AMD grafiky drtí NVIDIA v DirectX12 výkonu - řešení? Koupit si novou grafiku ... Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 26 únor 2016
altNvidia sice slíbila "SW" řešení špatného výkonu pod DX12. To ale nepřichází a asi nepřijde!

 

 

 

 

DiectX12 stejně jako API MANTLE=VULKAN řeší nejednu letitou bolístku a špatnou optimalizaci využití skutečně dostupného výkonu ze strany aplikací a vlastního API. Zejména pokud jde o omezení výkonem procesorů a další "bottnecky", které pod staršími DX9/10/11 postihují zejména grafiky a procesory AMD. V poslední době s nástupem W10 však AMD procesory i grafiky znatelně posílily a s příchodem MANTLE a DirectX12 se věci ještě zlepšují.

Teoreticky by z výhod DX12 měly těžit pochopitelně nejen grafiky AMD, jenže se před časem zjistilo a znovu se to potvrzuje, že stávající grafiky NVIDIA na DX12 nejsou připraveny tak, jak se myslelo a jak se tvrdilo. Kamenem úrazu se stala zejména technologie Asynchronních shaderů, která však je jednou z klíčových věcí v nových API, výrazně navyšující využitelný grafický výkon a výkon obecně. Jenže zatímco i starší Radeon GCN grafiky nemají s touto věcí problém, NVIDIA GTX 600/700/900 grafiky ano. NVIDIA před časem přiznala, že Asynchronní shadery sice její stávající GTX 900 grafiky umí, ale nepoužitelně, protože na rozdíl od vysoce paralelní GCN architektury Radeonů stávající GTX grafiky tak technicky pokročilé a paralelní nejsou. A tak dokonce tlačila na vývojáře, aby tuto technologii do prvních DX12 her a benchmarků neřadili (a u některých úspěšně) - šlo samozřejmě o to, aby to neovlivnilo prodeje stávajících grafických karet, kdy NVIDIA prodává více i když má často za stejnou cenu nižší výkon a technicky není na DX12 dobře připravena vůči stávajícím Radeonům. Slíbila také, že prý upraví ovladače a přinese SW patch a bude asynchronní shadery emulovat. To se však dosud nestalo, NVIDIA na toto téma nyní už odmítá vůbec diskutovat a pravděpodobně jako asi všichni ví dobře proč.

Každopádně proč se o tom znovu mluví. Aktuálně se objevila další vývojová verze Ashes of Singularity, která opět přináší pár DirectX12 technologií a lze tedy opět něco zajímavého naměřit. Opět dochází k výraznému nárůstu výkonu pod DX12 vůči DX11, zejména při větším množství úloh. Nárůsty jsou opravdu zásadní.

(zdroj: Computerbase.de)

U NVIDIA však DX12 přináší minimum, podle možností jejich grafik. Vzhledem k tomu, že celá záležitost právě výrazně využívá výhod a přínosu Asynchronních shaderů, GTX 900 grafiky, které si s nimi použitelně neporadí, z nich moc těžit nemohou. A tak sice pod DX12 pojedou, ale bez většiny výhod proti DX11.Výsledkem je, že AMD grafiky zcela drtí konkurenční GTX modely a to způsobem, že GTX 980Ti/TITAN X jsou výkonem na úrovni R9 390X a prostě se nám to všechno posunulo o třídu. Navíc AMD je výkonnější i s výrazně náročnějším nastavením detailů pod DX12, které NVIDIA vlastně pořádně nepodporuje.

(zdroj: Computerbase.de)

Samozřejmě Asynchronní shadery jsou jen jedna z věcí výhod nových API (DX12 i VULKAN). Nově by se například měl bez potíží sčítat výkon osazených dvou GPU i jejich pamětí. A to třeba i jedné AMD a jedné NVIDIA grafiky. A funguje to(!):

  • AMD má lepší grafiky, ale v boji o zákazníka prohrává.

                                                                     Prohrává i většina zákazníků.

Pokud tedy nové hry budou využívat veškerých výhod nových API, včetně asynchronních shaderů a všeho, stávající i starší AMD grafiky budou mít téměř jistě vždy výrazně navrch proti stávajícím NVIDIA kartám. Rozdíl může být opravdu rozdíl třídy. NVIDIA sice slíbila před časem, že bude celou věc řešit "SW patchem" ale svůj slib nesplnila. V podstatě ani splnit nemůže, protože problém je v architektuře a přímo v čipu (tedy hardwarový) a to neopravíte nějakou softwarovou záplatou. Pokud by to šlo, NVIDIA už by to dávno udělala, stejně jako by opravila GTX 970, která nefunguje jako 256-bit se 4GB ale jen jako 224-bit s 3,5GB.

A tak v celé záležitosti hraje mrtvého brouka a mlčí. A jak to bude nejspíše řešit? Jednoduše! Chystá nové grafiky s architekturou PASCAL, které zase trochu přiblíží architekturou architektuře GCN od AMD a u nich tedy už problém s AS nebude. No a pracuje na tom usilovně. Podle dostupných informací se opravdu příští měsíc na GDC dočkáme představení PASCAL architektury a možná i první ukázky. A vůbec bych se nedivil, kdyby byla nejen na téma efektivity 16nm proti 28nm, ale také to, že NVIDIA umí Asynchronní shadery. Na trh by pak nové karty, pravděpodobně nástupce GTX 970/980, tedy vyšší střední model, dorazí v červnu/červenci (06-07/2016). Takže žádné řešení pro stávající majitele grafiky NVIDIA GTX 700/900, jejich výkon může být a pravděpodobně bude v nových DX12 hrách výrazně pod úrovní soudobých konkurenčních AMD Radeon grafik. Opět jen můžeme kroutit hlavou nad tím, jak je možné, že NVIDIA má takové prodeje a takový podíl, když její grafiky zastarávají mnohem rychleji a výkonem i technologiemi zaostávají za Radeony a téměř pokaždé s nástupem nové generace NVIDIA přiznává problémy a chyby staré generace, o kterých se sice vědělo, ale mnoho zákazníků je nebralo v potaz, či mluvit o nich se rovnalo okamžitě dostat nálepku neobjektivního fandy červených. Pro AMD tedy současná výhoda lepší funkčnosti a podpory DX12 nebude znamenat nic, protože nová generace grafik už pravděpodobně bude funkčně vyrovnaná.

Hlavním prohrávajícím bude tedy zákazník, zejména ti, co si koupili NVIDIA grafiku. Na rozdíl od majitelů soudobých AMD Radeon pravděpodobně budou muset dříve upgradovat. A bude zajímavé sledovat, kolik z nich si opět koupí NVIDIA kartu. Ta tak na tom vydělá a je pro ni vlastně výhodné situaci GTX 700/900 grafik už nijak neřešit (což dělá). "Že vaše GTX 970/980 je v nových hrách výkonem na úrovni mainstreamu AMD R9 380? Žádné ovladače vám nedáme, ale kupte si naši novou GTX 1070/1080 ...". Samozřejmě zatím nemohu 100% tvrdit, že to tak opravdu bude, ale zatím to vypadá, že přesně k tomu všechno směřuje. Ostatně nebylo by to poprvé ... v soubojích AMD a NVIDIA sice chodí nové generace grafik na trh, ale fakticky stojíme neustále ve stejné vodě a sledujeme opakování stejných scén jen s jinými hrdiny. Nejhorší na tom všem je, že prodeje a tedy podíly grafik absolutně neodpovídají skutečným vlastnostem a schopnostem produktů obou firem. Jsem moc zvědav, zda nová generace na tom něco změní, nebo za 2 roky budeme řešit úplně stejnou situaci jako teď ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 131x
Komentářů: 0
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 924x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 788x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 876x
Komentářů: 1
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1686x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníÚterý, 09 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1759x
Komentářů: 1