NVIDIA GAMEWORKS prokazatelně škodí - V novém Gears of War pro PC stojí za problémy Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 05 březen 2016
altDalší důkaz, že GameWorks technologie od NVIDIA jen škodí a zejména pak konkurenci, je na světě.

 

 

 

 

Máslo na hlavně má ale hlavně Microsoft. Jeho nejnovější Gears of War Ultimate Edition pro PC (Windows 10), je technologický zmetek.

  • DirectX12 na oko a bez toho co přinášet má!

Zastaralý Unreal 3 engine, který nikdy moc dobře nefungoval a už od počátku měl značné technické nedostatky v oblasti práce s AA, optimalizacemi a moderním API vůbec, byl u této hry opět použit a tentokrát jej Microsoft vyšperkoval API DirectX12 a NVIDIA GAMEWORKS technologiemi. Jenže ani jedno moc nefunguje. A hlavně, přes fakt, že původní konzolová verze hry byla dobře optimalizovaná na AMD, které pohání Xbox One, PC verze byla zcela zjevně udělaná jen na NVIDIA a pro NVIDIA.

Samotný DirectX12, jak jej narychlo do hry Microsoft nacpal, aby hra opravdu nemohla běžet jinde než na W10, není žádnou skutečnou optimalizací, a jak přiznávají někteří vývojáři, ani moc fungovat nemůže, protože Unreal 3/3.5 nikdy nebyl nic víc, než DirectX9 herní engine. Microsoft by mohl sice udělat pár optimalizací, ale neudělal nic, takže hra rozhodně nepodporuje ani Asynchronní shadery přinášející znatelný nárůst výkonu díky lepšímu využití CPU a paralelní architektury GPU, což je ale zase pravděpodobně kvůli NVIDIA, která je nezvládá a tak by v případě skutečné optimalizace hry a využití výhod DX12, její grafiky dost ztrácely na AMD. Fakt, že MS spolupracovat výhradně s NVIDIA na PC verzi a s AMD se neobtěžoval ani mluvit, potvrzuje i řada dalších věcí.

Microsoft například vůbec AMD neinformoval o jakýchkoliv problémech s hrou, než ji vydal a poskytl na testy novinářům, i když to musel vědět! Přesto v tomto stavu poslal hru do prodeje. Postupně se odkrývá, že hra na mnoha AMD Radeon grafikách běhá špatně a s chybami v obraze nikoliv proto, že by bylo něco špatně s grafikami samotnými, či ovladači AMD, ale proto, že hra obsahuje napevno zapnuté NVIDIA GAMEWORKS technologie, které pochopitelně na AMD záměrně nefungují dobře. Vtip je v tom, že v nastavení hry vůbec nebylo uvedeno, že jsou používány GAMEWORKS technologie a už vůbec ne, že by se tedy měly dát vypnout.

  • GAMEWORKS prokazatelně przní hru a nedozvíte se o tom!

Nvidia’s HBAO+ ambient occlusion, tak bylo použito v základu a ani v MENU hry na rozdíl od jiných her, kde případně bylo použito, jste nikde nenašli, že je to NVIDIA funkce. Jenže právě zapnuté HBAO+ způsobovalo ty hrozné artefakty na Radeon grafikách, jelikož je to exkluzivní NVIDIA funkce a samozřejmě nelze ji použít jako náhradu za univerzální HBAO. Po jeho vypnutí tak nejzávažnější problémy AMD grafiky rázem zmizely. Jenže to je jen špička ledovce. Hra totiž obsahuje i PhysX a to opět skrytým způsobem tak, že vyloženě ruinuje výkon na sestavách, které nemají NVIDIA grafiku. I proto je tak výkon AMD grafik nižší, prootože PhysX zůstává ve vysoké kvalitě aktivní, ale pochopitelně místo akcelerace přes GPU je zatěžovaný více CPU, což výkon snižuje. A opět o PhysX v menu hry, natož možnosti jej vypnout, nic nenajdete! A nelze jej zkrátka vypnout.

(Optimalizace by NVIDIA: Nahoře s NVIDIA GameWorks, dole bez)

NVIDIA s jejím GAMEWORKS zprznila už hodně her, ale způsob jakým je to uděláno u Gears of War Ultimate Edition pro Windows 10, snad nemá obdoby. Prokazatelně je to uděláno způsobem, aby to prostě pořádně nefungovalo na grafikách AMD a pokud by někteří nadšenci neprozkoumali zdrojové kódy, ani by se na to nepřišlo, jelikož použití "optimalizačních" gameworks technik není v menu hry ani uváděno, natož možnost jej ovlivnit nastavením. Jak NVIDIA, tak Microsoft museli o situaci rozhodně vědět a vypadá to, že o tom vážně AMD před vydáním hry nikdo neřekl ani slovo.

  • GAMEWORKS a NVIDIA jsou neštěstím pro hráče a hry

Už asi i ti největší fandové zeleného tábora nemohou popřít, že NVIDIA má ohledně podpory vývoje a optimalizací her jen prázdná slova. Její činy a technologie jednoznačně jdou opačným směrem. Nenajdete jedinou hru, kde by GameWorks technologie byly přínosem, zlepšením či optimalizací. Naopak, téměř pokaždé, když se objeví hra, jež tyto technologie obsahuje, jede hůře všem a hlavně často celá hra ani nefunguje. Po několika zásadních problémech s NVIDIA technologiemi od nich tak postupně mnozí tvůrci upouští. Například UBISOFT, který je vyřadil z engine pro Far Cry sérii, bohužel v mnoha jiných hrách je nacházet dále budeme. Je ale zcela zjevné, že GameWorks mimo PR propagace NVIDIA, nikomu neprospívají. Ani hrám a rozhodně ani hráčům. V nejlepším případě dělají stejnou práci a efekty, které zvládnou jiné technologie se stejným efektem a s menšími nároky na výkon. A to jde většinou o technologie, které neupřednostňují AMD ani NV hardware a nejsou vytvořeny se záměrem zvýhodnit jednu značku HW před druhou. Dostáváme se do fáze, kdy už jasně platí: "Použij GameWorks=zkazíš hru" nebo "zabij GAMEWORKS, zachrání hru".  

GEARS of WAR "úspěšně" následuje posledního BATMANa, který na tom byl a je úplně stejně. Tvůrci hry nakonec vzdali snahy o zlepšení a za hru se už delší čas vrací peníze a nikdy opravena nebude. GEARS of WAR vypadá na zcela identický případ (a není se co divit, technologicky základ je totiž úplně stejný!) s tím rozdílem, že tahle hra měla mít větší dopad.

  • Microsoft a jeho WINDOWS 10 hry jsou katastrofa!  

Gears of War Ultimate Edition mělo být další hrou, kterou nám Microsoft chtěl ukázat, že po letech nezájmu o PC jako herní platformu, to opravdu tentokrát myslí vážně. XBOX systém má být tak společný pro PC i XBOX ONE konzoli jako Windows 10 herní platforma. Hry tedy budou vycházet pro Windows 10 a to jak pro Xbox One konzoli, tak pro PC a to prostřednictvím Windows STORE.  

Jenže to tragicky nefunguje. Už Rise of the Tomb Raider ve Windows STORE verzi ukázal řadu problémů celého ekosystému MS, kdy hra je uzamčena pro úpravy a módování, což znesnadňuje některým hráčům život, hlavně ale nefungují CF/SLI a další věci. Samotná hra však alespoň fungovala. GEARS of WAR Ultimate Edition ale jako hra vůbec nefunguje. PC verze je sice hezčí než konzolová a běhá v 60FPS, ale to je tak všechno. Zastaralý technologický základ, směšná a nefunkční DX12 podpora naroubovaná bez jediného přínosu na DirectX9 engine, a GAMEWORKS technologie mající zakrýt tu zastaralost a absenci některých dalších technologií je použito maximálně nevhodným způsobem. Výsledek?

Graficky (i herně) nijak zajímavá hra, která moc dobře nejede ani na high endu NVIDIA a špatně běhá na AMD a k tomu všechny ty známé problémy a omezení dané platformou Windows STORE. Mimochodem, hra má lock na 60FPS, takže ve FULLHD má 980Ti stejný výkon jako o dost levnější grafiky a ve 4K rozlišení se pak dostanete stěží na 30FPS. Jako demonstrace moderního DirectX12 a GameWorks optimalizací tedy opravdu skvělá ukázka naprostého selhání zdravého rozumu u Microsoftu. Tahle hry nikdy neměla v tomto stavu vyjít. Jestli takhle chce MS lákat a propagovat na Windows 10 XBOX herní platformu, tak potěš koště ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 743x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 779x
Komentářů: 3
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1313x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1129x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1768x
Komentářů: 6