Tohle je srdcovka. STALKER je unikátní hra a pokračování se povedlo. Ale zatím není úplně 100%.
Ukrajinský tvůrčí team GSC Game World, zakusil opravdu hodně. Když vám uprostřed vývoje hry začnou na hlavu padat russké bomby a část vývojářů musí do zákopů a někteří už tak bohužel nejsou mezi námi, tak se to na vývoji hry podepíše. Zbytek studia musel hledat azyl a většina jej našla v Praze, kde se většinově hra poslední dva roky dodělávala. Nakonec to dokázali a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vychází! Jaký je?
Herně je přesně tím, co jsme chtěli! Ale není to 100% hotové …
Legendární předchozí díly mám v paměti, jsou to stále nejatmosféričtější akční (FPS) hry, které jsem kdy hrál a přesně to samé jsme čekali od pokračování, které ovšem vzniká na nepoměrně modernějším Unreal Engine 5. A jak to dopadlo? Pustil jsem se jen na pár hodin do hraní, pak jsem toho nechal a raději počkám na slíbené opravy a vylepšení.
Naštěstí stav hry dostupné pro veřejnost při vydání, není tak mizerný, jak říkají mnohé recenze, protože recenzenti měli k dispozici starší verzi. Pro finální vydání vyšla nová verze hry s masivním update, který mnoho problémů řeší. Ale zdaleka ne všechny a přidává pár dalších. Nejde tedy zatím o zcela 100% funkční hru. Na druhou stranu, to nebyly ani předchozí díly. A i tam se hodně věcí dodatečně ladilo. Takže to zase tak nepřekvapí. Dokonce bych řekl, že i tak je na tom nový STALKER 2 při svém vydání o trochu lépe, než v jakém stavu vyšel originál.
V tuto chvíli tedy hra sice funguje, dá se hrát, ovšem zbytečně ji prostě kazí viditelné bugy, některé nefunkční prvky a hlavně neoptimalizace. Jde o stále velice originálně a velmi dobře vypadající hru, kdy přes kompletní změnu technického základu, má přesně tu atmosféru a převedenu většinu obsahu, jako originál. Což je neuvěřitelné. Navíc díky modernějšímu základu je mnohem větší, prostředí je otevřenější a prostě všechno má o stupínek dál, kdy tu atmosféru a pohlcení hrou nenarušují přechody apod. Ovšem některá současná podoba mechanik a nastavení hry jsou „diskutabilní“. Rozhodně by se hodně dalo vylepšit. A tvůrci slibují, že to také udělají. V prosinci nám představí detailnější plány, pokud jde o budoucí obsahové novinky. Do té doby slibují ladit hlavně ty chyby a nedostatky.
Jak jsem ale řekl, velký úvodní update/patch při vydání hry hodně věcí opravil proti té verzi hry, kterou měli k dispozici recenzenti. Ovšem přes údajně 1000+ opravených bugů, zdaleka nevyřešil vše. Asi největším problémem z herního hlediska je současná nefunkčnost systému, který měl i předchůdce. Tedy realisticky se místa doplňují nepřáteli, kteří přichází po čase atd. Bohužel tento systém aktuálně nefunguje, takže tvůrci jako záplatu nastavili automatické objevování nepřátel, kteří se však doslova teleportují klidně za vaše záda apod. Tohle prostě hodně kazí zážitek ze hry. Tvůrci jsou si podle svých slov vědomi problému a snaží se ten systém zprovoznit, jde o prioritu. A je to asi největší problém z hlediska herní náplně a hratelnost a pro mě osobně hlavní důvod, proč si na tu opravu počkat. Ten systém realistického doplňování nepřátel byl totiž u předchozích her jedním z nejpovedenějších prvků a dělal STALKER unikátní a tím, čím je. Takže nutně potřebujeme, aby tu byl také. Současně by si obecně AI zasloužilo vylepšení, kdy nepřátele viditelně podvádí a vidí vás skrze zdi apod. I na tom se prý pracuje.
Co zatím zůstává je celková neoptimalizace. Z velké části je bohužel dána použitým herním základem. Hra běží na „starším“ Unreal verze 5.1, který byl notoricky známý mizernou optimalizací, speciálně pokud jde o využití CPU a s tím související zátěž na GPU. Bohužel aktualizace toho herního základu na novějších a optimalizovanějších Unreal 5.4 nebo nejnovější 5.5 je prý problém, jelikož si tvůrci udělali některé úpravy na míru, včetně vlastních technologií, které prý s novějšími verzemi Unreal 5 nejsou kompatibilní. Hra tak sice vypadá dobře, ale ne tak dobře, aby běhala tak mizerně. I když ano, ten úvodní update vylepšil proti testovacím verzím hry recenzentů i tohle. Ale ne zcela.
S Radeon RX 7900 XTX grafikou mám průměrně 49FPS v nativním 4K v plných detailech, RTX 4080 dává zhruba 50 FPS. Problém je v tom, že to není konzistentní. Speciálně na NVIDIA, kdy máme sice těch průměrných 50FPS, ale minima padají ke 30FPS, zatímco na AMD se drží o několik FPS v minimech výše, takže i když má horší průměr, běží to na AMD „plynuleji“. Ovšem plynulé hraní to prostě není ani v jednom případě. A bohužel FSR/DLSS moc neřeší, „zvýší“ sice díky tomu dynamickému snížení renderovaného rozlišení počet těch FPS, ale ony „mikro-záseky“ a neplynulost celkově zůstává. Prostě v tuto chvíli průměrných 60FPS nevypadá v téhle hře jako 60FPS, ale spíše jako 45FPS atd. Až s FSR3 a tedy Frame Gen se dostanu na zhruba 80FPS s propady k 70FPS na 7900XTX a je to trochu plynulejší, ale prostě to není pořád úplně plynulé. A hlavně to tak hrát nechci.
Chci nativní 4K a jeho ostrost a skutečná FPS žádné FSR/DLSS berličky a kompromisy. Pravda, hodně záleží i na tom použitém CPU. Na mém starším RYZEN 9 7950X3D či na Core i9-13900K, to běží hůře než na RYZEN 7 9800X3D, se kterým je to znatelně o několik FPS plynulejší ve všech rozlišeních, i když FPS celkově nejsou o moc lepší, ty mikrolagy jsou s tímhle CPU znatelně menší. Zkrátka to chce zjevně ještě vyladit a tvůrci i v tomto ohledu slibují, že s tím něco udělají. Speciálně na konzolích jsou ty záseky hodně zřetelné, a jak říkám, do značné míry je to dáno tím, že Unreal 5.1 s tím měl problém sám o sobě. Otázkou je, zda alespoň v tomhle ohledu je možné použít něco z novějších verzí engine.
Každopádně v tuto chvíli s dalším hraním, a hlavně recenzováním, asi ještě chvilku počkám … Mohu však na základě těch několika hodin říci, že tohle je ono! STALKER jak ho známe a máme rádi v parádní grafice a překvapivě se stejnou unikátně hutnou atmosférou a hratelností jako originál. Vlastně ještě lepší, protože je větší a bohatší. Teď tedy jen doladit. Tvůrci navíc slibují i hodně dodatečného obsahu, včetně dvou větších DLC, takže v současnosti je STALKER 2 zjevně v nejhorším stavu, a vše se bude už jen zlepšovat. Možná škoda, že jeho vydání ještě jednou neodložili, těch pár týdnů dalšího ladění by to ještě sneslo a rádi bychom na to počkali. Ovšem musíme připomínat, v jakých podmínkách při vývoji pracovali, kdy je zázrak, že to vůbec vyšlo, natož jak dobře to vypadá a z hlediska hratelnosti, jak dobře hraje. Současně je tahle hra připomínkou, že bychom se možná místo hraní her teď měli speciálně ve svobodné Evropě rychle začít předně věnovat skutečnému válčení a boji proti zlu a bezpráví, protože ten klid kromě jiného na hraní her, nemusíme mít v Evropě tak jistý a samozřejmý, jak si mnozí myslí …
Ve hŕe mám zatím jen necelé 4h a zdaleka nejsem tak daleko kde bych měl být z důvodu kochačky a zkoumání detailů. Jako u předchozích dílů je to nádherná ruční práce se smyslem pro detail. Občas nějaká textura na zdi není uplně ostrá nebo osvětlení uvnitř chajdy od venkovního slunce mi spíš přislo jako požár vnitřních prostor. Ale jinak rozhodně převažuje dobrý pocit ze hry. Hraji na ovladači a nevim zda to budu pomocí něj hrát i v pozdější fázi hry z důvodu náročnosti. To teprve uvidím. Jinak hra běží na 4070s celkem pěkně v qhd s dlss a fg na epic kolem 100fps. Nativně bez berliček to padá pod 60 a souhlasim, že 60fps je pocitově jako 40fps.
Rozšíření na 32gb ram mi taky pomohlo. 16gb hra překročí jak nic, takže hw požadavky odpovídají. Zvuková stránka famózní a atmosféra gigantická. Jsem spokojen a s patchema to bude časem ještě lepší. Odkaz
Koupím za 6 měsíců ve slevě 50% a bude to doladěné, koukám teď u kamaráda a jako zápasí s tím. Má 4060ku a na EPIC nastavení 30 až 40 FPS s FG kolem 70, ale to má lagy při míření, ale to zmiňovalo i více lidí.
Koupil jsem v předprodeji. Na začátku hraní několikrát propad FPS, který řešil pouze restart hry. Dvakrát mi spadla. V ovládacím panelu Nvidia jsem nastavil 5 GB paměti pro shadery (což je jako jít s kanónem na vrabce), na Steamu jsem dal ověřit integritu souborů a od té doby to jede jako po másle. Možná náhoda, možná nějaký hotfix. Jedu na i5 13600K, RTX 4070 Ti, 32GB RAM. Cca 105 FPS s DLSS na Quality. Bez DLSS tak 80 FPS.
Krást hry jsem se odnaučil už dávno. Nárůst hrubé mzdy je za posledních cca 20 let několikanásobně vyšší než nárůst cen her. Co mě nezajímá, nehraju, co mě zajímá, hraju a ten kdo tu hru udělal, si zaslouží moje peníze. Cena jedné hry jsou asi dvě nebo tři návštěvy v hospodě a to se bavíme o třech večerech, taková hra nám za cenu tří návštěv hospody nabídne násobně víc večerů zábavy.
Já kupuju jen ty hry, kde to má smysl. Ale nedám za hru víc, než 800Kč, čili kupuju ve slevách až po čase nebo na herních webech (Steam je občas brutálně drahej). Taky nikdy nekupuju hry, kde je krátkej play time pár desítek hodin, pokud ta hra není vyloženě za babku. Jinak to upirátím...ale taky jsem už několikrát hru upirátil, chvilku hrál a pak nakonec koupil, protože byla za dobrou cenu...
Pokial budu tvorcovia hier vydavat nedorobeny paskvil a robit zo zakaznikov betatesterov, zasluzia si byt okradnuti. Plus si k tomu prirataj, ze podla poslednych udalosti vraj hru defakto nevlastnis.
Nemam problem si hru kupit ak je kvalitna, ale chcem si to overit vopred. Tvorcovia si sami mozu za sucasny stav, ked prestali vydavat demoverzie.
By som sa pozrel, ci by si robil betatesatera aj vyrobcom aut, znasal nespolahlive/mizerne fungovanie a chodil s nim kazdu chvilu do servisu. Ako som pisal, vyrobcovia hier si sami za to mozu.
4070 super na 2k, high a dlss quality, ktery hlavne u vegetace vypada proste lip jak nativ, a behalo by to slusne 80-90fps dokud neni na scene vice lidi. tam to pada kvuli cpu, 5900x nestiha...teda urcite stihal by kdyby to bylo lip optimalizovany a hodne otravuje stuttering vzdycky prvni hodinu po spusteni, pak se to zlepsi...snad to do 3-6 mesicu jeste vyladi, zatim odlozeno.
K tomu špatnému výkonu/neoptimalizaci...četl jsem vyjádření od vývojáře co taky dělá na UnrealEnginu a prý použili jeho nejhorší starou verzi kde není jiný systém nasvícení než RT. Takže vlastně jede všem RT i když nastavený není.
...jinak klasika, at je to hra od vývojářů z válkou postižené Ukrajiny nebo ne tak to vyjde rozdrbané s obrovskými do očí bijícími problémy
naopak stalker RT vubec nepodporuje, tak to si asi spatne pochopil. hra se da rozjet i na radeonu 5700xt a na fullhd se to da s medium detaily i hrat. ta starsi verze UE muze hlavne za ten stutering, kdy dodatecne i pri hrani furt kompiluje shadery, ale zhruba po te hodine hrani ma se to prestava dit a zaseky uz jsou minimalni.
Nepochopil jsi co jsem napsal...Unreal engine používá na světla atd. "Lumen" technologii jako default. Oni použili pro Stalkera jednu z prvních verzí UE 5. Když ten Lumen vyhodnotí, že tvoje karta neumí RT na HW úrovni tak jede jako SW RT. To je problém protože i když v nastavení hry není RT tak ho vynucuje engine na SW levelu.
Ray Tracing není jen ta marketingová ohnutá verze od Nvidia
Mám nahráno cca 40hodin, menší bugy se dály přestát, optimalizace relativně ok, co mě ale štvalo je rozbitá ekonomika, kde z drtivý většiny soubojů a prozkoumávání skončí kvůli limitované nosnosti, přehnanému opotřebení, přehnaně drahé opravy a tomu, že mutanti vydrží nesmyslný množství střeliva, v mínusu.
Naštěstí jsou na to mody, doporučuju mody snížení opotřebení zbraní (neznám útočnou pušku, která by byla po vystřílení 10 zásobníků zralá na generálku), zrušení váhy pro consumables, náboje a quest itemy (odpadne otravný mikromanagement inventáře a člověk si ušetří hodiny času procházením stejných lokací dokola), zlevnění oprav a snížení HP pro mutanty. Hra je pak mnohem zábavnější.
Ideální by byl ještě mód, který by přidal stalekrům víc peněz a randomizoval by to (pokaždý, když jsem chtěl obchodovat s nějakým stalkerem na cestě, měl pouze 700 kreditů). Dál bych zrušil, nebo rapidně snížil omezení, co můžou a nemůžou technici na základnách upgradovat, chápu to u některých hitech obleků, ale to, že když technik umí upgradovat AK a neumí upgradovat Saigu, která je na ak postavená mi přijde postavený na hlavu