Horizon Forbidden West – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE jedné z nejlepších her generace Tisk E-mail
Neděle, 07 duben 2024
Horizon Forbidden West – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE jedné z nejlepších her generace
TEST výkonu GPU a CPU - technické zpracování hry

Horizon Forbidden West Complete Edition je vynikající hra. Bohužel v mnoha směrech doplácí na to, že jde o SONY PlayStation exkluzivitu. A to se týká jak herních, tak technických omezení. Zdaleka nejvíce se to však odráží v prodejích a celkovém nadšení, která tahle hra vyvolává. Já objektivně mohu říci, že jde o jednu z nejlepších her svého žánru (příběhová akční hra) vůbec a rozhodně o jednu z nejlepších her posledních let a dnes už i sérii. Snese v mnoha směrech plné srovnání s Witcher 3 nebo Cyberpunk a rozhodně třeba s Mass Effect apod. Ano, proti nim nejde o RPG a hráčské volby zde nejsou. Ale to nepovažuji nutně za chybu. Spíše vlastnost, a je pro to důvod související s těmi omezeními tím, že jde o PlayStation exkluzivitu …

To ji značně limituje, pokud jde o snahu být prostě lepší a větší. A být třeba i tím velkým RPG. Jednoduše nemůže oslovit takové množství potenciálních hráčů, dokud půjde „jen“ o PlayStation titul. A pokud by měla mít kvality a rozsah plně srovnatelný s Witcher, CyberPunk sérií her apod., tak si SONY prostě nemůže dovolit odpovídající financování potřebného vývoje. Horizon série tím prostě trochu „trpí“. Má na to potenciál, ale nemůže být využit. SONY by muselo zcela změnit přístup a udělat tuhle sérii skutečně multiplatformní, kdy „tiché“ vydání po 2 letech na PC to prostě nezachrání a nevytrhne. Musí vyjít rovnou jako multiplatformní titul a snažit se okamžitě oslovit největší skupinu AAA hráčů. Otázkou je, zda bude SONY ochotné potřebný krok udělat. Je však evidentní, že SONY a jeho studio Guerilla narazilo na limity platformy v mnoha směrech.

PC verze ukazuje hru v nejlepším světle a nejlepší verzi. A jde o skvělý počin po všech stránkách. PC verze ovšem současně ukazuje, že by to mohlo být prostě ještě lepší. Podle mě by hře prospěla ještě jedna vyšší úroveň detailů a třeba 4K balíček textur. Určitě lepší efekty počasí apod, Jinak k ní ale nemám výhrady. A je výborné, že může takhle skvěle vypadající hra vyjít bez Raytracingu, který je dnes hlavně otravným marketingem. Studio Nixxes pak odvedli skvělou práci, pokud jde o prosté portování, kdy bez nějakých velkých ambicí prostě převedli funkčně PS5 verzi na PC. Všechno funguje, ovládání je výborně odladěné a za 70hodin hraní a další hodiny testování jsme nenarazili na technický problém. Excelentní. Líbí se mě také přístup tvůrců k některým mechanikám, například možnost používat nejlepší zbroj, ovšem bez nutnosti koukat se na její ne všem imponující vizuál, kdy můžete použít vzhled jakékoliv zbroje! Ideální. A podobných, hráčům příjemných věcí, je zde více.

Pokud jde o hru samotnou, zde se podle mě hodně odráží ten fakt, o čem jsem psal výše. Tedy že Guerilla naráží na limity toho, co umožňuje stávající výše financování SONY vytvořit. Tohle je docela velká hra rozsahem, ale není prostě tak velká jako TOP AAA velké příběhové multiplatformní RPG hry typu Witcher 3, Cyberpunk apod. Nemůže být, protože ty jsou násobně dražší na vývoj. S tím, co dnes mají, však vytvořili tvůrci opravdu hodně. Druhý díl série je ve všech ohledech lepší než první. Postavy mají větší hloubku, jsou lépe technicky udělané, příběhy hlavní i vedlejší do sebe skvěle zapadají, tvůrci se dokonce snažili o větší interakci postav. A pak je zde herní svět, mnohem větší a variabilnější než u prvního dílu. Je úžasné se na něj dívat a pohybovat se v něm, kdy novou formu pohybu je létání, které se v průběhu hry odemkne i pohyb pod vodou.

Soubojový systém má obří hloubku, takovou, že hráči ji zdaleka nevyužívají a tvůrci trochu násilně při „výzvách“ se snaží hráčům ukázat, že tam ty věci jsou. Ty bojové výzvy jsou jedinou trochu frustrující částí hry, jinak se hraje jedním dechem a chcete víc. 70 hodiny (hlavní hra + datadisk) uteče velmi rychle a zanechá hluboký dojem a skvělý herní zážitek. Ano není tak příběhově překvapivá jako první díl, ale to být prostě nemůže. Nicméně dává hodně prostoru pro nadšené čekání na pokračování. A těšíme se hodně na další využití jedné z nejlepších nových herních postav za mnoho let, kterou Aloy je.

Horizon Forbidden West Complete Edition je jednou z nejlépe vypadajících her vůbec, a hlavně se skvěle hraje. Bohužel přes velkou snahu tvůrců zjevně naráží na limity SONY platformy jako takové, hlavně z hlediska financování opravdu velké hry. Potenciál má, ale pokud by měla být plně srovnatelná s tím nejlepším, tedy velkými příběhovými RPG, musela by vycházet jako multiplatformní titul.

Nelze to ufinancovat jen co by PlayStation exkluzivní hru. Potenciál by na to měla a věřím, že by tvůrci dokázali hru posunutou o ten level výše, kdyby měli čas a hlavně finance. Nicméně pro třetí díl bych neočekával potřebné změny. I když, kdo ví. SONY o tom, že nedokáže prostě ufinancovat stále dražší vývoj velkých her, ví. Přiznává jej a vydávat tedy hry i na PC je jedinou možností. Ovšem to odložené vydání na PC to prostě nevytrhne, když v té době je HYPE a nadšení dávno pryč. Horizon Forbidden West je skvělou hrou, ale prostě v očích mnoha je „starou“ hrou nebo o ní mnozí ani neví. Vydání PC verze proběhlo až na pár trailerů prakticky v naprosté tichosti.

Zkrátka a dobře Horizon Forbidden West je vynikající hrou, která nevyužívá veškerý potenciál, protože to prostě není možné z finančních a časových tvůrčích důvodů. Určitě je to škoda. Dalo by se to změnit, ale vyžadovalo by to hlubší změny u SONY a jejího přístupu. Tvůrci hry na to nemají vliv a s těmi omezeními co dnes mají? Klobouk dolů! Vytvořili podruhé excelentní hru a jednu z mála úspěšných zcela nových značek a skvělých zcela nových postav. PC verze je pak jasně nejlepší verzí hry, umožňuje nejlepší vizuál a tedy i herní zážitek. A pokud si střihnete první díl a hned nato si dáte druhý díl, je to klidně 150+ hodin naprosto špičkové herní singleplayerové zábavy, a budete se těšit na pokračování. Takže pro fandy příběhových akčních her naprosto jasná záležitost …

Hodnocení hry: 90%

• Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D
  • Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E