu porad dokola, ze ten Intel vlastne ani nepotřebuje menit vyrobni proces. On vlastne dokazal vyladit tech svych 14nm tak, ze je stejne výkonnny jako AMD na 7. Sice ta spotreba je timpadem silena, ale presto je videt, ze neni zas tak nutne jit furt niz a niz...
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 21:13:34

Spotřeba je u Intelu šílená jen u těch vysoce taktovaných modelů. Když se to drží v rozumných mezích, tak se to v efektivitě na watt prakticky srovná (ZEN2 vs Comet). Se ZEN3 se samozřejmě AMD posunulo mimo tuto paritu (k lepšímu), ale uvidíme, jak do toho zahraje za půlrok Rocket Lake.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-06 23:04:41

No nevim, nedokazu porovnat. ja mam neste starou i7, natvrdo nataktovano z 4.0 na 4.4GHz a krapet podvoltovano primo v Biosu a spotrrba je super. Az MS flight 2020 dokaze ten procak poradne vyuzit ( dle spotreby a teploty)...
Je fakt usmevny, jak se tu vychvaluje AMD. Nic proti, jejich procaky jsou bozi, ale tak me fakt napadla kacirska myslenka, ze vlstne AMD neudelalo nic svetoborneho. Prostě ve vyvoji pokracuje a dari se jim, nasli novou cestu. Ale Intel, ac ho nemam rad, vlastne zabidoval ještě vic. Nasel rezervy ve stavajicim vyrobnim procesu a dohnal ho mozna az za hranu. Si rikam, kde by mohl byt, kdyby se mu podarilo rozjet 10nm nebo jeste mene?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 00:41:24
avatar
AMD se povedlo hezky odlepit ode dna, dostat se ze sraček a pohnout s vývojem CPU kousek dál. Díky němu tu máme až 64 jádrová CPU. Takže to docela úspěch je.
Naproti tomu Intel nás dlouhou dobu krmil drahými 4 jádry a vývoj děsně zpomalil. A neřekl bych, že zabodoval ještě víc. Obrovská společnost, co cpe hromady peněz do výzkumu a vývoje a přitom není schopna přijít s lepším výrobním procesem, než neustále dokola ždímaný 14nm? To bych naopak označil za prohru.
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cena 2020-11-06 22:24:38
avatar
Není levný, ale je momentálně to nejlepší, co je na trhu.
Takže kdo chce a chce mít to nejlepší, tak koupí (já ). Jinak veskrze stačí bohatě předchozí generace, která má lepší ceny.
Nejsou všechny produkty, pro všechny lidi.
Ale věřím, že časem se ceny usadí a určitě vydáním "raket" od Intelu, půjdou ceny dolů a tuto cenovou hladinu buď nahradí refresh na 7nm EUV, nebo Ryzen gen4.
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hele socky 2020-11-07 00:50:55

a když si stěžujete na cenu, kolik stál I7 v době, kdy 4 jádra od Intelu stály skoro desítku?
Greenscale [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 03:59:24

Za kolik by se dnes dal prodat 3700x? Koupil jsem ho na jare, do predpokladane sestavy s rtx 20xx super. Pak prisly oznameni novych GK, "and my plans went tits up". Ted to vidim na 5800x + 6800xt. Tedy pokud se mi povede prodat ten procak..
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 06:52:40
avatar
Reálně ho prodáš 5.500 až 6.000 Kč.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 08:09:41

To i za podstatně víc. Pokud je ofiko záruka a doklad.
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 08:32:27
avatar
Pokud je prodejní cena od 8.500,- Kč, nečekej že něco jetého prodáš za 7.000,- Kč. Cenu tam můžeš nasadit jakou chceš a můžeš čekat na nějakou rybu, která ti to spolkne. Ale pokud se tyto procesory momentálně prodávají na Bazoši se zárukou za 6.500,- těžko prodáš dráž.
Proto říkám reálná cena je 5.500,- až 6.000,- Kč a nebudeš čekat dva měsíce na rybu.
Bože než se k něčemu vyjádříš, zkus si zjistit informace okolo, neustále tady plácáš nesmysly a vaříš z vody, jen aby jsi něco napsal.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 11:01:16

Z vody nevařím. Řadu věcí jsem koupil už na aukru i na bazoši, a mám ověřeno, že není problém krátkodobě jeté věci s ještě běžící zárukou a s dokladem (tj. lze to ev. reklamovat v shopu) prodat za 75-80% aktuální nákupky. Samozřejmě nelze počítat s tím, že to za tuhle cenu prodáš do 24 hodin. Trvá to třeba 14 dní až měsíc.
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 12:45:21
avatar
Kolik je 75% z 8.500,- ?
Není to náhodou to co jsem napsal ?
A hlavně, když něco prodávám, nehodlám čekat měsíc a víc a tím se dostáváme k mé ceně.
Greenscale neříkal, že ho chce prodávat za půl roku.
Vyznělo to že ho chce prodat a ne čekat.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 12:45:05

Tak já teď mám nabídku prodat svůj 2600 za 100% nákupní ceny, k těm aktuálním to je tak 75%...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 16:57:22

Já bych ho za víc, jak 5k nekoupil, byť se zárukou...
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 08:08:25

Pokud je na to ještě dlouhá oficiální záruka a malospotřebitelský doklad, tak za cca 75-80% oficiální dnešní ceny.
Bohužel to není mainstream, ale high, a tam je ten podíl jeté ceny z oficiální pro menší zájem nižší, takže spíše k 75%.
gard [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jakou desku? 2020-11-07 14:52:14

Jaký chipset na 5tisícky doporučujete X570 nebo stačí B550?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 20:42:28
avatar
stačí B550, ale X570 má prostě všechno v PCIe 4.0 ...

prostě pokud nemáš alespoň 5 - 6 tisíc na X570 tak B550 kolem 3-4 tisíc stačí úplně ...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 10:33:23

Pokud tedy člověk vystačí s jednou kartou a jedním m2 diskem na PCI-E 4, tak mi přijde že nemá smysl připlácet, pokud 570 nebude mít nějakou lepší výbavu (zvuk,lan.. pokud to člověk využije).
Ono v této konfiguraci bych čekal tak 95% sestav. Navíc absence větráku a nižší spotřeba chipsetů budou plus. Jen možná zkontrolovat kaskádu, jak je dimenzovaná, pokud je v plánu OC, tu bych čekal u 570 s lepšími součástkami.
Nebo mi ještě něco uniklo?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 11:22:06
avatar
ano, až na výjímky jsou X570 kvalitnější ale dražší desky (ale existují takové i B550 ty ale nemají vedle X570 smysl)

jak říkám, záleží na ceně, kterou je kdo ochodný za desku dát ... pokud jde o ceny do 4000 tak B550 je jasná volba, pokud něco lepšího tak X570 ....
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 11:57:04

No myslel jsem to tak, že pokud někdo bude stavět klidně dražší sestavu, pohlídá si kaskádu a nechystá se používat více grafik a vystačí s tou výbavou na 550, tak je možná lepší investovat ty 3k do více ram, lepší grafiky CPU.
Já většinou vybírám tak že si stanovím parametry co to má mít a pokud je splní ta levnější varianta, tak ty peníze navíc využiju na jiné komponenty, nebo jiné koníčky...
gard [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 14:32:52

cena u mne nehraje roli, chci bud 5900X nebo 5950X, jednu grafiku, jeden systemovej SSD a jeden 4TB HDD na data, jeste mam do pcie 1x zvukovku. A ted se prave rozhoduju nad MB.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-07 19:52:45

Koukal jsem teď na nějaký videa na Youtube, kde porovnávali všechny tyto nové procesory v různých hrách na RTX3080 na max.

https://www.youtube.com/watch?v=DoTTLS1M_x0
https://www.youtube.com/watch?v=7NntoduZh1E

A prakticky ve všech hrách to vychází, že FPS je vždycky 5950X>5900X>5800X>5600X.

Přijde mi to divné, protože byť mají tyto procesory od 5600X po 5950X vždycky o 100MHz vyšší boost, tak základní frekvence jsou u 5900X a 5950X nižší, než u ostatních dvou. A dle různých testů průměrné frekvence jsou u 5900X a 5950X taky nižší, než u 5800X a 5900X kvůli zahřívání.

Prakticky to jsou taky úplně stejná jádra, stejné chiplety. Tak mi není jasné, jak je možné, že tam ty FPS rostou vždycky postupně od nejnižšího po nejvyšší model.

Já si myslím, že naopak 5800X a 5600X by měli mít výhodu v tom, že nemají tolik jader a mají lepší teploty a můžou boostovat víc. A že by pouhých 100MHz navíc pro každý vyšší model udělalo naprosto stejné rostoucí rozdíly v FPS ve všech hrách? Pochybuju, že počet jader na to má vliv u všech her stejně.

A navíc, pokud 5950X může boostovat na 4,9MHz, tak si myslím, že může i 5600X, je to stejný chiplet, nebo jsou v tom vybírané chiplety, co tu frekvenci nedají?


Četl jsem tady, že taktování je zbytečné, protože se přijde o boost a je lepší to nechat v základu, jen zvýšit TDP a zapnout PBO. Znamená to teda, že se dá i 5600X nebo 5800X vyhonit na takty stejné jako má 5950X nebo je to zaříznuté by design?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 11:03:25

Proste ma AMD nastavene turbo CPU tak, aby boli medzi nimi rozdieli cca 100MHz + štandardne napajanie aby to žralo predpisane waty. Hardwarovi test sa ešte nikto neunuval urobiť, prečo to tak je.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 13:03:19

No čiplety třídí podle vad (nefunkční jádro) i podle kvality (dosahované frekvence)
Takže kousek s aktivními šesti jádry co zvládá vysoké frekvence, dají do 5900 a ten co 4,8 nezvládne skončí v 5600. Pak takt všech jader samozřejmě limituje TDP.
Asi může proklouznout nějaký kousek do 5600, který je na hraně a třeba PBO a to auto OC ho dostane na úroveň té 5900.
Manuální OC tě připraví o ten vysoký boost, který v některých aplikacích, které nevyužijí všechna jádra nebo je zátěž jader nerovnoměrná, dá větší výkon než třeba všechna jádra na 4,xG...
Většinou by tě měla zaříznout právě kvalita čipu i vzhledem k tomu že dnes už vše jede na doraz, pokud nepůjdeš nahoru s napětím.
bibleblack [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Co ta cena? 2020-11-08 10:40:22

Po shlédnutí recenzí velký aplaus pro AMD, tohle se opravdu ale opravdu povedlo. S cenou už je to o dost horší. Plánoval jsem na 5000 sérii v lednu postavit stroj (hry a trocha prace ve virtualkach) a už to tak jistě není.

Proč?

5600x - senzační herní CPU, ale už roky nám tu DD rve do hlavy že 6 jader je low end. Já souhlasím, v roce 2020 nechci kupovat jen 6 jader. Chci aspoň 8. Navíc kupovat low end za 8500kč no nevím.

5800x - přesně to co chci, 8 jader 16 vláken, 5Ghz, super herni výkon, spousta aplikačního výkonu. Ale kurva 12 500kč??? Jak zmiňuje GN, ta cena je asi mířená na upsale 5900x, ale 15k je muj budget na CPU i s deskou.

Víte co z toho vychází? 10850 je 10 jader za stejnou cenu jako 5800x, herní výkon je -5%. Až (tipuju že v lednu to přijde) trochu zlevní, bude to pro spoustu lidí v mojí situaci zajímavější alternativa.

Upgradovatelnost
Všichni víme, že další generace desek bude už ddr5. Takže obě současné platformy jsou mrtvé.

Pcie4
Pro GPU to ve hrách poznat není. U sdd to při mém použití taky nepoznám (video needituju).
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 12:17:16

Mám stejný názor. Původně jsem čekal, že 5800X bude stát max 9-10k a že za MB, CPU a paměti dám tak 15k...no počkám, co bude po Novém roce...dát 20k za upgrade mi přijde dost, zvlášť, když mě k tomu nic zase tolik nenutí...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 03:28:53
avatar
Njn, problém je, že 5800X není nástupce 3700X, ale 3800XT = maximální výkon osmi jader za každou cenu.
Spotřeba jasně ukazuje, že ten čip už jede za hranou efektivity a cena odpovídá tomu, že pro tyhle all-core takty potřebují vybírat ty nejlepší kousky křemíku. A byli by samozřejmě hloupí, pokud by nám je prodávali levněji, než za kolik nám je prodávají na 5950X.

Zkrátka pokud chceš nástupce 3700X a tedy nejefektivnější osmijádro na trhu za rozumnou cenu, tak budeš stejně jako já muset počkat, až se doprodají skladové zásoby Zen 2 a AMD vydá nástupce 3600/3700X.
DejvCody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 12:20:48

Baví mě ty řeči o tom jak Intel žere raketu a AMD v plný zátěži (konkrétně 5950x) jen 105w.. Přitom v testu sám píšeš že spotřeba je 290W ale tak pro AMD fanatiks ten procesor prostě víc jak 105W brát nemuze, jen Intel žere jako kráva... PS: přemýšlím nad 5800x jen aby se neřeklo že sem Intelfanatik jediný co mi nesmí do PC je AMD grafika... S ovladačem prostě nemám dobrý zkušenosti po 3 chybách už jedině NV
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 15:14:36

Dosti k pláči je, že kdyby mě dnes někdo z příbuzenstva požádal, abych mu poskládal PC na internet a video (což už jsem dělal v minulosti asi 10x), musel bych chtě nechtě volit něco na bázi G6400+H410, jelikož AMD nemá v low-endu nic, ale lauter vůbec nic.
Nejlevnější APu od AMD, co je dnes běžně k dostání, je Ryzen 3400G. Ale to sorry, za 4 tisíce Kč, je to zkrátka moc drahý.
Fobos224 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 15:20:58

Chtěl si říct ultra mega lautr low end...to není potřeba skládat to si může koupit v sámošse.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 15:28:30

Každý má ty dělící hranice samozřejmě někde jinde. Já považuji za low-end vše pod cca 2500 Kč, mainstream někam po 8500 Kč, výše už pro MĚ je high-end (který bych si klidně dopřát mohl, ale připadá mi to zbytečné, když po 95% času ti stačí něco lehčího a s lepším poměrem cena/výkon).
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-08 16:37:38

Ta skládačka má většinou výhodu v tom, že za nějaký rok, kdy přestane stačit výkon, nebo se změní požadavky, tak není problém to upgradovat. Pokud to má na net, Office pouštění filmů, tak stačí nějaký Athlon, který bohužel z nabídky nějak zmizel. Za dva roky pak nebude problém tam strčit nějakou 2/3600+ třeba z bazaru, přidat grafiku a může se začít klidně hrát...
Tady jsme trochu v bublině, většina lidí má za cenu 5950ky celý počítač včetně monitoru.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 01:49:45
avatar
Tak já sehnal od Ryzen 5000 hypetrainisty R5 3600 za 3,5 tisíc. Za tuhle cenu nejlepší CPU cena/výkon. Ryzen 5xxx je mi ukradený za tyhle hype ceny a to mám i B550 desku kde by mohl jít.

Mimochodem koupím další 3600 za 3,5 tisíc. Velmi rád pomohu někomu dalšímu z Vás, aby mohl přejít na Ryzen 5000. Kdyžtak soukromou zprávu PM.

Jinak mě vadí na Ryzenu 5xxx krom ceny, že má stejný paměťový řadič, protože má stejný celý IO čiplet nebo HUB či jak tomu říkají jako Ryzeny 3000. Renoir jde mnohem dál a jako nová řada CPU by si 5000 zasloužila to nej co AMD má. A Renoir dokazuje, že zvládá paměti honit až nad 5Ghz. Jenže Renoir je monolit a dostal tak to nej co AMD aktuálně mělo, protože se to vyrábí celé na 7nm i s tím paměťovým řadičem, kdežto masovka 5000 dostává letitý 12nm IO hub .

Mimochodem takový 4750G v B550 mini ITX s 4400Mhz+ pamětma šoupnutý třeba v pasivní fanless Akase Maxwell pro se 150W pico psu a máte malý kompletně fanless stroj na kterém si zahrajete třeba i Doom Eternal na medium-highOdkaz , a celý komp Vám se zásuvky bude brát něco málo přes 100W a 0db - asi už stárnu ale tohle mě přijde zajímavější než stavět dokola nudné mainstream krabice s tím samým HW
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 07:26:12
avatar
PC s fanless designem a spotřebou okolo 100w ale lepším výkonem uděláš i ze standartních komponent.

Ano nebude tak malé, ale zase výkon bude mnohem větší
Odkaz

Ohledně serie 5000 souhlasím. Ona pro mě nebyla cenově zajímavá ani ta 3000 dokud bylo na výber ze 2000. ty už ale nejsou Takže ted teprov zacne být asi zajimavá ta 3000. Jako dávat za 5600 skoro 10 táců, by člověk musel být pošuk.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 10:26:06
avatar
Citace:
PC s fanless designem a spotřebou okolo 100w ale lepším výkonem uděláš i ze standartních komponent.


To sice ano, ale přece jenom tohle Odkaz je elegatnější, hlavně levnější a nemusíš nic ladit, abych byl přesný, tak někoho napadlo přesně ta konfigurace (já bych dal jen jinou desku a použil ty DDR 4400Mhz alespoň, protože Renoir je narozdíl od Ryzen 3000/5000 dává )
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 12:07:37
avatar
Jojo tohle je určitě cesta. ale na druhou stranu k čemu to ) Respektive jaké pro to využití? Protože popravdě K TV my vše pohodlně obstará Shield a na hraní na TV to taky zvládne díky steamlinku a streamu z CP které je úplně v jiný místnosti.

Je to malé hezké, ale spíše takovej hec než vyloženě užitečná věc
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 19:01:19
avatar
jak píšete, spíše se mě to líbí. Na druhou stranu nástupce Renoir s RDNA2 a třeba i infinity cache by mohli výkon iGPU posunout daleko více než u velkého big navi jádra
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 08:47:45

Teraz tyždenne skladam pre znamych cca 3PC a skoro všetko s intehrovanou GPU ale ešte Reinor CPU v obchode som nevidel HP ho predava vo svojich zostavach 4600G, od 500€. Ale verziu s 4700G len v notebookoch.
Reinor nieje zli, len samostatne ho nepredavaju.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 10:20:22
avatar
Citace:
Reinor nieje zli, len samostatne ho nepredavaju

nevím jak na Slovensku, ale u nás se objevují:
Odkaz
našel jsem i víc obchodů protože jsem o něm uvažoval, nicméně 4750G mělo i pár shopů zalistovaných, ale na můj dotaz mě odpověděli, že neví kdy jsou schopni ho sehnat.

Z toho mě plyne že 4650G relativně lehce sehnatelné je, 4750G nikoliv. Nicméně pokud jde o výkon IGPU, už mezi nimi takový rozdíl není, takže pokud Vám "stačí" Zen2 CPU s 6C/12T je to ok, jinak samozřejmě na ebayi z číny/Honkongu seženete i 4750G (jen poměr cena/výkon už "zlý" bude, ale jestli ho miluješ, tak není co řešit)
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 10:30:30

Někde občas mají tray PRO verze 4x50... Bývají tedy dražší ale možnost sehnat je, jen tedy musíš mimo ty "spotřební" obchody typu Alza, CZC...
Třeba v Polsku kde jsem teď : https://www.sferis.pl/procesor-amd-ryzen-5-pro-4650g-tray-100-000000143-p687530? gclid=Cj0KCQiA7qP9BRCLARIsABDaZzgbJYXeKzJuFIC6wSC9 N0mkGOjK06fSlysPiIm3cGxUd88gE3P3ZZMaAt87EALw_wcB
U nás mi to teď nic neukazuje ale zkus prohledat, třeba někde budou... Měl je Mironet ale teď to má nedostupné.
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nové procesory pro masy - 2020-11-09 11:00:56

Přeji AMD její úspěch, ale nemělo by zapomínat, že udržet ji může jen mainstream a to hlavně ty modely, co jsou hodně prodávané. To ale za současných cen nebudou R5 5600 nebo 5600X, ty jsou nastaveny o dost výše než je ochotna dát většina lidi.
Nicméně pro herní účely FHD vystačí v pohodě i R3 3100 nebo lepe R3 3300 (ten však nejde sehnat, kdoví proč :-)
Max R5 3500X. Současná generace je novinka a tak pro většinu nedává smysl dávat 8+ tisíc za šestijádro. Tak nezbývá než čekat na uvedení R3 současné generace v příštím roce. Ale není kam spěchat, grafické karty pro tyto procesory RX6600 nebo RX6500 taky nejsou uvedené. Tj. na náhradu RX580 8G a RX570 to brzo nevypadá. Už s cenou RX5600XT to s cenou nebylo odůvodnitelné a většina lidí čeká dál a limitována moc není.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 19:29:55

Jsou tu takoví co razí tezi, že vše s méně než 8 jádry je low-end, od 8 jader výše je mainstream. A Threadripper je teprve high-end.
Jinak model 3500X je podle mě o ničem. Ryzen 3100 je 1/3 levnější, přitom je méně výkonný jen o 1/9 oproti 3500X, v singlethreadu prakticky shoda.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-09 20:12:23

Njn a v příští generaci bude mainstream třeba 32c za 2000$.
Ono dnes to 4c je pořád ještě v pohodě, otázka je co bude za rok, dva až bude více titulů šitých na míru novým konzolím. Proto bych bral aspoň to 6-8 jádro, jen ne za tyhle ceny...
Sám bych "chtěl" upgrade na 8-12c, sice většina aplikací co používám moc paralelizaci nehoví ale když to běží hromadně na pozadí, k tomu video a hra tak je každé jádro znát...
Čekal jsem že s uvedením nové generace půjde třeba 3900 s cenou dolů ale při tom aktuálním šílenství ten upgrade odložím...
Chtěl jsem za CPU a GPU(Rx6600?) dát tak 600€.
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 12:50:58

nesouhlas. ryzen 3500X stoji ted 4t, 3600 stoji 5700kc. rozdil v boostu 4100Mhz vs 4200Mhz. Pokud zrovna mezi nimi neni ten o.eb s jinym rozlozenim jader a vztahu cache...
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-11 12:29:02

3500x ma boost 4.1G a stoji 4t, 3600 ma boost 4.2G a stoji podstatne vice 5.7t ale ma navic HT, coz predpokladm je vyhoda hlavne pro jine veci nez hry (video, rendering..)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD mě naštvalo. 2020-11-10 11:41:02
avatar
Včera jsem se díval na nějaké herní testy 5800X a AMD mě naštvalo, protože udělalo z mého Ryzen 7 3800X šrot.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 490x
Komentářů: 0
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 402x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 712x
Komentářů: 1
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1563x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníTuesday, 09 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1725x
Komentářů: 1
MATRIX dostane pátý film, i když ten poslední zklamal
MATRIX dostane pátý film, i když ten poslední zklamalMonday, 08 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1542x
Komentářů: 5