Souboj fyzikálních engine se přiostřuje. Velký hráč na poli počítačových her - společnost Microsoft podepsala trvalou licenční smlouvu s HAVOK.
Válka herních fyzikálních enginů je zdá se v plném proudu. V současnosti se láme chleba a společnosti stojící za fyzikálními enginy si snaží zajistit svou budoucnost. V současnosti je to fyzikální engine HAVOK a PhysX, které se perou o své místo na slunci. Za PhysX dnes stojí společnost NVIDIA, která jej odkoupila spolu se společností AGEIA a implementovala do svých grafických karet. To pomohlo skomírajícímu enginu se dostat více do popření a v současnosti NVIDIA vydává oficiální ovladače, které PhysX rozchodí na jejích grafických kartách GF8/9/GTX200. Právě to je rozdíl mezi oběma fyzikálními enginy. HAVOK totiž běží dnes přes procesor (na GPU klientu se však pracuje). PhysX naproti tomu běží přes grafickou kartu. A právě dnes vyšel zajímavý články o tom, jak to dnes s PhysX vypadá:
ComputerBase.de: Bericht: Nvidia CUDA und PhysX im Überblick (německy)
Závěry článků jsou podobné. PhysX je nadějná technologie, ale je teprve v plenkách a aby ukázala nějaký významný a vyrovnaný přínos, do toho je velmi daleko. Záležet bude zejména na podpoře ze strany špičkových herních titulů, bez čehož by se PhysX prosazovala a hlavně vyvíjela jen velmi obtížně. Technologii PhysX dnes nelze zcela jasně zhodnotit a bude ještě nějakou dobu trvat, než uvidíme, zda má budoucnost. Hlavní problém PhysX je, že funguje jen oficiálně na grafických kartách NVIDIA (GF8/9/GTX200) pod CUDA(fyzikální karty AGEIA už se neprodávají), a to je omezení, které není většina herních společností ochotna akceptovat. Nelze totiž hned dopředu znevýhodnit část zákazníků s jinými grafikami než NVIDIA (nebo staršími grafikami), protože by si tím tyto společnosti mohly značně snížit okruh potencionálních zákazníků a i zisky. V současné době je navíc v oblasti vývoje her velká konkurence a podobný risk si zkrátka nechce nikdo dovolit. NVIDA věděla, proč před nedávnem nabídla PhysX instrukce spolu s CUDA (což byla podmínka) společnosti AMD-ATI. Ta však odmítla a soustředí se na HAVOK a to vývoj GPU klienta. AMD-ATI se nedávno nechalo slyšet, že právě fyziku akcelerovanou před GPU zprovozní na svých kartách tehdy, až to bude jasně výkonově přínosné a to v současnosti není. NVIDIA tak zůstala na vývoj a prosazování PhysX fyzikálního enginu zcela sama. A situace se pro ni nevyvíjí nijak zvlášť dobře.
Současné grafické karty NVIDIA přeci jen mají do suverenity modelů 8800GTX nebo 8800GT na trhu proti konkurenci na hony daleko, čímž nechtěně dodaly váhu argumentu herních studíí, o znevýhodnění části uživatelů a potencionálním ohrožení příjmů. Ty tak bez velkého přemýšlení volí již léty prověřený systém HAVOK, který bude fungovat vždy všem včetně herních konzolí (je totiž akcelerován procesory). Velmi důležitý krok, kterým se HAVOK nezapomněl pochlubit, dnes udělal spolu se společností Microsoft, která dnes z velké části udává tempo herního světa. Microsoft totiž stojí za herní platformou Games for Windows a herní konzolí XBOX360, které navíc hodlá více přiblížit. Uzavřel se společností Microsoft trvalou licenční smlouvu o tom, že HAVOK bude dodavatelem fyziky pro hry společnosti Microsoft a jeho partnery. Na straně fyzikálního engine HAVOK tak dnes stojí minimálně tři silní hráči - AMD-ATI, Intel a Microsoft a s nimi i herní konzole. Havok se tak bude nadále prosazovat ve většině počítačových hrách, zejména pak v těch nejdůležitějších, které vycházejí multiplatformě a kde společnosti nechtějí a ani nemohou nechat nic náhod. Naproti tomu PhysX společnosti NVIDIA dnes podporuje právě jen NVIDIA a kromě významnějšího UnrealTournament3, (který jako hra ale propadl) jej nepodporuje žádná skutečně špičková hra. A v současné situaci lze jen těžko předpokládat, že některé z velkých herních studií zariskuje a svůj Áčový multiplatformní herní titul vydá s fyzikou PhysX. Rozhodnutí Microsoftu podpořit HAVOK zcela určitě bude mít vliv na mnohé další. Ačkoli PhysX má nepochybně co nabídnout, nevypadá to s ním a jeho vývojem v současnosti moc dobře, rozhodně ne moc jednoduše. Obávám se, že NVIDIA nemá dost síly a možností na to, aby jej sama prosadila. PhysX musí být stejně dostupný a stejně využitelný jako HAVOK, aby měl stejné šance a do toho má dnes velmi daleko. Navíc nebude trvat dlouho a „výhoda" PhysX, že je akcelerovaný přes grafiku, zmizí. Minimálně AMD pracuje na GPU klientu HAVOK a s velkou pravděpodobností i Intel v rámci projektu Larrabee. Pokud se tak honem rychle PhysX více nerozšíří a neotevře a NVIDIA neopustí svou snahu protlačit s PhysX aplikací i svůj systém CUDA, tak mu omezení na grafické karty NVIDIA, kdyby vše zůstalo u stávajícího pořádku, zlomí vaz.
Zdroj: Havok
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|