Intel říká, doba AMD skončila – jeho CPU prý budou zase nejlepší. Návrat trhu bez konkurence? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 06 říjen 2021
altPoslední 3 roky žijeme ve sci-fi. Neuvěřitelné se stalo skutečností. Intel to chce ukončit.

 

 

 

 

Konkurenci na procesorovém a tím pádem i x86 PC trhu, máme jen omezeně, pouze na papíře ve výběru CPU a platformy mezi AMD a Intel. V reálném světě funkční konkurenční prostředí na x86 CPU trhu prakticky neexistuje a nikdy neexistovalo. Dominující Intel jej neovládá proto, že by měl lepší produkty, ale proto, že ovládá většinové výrobní kapacity. AMD nikdy nemohlo Intelu konkurovat, pokud jde o kapacity, a tím pádem má omezené možnosti tlaku na OEM apod. Nemluvě samozřejmě o finančních zdrojích.

Intel je násobně větší společnost než AMD, má násobně více lidí a utrácí mnohem více za vývoj než AMD. Přitom obě firmy musí udělat nejméně stejný objem praxí zabírající stejný čas na svých produktech, tedy procesorech a platformách. AMD na to má prostě jen násobně méně peněz a lidí. A ve výsledku nemá ani kde vyrobit stejný objem procesorů, jako Intel. Konkurenční prostředí je tím extrémně zdeformováno a doplácíme na to jako zákazníci. Potíž je, když v minulosti mělo AMD šanci a možnost vyrůst, Intel jej doloženými a veřejně prokázanými neférovými až nezákonnými prostředky zarazil. Způsobil tak na dlouhou dobu znatelné zhoršení podmínek pro zákazníky, za což byl potrestán směšnými pokutami, kdy na situaci, kterou vytvořil extrémně profitoval a vydělal mnohonásobně více v další dekádě. Intel prakticky pomalu zabíjel x86 platformu zpomalením vývoje, inovací a držením vysokých cen. Místo vývoje a zlepšování technologií jej zajímalo primárně zlepšování svých marží a zisků. A chystá se k tomu znovu?

  • Intel tvrdí, že doba AMD skončila – vrátí se staré špatné časy?

AMD v posledních 3 letech předvádí neuvěřitelné. Překonalo Intel technologicky i výkonem. Procesory AMD jsou lepší ve všem a všude, což je něco, co si ještě přes 4-5 lety nikdo nedokázal ani představit, že kdy uvidíme. Navíc ten rozdíl je v některých věcech obrovský. A neomluvitelný s ohledem na fakt, o kolik více lidí a peněz má Intel, proti AMD. Fakt že Intel podělal, co se dalo, je neoddiskutovatelný. Potíž je, že za to nikdy nebyl skutečně potrestán. Ačkoliv má AMD za stejnou cenu dnes běžně i 2x lepší produkt, Intel jich stejně prodává ve výsledku víc. A má tak větší čistý výdělek za kvartál, než AMD celkový příjem. Probléme je fakt, že Intel je monopol, který měl být dávno vyřešen rozdělením společnosti. A to už před lety. Ovšem to se nestalo a antimonopolní úřady naprosto a totálně selhávají.

Takže nyní když aktuální šéf Intelu vystoupil s prohlášením, že „doba AMD skončila“, není se co divit, že máme oprávněnou obavu z návratu nekonkurenčního prostředí, zpomalení vývoje a mizerného výběru za vysoké ceny. Přitom jsme si teprve zvykali na to, že máme skutečný výběr i v mobilní oblasti, v serverech i desktopech. Intel se přitom nijak netají, že jeho hlavní výhodou je velikost výrobních kapacit proti AMD. Intel prostě nepotřebuje mít nutně lepší produkt než AMD, potřebuje jich mít jen víc a to má. A být tak nepostradatelný a pak i za jeho 2x horší procesor proti nabídce AMD, zákazníci prostě zaplatí i více. V posledních letech bylo ovšem technologické selhání Intelu a spoléhání se na výrobní převahu o to zřetelnější, když prostě produktově selhal na všech frontách. Něco takového se asi v této extrémní podobně opakovat nebude, protože nová generace produktů už prostě bude lepší. Teoreticky.

AMD samozřejmě využilo a využívá situace na maximum, ale je prostě mnohem menší společností s mnohem menšími kapacitami výroby než Intel, kdy bychom potřebovali dalších 4-5 let stávající absolutní produktové převahy AMD, aby se věci skutečně výrazněji daly do pohybu. A konečně by na trhu měla šanci vzniknout skutečná konkurence. To Intel pochopitelně nechce v žádném případě dopustit. Jakákoliv dominance stále dominujícího Intelu je prokazatelně škodlivá pro trh, pro nás zákazníky atd. jediný kdo z toho kdy těžil byl jen a pouze Intel, všichni ostatní prostě museli platit … na druhou stranu, situace je dnes přeci jen dost odlišná.

Intel sice slibuje s ALDER LAKE a SAPPHIRE RAPIDS konec nadvlády AMD, ale podle všeho jej ve většině oblastí maximálně dožene, v jiných bude stále výrazně ztrácet a jen v několika okrajových věcech překoná. A navíc srovnáváme všechno tohle se stávajícími AMD produkty, které už jsou na trhu rok a chystají se novinky. Hlavním rozdílem v současné situace nyní je, že AMD je v úplně jiné pozici produktově, finančně, vývojově i možnostmi výroby, než bylo před lety. Ten rozdíl je naprosto neuvěřitelný a za poslední 3-4 roky se AMD totálně transformovalo, a především posunulo svět PC a procesorů technologicky dál, než to Intel udělal za 10-15 let. A současné AMD nikam neodchází ani nekončí …

Co je příjemnou změnou je fakt, že nový šéf Intelu oficiálně konečně uznal, že AMD dělá dobrou práci a skutečně Intel překonalo v mnoha oblastech. To je něco, co minulé vedení firmy nikdy ani nepřipustilo a bylo ochotno lhát o tom do roztrhání těla a manipulovat s testy. Nicméně na potlesk to rozhodně není. Intel je mnohonásobě větší firma než AMD, takže i pokud ALDER LAKE a SAPPHIRE RAPIDS jen celkově vyrovnají to, co nabízí procesory a platformy AMD, bude to FAIL! Intel by měl mít násobně lepší produkty než AMD, protože na jejich vývoj má mnohem více peněz a lidí. Pokud jsou stejné, nebo v mnoha případech stále horší, tak prostě Intel udělal špatnou práci. Tak jednoduché to je.

Naše obava z toho, že opět ztratíme trochu toho konkurenčního výběru, který na PC trhu nečekaně po letech dnes máme, je ovšem reálná. Jakékoliv oslabení podílu AMD v tuto chvíli půjde v jasný neprospěch uživatelů a trhu jako celku. AMD totiž stále zdaleka nedosáhlo na celkových 40 až 50% tržního podílu proti Intelu, abychom se mohli bavit o vyrovnané situaci a funkčním trhu a výběru pro nás. Samozřejmě fakt, že u Intelu opět začali něco dělat a chystají vedle nových CPU i GPU a další věci, je dobrý! Bylo také na čase. Vývoj je třeba a 4 jádra nemohou stačit všem navždy ;). Každopádně nejnovější vyjádření šéfa Intelu je stále hodně předčasné. Doba toho, že AMD je v mnohém lepší než Intel, zatím zdaleka nekončí. Naopak může a asi bude ještě 1-2 roky s velkou pravděpodobností pokračovat.

ALDER LAKE dorazí už letos, ale jen omezeně, hlavní vlna včetně mobilních variant přijde až v první polovině příštího roku. Takže už se nebude srovnávat se stávajícími RYZEN 5000 modely, ale s vylepšenými ZEN3D, ZEN3+ a hlavně RYZEN 6000. Takže pochybuji, že by ALDER LAKE byl všude lepší, spíše nebude tak evidentně mizerný a doslova plýtvání křemíkem, jako stávající procesory Intel, které zaostávají prakticky ve všem. A pokud jde o servery, SAPPHIRE RAPIDS bude velký skok proti současné platformě Intelu, jenže to je produkt až pro druhou polovinu příštího roku, a bude tak nakonec už stát proti 5nm AMD ZEN 4. Zatímco u ALDER LAKE očekávám že Intel AMD v něčem porazí, v něčem prohraje ve většině případů to bude srovnatelné, u neustále odkládaného problematického 10nm SAPPHIRE RAPIDS je prakticky jisté, že s ním nový 5nm EPYC se ZEN 4 architekturou, vytře podlahu.

To samé se týká i Intel GPU. Budou asi konkurenceschopnější (z velké části díky tomu, že Intel přesvědčil TSMC aby pro něj vyrobilo ty čipy) a dokáže je hlavně v OEM protlačit přes mrtvoly. Ale výkonově na to, co nabízí AMD a NVIDIA, stačit v mnoha směrech nebudou ještě roky. Takže ne, nemyslím si, že skončilo „vedení AMD“ s uvedením ALDER LAKE a SAPPHIRE RAPIDS, jak tvrdí šéf Intelu. Protože samo AMD ještě zdaleka neskončilo. ZEN 4, RDNA 3 a CDNA 2 a 3 jsou za rohem a Intel proti nim stále bude stát s hlavně 10nm produkty, spoléhajíc prostě hlavně na to, že jich vyrobí zkrátka více a bude nepostradatelný a tomu budou odpovídat ceny, tedy méně výhodné než produkty konkurence … není v zájmu trhu, zákazníků a vývoje, aby se Intel vrátil v nějaké další dominantní pozici. Že potřebujeme vedle Intelu alespoň jednu srovnatelnou firmu se srovnatelnými produkty, to ukázaly poslední 3 roky jednoznačně … Intel měl být antimonopolními úřady jako společnost dávno rozdělen, minimálně na samostatnou výrobní a nevýrobní část. To bychom teprve viděli konkurenční prostředí a jak by se najednou všichni snažili …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 10:53:34
avatar
Intelov plán je umelo spomaľovať AMD pomocou softvérových "bugov". Ehm... win11.

Inak sa od Alderlake nedajú čakať nejaké zázraky. Predsa to je stále viac ako 10 rokov stará Core architektúra a nejaké premenovanie procesu ale pridanie big-little ich nespasí (IPC je stále nižšie ako plánovali takže frekveniu ženú nad optimálny bod a tak to zase žerie ako tank)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 11:21:45

Vyrobne kapacity u TSMC su mizerne, to je jedine šťastie Intelu a Nvidii, napriklad Nvidia u samsungu vyrobila 6x viac GPU ako AMD u TSMC, Bola by to ina pesničia u GPU ako podiel 17% pre AMD, len proste vyrobne kapacity niesu a ani tak skoro nebudu.
Tych 200 000 waferov pre Intel GPU tiež nepridali AMD, to by pre AMD znamenalo 40 milionov NAVI 33, alebo 160 milionov CPU čipov ZEN3 3D. čo už bude s toho 25 milionov Intel GPU o vykone cca 6700 či 3070
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 12:48:50
avatar
Samotné kapacity niesú problém, TSMC vyrobí niekoľko krát viac ako Intel a ten rozdiel sa každý rok zvyšuje pretože aj viac investujú...

Problém je že na trhu sú špekulanti ktorí majú aktuálne viac peňazí ako AMD a tie kapacity si kúpia jednoducho preto, aby ich nik iný nemal.

https://www.svethardware.cz/predseda-tsmc-nekteri-schvalne-sedi-na-zasobach-cipu/56089

Nikoho nemenovali, ale myslím že je jasné, ktorých firiem sa to týka.

Napríklad tých 200 000 waferov by stačilo na 150 miliónov Ryzenov 5600 a 5800. To by im stačilo na 50% podiel na trhu (PC a laptopov sa minulý rok predalo cca 300 mega).
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 12:54:45
avatar
Citace:
Vyrobne kapacity u TSMC su mizerne

Prepáč ale neviem kde si k tomu prišiel. Kapacity TMSC sú obrovské len sú rozdelené medzi X zákazníkov.

Citace:
napriklad Nvidia u samsungu vyrobila 6x viac GPU ako AMD u TSMC

Ďalej nemôžeš porovnávať počty GPU vo vzťahu k týmto kapacitám, keď AMD vyrába CPU, APU, GPU naprieč všetkými trhmi od serverov až po herné konzole.
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 11:38:04

Konkurence musí být a vůbec by mne nevadilo, kdyby teď chvíli byl lepší intel. AMD se bude zase více snažit. Uvidíme jaká budou srovnání s novými intel CPu a poměr výkon/wat, kde bylo doposud AMD na koni. Nakonec by z toho boje měl těžit právě zákazník a nedá se AMD upřít, že díky nim máme dnes lepší CPU. Sám mám 5900x:-)
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 16:22:17

Nesouhlasím - Intel ještě má pořád příliš dominantní postavení. Produkty má sice na houby (OK, možná Tiger Lake relativně ujde), ale OEM a IS od něj přesto pořád automaticky nakupují. Je potřeba, aby se AMD dostalo tak k 50 % podílu celkově.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 11:41:52
avatar
Suhlasim, ze AMD ma momentalne lepsie CPU. Tiez suhlasim, ze co sa tyka vyrobnych kapacit, tak je na tom Intel nasobne lepsie.
Osobne si ale myslim, ze AMD to ma paradoxne z hladiska vyvoja jednoduchsie ako Intel. Myslim, ze kazdy, kto niekedy pracoval vo velkej nadnarodnej korporacii to potvrdi (pracujem ako sw vyvojar a bol som zamestanny vo velkych a tiez malych firmach). Prakticky plati, ze cim vacsia firma, tym sa tazsie presadzuju dobre veci. Vacsinou na to, aby clovek nieco dosiahol, tak musi ist cez x ludi nad nim. Ludia hore potom samozrejme nemaju dobry prehlad o tom co sa deje dole a vysledkom su casto zle rozhodnutia. A zo sposobu marketingu a prace mi intel presne pripada ako zkostnatena korporacia (nerealne prezentacie,..). Cize tu ma podla mna vyhodu skor AMD ako Intel. Peniaze a ani pocet ludi tento fakt nezmenia.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 12:54:30
avatar
To máte samozřejmě prvadu, ale dobrý produkt je k ničemu, když nemáte kapacity ho vyrobit. Souhlasím s tím že AMD na to opravdu není špatně. Z jejich pohledu bych skoro řekl výborně. Nepříjemná je bohužel situace pro nás - koncové zákazníky - protože prostě nemůžeme dostat to co bysme chtěli.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 13:39:57
avatar
Pro AMD bude v nadcházející době hrát fakt nastávající energetické krize a hodně se bude poukazovat na energetickou efektivitu CPU ale vlastně i GPU všech firem. Tam to pro Intel nevypadá dobře. Zajímalo by mě, jaký rozdíl nebo úspora elektrické energie by byla mezi 1 000 000 PC na Intelu a 1 000 000 PC AMD.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 14:00:18
avatar
Rozdiel v spotrebe by bol rovnaky ako pre 1 vs 1 PC , akurat 1 000 000 viac
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 14:05:02
avatar
Tak jednoduché to není, záleží na využití. Ale nějaký průměr by se asi dal vypočítat.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - . 2021-10-08 00:31:29

Ten zpusob pouziti je pri posuzovani rozdilu mezi procesory zasadni a to nejen ve spotrebe. A taky oblast pouziti, protoze zcela jinak je to u domaciho a u firemniho vyuziti.

O tom, ze amd ma dneska nejvykonejsi a (v zatezi) nejefaktivnejsi procesory asi neni treba diskutovat. Na druhou stranu intelske heslo "ctyrjadro staci vsem" neni uplne mimo. Staci dat misto slova vsem slovo vetsine a je to dokonce pravda.

Vetsina domacich i firemnich uzivatelu moc velky vykon nepotrebuje a jejich pocitace jsou po nastou vetsinu casu vytizeny na jednotky procent. V podstate by jim stacilo i malina Rapsberry Pi 4, ktere ma spotrebu do 10 W, jen kdyby na ni bezela microsofti kancelar.

Pro takova mene narocna nasazeni jsou dokonce neapu ryzeny horsi volbou, protoze nemaji integrovanou grafiku a kazda samostatna ma zbytecne velkou spotrebu. Navic maji v techto malych zatezich kvuli 12nm cipletum vyssi spotrebu, nez ty na vysokych zatezich velmi nenazrane intelske monolity.

A i proto, ze amd z financnich i technologickych duvodu delalo nejdriv vykonne cipletove verze cpu a az pak apu, byly intely pro oem vyrobce i jejich firemni zakazniky lepsi volbou. A nebylo to jen kvuli omezeni dostupnych vyrobnich kapacit. Slo i o to, ze amd nemelo zdroje na to, aby udelalo navrhy vice verzi monolitu s ruznymi pocty jader a tak efektivne pokryt cele potrebne spektrum procesoru.

Dalsi racionalni pricinou setrvavani intelu ve firmach je to, ze se vetsinou vybere jen par konfiguraci pocitacu, na ne se udelaji odladene obrazy systemovych disku a ty se pak rozkopiruji na vsechny nakoupene pocitace. A dokud to jde, tak ze nove dokupuji porad ty same konfigurace, aby se zjednodusila udrzba.

Aktualni strategie amd dava velmi dobry smysl. Soustredeni se na drazsi procesory (servery, vykonne nemonolity pro pc a silna apu pro notebooky) s vetsimi marzemi a ponechani mene vykonnych levnejsich cpu intelu, ktery ma sanci na dosazeni uspor nakladu v dusledku uspor z rozsahu vyroby.

Ale s rustem zdroju amd na vyvoj i rustem kapaci jebo dodavatelu se situace zacina menit (doplneni gpu do nemonolitickych cpu a (snad i) vyvoj mensich apu..
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 18:40:15
avatar
U CPU snad. U grafik dokud se nezlepsi dostupnost je to uplně jedno.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 12:37:55
avatar
Nesmíme také zapomínat, že AMD vsadilo na konzole, takže PC jsou pro něj v tuto chvíli okrajová záležitost.
Zda to byl dobrý tah, ukáže čas. Zatím to vypadá že ano, protože i tak je zájem o AMD v PC segmentu obrovský. Teď půjde o to, zda jim ten náskok vydrží, protože jejich jediná výhoda jsou lepší produkty. Pokud se Intel dokáže srovnat, pak díky lepší dostupnosti a možná i cenám, bude opravdu zase na koni.
Avšak ani AMD neřeklo poslední slovo a nečekám že by chtělo usnout na vavřínech.
Nicméně jak jsem již napsal, nemyslím si, že by jejich současnou top ambicí bylo sesadit Intel.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 13:03:04
avatar
Intel a jeho riaditeľ. Samozrejme sa musí vyjadrovať bombasticky. Bohužiaľ pre neho to čo povedal sa od neho aj očakáva (od akcionárov Intelu). Ak to tak nebude aj po vydaní ALDER LAKE a SAPPHIRE RAPIDS je veľmi pravdepodobné, že sa bude triasť aj jeho stolička.

Treba ale dodať, že rozpráva o nevydaných produktoch. Takže zatiaľ je to len rozprávka o tom čo by bolo keby bolo. Nmo a to, že budú nastavovať testovacie podmienky tak aby AMD zadupali je tiež pravda. Robili to tak aj doteraz.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 13:42:36

Intel může říkat co chce. Pravda je taková, že snad konečně budou produktově konkurenceschopní. A to jestli bude lepší ten nebo onen je v podstatě jedno. Produkty obou společností se dostanou ke svým zákazníkům bez ohledu 5-10% rozdílu výkonu. AMD si jede svůj řetězec dobrých produktů a je na Intelu, zda se konečně restartuje a bude kopírovat úspěšnost AMD. Pořád mi přijde, že jde spíše o "fotbalové" předhánění, než racionální poměřování produktu.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-07 19:07:56
avatar
Nejlepší by bylo, kdyby se Intel a AMD spojili a vytvořili společně dokonalé produkty, které by také sami dokázali vyrobit. Na příkladu obou firem je vidět, že konkurenční boj nemusí být vždy přínosem pro zákazníka ani pro zúčastněné firmy.
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-09 09:52:27

Nesouhlasím, bez konkurence nemůže trh fungovat. Viz intel posledních 10 let. Kdyby se amd nepochlapilo, pořad bychom tu měli 4 jádra skylake++++++++
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-10 21:55:41

To by skončilo totální monopolem a ani by to neprošlo...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-08 13:59:35

Trh tvořený dvojicí výrobců s výrazně odlišnou velikostí ani nelze nazývat konkurencí. A je jedno, jak moc se jednomu či druhému daří.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 23x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 516x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1024x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 869x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 996x
Komentářů: 2
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1719x
Komentářů: 6