Marvel’s Avengers - RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU. Super hrdinové obětí herní služby? Tisk E-mail
Pondělí, 19 říjen 2020
Marvel’s Avengers - RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU. Super hrdinové obětí herní služby?
Technické zpracování a výkon procesorů a grafik

• Marvel’s Avengers - RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU.

Super hrdinové obětí herní služby?

Hry jako služba je mor, který se stále šíří. A přes neuvěřitelná selhání a faily, kterými jsou mnohé z těchto her v poslední době, se objevují vydavatelé, kteří to zkouší zas a znovu stejným způsobem. Největším problémem „her jako služba“ není ten samotný nápad, že hra bude neustále ve vývoji a doplňována obsahem, ale především je tomu konceptu služby podřízena hratelnost a zábavnost, které jsou vlastně druhořadé. Agresivní hloupé mikro(makro)transakce, kde nesmyslný obleček v jiné barvě stojí desítky až stovky korun, stupidní herní systémy uměle protahující herní dobu a umělá omezení všeho druhu, vše je uděláno tak, aby vás nutily, nebo vybízely k dalšímu utrácení reálných peněz, ačkoliv jste si hru za plnou cenu už koupili. Do toho právě fakt, že tyhle hry vychází často nehotové, nevyladěné a s chybějícím obsahem, vše s výmluvou že vše bude doděláno „později“. Koncept her jako služba naprosto selhává a je problematický už v základu.

Do jisté míry může fungovat u online F2P her, jako třeba World of Tanks, nicméně i zde se objevují agresivní predátorské hnusné systémy mikrotransakcí, které negativně ovlivňují hru a herní mechanismy. Problém je, když se někteří vydavatelé snaží klasickou příběhovou singleplayerovou hru, přetvořit do systému „hry jako služba“. A nejnovější obětí této morové nákazy a honu na těch pár stupidních hráčů typu „velryba“, kteří utrácejí za mikrotransakce tisíce i statisíce dolarů, jsou očekávaní Marvel’s Avengers.

Se svou recenzí jsem záměrně počkat pár týdnů, protože těchto pár týdnů odhalilo, jakým způsobem tahle hra „fungující jako služba“, se bude dále vyvíjet. A dobře jsem udělal. Ukazuje se, že tahle hra může mít v současné podobě velmi krátký život. Co by provozovatel herní služby potřebujete desítky tisíc, ne-li stovky tisíc hráčů, abyste službu udrželi. Jenže jen několik týdnů po uvedení, má Marvel’s Avengers jen stovky aktivních hráčů. Nikoliv stovky tisíc, ale stovky jedinců, kteří hru hrají online. Proč? Protože co by onlinovka je mizerná. Vlastně co by herní služba je naprosto k smíchu a každý, kdo v ní utratí, byť jen korunu navíc proti samotnému nákupu hry, je blb. A to myslím vážně. Přitom Marvel’s Avengers má potenciál, být dobrou hrou, pokud by se vydavatel nesnažil za každou cenu nacpat do toho systému „hry jako služba“ prošpikované mikrotransakcemi. Co by klasická singleplayer (maximální kooperační) hra spoléhající na příběhovou kampaň a příběhy postav, by přitom nebyla vůbec špatná!

• Marvel’s Avengers – hrdinové do akce ale s mírou

Začněme tedy u toho, co se povedlo. A to je jednoznačně zpracování hrdinů, jejich schopností a příběhu celé hry. Asi nejkontroverznějším prvkem v této oblasti je fakt, že se tvůrci hry ve spolupráci s MARVELem rozhodli záměrně zvolil jinou vizuální podobu, než jak je dnes známe z filmů či seriálů. Jinými slovy, MARVEL nechce míchat herní a filmový/seriálový svět a jejich příběhy. Herní verze hrdinů se tak liší vzhledem od těch filmových a stejně tak příběhy a všechny budou stát mimo toho, co vidíme v kinech a TV. Je to podle mě dobré rozhodnutí, i když to samozřejmě bude mást, když velmi populární Iron Man vypadá úplně jinak ve hře než ve filmu apod. Ale chápu, proč to tak je. Nechci tedy hodnotit podobu samotných hrdinů, která se zde povedla, ale protože jsme zvyklí na jinou, má to vliv na vnímání.

Co však hodnotit mohu je jejich vlastní zpracování, chování a především schopností. A tady podle mě hra naprosto exceluje. Ve hře je celý ansámbl hrdinů a jejich známé i neznámé schopnosti jsou unikátně propracovány. Hra má jeden z nejlepších soubojových kombo systémů vůbec. Vše je dostatečně variabilní a unikátní pro každou konkrétní postavu a nabízí tedy unikátní herní možnosti.

Strategicky se pak tvůrci a MARVEL rozhodl využít jednu z postav svého světa, která se ještě ve filmu/seriálu ne velkém plátně neobjevila (ale objeví). A to je Miss Marvel, tedy Kamala Khan. Díky tomu je hra přeci jen odlišná od dosavadních filmů. A byla to dobrá sázka. Co by charakter a postava je zábavná se zajímavými schopnostmi, které se velmi dobře podařilo vpravit do hry. Kampaň je tak vyprávěna z jejího pohledu, až její součástí jsou jinak nejznámější charaktery MARVEL. Příběh samotný se opravdu povedl a nezadá si s filmy nebo seriály. Epické finále vyloženě potěší. Nadabování postav a všechno je výborné. A pokud by to byla jen singleplayerová (maximálně kooperační) hra, bylo by to OK. Bohužel není.

Vydavatel hry chtěl zjevně produkt, ze kterého bude mít příjmy delší dobu. Rozhodl se tedy klasickou kampaň narvat do nejnudnějšího a nejšedivějšího otevřeného online světa, který si lze představit. Ve hře tak budete mít svou základnu, kterou si bohužel nemůže modifikovat a z které budete vylétávat na jednotlivé neustále generované mise. Bohužel hra obsahuje všeho všudy snad jen 4 mapy a prostředí a ty se neustále opakují. Jen pár lokací z hlavního příběhu je unikátnější. Jinak ale budete dělat stále to samé, najděte trezor, otevřete jej, braňte se před vlny nepřátel, zničte cíl A následně pak cíl B, braňte bod A, B, C a to je tak všechno. Smyslem toho je, abyste neustále bojovali proti stejným nudným nepřátelům, z nichž padá výbava a suroviny a finanční zdroje. Následně si zlepšovali statistiky a schopnosti hrdinů, a to vás drželo u hry týdny a měsíce. Taková je teorie.

Pokud jde o zlepšování schopností a otevírání nových, hra obsahuje nudný nijak objevný systém stromů schopností. Odemknout můžete vše, maximem každé postavy je level 50. Nepotřebujete k tomu nic víc, než sbírat zkušenosti, se soubojů nebo plnění úkolů. Nové úkoly pak dostáváte denně, nebo týdně, hra tedy funguje jako online. Aby vás tvůrci u hry udrželi, je součástí hry loot, tedy z nepřátel padá výbava, části brnění apod. Každého z vašich hrdinů tak můžete vylepšovat, posilovat jeho schopnosti a statistiky. Potíž je, že ta výbava nemá žádný vizuální efekt. Jen zlepšuje ty číselné statistiky a to způsobem, že prostě jen koukáte, jak jdou čísla nahoru. Maximem je zde power level 150, přičemž sama výbava je maximálně 130, výše si jí musíte vylepšit za pomocí různých surovin. Ty můžete získat v omezené míře při hraní hry anebo ano, dají se koupit přes mikrotransakce. Takže už jen sedíte a klikáte jak zběsilí celé hodiny a hodiny.

Vizuálně ale nemá tahle výbava žádný efekt. Pro vaše hrdiny hra nicméně obsahuje až desítky skinů/oblečků. Některé získáte běžným hraním (ty nejlepší určitě). Některé se vám snaží vydavatel prodat za absurdní ceny přes mikrotransakce. Ty skiny ale nemají žádný efekt, žádnou hodnotu a žádný smysl, většinou se liší jen barvou.

Hra tak záměrně dělá věci tak, aby dlouho trvaly, aby plýtvaly vaším časem, uměle protahovaly herní dobu. Rychle zjistíte, že celé to vylepšování je k ničemu, jen koukáte, jak rostou čísla u vás i nepřátel a má to ten strop, dál už nic. I když by to teoreticky mohlo jít donekonečna. To nemluvím o zbytečných sběratelských předmětech atd. Hra je zkrátka plná věcí, které tam jsou jen aby tam byly, pro samotnou lepší hratelnost nemají žádný efekt a pro herní zábavu žádný přínos. A když, tak negativní.

Tahle hra jako by neví, čím má vlastně být, ale hlavně že je online a má mikrotransakce. Podívejme se na technické zpracování a výkon grafik a procesorů …

Spuštěno: 902x