VELKÝ PROBLÉM! Intel procesory přijdou kvůli chybě o část výkonu. AMD není ovlivněno. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 03 January 2018
Přejít na obsah
VELKÝ PROBLÉM! Intel procesory přijdou kvůli chybě o část výkonu. AMD není ovlivněno.
Dopad na domácí PC s Intel procesory bude snad v řádu jednotek %

 

 

 

  • Dopad na naše domácí počítače bude menší.

Tedy záleží na tom, jaký model Intel procesoru máte. U starších Intel procesorů, bude propad výkonu samozřejmě citelnější, protože už teď mají výkonu méně, takže když ještě o několik % přijdete, bude to hodně nepříjemné. U nejnovějších čipů by měl být v průměru několik jednotek %, u náročnějších aplikací při práci s většími daty ale může být i znatelnější. Všechno teprve ukáží další podrobnější testy. Osobně hádám, že běžný domácí uživatel se 4jádrovým Core i5/Core i7 posledních generací nepocítí propad větší, než v průměru více aplikací kolem 5%. Každopádně od minulého roku už máme na trhu AMD RYZEN procesory, které podobné chyby nemají, jejich výkon narůstá i díky tomu, že aplikace dostávají optimalizace pro ně. Vzhledem k tomu, že procesory RYZEN jsou stále téměř ve všech oblastech mnohem výhodnější řešení než Intel včetně nových COFFEE LAKE a Z370 platformy, tak nikdo, kdo nakupuje chytře by neměl být problémem od minulého roku postižen. Samozřejmě pokud jste si koupili méně výhodný Intel, počítejte s tím, že jako dárek do nového roku o několik % výkonu přijdete v závislosti na tom, jaké aplikace používáte. Dopad je i na výkon SSD disků a dalších věcí na Intel platformě.

Teď už tedy chápeme, proč šéf Intelu na konci roku prodal všechny své akcie, které jen mohl. Akcie Intelu jen za posledních 24 hodin spadly a v případě AMD naopak rostou. Dobrý vstup do nového roku. Ještě štěstí, že AMD dokázalo na trh dostat nové procesory, jinak bychom neměli alternativu a o výkon přišli všichni.

Osobně nemám moc velkou radost z celé situace, protože pro nás, co testujeme komponenty, to znamená jediné – dosavadní výsledky můžeme vyhodit už neplatí. Velmi brzy budeme muset aktualizovat a kompletně přetestovat všechny procesory, abychom měli testy a výsledky zase správně. Naštěstí v současné době jsme dokončili v redakci přechod, a téměř všechny aktuální sestavy kolegů a naše pracovní počítače už máme postavené na dnes nejvýhodnějších AMD RYZEN a ThreadRipper procesorech, samozřejmě s výjimkou testovacích platforem pro Intel. Takže doufám, že nebude negativně výkon našich počítačů opravami "Intel chyby" ovlivněný.

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Aspoň bude mít AMD a Via větší 2018-01-03 23:09:14
avatar
Aspoň bude mít AMD a Via větší šanci se prosadit a bude větší konkurence a lepší ceny pro zákazníky.
4Dimensions [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-03 23:11:18

Ak ide o Intel tak Computerbase to uz otestoval a rozdiely su na urovni chyby merania:

Odkaz

Podobne to je pod linuxom, kde nie su takmer ziadne rozdiely:

Odkaz

Uvidi sa, ale je mozne, ze dopady budu na beznych pouzivatelov minimalne, stale je moznost patch vypnut. Problem moze nastat u firemnej klientely.

Patch napriklad zbrzdi AMD EPIC o 50%, AMD tvrdi, ze patch nie je potrebny, pri EPIC to je viac ako iste, ten pouziva sifrovanie dat v pamati, ale na situaciu okolo Ryzenov si musime pockat, vyjadrenia AMD zatial nikto nepotvrdil. Zatial by som bol zdrzanlivy, aj ked media napriec internetom z toho robia bombu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-03 23:29:12
avatar
bohužel rozdíl není jen na úrovni měření u některých typů úloh i v domácích PC je rozdíl několik % .... a to je znát v soupeření procesorů.

AMD z podstaty věci nemůže být postiženou chybou, která existuje v architektuře Intel procesorů, ta měření kdy u AMD poklesl výkon jsou právě udělány v případě, že by k opravě té chyby tvůrci OS přistoupili tak, že by všechny CPU považovali za chybové, což AMD nejsou. Tvůrci Linuxů už potvrdili, že AMD se problém netýká a oprava u nich není zapotřebí a žádné snížení výkonu nehrozí ... finální oprava nebude postihovat výkonově AMD procesory, jen Intel ...

Intel již oficiálně problém přiznal. Zdrženlivost není na místě, problém je gigantický a nevídaný a evidentně se na všem pracovalo už několik týdnů, takže se o tom vědělo, až teď když se objevily první verze těch oprav, tak to prostě uniklo na veřejnost. Výkon je řekl bych jeho menší část. Bezpečnostní problém je to absolutně neuvěřitelný, jak tohle vůbec mohlo fungovat.
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 10:14:10

Neřekl bych, že se jedná o nevídaný problém. V posledních 12 měsících jsme takový problém již viděli, dokonce u Intelu, a týkal se ME.

Intel o problému ví minimálně od podzimu, kdy informoval úzký kruh vývojářů.

Zneužitelnost přes JS v prohlížeči je děsivá, o tom žádná. Zase na druhou stranu to můžu vyřešit operačním systémem. ME nijak nevyřeším, a musím se spolehnout na prohlášení Intelu, že to vyřešil za mě. Pokud teda výrobce mojí desky vůbec opravu vydal, a já ji aplikoval, což hádám drtivá většina lidí nesplňuje.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 00:00:34
avatar
Ako pri každom veľkom prúseri aj toto sa musí najprv ututlať, jediný čo o tom píše na česko-slovenskej IT scéne priamo je DDWorld, ostatný sú ticho a krysy v kanále. A pritom je to chyba ako hrom. Keď mali prvé Phenomy chybu TLB tak o tom písal ešte aj bulvár a inzercia. Keď mali takú istú chybu prvé modely core i7 na socket 1366 neštekol o tom ani pes.
4Dimensions [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 00:04:29

Tak to absolutne nemas prehlad, prave DDWorld s tym prisiel ako posledny, niektore ceske IT portaly s tym vybehli uz rano. Si uplne mimo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 00:11:05
avatar
DD s tím přišel až teď protože čekal na oficiální zprávy a potvrzení z více zdrojů ;) nebudu právě jako ostatní, co rozmazávali v praxi neexistující problém TLB chyb u Phenomu apod.

a poslední nejsem ... jistý tuzingový web stále mlčí, být to o AMD, tak už dávno chystá pochodně a vidle ....
mikhail800 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 09:18:42

Tiež som hneď čekoval pctuning a nič som tam nenašiel
Timmaigh! [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pc tuning 2018-01-04 16:40:23

Tak cekni znova teraz a najdes znacne podrobnejsi a informativnejsi clanok v porovnani s tymto tu. Mozno preto to trvalo tak dlho
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 16:56:59
avatar
není nad to přijít po mnoha hodinách s komentem reagující na aktuální koment skoro den starý ;)
Timmaigh! [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 18:13:24

Napisal som vtedy, ked som si precital. Jak keby na tom nejako zalezalo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 18:16:00
avatar
no celkem ano ;) zejména když se bavíme o tomto tématu, které se vyvíjí každou hodinu ;)
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-05 11:20:29
avatar
Tiež som to na ddworlde čital ako na poslednom. Skús čítať dsl.sk, tam to bolo prvé.
Ceneon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - akcie 2018-01-03 23:59:30

Vidím to pro akcie AMD na pořádné rally. Je velice vhodná doba na nákup akcií AMD. Dokud budou do $15, je to pořád dobrá koupě.
Začátek roku byl pro AMD skvělý, získalo za dva dny 13% s aktuální hodnotou v after hours: Odkaz
Premarket a after hours vidíte, když si pod grafem v Settings zapnete Extended Hours.

Vemte si tržní kapitalizaci firem (v Google Finance položka Mkt cap), tedy množství akcií vynásobené jejich cenou:
Intel: $211B
NVIDIA: $128B
AMD: $11B

Sám vidím akcie AMD na $30-50 v průběhu roku. Vím, nějaký trojnásobek nebo pětinásobek není to, co můžete získat pomocí kryptoměn, ale s docela jistotou můžete vložit vše a doufat, že buď letos nebo následující roky se to dost zvedne. Za to do kryptoměn je radno dávat tolik, o kolik když přijdete, tak vás to moc nemrzí. Jen tak můžete u nich mít obrovské zisky, protože si řeknete, že můžete získat mnohem víc, ale nebojíte se o vklad.

AMD je před rozjezdem a kdo projeví víru zavčas, může mnoho získat.
Čekal jsem, že $20-40 bude již minulý rok, no nestalo se, AMD stagnovalo (to byl můj druhý, nejhorší, scénář), po vydání Ryzenu letělo dolů, po vlažných výsledcích za Q1 opět, Vega přišla příliš pozdě, ale zase ne tak pozdě, aby nevychytala zlatý důl jménem mining. Takže věřím nad míru dobrým výsledkům za Q4, které budou někdy na přelomu ledna a února.

Pokud chcete zainvestovat, je třeba si zřídit obchodní účet například u FIO. Dále je dobré mít na větší objemy peněz devizovku pro lepší kurz, doporučuji EasyChange, zřízení ale trvá tak 5 dní.

Zde důležité citáty pro obchodování na burze:

A o tom přeci v obchodování jde - být odlišný od davu, který dlouhodobě prodělává.

Když většina „ví“, co bude, určitě na tom vydělá někdo jiný.

Akciový trh je vysoce efektivní mechanismus, který přenáší bohatství směrem od netrpělivých k těm trpělivým.
Warren Buffet

Jestli máte o investování do akcií zájem, tak moje největší koně jsou v tomto pořadí: AMD, ETSY, HPJ, AAOI. Spekulace zásadně nedoporučuji po trpkých zkušenostech z minulého roku, sice lze získat desítky i stovky procent za jediný den, ale může se to stát závislostí a můžete o nabyté bohatství rychle přijít. Proč vynechat spekulace a jít do investic dlouhodobě, na měsíce či roky? Jednak netřeba ztrácet i mnoho hodin denně jejich sledováním, nervy jsou v klidu, protože věříte a neřešíte nějaké malé výkyvy, které jsou takřka náhodné, je tam tolik faktorů, že i při super čtvrtletních výsledcích mohou akcie začít rapidně padat kvůli jednomu faktoru.

Kdyžtak pošlete PM, pokud chcete více informací o obchodování na burze.

Hodně štěstí spoluakcionářům :-) i ostatním do nového roku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 00:01:31
avatar
Ano, akcie AMD jsou vzhledem k pozici na trhu a produktům silně podceněné, nebo spíše akcie ostatních přeceněné?

Osobně to vidím na druhou možnost.
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-05 13:25:47
avatar
na 30-50 zabudni, ale 18-22 je realne
Pix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spectre 2018-01-04 01:11:31

Nechci vám kazit radost, ostatně taky mám doma prakticky jen AMD, ale je venku více zranitelností: Meltdown a Spectre viz třeba https://spectreattack.com/ . Meltdown je to o čem je tento článek, ale Spectre postihuje všechny dnešní procesory včetně arm. Spectre se evidentně moc jednoduše nedá opravit, pokud nám to neopraví v microcode, tak asi bude nutné překompilovat všechny aplikace.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 02:25:37
avatar
Meltdown je ale ta snadno zneužitelná a ta aktuální co se opravuje a postihuje jen procesory Intel (ARM i AMD jsou z obliga) a jen u nich by měly být poklesy výkonu v řádu několika jednotek % v extrémech až třetiny.

Spectre je mnohem méně pravděpodobná, zneužití by bylo extrémně obtížné realizovat, téměř nemožné a i náročnost opravy je také značná. Obecně vzatu se týká všech CPU, takže řešení této potenciální věci není na pořadu dne ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Meltdown na ARMech 2018-01-04 16:53:45
avatar
tak na nejnovějších Cortex A75 jádrech je prý i meltdown (jen na těch). To je ironie, protože A75 budou ve Snapdragonech 845, tedy i většině vlajkových lodí s Android phonů. Až to SW pofixují, tak aby nakonec současné Snapdragon 835 telefony nebyly rychlejší
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-05 17:55:23

to co píšeš je ale podvod od intelu který to chce zamaskovat... intel bude fabulovat a vypouštět blbosti o tom že to je i u ostatních jen aby zmírnil dopad na své produkty....

jdi na diit, tam to je fakt mistrovsky popsané i pro ne-hardwarové nadšence...

Součrk to tam popsal fakt hezky...
https://diit.cz/clanek/vyrobci-komentuji-x86-kernel-bug
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 02:12:50

Nechcem prudiť ale Google Project zero naburalo cez druhú zraniteľnosť (spectre) aj AMD procesory, lenže AMD o tom zatial mlčí, o to väčší dopad to bude mať na AMD až utíchne táto kauza Intelu, poprípade to Intel zahrá tak že v ohrození sú všetci a prežije to len Firma s väčším budgetom ...samozrejme velké firmy ktoré majú cloud a servery vedia o tom že AMD je zraniteľné tiež, takže žiadny nárast podielu sa konať nebude..
spectreattack.com napsal:
We have empirically verified the vulnerability of several Intel processors to Spectre attacks, including Ivy Bridge, Haswell and Skylake based processors. We have also verified the attack’s applicability to AMD Ryzen CPUs. Finally, we have also successfully mounted Spectre attacks on several Samsung and Qualcomm processors (which use an ARM architecture) found in popular mobile phones."
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 02:24:59
avatar
Spectre je ale naštěstí jen teoretická zranitelnost a týká se úplně všech CPU ... tedy Intelu, AMD , ARM i VIA. Spectre je obtížně téměř nemožně zneužitelné, stejně jako opravitelné, vyžadovalo by to dalekosáhlé změny v SW a tak to není problém výrobců CPU jako spíše vývojářů aplikací a OS ...

Meltdown je hlavní problém, snadno zneužitelný, naštěstí se týká jen Intel procesorů vzhledem k jejich architektuře. Tady je evidentní díra .... problém je to jen proto, že na Intel procesorech jede většina serverů a počítačů, proto je to tak vážné a má to takové dopady ....

Opravou Meltdown a snížením výkonu intelů díky ní samozřejmě neopravíte Spectre .... a to se na rozdíl od Meltdown týká úplně všech čipů všech značek, takže nevím proč by měla mít dopad jen na AMD ... navíc není známo, že by oprava Spectre nějak ovlivňovala výkon.
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 02:38:47

Nieje to teoretické, spectre sa podarilo aplikovať a korporácie nezaujíma že je pravdepodobné že sa to nepodarí pretože sa to už podarilo výskumnému týmu Google, určite sa to podarí aj schopným hackerom ...týka sa všetkých o to je to horšie , čítal som whitepaper meltdown a v bežnom prostredí domáceho usera bude rozdiel 0% po patchi, o serveroch sa písalo max 17% ...je na hanbu že to Intel zatajoval, ale tak isto treba okrem hladania patchov aj perzekuovať kyberzločincov, trestať ich brutálnymi trestami nech si rozmyslia než do niečoho takého pôjdu ...aj auto napríklad má jednoduchú zranitelnosť , niekto sekne brzdovú hadičku a je po mne a je to trestný čin tak to nik nerobí ...zákony sú strašne benevolentné, ale je nevyhnutná zmena ...

V špecifických operáciách to ale vyzerá pre Intel veľmi zle
Citace:
Linux, on an i7 6700, calling the getpid syscall 100,000,000 times:
Before the patch: ~3.8 seconds.
After the patch: ~15 seconds.
PostgreSQL, a database application, i7-6820HQ, SELECT 1 benchmark:
Before the patch: 420490.162391 transactions per second
After the patch: 350746.065039 transactions per second
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 13:03:31
avatar
Takato zranitelnost je do neba volajuca. Ved dnes su procesory vsade. A ak spectre je mozne infikovat na vsetky CPU, tak sa ozaj mozu stat velmi vazne veci. S tym autom som si hned spomenul na Watch Dogs. Nejaky hacker, ktoremu niekto vyhovie ako barikada, proste moze odstavit riadenie auta alebo nieco destabilizuje v systeme auta, a skoncil.

Co sa tyka Intelu, jeho chyby, nemam slov. Poslednu dobu od Intelu nic dobre neprichadza.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 16:57:03
avatar
AMD nemlčí, AMD to už chlapácky přiznalo, tak tu prosím nelžete. Jinak je to pravda Spectre se týká všech

Každopádně příští CPU nakupuju od AMD, neboť volba je asi taková:
Intel - Meltdown + Spectre
AMD - Spectre
tak co si asi vyberete?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 17:10:29

Zveřejněno je to pár hodin a celá situace se bude vyvíjet.
Je předčasné sumírovat kdo si co vybere. V příštích dnech, týdnech či měsících může dojít k událostmem (a pravděpodobně dojde), které dnes ještě neznáme a misky vah nezůstanou jen černobílé, jak se dnes zdá ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - šéf Intelu prodal akcie těsně 2018-01-04 19:50:23
avatar
...před skandálem
Odkaz

to moc důvěryhodnosti Intelu nepřidává...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 20:03:47

Náš zájem je koncový zákazník.
Nějaký čachry co mohou a nemusí ovlivnit vysocí představitelé, nebo politika firmy ... je pro nás spotřebitele u zádele
Problém je technický, uvidíme jak se to srovná
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 07:54:10

Vyjde ta záplata i pro W7 a bude se to týkat i procesorů C2D a C2Q?
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 09:54:15

Nejspíš ano, Microsoft patchuje celé NT.
Nedivil bych se, kdyby v GB patch dostaly i Windows XP.

Core 2 se problém nejspíš netýká, respektive se to ani zatím nezkoumalo, řeší se Sandy Bridge a dál.
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 11:28:18

Čo som čítal jediny Intel cpu ktoreho sa to netýka je povodne pentium a staršie , čiže pentium 4 by mal byt posledný nedotknutý procesor ...ono to ani nemusí byt chyba, Intel možno zariskoval a pri návrhu architektúry core vedel že za cenu bezpečnosti je tu veľké navýšenie výkonu, a dúfal že na to nikdy nikto nepríde, keďže tento problém je na úrovni jadra ....ale čo svet nechcel, ľudia sa čoraz viac asocializuju, nudia sa , skúšajú podobne prkotinky (však na toto sa náhodou prísť nedá ) a objav je na svete ...
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 09:46:15

Citace:
AMD procesory tedy vůbec touto chybou netrpí

Citace:
Každopádně od minulého roku už máme na trhu AMD RYZEN procesory, které podobné chyby nemají, (...)

AMD procesory podobným bugem trpí také. Nicméně zatím se ho nepodařilo zneužít, a nevypadá to, že by se to povedlo, Intel to jistě otestoval, co to dalo (aby v tom nebyl sám) vzhledem k tomu, jak dlouho o chybě ví.

Vzpomínám si, že dost podobný problém měl nějaký Phenom. Jasně jsi zde psal, že:
1. je to naprostá okrajovka a nikoho se to nedotkne, pokud není laboratorní technik AMD
2. oprava bude mít minimální vliv na výkon, a je vlastně zbytečná

Nerad bych tě napadal, od dob Phenomu uplynula spousta času, asi je něco jinak, že u Intelu to považuješ za problém. S tím teda souhlasím, protože třeba já mám Intely úplně ve všech serverech, a už se včera povedlo nalézt vektor útoku skrz JS ve webovém prohlížeči, takže žádný aktuální desktop s Intelem není prokazatelně v bezpečí.

Intel byl té dobroty, a vydal linuxový patch, nicméně tak nějak opomněl, že AMD ho nepotřebuje, takže AMD teď pracuje na svém patchi (tolik k tomu, že podpora HW je na tvůrcích Linuxu, jak jsi tu minule tvrdil).

Kdyby mi to nezpůsobilo tak závažné problémy, tak bych se za AMD radoval. Jestli se téhle šance nechopí za pačesy a nepředvedou v roce 2018 rodeo, tak to bude velká škoda.
Barracudka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zaujimave 2018-01-04 10:12:47

no neviem skade mas to ze ten patch robi intel, robi Linux foundation ( ktorej clenom su aj intel aj AMD ). Zranitelne AMD nesu uz koli architekture, kde intel prefechne vykona instrukciu aj bez potvrdenia jej opravnenia , kde AMD to nerobi.

Tu mas priamo komunikaciu o tom ze AMD potvrdilo ze to nema na nich vplyv.

https://lkml.org/lkml/2017/12/27/2

http://www.linuxfoundation.org/membership/members/
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-05 10:40:09

Psal jsem, že bugem trpí i AMD. A ano Spectre se ho týká úplně stejně jako Intelu.
Nicméně Meltdown se na AMD provést nepovedlo. Neboli AMD bug má, ale zatím nebyl nalezen vektor útoku. Tak, jak jsem psal.

A asi se ani nenajde, protože Intel udělal všechno proto, aby ho u AMD našel, a neuspěl.
braqela [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 10:59:04

AMD už má patch v jádře.
A už mi došlo jádro 4.14.11 s intelím patchem. Podle předběžných provozních testů se u mě na Intelu žádná výkonnostní tragédie nekoná ani ve virtuálu.
Ale je fakt, že domácí PC honí i5 Haswell + 8GB RAM, a vše brzdí klasický HDD. Ale takto nevyváženě to potřebuju.
Spíš jestli v domácím nasazení nebudou významné rozdíly ve ztrátě výkonu mezi jednotlivými generacemi CPU s +/- stejným výkonem.
Já bych to viděl tak, že pokud doma není plečka jedoucí na doraz, tak výkonnostně ve většině případů s poklesem výkonu nebude problém. Horší to bude ve firmách.
Nicméně má DD pravdu v tom, že je to konstrukční chyba zásadním způsobem ohrožujícím bezpečnost. A je otázkou, zda toto konstrukční řešení není napadnutelné ještě jiným způsobem a zda ten také půjde opatchovat i za cenu ještě větších obětí.
Ale zase na druhé straně, pokud kupuji procesor s určitými vlastnostmi a on je nemá od samého počátku, tak pak musí náležet finanční kompenzace kupujícímu ve formě slevy, případně možnost vrácení CPU i po záruční době a to včetně desky.
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 11:19:47

Pak jsou tu tací, co to nemohou opravit...

Na některých serverech mám ESXi, které mě varovalo, že novou verzi už nenainstaluju, protože skončí podpora mých procesorů. Bezva.

Spousta lidí má neaktualizovaná a kradená Windows. Ta opravu nedostanou nikdy, a ten vektor útoku skrz javascript a webbrowser se jich docela týká.

Pak je tu třeba Android x86, na který výrobci kašlou, a nové jádro spousta zařízení prostě nedostane (víme, jaká je podpora v těhle věcech). Pak stačí Facebook, ten správný javascriptový kód, a prohlížeč.

Kdy dostane podporu třeba FreeBSD, ohrožuje to i Jaily? Zkrátka mám strach, že i když SW oprava bude, i kdyby nakrásně neměla žádná negativa, tak ne každé zařízení ji bude moci mít.

Dejte mi návod jak vrátit svoje procesory (i s celými servery, protože do mých serverů procesory bez téhle chyby neexistují) a já komplet přejdu na Epyc. Moc rád bych to udělal už po tom průseru s ME, ale takováhle spravedlnost fakt neexistuje
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 14:31:38

S kradenými Win bych problém neviděl. Ta stahují aktualizace naprosto normálně. Problém bude tam, kde někdo prostě vypnul službu Windows Update a tak neinstaluje aktualizace. Takový člověk si ale nějaký útok zažít skutečně zaslouží . Je to stejné jako u zálohování. Většina lidí začne zálohovat až ve chvíli, kdy o nějaká data skutečně přijde.

Jako největší problém vidím to, že Intel o té chybě ví 10 let a začne to řešit až nyní, když jsou jeho zranitelné procesory v 85%-90% PC a serverů. Velcí hráči budou z obliga, protože si u Intelu vyjednají kompenzace. Ale běžné firmy na tom budou tratit.
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 14:39:12

Třeba můj 85 letý děda používá Win XP. A bude je mít do konce života, protože učit ho něco nového je už nesmysl. I takhle mu triviální operace ctrl+c->ctrl+v zabere mnoho minut, protože si při tom musí přečíst poznámky a desetkrát zkontrolovat, jestli má prsty na správných klávesách. Stačí změna pozice ikonek a děda si neví rady.

Tak můj děda s neaktualizovanými Windows a neaktualizovaným Chrome (protože pro XP už nemá podporu) zůstane zranitelný. Asi to nevadí na úpravy fotek a čení internetů, fotky jsou nezávadné (ať si je veme, kdo chce) a dobře zálohované mnou.

Co se týká x86 serverů, tam má Intel prakticky úplný podíl. Velcí hráči řeší vtipný problém třeba Microsoft s Azure, Google, Amazon... prakticky veškerá jejich infrastruktura obsahuje teď již známou chybu. A ze dne na den to opravit nebude sranda (to jediné mě drží nad vodou, když uvědomím, že mám totožný problém... ale já své zákazníky naštěstí všechny osobně znám)
braqela [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 12:37:34

Návod:
Podej žalobu na Intel u amerického soudu o náhradu škody.
Co na tom, že se to potáhne a za ty prachy co do toho vrazíš, bys měl hektary serverů s Epyc.
Jinak velmi zajímavý postřeh, že ne všude se dostane SW záplata. Intelu jde jen o korporáty a domácí uživatelé a jiní drobní serverovníci jsou mu kradení jako data z TLB cache.
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 13:46:08

No právě. Obrovské množství prostředků (časových, duševních, finančních) s nejistým výsledkem.

Takhle to asi nejde. Ale doufám, že to Intelu korporáty rychle sečtou, a nakoupí AMD. Intel to nepoloží, a je to příležitost pro ARM.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zajímavé 2018-01-04 13:03:46

Narazil na info, že první odhady byly příliš optimistické. A jestli výkon někde klesne až o polovinu ( osobně tomu nevěřím), bude to pecka. Napadá mě něco o božích mlýnech. Ale jestli teď jede AMD jak Šternberg na 140%, přijde zdražení. A další lekce z kapitalismu. Takže stejně jako u pamětí bude velmi vhodné při pohybu cen nahoru raději koupit AMD nebo prostě tu chybu na svém čipu od Intelu ignorovat (což podle mně někteří udělají) a neupgradovat biosy. Těm testům jen"s chybou měření" nevěřím. To by nepropadly akcie a Intel by velmi rychle uklidňoval akcionáře. Každopádně teď programátory čekají bezesné noci a hackeři ( ještě větší odpad než sluníčka) už beztak hledají know-how. A vsadím se, že v tom má prsty trio Putin, Babiš, Zeman. To nám ten rok hezky začíná...
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 13:08:16

V některých spec. případech je propad na Intelech ve výkonu prý až 50%.
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/bezpecnost/459466-prvni-odhady-byly-prilis-opatrne-pocitace-kvuli-chybe-zpomali-az-o-polovinu.html
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 13:40:13

Brát jako zdroj Novinky? No teda

Záleží na použití. Kdo neviděl stroj ucpaný context switchy, nepochopí
To je počítač, který se prakticky fláká, ale load má ve stovkách, a když se podíváte, co se vlastně teda děje, zjistíte, že váš procesor neustále flushuje a načítá cache. A nic jiného nestihne.

Intelácké procesory na tohle teď budou dvakrát tak náchylné. To může znamenat zpomalení i o 100% ;) stačí třeba hloupá síťovka a hodně paketů. A váš Intel se ucpe na polovině toho, co dřív.

Zato typická herní nebo kancelářská mašina nebude mít problém. Context switchů má minimum, protože tam běží minimum procesů, a navíc se drtivá většina úplně fláká. Osobně u hraní her neočekávám víc než 1% zpomalení.

Mnohem víc mě štve, že pokud si sem na tenhle web DD umístí šikovný Javascript, má obsah mé paměti včetně klíčů. Neví někdo, jak se to staví k TPM? Všechen můj intelácký HW má naštěstí TPM...
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 13:44:33

Pokud je článek citací a extraktem z jiných zdrojových serverů (ZDnet, Computerbase, Grsecurity) nemám s tím problém, vy ano?
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 13:56:06

Ano mám, nepovažuji Novinky za seriozní médium, ať už citují kohokoli. Důležitý je jejich výklad, a v tom jsou Novinky špička.

Příklad, Bitcoinová siť spotřebovává tolik energie jako Slovensko, 4 transakce za sekundu, na jednu transakci spadá 230kWh energie. Potud v pořádku, to bylo i ve zdroji. Dodatek novinek:
Pokud by měl Bitcoin zvládat tolik transakcí jako Visa (řádově 10k/s), spotřeba energie by byla 230kWh*10 000 transakcí za vteřinu, což je asi tak výkon všech elektráren světa.
Proč je to blbost? Protože Bitcoin umí 4 transakce za vteřinu nezávisle na velikosti sítě, takže taková extrapolace je naprosto nesmyslná. Je to příklad dezinterpretace statistiky, které jsem si zrovna všimnul. Taky se může stát, že si takové věci nevšimnu. Proto nemám Novinky rád.

Koukněte třeba na články Jana Olšana. Taky ozdrojované jako Novinky, taky vlastní názory, ale diametrálně odlišný výsledek.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-) 2018-01-04 15:07:04

Znáte tu o koze a o voze? Já napíšu o Intelu, on napíše o Intelu a Vy o Novinkách. A nejspíš jste si to rovnou i pochválil. :-)
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 15:13:27

Proto sdílím až po tom, co jsem si to přečetl a článek neobsahuje blbosti a je v něm v kostce to, co se zatím zjistilo, naštěstí bez vlastních interpretací. Ale jinak samozřejmě mám a používám jiné zdroje informací. Tato chyba může nakopnout AMD, protože ta nativně v EPYC proc. používá transparentní šifrování RAM (SME) a taky šifrování běžících virtualizovaných počítačů (SEV), údajně jen s 1% dopadem na výkon a bez nutnosti softwarové podpory. No a úplně z obliga podle mě nemůže být ani šéf Intelu s prodejem akcií, protože jde o zneužití interních informací, které ostatní akcionáři neměli k dispozici, myslím že ho žaloba nemine.
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 19:24:20

V tom případě se omlouvám, nečekal jsem takovou sofistikovanost.

Co se týká prodeje akcií, v USA je takové jednání snad nelegální (obchodování na základě interních informací), takže se to asi prošetří. Problém v tom ale nevidím, ať si se svými akciemi dělá, co uzná za vhodné, jsou totiž jeho. O podvod v pravém slova smyslu se nejedná, v omyl nikoho neuvedl, jen měl přístup k tajným informacím. Samozřejmě v případě, že to tak vůbec bylo.

O nakopnutí AMD jsem psal výše. Snad to klapne.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-) 2018-01-04 19:27:42

Výpovědní hodnota toho článku z Novinek byla stejná jako jinde. Nemůžu hodnotit jiné, protože se jim zpravidla vyhýbám :-), ale tohle bylo k tématu a nijak od věci mi to nepřišlo. Pán asi předpokládá, že všichni na zeměkouli potřebují vědět, že novinky jsou zlé, zlé a nejhorší. Já ho ale chápu. To samé si myslím o Islámu a o náboženství obecně. Zkuste to vysvětlit věřícím. Budete rádi, když jenom dostanete přes hubu. A tomu Intelu to přeju. A bude zajímavé pozorovat ortodoxní AMDfans, jak jim to naleje krev do žil. Pak zjistí, že chleba levnější nebude. A těším se, až bude DD hledat, kde to brzdí nejvíc a OBR že bude říkat, jak o nic nejde. I když, a to si opravdu myslím, lidi budou záplatovat až když přijdou potíže. Doteď jim to jelo a kdyby to nevěděli, spali by klidněji. Hysterky budou odpojovat internet a osobně tipuji, že AMD dost podraží.
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 14:07:44

No tady je hlavně vidět problém monopolizace trhu. Ono to neypadá dlouhou nijak tragicky, milovníci značky jsou spokojeni, že není soupeřů.

Ale pak najednou přijde takovýto problém a ono není úniku, když skoro všechno běží na jednom typu hardwaru.

A to to pořád může být ještě horší. Taky může nastat totální kolaps a pak se těžko hledá alternativa.
Jaroslav Neznal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 14:23:59

Jo, pořád to může být horší. Další s takovým (podle mě horším) monopolem je Microsoft.

Kdo za to může, si zhodnoťte sami... vina Microsoftu to asi nebude, že
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No 2018-01-04 14:27:43

oni errata k Intel procesorům jsou tlusté jak Jiráskovo pověsti. Ale to je u všech výrobců, AMD a ostatní nevyjímaje, jde o to, kolik z těchto chyb je kritických pro běh systému. A tady to vypadá na pořádný průser, vzhledem k tomu, že Intel obsadil 98% x86 serverového trhu. Šance pro AMD zabodovat s Epycem. Navíc Intel ME (Management Engine) je blackbox, o kterém také nikdo neví co dělá, AMD umožní svojí alternativu Secure Processor vypnout v BIOSu. Na nezápadním trhu (China, Rusko) si vyvíjí vlastní procesory pro kritické systémy, většinou na jádrech RISC, ARM a nově i nové revize x86 procesoru VIA (vlastník China).
bottl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tady jsou moje výsledky 2018-01-04 21:51:30

Geekbench, pár výsledků před a po update :i5-6500 Windows10

Single-Core Score PŘED:4486 UPDATE: 4250
Multi-Core Score PŘED:12852 UPDATE: 12744

Single-core:
SQLite 4158, 115.3 Krows/sec UPDATE: 3775, 104.7 Krows/sec
JPEG 4183, 33.7 Mpixels/sec UPDATE: 3847, 31.0 Mpixels/sec
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-04 22:05:38

U aplikací typu ffmpeg a další encodingy videa apd., i hry, by měl být dopad prakticky limitující k nule, popř. v řádu max. několika jednotek %. Tj. nerozeznatelné.

Nejvíc po kulách dostanou databázové a virtualizační aplikace, zkrátka aplikace, které si nevystačí samy se sebou, ale často volají služby systému. Což ty nejobyčejnější uživatele asi moc trápit nebude.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-06 02:12:36
avatar
Jaktože někde se piše, že je to problem všech a jinde zas, že jen Intelu, čemu mam ted věřit.. radši ničemu

https://www.grunex.com/clanek/objevena-bezpecnosti-chyba-se-tyka-prakticky-vsech-procesoru-vcetne-arm-aktualizovano/3209
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-06 19:41:18

Ver obema zpravam, jedna chyba se tyka Intelu (+ Cortexu A75) a druha vsech.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1141x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1576x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1200x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3784x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1465x
Komentářů: 0