Microsoft upřednostnil fyziku HAVOK – HAVOK vs PhysX: 3:1 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 07 August 2008
ikona-vista  Souboj fyzikálních engine se přiostřuje. Velký hráč na poli počítačových her - společnost Microsoft podepsala trvalou licenční smlouvu s HAVOK.

 

 

Válka herních fyzikálních enginů je zdá se v plném proudu. V současnosti se láme chleba a společnosti stojící za fyzikálními enginy si snaží zajistit svou budoucnost. V současnosti je to fyzikální engine HAVOK a PhysX, které se perou o své místo na slunci. Za PhysX dnes stojí společnost NVIDIA, která jej odkoupila spolu se společností AGEIA a implementovala do svých grafických karet. To pomohlo skomírajícímu enginu se dostat více do popření a v současnosti NVIDIA vydává oficiální ovladače, které PhysX rozchodí na jejích grafických kartách GF8/9/GTX200. Právě to je rozdíl mezi oběma fyzikálními enginy. HAVOK totiž běží dnes přes procesor (na GPU klientu se však pracuje). PhysX naproti tomu běží přes grafickou kartu. A právě dnes vyšel zajímavý články o tom, jak to dnes s PhysX vypadá:

ComputerBase.de: Bericht: Nvidia CUDA und PhysX im Überblick (německy)

  Závěry článků jsou podobné. PhysX je nadějná technologie, ale je teprve v plenkách a aby ukázala nějaký významný a vyrovnaný přínos, do toho je velmi daleko. Záležet bude zejména na podpoře ze strany špičkových herních titulů, bez čehož by se PhysX prosazovala a hlavně vyvíjela jen velmi obtížně. Technologii PhysX dnes nelze zcela jasně zhodnotit a bude ještě nějakou dobu trvat, než uvidíme, zda má budoucnost. Hlavní problém PhysX je, že funguje jen oficiálně na grafických kartách NVIDIA (GF8/9/GTX200) pod CUDA(fyzikální karty AGEIA už se neprodávají), a to je omezení, které není většina herních společností ochotna akceptovat. Nelze totiž hned dopředu znevýhodnit část zákazníků s jinými grafikami než NVIDIA (nebo staršími grafikami), protože by si tím tyto společnosti mohly značně snížit okruh potencionálních zákazníků a i zisky. V současné době je navíc v oblasti vývoje her velká konkurence a podobný risk si zkrátka nechce nikdo dovolit. NVIDA věděla, proč před nedávnem nabídla PhysX instrukce spolu s CUDA (což byla podmínka) společnosti AMD-ATI. Ta však odmítla a soustředí se na HAVOK a to vývoj GPU klienta. AMD-ATI se nedávno nechalo slyšet, že právě fyziku akcelerovanou před GPU zprovozní na svých kartách tehdy, až to bude jasně výkonově přínosné a to v současnosti není. NVIDIA tak zůstala na vývoj a prosazování PhysX fyzikálního enginu zcela sama. A situace se pro ni nevyvíjí nijak zvlášť dobře.

    Současné grafické karty NVIDIA přeci jen mají do suverenity modelů 8800GTX nebo 8800GT na trhu proti konkurenci na hony daleko, čímž nechtěně dodaly váhu argumentu herních studíí, o znevýhodnění části uživatelů a potencionálním ohrožení příjmů. Ty tak bez velkého přemýšlení volí již léty prověřený systém HAVOK, který bude fungovat vždy všem včetně herních konzolí (je totiž akcelerován procesory). Velmi důležitý krok, kterým se HAVOK nezapomněl pochlubit, dnes udělal spolu se společností Microsoft, která dnes z velké části udává tempo herního světa. Microsoft totiž stojí za herní platformou Games for Windows a herní konzolí XBOX360, které navíc hodlá více přiblížit. Uzavřel se společností Microsoft trvalou licenční smlouvu o tom, že HAVOK bude dodavatelem fyziky pro hry společnosti Microsoft a jeho partnery. Na straně fyzikálního engine HAVOK tak dnes stojí minimálně tři silní hráči - AMD-ATI, Intel a Microsoft a s nimi i herní konzole. Havok se tak bude nadále prosazovat ve většině počítačových hrách, zejména pak v těch nejdůležitějších, které vycházejí multiplatformě a  kde společnosti nechtějí a ani nemohou nechat nic náhod. Naproti tomu PhysX společnosti NVIDIA dnes podporuje právě jen NVIDIA a kromě významnějšího UnrealTournament3, (který jako hra ale propadl) jej nepodporuje žádná skutečně špičková hra. A v současné situaci lze jen těžko předpokládat, že některé z velkých herních studií zariskuje a svůj Áčový multiplatformní herní titul vydá s fyzikou PhysX. Rozhodnutí Microsoftu podpořit HAVOK zcela určitě bude mít vliv na mnohé další. Ačkoli PhysX má nepochybně co nabídnout, nevypadá to s ním a jeho vývojem v současnosti moc dobře, rozhodně ne moc jednoduše. Obávám se, že NVIDIA nemá dost síly a možností na to, aby jej sama prosadila. PhysX musí být stejně dostupný a stejně využitelný jako HAVOK, aby měl stejné šance a do toho má dnes velmi daleko. Navíc nebude trvat dlouho a „výhoda" PhysX, že je akcelerovaný přes grafiku, zmizí. Minimálně AMD pracuje na GPU klientu HAVOK a s velkou pravděpodobností i Intel v rámci projektu Larrabee. Pokud se tak honem rychle PhysX více nerozšíří a neotevře a NVIDIA neopustí svou snahu protlačit s PhysX aplikací i svůj systém CUDA, tak mu omezení na grafické karty NVIDIA, kdyby vše zůstalo u stávajícího pořádku, zlomí vaz.

Zdroj: Havok

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-07 23:42:15
avatar
Neni nahodou PhysX take akcelerovatelny pres CPU Nedavno vysel na EHW pekny clanek o physX a tam testovali i 4850 s physX (physX samozrejme akceleroval CPU) a srovnavali fps vuci kartam s PhysX pocitanym pres GPU. A rozhodne to nevypadalo spatne. Preci i dnes spousta her funguje s PhysX a pripravovane take (Far Cry 2) a rozhdne nejsou jen Nvidia only...
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 00:56:40
avatar
No prave ze podle NV maji PhysX pocitat GPU misto CPU.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 01:15:51

S PhysX to vypadá tak,že bez další přídavné karty,pochopitelně nV,nemá moc smysl o něm uvažovat.A přidávat do PC další nenažranou kartu jen kvůli lepší fyzice rozhodně nemám v plánu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 01:42:28
avatar
Ne physX právě primárně akceleruje grafika (NVIDIA) ... nejde o to že jsou ty hry NVIDIA only (nejsou) ale když tu hru vydáš na XBOX a počítače s ATI, tak je ti PhysX k h, kdežto když použiješ HAVOK docílíš stejného efektu ale všude to poběží to je kámen úrazu .... nicméně jako srovnávat optimalizovaný program pro GPU proti tomu jak běží na CPU je pěkná hovadina ... dopředu ti řeknu jak to vyjde .... to je jako bys chtěl na GPU meřit, za jak dlouho zapakuje soubor a srovnával to s CPU .... stejná kravina ....
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 08:21:09
avatar
Než přišla GPU akcelerace, tak PhysX fungoval i bez grafiky, a ovladače pro akceleraci PhysX přes CPU existují už leta a na 99 procent je všichni hráči mají v kompu, takže tvrzení, že PhysX nelze provozovat bez NV GPU je podle mne nesmysl.

Vývojáři si můžou vybrat PhysX nebo Havoc a obojí může být počítané přes CPU nebo přes GPU. Potíž je v tom, že PhysX přes CPU je dost bída, a naopak Havoc prý zase je o dost méně schopný a jeho efekty jsou natolik nenáročné (a také prý podstatně méně kvalitní), že to akcelerovat přes GPU moc nemá smysl.

Že XBOX nemá na počítání PhysX hardware, to je přece jasný. Naopak PS3 se svým brutálně naddimenzovaným CPU už PhysX dávno přes CPU počítá.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 08:59:33

Presne tak. Pres CPU jede jak PhysX tak Havok. Rozdil je ten, ze na nejake narocnejsi efekty muzete pres CPU zapomenout, protoze na to nema silu. Jenze Havok je ani neumi, takze je mu to jedno. PhysX je umi, ale je k tomu potreba vice vypocetni sily, proto akcelerace pres GPU.

Jinak her podporujicich PhysX je pomerne dost, viz nize a v budoucnu jich jeste vice pribude. Kdyz to srovnam s tim, jak se tu neustale vychvaluje DX 10.1 na kartach ATI, ktery podporuje jedna hra a to jeste castecne, tak nevim, nevim, dalsi objektivni clanek.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel, Microsoft a AMD-ATI 2008-08-08 01:21:54

to si myslim hovori samo za seba, pochybujem ze sa nVidii podari pretlacit physx proti take silnej trojici, teda aspon nie v sucasnej podobe kde je podmienkou aby bolo podporovane aj CUDA, bez neho by sa jej to mozno s velkym stastim podarilo ale pochybujem o tom, ta trojka je predsa len prilis silna na jednu firmu v opozicii
Uo619 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 05:20:01

ja si myslim to same...nvidia nema v soucasne dobe takovou pozici aby mohla protlacit physx do herniho sveta...ne za tehle podminek
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HAVOK na Larrabee? 2008-08-08 07:39:40

Možná je HAVOK na grafické kartě z hlediska Intelu jednodušší než pro Amd-Ati. Vždyť Larrabee bude zaležená na CPU (samozřejmě + GPU), takže HAVOK vyvynutý primárně pro CPU by tam mohl jít jednoduššeji, možná i bez GPU klienta, jen s nějakou drobnější úpravou...
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - podpora her 2008-08-08 08:44:59
avatar
Ze to nepodporuje krome UT3 zadna vyznaman hra - kecy

pripravovane hry pro physx
Backbreaker
Mirror's Edge
Far Cry 2
Bionic Commando
Cryostasis
Empire: Total War
Nurien (MStar, Runway, QuizStar)
Gears of War 2
Sacred 2
Metal Knight Zero
Aliens: Colonial Marines
Borderlands

vyber her, ktere uz jsou vydane
Age of Empires III
City of Villains
Empire Earth III
Fallen Earth
Gears Of War
Gothic 3
Mass Effect
Pirates of the Burning Sea
Rise Of Nations: Rise Of Legends
Silverfall
Speedball 2
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2
Tom Clancy's Rainbow Six Vegas
Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
Two Worlds
Unreal Tournament 3
Mentor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 09:04:42

Vice nez polovina her co jsi napsal sice je postavena na PhysX, ale pouze ve svych konzolovych verzich. Na PC nikoli.
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 09:57:24
avatar
To be me celkem zajimalo, mas nejakej zdroj, ze se mi zda celkem nelogicky, ze by pri konvezich na PC predelavali fyziku do jinyho API
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 10:09:06

souhlasím s Tebou, už jsem se na tohle téma dostatečně rozčílil o pár řádků níže.
centurion96 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 10:30:42

To, ze nejaka hra pouziva PhysX, este neznamena, ze pouziva "specialne efekty" ktore su vypoctovo narocne. Vacsinou sa pouzivaju len tie zakladne, tak aby to stihalo na CPU. Obcas pridaju nejaky bonusovy level, kde sa da vsetko rozbit, inak nic, co by sa nedalo urobit aj cez HAVOK. Pytam sa: naco akcelerovat zakladne efekty, ktore zvlada aj CPU? Darmo bezi hra na PhysX, ked neobsahuje specialne efekty a ani nikdy obsahovat nebude, lebo by to neslo kazdemu a ono to MUSI ist kazdemu inak bye bye love.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 11:12:03
avatar
Vetsina z tech her je pekne stara a jejich fyziku spocitaj dnesni procesory aniz by se nejak extra zatezovali tudis nechapu k cemu by mi tam PhysX bylo.........

A ty z nich ktere jsou teprve pred vydanim - pri nejruznejsich predvadeckach (napr. FC2) ktere jsou na netu (vcetne info o pouzitem HW) to bylo plynule i bez takoviho nesmyslu - soucasne CPU je na dnesni fyziku vykonne dost tak nevim proc pridavat dalsi zatez GPU zatimco by se CPU flakalo.....
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:22:19
avatar
mam naozaj vaznu otazku.
Gothic 3 je moja oblubena hra, ale tu fyziku tam nejak nevidim, mohol by si mi dat nejake video, kde je physx aktivne, a kde nie, pretoze tam naozaj tej fyziky je tolko, ze nevies kam sa skor pozriet..
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - uz vas napadlo? 2008-08-08 15:10:56

tak to neviem odkial cerpate informacie jedny aj druhy ale vsimli ste si ze sa navzajom neguju? zamyslite sa ved ked si vezmem len ten Gears of War 2, podla jednych ma podporovat PhysX ok teoreticky to pripustme ale potom mi pride celkom divne ako tu uz niekto v komentaroch napisal ze xbox 360 nema na pocitanie PhysX dost vykonu a tak sa pytam preco by jedna z vlajkovych hier xboxu mala podporovat technologiu ktora na tejto konzole nemoze fungovat (podla vyjadreni niektorych ludi, ja sa v konzolach nevyznam takze pouzivam len ich postrehy) a ako ceresnicka preco by to hra Microsoftu, ktory je jeden z clenov skupiny podporujucej Havok, mala vobec podporovat ked MS stoji prave za konkurencnym akceleratorom fyziky
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-09 16:28:04
avatar
o farcry2 si to nemyslím,ale s Crysis Warhead je to pravdepodobne.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 09:38:01
avatar
Jako majitel karty od Ageia můžu říci že nějaká fyzika přes Havok se nemůže srovnávat s Physx...kdo neviděl neuvěří No a těch her co tuto kartu podporují je spousta...Zrovna ted hraji Jericho...a dohrál jsem postarší šupičku JTF...tam se teprve pozná jak učinkují dopady min na domy Ty vejbuchy ve Hrách to je skoro jak v Práci... a hlavně Nejdůležitější je že Nvidia má MOC prachů a stěma už to nějak prosadí
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 09:46:42

Trochu flame. Líbí se mi, že když ATi optimalizuje své ovladače pro UT3 a tento engine lépe běhá na kartách ATi, tak je zde zdůrazňováno, jaká výhoda to je, protože UT3 engine bude používat spostu her.

Pokud ovšem nějaká technologie Nvidie funguje právě v UT3, tak je tato hra a její engine zmíněn jen tak okrajově, vůbec není uvažováno, že podporu PhysX tak můžou snadno zdědit všechny hry na UT3 enginu a ještě se nezapomene zmínit, že UT3 je vlastně propadák.

*PALEC NAHORU*
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 09:55:18
avatar
ehm ... pleteš dohromady grafický engine a fyzikální engine. Pokutd vím, tak kromě samotného UT3 většina U3 her podporuje HAVOK ... příkladem třeba BIOSHOCK
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 09:59:24

Pokud se nepletu, Bioshock vyšel před samotných UT3, navíc určitě používá ranou verzi engine, čili předpokládám, že podpora pro PhysX nebyla v engine implementováná nebo byla jen sporadicky. Do budoucna lze předpokládat, že hry budou používat novou verzi UT3 engine a budou tím pádem nativně podporovat PhysX.
blater [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 11:35:48

je to tak jak pise drnoha..bioshock pouziva ranou a upravenou verzi ut3 engine. bezny ut3 engine pouzity v ut3 nebo moh: airbone ma v zakladu podporu pro physx. podporu pro physx ma i ps3 spolu s brutalnim vykonem cellu. takze physx ma dobrou sanci se prosadit. jinak vyvojari si havok musi zaplatit (zdarma je jen obycejna zakladni verze) u physx SDK neplati vyvojari nic..cele je zdarma a mnohem pokrocilejsi nez havok se vsemi svymi moduly. plati se jen za profesionalni podporu a i ta je u physx levnejsi nez v pripade havoku.
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 10:08:04

DD s tvým článkem nelze v řadě ohledů souhlasit, nemohu se obránit dojmu, že je jen jaksi na rychlo splichtěný a jeho vypovídací hodnota mizerná. Mělo by se tedy pár věcí uvést na pravou míru. PhysX nemusí nutně fungovat pouze na GK Geforce řady 8, 9 a 200, v ořezané podobě běží i na CPU. Ohledně jeho prosazení se svede boj hlavně v roce 2009. Jinak již v roce 2008 vyjde např. Far Cry 2, který PhysX podporuje - podle tvého indexu očekávání 99%, to i v našich končinách považujeme za áčkový titul. Takže není pravda, že by velké studio jako Ubisoft nezariskovalo (ve skutečnosti totiž nic neriskuje, když akcelorovat PhysX lze i přes CPU, že?) V roce 2009 z áčkových titulů má jistou podporu Colonial Marines od Gearboxu, Rage, Bionic comando. Již dnes je podpora u Mass Effect, Medal of Honour Airborne - takže rozhodně né jen na UT3. To kdo nakonec vyhraje dnes nelze absolutně ani odhadnout. Pravdou ale je, že Havok je v dnešní podobě zastaralý (připravuje se úplně nová verze) a pokud bude chtít držet krok bude třeba, aby byl akcelerován grafickou kartou (podle všeho na novou verzi Havoku nebude mít dost síli ani Nehalem). Nvidia tímto sleduje jak se elegantně dostat s druhou kartou jako PPU na čipsety Intelu. Co zde nezaznělo je, že PhysX bude běhat i vedle Atini jako PPU procesor. Nvidia by si tím mohla zajistit slušné odbytiště pro levné GK na počítání fyziky. Jako hráči z toho můžeme opět jenom profitovat v podobě úžasné fyziky ale obávám se, že v obou případech budeme muset koupit další GK jako PPU. Podle testů na zmíněné Computerbase počítání fyziky GK docela dost zatíží. Zkus příště prosím než tyhle výkřiky do tmy něco jako detailní rozbor současné situace a vyhlídky do budoucnosti.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 10:19:53
avatar
No doktore konečně z tebe vypadlo něco chytrého ...s tou Fyzikou je to na štíru...sice máme kartu ale ono když pak třeba pustíte ten Unreal 3 na větší rozlišení...tak to chce opravdu silnější Mašinu ale ten vejsledek je SUPROVEJ!!! jak tam vše tak krásně lítááááááá a bouchááááá...Radost lovit Fragy
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 10:59:10
avatar
To je ale náhodička, mně a dalším cca 80% hráčů na světě po příštím upgrade zbyde jedna NV GF karta navíc Než ji házet "do koše" jako obvykle nebo prodat nějakému neználkovi za pár šupů, tak z ní udělám nadupaný PPU akcelerátor škoda, že moje deska nemá 2 PEG sloty, aspoň vím, že příští deska už je mít musí Do té doby to holt vydržím s jednou GK na obojí
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 14:53:58

Tak to právě očekávám že to dopadne,nV bude nutit lidem druhou GK aby mohla počítat nějaký nesmyslný pičičinky,kterých si nikdo jinak ani nevšimne.Takže prospěch z toho bude mít především cháska z čezu a nV,protože se zbaví neprodejných GK.Jestli chcete reálný výbuchy ,tak si zajeďte na misi do Iráku nebo Afghanistánu,tam si reálné fyziky užijete do sytosti.
roman63 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PhysX - Havok 2008-08-08 10:21:05

Nikde ve článku nevidím fakt, že PhysX je pokrokovější engine s více funkcemi, než Havok.
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 10:49:38

Obávám se, že spousta z vás (nás) zapomíná na to, že aby fyzika s PhysX jela v plné parádě, je potřeba na to mít víc než slušné železo. Pokud nemáte zrovna GTX280, potřebujete dokoupit další kartu (třeba 8600GT). To, že my o tom diskutující o tom víme je jedna věc, druhá věc je ta, že 90% lidí hrajících na PC hry o tom nemá ani tušení. Ti, pokud budou mít slabší HW, budou mít buď plné efekty v nehratelné hře (výkon grafiky nebude stíhat), nebo budou mít jen to co zvládá s PhysX počítat CPU a to mají i HAVOK...

Navíc by mě celkem zajímaly ceny licencí na jednotlivé moduly HAVOK a ten ucelený modul PhysX.

Taky připomínám, že HAVOK 6 by měl pracovat už s GPU také a měl by vyjít ještě letos.
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 11:47:32
avatar
PhysX je zdarma.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:12:16
avatar
no ještě aby nebyl
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:17:22

Já myslel licence pro vývojáře. Pochybuji, že celý fyzikální engine řekněme pro hru je zdarma...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:27:57
avatar
jo nevim jak u PhysX ale HAVOK by měl být většinou zdarma ....
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:50:21

Tak jsem k tomu něco dohledal:

PhysX:
Odkaz

HAVOK:
Odkaz
Odkaz


Tedy přesně jak jsem si myslel. U PhysX se za něco neplatí, za něco platí, u HAVOK se za něco neplatí, za něco platí.

Údaje, kolik stojí nějaké herní studio plná podpora toho kterého engine asi nikdo nikde nezveřejní... Ale právě tady by mohla být odpověď na otázku jak to s nimi v budoucnu bude. Ten výhodnější samozřejmě zvítězí.
blater [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:17:27

cele physx sdk je pro vyvojare zdarma. plati se jen za profesionalni podporu.

zakladni modul havoku je zdarma..plati se jen za profesionalni podporu a pak za kazdy dalsi pokrocilejsi modul (treba zvlast modul destrukce, zvlast modul pro fyziku latky atd)
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 11:25:33
avatar
Co jsem se zatím všiml v různých testech a vyzkoušel na pár dostupných gameskách s podporou PhysX co mám, tak na 8800GTS512 fyzika pod PhysX bere max cca 10-20% FPS, což zase není taková tragédie, na novějších kartách to bude určitě lepší.

U starších her to stejně není poznat jestli 180 nebo 160 FPS, u novějších (letošních) rozdíl dělá třeba 42 místo 48, stejně kvůli konzolím většina aktuálních her jede kolem 40-60 běžně v normálních rozlišeních.

Samozřejmě HD s nejvyšším vyhlazováním to bude určitě mnohem horší, ale v 1680*1050 to moc poznat zatím není a v menších asi vůbec.
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 11:32:34

Nevšiml sis nějakých propadů u scén s náročnější fyzikou? Dovedu si představit situace, kd by k nim docházet mohlo. Ale testováno nemám...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:09:07
avatar
hmm já mám 1920x1200 a můžu ti říci, že ty propady jsou orpavdu výrazné a poznat, za ty lepší efekty to rozhodně nestojí .... jistá alternativa by byla osadit třeba ještě 9600GT aby počítala ty efekty .... ale je to stejná blbost, jako s AGEIA kartou prostě další zbytečná karta v PC, kterou envyužiješ na nic jiného než v několika hrách na efekty .... dokud to nebude mít menší vliv na výkon tak je to dosti sporný přínos ... za těch pár dalších prkýnek poletujících vzduchem to moc nestojí .... ale uvidíme uvidíme je to jistě cesta ....
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 11:54:45
avatar
Od nvidie je physx len marketingový žvást na podporu predaja slabých nepredajných 8600 a spol. Grafické karty sú dnes plne zamestnané výpočtom grafiky a počítať na nich fyziku je blbosť. Smer je jednoznačný havok a ak ho podporil aj sám velký mrkvosoft neni o čom. Týmto nvidii a jeho physx odzvonilo. A okrem toho či sa mi rozletí predmet v gameske na 1000 alebo 100 častí je mi šum a fuk. Ja dodatočný akcelerátor na fyziku nepotrebujem.
roman63 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:08:49

Tvůj názor...

Bude platit i v případě, že ATi bude využívat Havok počítaný GPU?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:11:23
avatar
no žvást to není, přínos zde totiž je a funguje a domácí uživatel si to může vyzkoušet, marketingový žvást je CUDA a vůbec spojovat PhysX s CUDA. NVIDIA udělal pro prosazení PhysX víc než AGEIA za celá léta ....
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 Choucas 2008-08-08 12:28:50
avatar
Jasně 640kB musí přece stačit každému

Před pár lety si taky ťukali na čelo když 3dfx přišla s grafickým akcelerátorem. Na co proboha akcelerovat grafiku???

Před pár lety si další ťukali na čelo, když Creative přišli se Sound Blasterem. Na co proboha akcelerovat zvuk???

Samo, IGP a Realtek na boardu přece na piškvorky stačí

DD: ty máš pokud se pamatuji 8800GTX, což je zcela jistě na grafiku stále slušná karta, ale na PhysX jsou podle toho co jsem pochopil právě hodně poznat ty gigaflopsy ve výpočtech navíc, které mají GTX280/260 díky více SP. Paradoxně Radeony by na PhysX byly patrně mnohem mnohem lepší než karty od NV
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:35:09
avatar
stejně tak si mnozí říkají, na co potřebujeme nativní čtyřjádro nebo DX10.1-11, že ;)

PS: no právě proto už od začátku říkám, že spojovat PhysX a CUDA je nesmysl! Proti tomu, že NVIDIA propaguje PhysX vůbec nic nemám - pro běžného uživatele věc pochopitelná a ověřitelná ale to že s ním spojuje CUDA (což většina lidí ani nepochopí, co to CUDA vlastně je) a inzeruje to jako součást a výhodu, to už je blbost. PhysX poběží i bez CUDA. Právě to je podle mě hlavní a dost možná jediný důvod toho, proč ATI nabídku NVIDIA odmítla. Pokud NVIDIA dostane rozum a poskytne PhysX samotný, bude to něco jinýho, AMD-ATI také jasně řekla, že se PhysX nebrání ... ale bez CUDA, kterou k ničemu nepotřebuje.
roman63 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 12:45:47

Nevyužívá PhysX právě rozhraní CUDA ke komunikaci?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:02:00
avatar
ano, názorně si nám předvedl, jak jsou dnes lidi z toho marketingu zmatení a kam to vede ...

Věc je úplně jednoduchá ... PhysX je aplikace-program - CUDA je prostředí ("operační systém" chcete-li). Vzhledem k tomu, že ATI má své GPGPU prostředí, které navíc nestaví na jiných principech ani programování než CUDA, neexistuje jediný důvod, proč by PhysX jako aplikace nemělo běžet i bez CUDA (tedy na jiném "operačním systému") a že to jde nám už jeden člověk předvedl, když rozchodil PhysX na ATI kartě ....

Jediný důvod toho, proč není PhysX na ATI je, že to NVIDIA nechce dát bez svého OS a nutí AMD aby si na své karty dalo místo svého prostředí její prostředí CUDA ... Pokud by to NVIDIA přestala podminovat, sním svůj klobouk, pokud bychom rázem neměli PhysX i na ATI. To že physX není na ATI není technický problém ...
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:16:15

A potom by bylo PhysX dobre, az by ho mela ATI?
roman63 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:31:58

Takže PhysX komunikuje s VGA pomocí "operačního systému" CUDA.
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:35:11

Trochu se pleteš. PhysX komunikuje s nVidia kartami pomocí "operačního systému" CUDA. Ostatní jsou schopní obejít se i bez CUDA, ale jelikož nVidia je majitelem jak CUDA, tak PhysX, snaží se nacpat CUDA všude.
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 14:00:02

A co je na tom spatneho?
Ja pokud budu majitelem nejake technologie, tak se ji taky budu snazit nacpat vsude
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 14:03:09

Já neříkám že je to špatně. Jen tvrdím, že nVidia nemá takové postavení aby to prosadila.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:26:52
avatar
Ak už sme u 3dfx tak oni tiež svojho času presadzovali svoje grafické rozhranie GLIDE a kde sú teraz. Mrkvosoft ich preválcoval so svojim DX. Ak nebude podporovať physx intel, amd a mrkvosoft tak celý physx bude v prdeli. To je môj názor a nakoniec sa aj tak uvidí ako to celé dopadne. Ja sa s vami lúčim bo sa idem slniť do chorvátska, čaute.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:24:00
avatar
Pointa je v tom, že NV nabídlo AMD PhysX zdarma, za předpokladu, že implemetuje i CUDA aby pomohli CUDA prosadit. Prostě něco za něco, ale asi to nebyla pro AMD dobrá nabídka.

Pokud AMD nechce CUDA, tak zase nedostane zadarmo PhysX a na to aby zaplatili NV licenci jen na PhysX prostě namají. Je to na budku.

Dokud se nedohodnou, tak PhysX třeba neofiko půjde i na radeonech (v což nakonec i NV myslím doufá a pro hry by bylo bezva), ale AMD to nebude moci oficiálně implementovat v aktuálních ovladačích a podporovat a hráči s Radeony vždycky budou muset čekat na nějaký hack, což jistě kvalitě ovladačů neprospěje.
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:30:39

A prozměnu HAVOK GPU klient (až bude) nebude mít podporu nVidie... Docela zlá vyhlídka.

Ale o tom byl myslím ten DDho článek - že je to aktuálně 3:1 pro HAVOK. Microsoft, Intel, Amd-Ati je opravdu silná trojka.
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 13:45:19

No co vim, tak PhysX pouziva i Sony na PS3, tak bych to videl spis na 3:2......
Neznámý  - Proc? 2008-08-08 15:17:56

Proc by nemel? To jim to jako zakazou?
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 17:02:21

Ne nezakážou. Ale představ si, že jsi šéf vývojářského studia a děláš nějakou hru. Hru děláš pouze kvůli tomu, aby jsi ji prodal co nejvíce lidem. Který fyzikální engine zvolíš? Ten který plně podporuje 100% počítačů (HAVOK na CPU), nebo ten který jede na plně jen na 50-60% (PhysX pro GPU nVidia a jak připomíná níže Ochi, tak Sony na PS3)? Asi si vybereš ten, který pro tebe znamená větší trh.
Microsoft je v jiné situaci, ten je v pozici vývojáře. To že si vybral HAVOK znamená, že velká spousta her je dopředu daná jako HAVOK bez přístupu PhysX. Tím se prostě uzavřela relativně velká část trhu.
Neznámý  - Sef 2008-08-08 22:34:41

Jako sef toho studia prosadim, ze tam budou oba enginy. Ten rozsirenejsi, ale trapne jednoduchy a i ten mene rozsireny ale daleko lepsi. Ta programatorska prace na druhem enginu se nekolikanasobne vrati zpet.

Nebo snad myslis, ze dnesni hry ktere umi PhysX neumi HAVOK?
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 15:26:26

Kdyz bude mit HAVOK podporu GPU, tak bude snad taky uzirat vykon GPU a situace bude stejna jako u PhysX......Ja myslel, ze jedna z vyhod HAVOKu je, ze jede pres CPU a ne pres GPU.......
Davec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-08 17:07:12

Těžko říct, jak moc velká část výpočtů HAVOKu přejde/nově půjde na GPU. Viděl bych to tak, že nechají na CPU to co jede pod CPU dnes, případně k tomu ještě něco přidají a dodají nové věci pod GPU.

Samozřejmě to může být úplně jinak...
BOBO64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-09 00:33:24

Kazdej vypocet fyziky je spise zalezitosti CPU ale NV chce prodat CUDU proto dela drahoty. Jinak PhysX si platej tvurci hry uplne stejne jako plati jakykoliv engin ktery neni zdarma nebo neni jejich vlastni, ve vysledku to zaplati hrac kdyz si koupi hru. Je uplny nesmysl ze nejaky engine ktery je pouzity v nejaky hre bude platit vyrobce grafickych karet.
Neznámý  - ??? 2008-08-09 04:13:49

Co to tady meles proboha? Jak zalezitosti spise CPU? Podle tebe bychom jeste dnes meli ohen v jeskyni a lovili sver klackama.
To ze SDK pro PhysX je zadarmo tu bylo uz nekolik odkazu, tak nelzi.
BOBO64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-09 20:55:50

Mozna to ani netusis ale nez koupila NV Ageiu tak se pouzivalo PPU Fyzika je vypocet fyzikálních situací tak prosim rekni co to ma spolecneho s grafikou proste na to bohate staci jakykoliv CPU??? I kdyz asi je dost lidi co si mysli ze PhysX je nejaka grafika ) Pouze NV dela drahoty a chce prodat CUDU jako se u Havoku pouziva Shader 3 a nebo to proste Amd odmitlo a nechce zase prodat novy Shader NV protoze ani nove karty GF ho nemaji a proste si bude kazdy delat svou fyziku. Ze je SDK PhysX zadarmo jsem netusil myslel jsem ze ze se plati jako Havok, teda plna verze
Neznámý  - CPU? 2008-08-09 23:30:47

A vis vubec, ze GPU ma k PPU daleko blize nez to tve CPU. Proste GPU je daleko vhodnejsi a vykonejsi pro vypocet fyziky nez dnesni CPU. A samozrejme je jedno jestli ATI nebo Nvidia.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a historie se opakuje,ale hůř. 2008-08-09 15:20:07
avatar
to snad není možné,už vidím jak se za rok dělají 2 verze PC, jedna s havok a druhá s PhysX. takže z platformy PC náv zniknou 2 druhy KonzoloPC. A to jsme zapoměli na DMM. zánik Ageie byla největší chyba,jelikož gpu physX je strašná slabota oproti PPU(zkuste warmonger nebo cellfactor).
Neznámý  - 2 verze? 2008-08-09 19:45:41

Proc by proboha vznikaly 2 verze? Obe varianty budou v jedne verzi hry. Predpokladam, ze takto je to uz dnes u her ktere PhysX podporuji. Pokud neni potrebny hw, tak bezi pres Havok.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PhysX jako sekundární engine 2008-08-12 13:29:44
avatar
no právě že physX by mohlo přežít jako náhrada za Havok,takže hry by za dosavadního stavu podpory jen na Nvidiích musely obsahovat obojí aby se to s PhysX prodávalo. Nevím sice jestli je to proveditelné, jelikož neznám hru kde by fyzika dělala to samé s a bez physX(jelikož animace v Mass efektu nemají s fyzikou nic společného). ikdyž Frontlines Fuel of war prý mají přínos s PhysX. Sám mám betu a physX ovladače(dema fungují), ale nevidím tam nic co bych už neviděl jinde bez physX.
EDIT: tady je seznam PhysX projektů is s verzí podpory http://physx.cwx.ru/
RastyFOX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-04 01:28:08

Nemyslim ze zalezi na tom co kdo podporuje, ani na tom ktery engine je vic pro vsechny, ani na microsoftu na to zakaznik sere... najvic ze vseho zalezi na kvalite a nicem jinem. Chci hru ve ktere budu mit gatling canon a kdyz podrzim 10sec spoust tak tech 100 kulek nadela moooc pekny bordel... chybejici nebo nedostatocna fyzika v hrach je neco co me od mnoha titulu vazne odrazuje. Treba ve farcry nebo hl2 se ta trocha trapni fyziky urcite podepsala pod uspech techto titulu. Kdyz physX ponukne neco co se mi bude moc libit a havoc toho schopnej nebude, vyseru se na microsoft amd-ati a intel taky a KOUPIM si PHYSX, aby bylo jasny proste takhle se chovaji lide, koupi co je dobry, tak jak nakupovali 8800gtx, nebo treba za davnych casu 3dfx. Vyhra engine ktery bude lepsi to mi muzete vsichni radobyanalitici verit, a klidne si i slavnej digitaldoom koupi nvidii. Co havok na cpu umi si vsichni uz vime predstavit, ted se nechme, doufam prijemne prekvapit co umy physx na gpu. Tady na ddworldu mi to prijde ze lide pro sve predsudky nejsou schopni ocenit cestu vpred a snahu neco udelat lepe hned degraduji na ubohou honbu za hegemonii a vymackani vsech penez ktere chudakum studentum jeste zbyli - jako spravni komuniste a vyznavaci spravedlnosti. To kdyz AMD se svyma athlony 64 valcovali intel a nasadili ceny srovnatelne s konkurenci a pomalu si ziskavali stale vetsi cast trhu, x2 byli drahe az prodrazene, to cele kam by asi tak spelo kdyby intel neudelal c2d hmm? ted zirate ze jo, ... intel by byl pekne na sracky a amd by z nejvetsi radosti zaujalo pozici lidra a pak by tady na dd a kdovikdejeste holdovali intelu jakoze tomu milemu inteliku ktery uz jentaktak stoji a ktery tak strasne moc mysli na zakazniky svym neskutocnym pomerem cena/vykon. Vas pristup je hrozne neinteligentni zly detsky trapny a zaostaly.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Thursday, 24 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1538x
Komentářů: 0
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verzi
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verziWednesday, 23 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1484x
Komentářů: 0
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!Monday, 21 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1039x
Komentářů: 1
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?Thursday, 17 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1506x
Komentářů: 2
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!Thursday, 17 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1120x
Komentářů: 0
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?Wednesday, 16 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1681x
Komentářů: 3