Téma: Herní fyzika Phyx, Havok, Bullet? Souboj na technologickém i obchodním poli začíná Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 18 říjen 2009
Přejít na obsah
Téma: Herní fyzika Phyx, Havok, Bullet? Souboj na technologickém i obchodním poli začíná
HAVOK, PhysX, Bullet a ostatní
Hardwarová akcelerace CPU vs GPU)
Kdo vyhraje?
Hodnocení a budoucnost

 

  • Havok, PhysX, Bullet a ostatní

Malé historické okénko. Pokud jde o historii herní fyziky, pak musíme na prvním místě jmenovat herní fyzikální systém HAVOK, který před nedávnem koupila společnost Intel. HAVOK je prvním rozšířenějším profesionálním fyzikálním herním systémem, pokud jde o využití ve hrách mnoho let nazpět. Zdaleka ale není nějak dominantní. Spousta, či spíše většina her má vlastní fyziku, či ji nemá vůbec. HAVOK je nicméně placeným systémem, a protože dlouho neměl konkurenci, bylo těžké jej nějak srovnávat. Už je léta vydělává za licence, ačkoliv není pravda, že za něj platí všichni. Mnozí partneři společnosti Intel, mezi které patří některá herní studia, mají možnost jej využívat za zvýhodněných podmínek, nebo dokonce zdarma. Intel nekoupil HAVOK jen pro jeho modré oči, HAVOK je systém, který primárně jede přes procesory, ačkoliv se jeho tvůrce nikdy nebránil využití třeba i GPU. Ale o tom až později.

V podstatě neexistujícího trhu s herní fyzikou si všimlo hned několik společností. Před časem to byla společnost AGEIA, která přišla se svým fyzikálním systémem PhysX, jenž kromě standardní akcelerace přes CPU, byl posílen i akcelerací přes speciální výpočetní kartu AGEIA PhysX. Samotné možnosti PhysX v některých aspektech překonaly a stále překonávají HAVOK, ale zdaleka ne všude, navíc se jejich další vývoj také spíše zastavil. Plán byl jednoduchý, přesvědčit herní vývojáře o možnostech herní fyziky a poté vydělávat jak na licencích, tak na přídavných akcelerátorech. Tento plán však totálně ztroskotal – možnosti herní fyziky PhysX v podstatě nikoho nepřesvědčili, natož aby předražené fyzikální akcelerátory někdo kupoval. AGEIA se tak soustředila hlavně na to, svůj nápad alespoň po několika letech marné snahy o prosazení dobře prodat.

Potenciál v tom uviděla společnost NVIDIA, která převzala starší myšlenku bývalé grafické společnosti ATI, že by se herní fyzika dala akcelerovat kromě CPU, i přes grafiky. NVIDIA v tom uviděla příležitost, která by mohla oslabit pozici procesorů, proti kterým NVIDIA všemožně bojuje a vystupuje (protože nemá vlastní) a to zejména proti společnosti Intel, se kterou se NVIDIA pustila do křížku v roce 2007 a poté i 2008. V roce 2007 totiž zaznamenala historický úspěch své společnosti snad na všech frontách, a sebevědomí této firmy přerostlo všechny meze i konkurenci a malá NVIDIA se sama pasovala do role grafického žraloka, který srazí na kolena Intel o nějakém AMD-ATI už NVIDIA nemluvila ani jako o konkurenci. PhysX se měl stát dalším nástrojem, jak dokázat a prodat schopnosti GPU.

V současné době je mezi herními vývojáři v nových hrách zastoupení PhysX na hodnotě solidních 26,8%. HAVOK má 22,7% a třetí je pro mnohé ze čtenářů neznámý Bullet s 10,3%. Ovšem jen NVIDIA PhysX a HAVOK jsou z této trojice placené profesionální velké komerční herní fyzikální engine.

Platí se za oba! PC verze PhysX je sice zdarma, ale za konzolové se platí. U HAVOKu se platí za vše, výjimku tvoří speciální podmínky některých partnerů společnosti Intel z řad herních studií. A třetí Bullet? Ten je skutečně zcela zdarma. Navíc je to OpenSource. Nicméně i tak mají tyto první tři fyzikální engine zastoupení jen dohromady 55%, zbytek her snad nevyužívá fyziku?

Ale využívá. Herní fyzika je totiž součástí i některých herních engine. Není prostě nutné využívat HAVOK nebo PhysX a roubovat je navíc do her, když stačí použít herní engine jako celek, který obsahuje vše, co je potřeba. Tahounem vývoje poslední doby na tomto poli je zejména společnost Crytek, jejíž herní CryEngine obsahuje propracovanou herní fyziku.

(CryEngine 2 (Crysis) - Mass Physics CPU - rok 2007)

Podívejme se na aktuální možnosti (podobu) jednotlivých herních fyzikálních systémů a kámen úrazu, kterým je jejich hardwarová akcelerace …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1239x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2139x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1930x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1287x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3907x
Komentářů: 0