Marvel’s Avengers - RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU. Super hrdinové obětí herní služby? Tisk E-mail
Monday, 19 October 2020
Marvel’s Avengers - RECENZE hry a TEST výkonu GPU a CPU. Super hrdinové obětí herní služby?
Technické zpracování a výkon procesorů a grafik

Mám rád Marvel filmy a seriály a musím říci, že po stránce příběhu se povedla i hra. Zpracování hrdinů je výborné, i když na ten odlišný vizuál od filmů se těžko zvyká a kazí to poněkud hru. Bylo dobrým rozhodnutím, že se celá hra točí kolem postavy, kterou jsme ve velkých MARVEL filmech a seriálech ještě neviděli. A ta se opravdu povedla. Zbytek hraje vlastně jen komparz (i když si za ně můžete zahrát). Propracování schopností jednotlivých postav je opravdu výborné, bojové schopnosti a možnosti jsou zábavné a každý si najde to svoje. Tvůrci hry ale mají stejný problém, jako filmový MARVEL pokud jde o schopnosti a zpracování extrémně silných postav. Třeba Thor je prakticky bůh. A tak působí až směšně, když tím svým kladivem o hmotnosti hvězdy dělá jen limitované množství poškození úplně běžným pěšákům, a do bossů musí řezat několik minut. Thor je přitom na hraní docela zábavný, protože létá :). Vůbec nejlepší je pak Iron Man, který je nejlepší leteckou jednotkou ve hře a díky tomu je průchod hrou vlastně nejjednodušší :).

Zatímco zpracování postav a hlavní příběh jsou velmi povedené, skřípat to začne v okamžiku, kdy si uvědomíte, že zbytek hry je přehlídkou naprosto šedivého herního průměru a zkopírovaných mechanik. Je tu vlastně všechno, a dohromady nic. Celá hra se zoufale snaží tvářit, že být online má nějakou přidanou hodnotu. Neexistuje žádný dobrý důvod, proč by tahle hra musela být online a vůbec looter-shooter herní službou, do které se snaží napasovat.

Celý systém výbavy je ztrátou času pro všechny zúčastněné, loot v této hře nemá žádný smysl. Tedy mimo toho, že se snaží uměle prodloužit hru a tvářit se, že je obsahem. Nepřináší nic nového ani objevného, jen kopíruje mechaniky z jiných her, kde podobný systém smysl má. Tady nikoliv. Vlastně všechny mechaniky v téhle hře jsou přesnou kopií těch z jiných her. Neobsahuje jedinou originální věc. Oficiální licence a spolupráce MARVELu a jeho skvělé postavy, jsou tak vpravena do naprosto neoriginální hry, která je vyvíjena s cílem produktu, který má hlavně vydělávat peníze, nikoliv produktu, co má hlavně bavit. Jenže když navrhujete hru cíleně s mechanikami, které mají okrádat hráče o čas a poté i o peníze, místo toho abyste to navrhovali jako co nejlepší a nejzábavnější hru, je výsledek předem odsouzený k nezdaru. A to se stalo i Marvel’s Avengers …

• Další ukázka zkrachovalého konceptu „hra jako služba“

Vydavatelé jsou nepoučitelní. Snaží se lovit tzv. „velryby“, tedy hráče, kteří utrácí tisíce i statisíce dolarů za mikrotransakce ve hrách, přičemž kašlou na všechny ostatní. Marvel’s Avengers tak dopadnou jen o malinko lépe, než v mnoha směrech prakticky identická hra od EA jménem ANTHEM (vzpomínáte si?). Obě hry mají stejný koncept, téměř identické mechanismy a strukturu hry, tedy jsou postaveny ve snaze udržet hráče ve hře měsíce a roky, a vytvářet stabilní přísun peněz pro vydavatele. Bohužel za to nenabízí herně nic, co by v lepší formě neměly „offline“ silngleplayerové hry. Vlastně nabízí ještě méně. Spoléhají na to, že budou dodělány později včetně doplnění obsahu. Jenže ten nemusí nikdy přijít, speciálně pokud počet hráčů „online služby“ klesne na minimum, jako v tomto případě.

Několik her přesně na tohle dojelo (a zaslouženě). A tohle bude další. Již oznámený další obsah pro tuhle hru nabírá výrazné zpoždění, pokud se nakonec vůbec objeví. Aktivní počet hráčů je tak malý, že je vůbec problém hru v online režimu s více hráči hrát, protože neseženete dost lidí do teamu. Matchmaking má problémy ve více věcech, ale nedostatek hráčů nevyřeší. Jediné, co má přitom skutečně smysl, je prostě hraní v kooperaci.

Přitom pokud se budete soustředit jen na hlavní příběhové mise, maximálně pár těch vedlejších jednotlivých charakterů, zjistíte, že vás to docela zabaví. Ignorujte prostě všechny ty zbytečné vedlejší mise, výbavu, kosmetické kravinky apod. Hrajte jen ty hlavní mise, kde je boj zábavný a filmečky a všechno dokáže vtáhnout. Všechno ostatní je nesmysl. Ignorujte výbavu. Loot nemá v téhle hře co dělat, online systém opakujících se misí také ne. Úplně by stačilo, kdyby tvůrci třeba co půl roku, přidali další velkou hlavní misi. Prostě tak jak fungují filmy/seriály. Prostě rozvíjející se nebo nový příběh s rozvíjejícími se postavami atd. Takovou hru jako službu bych bral. Ale tenhle koncept, kde jsou herní prvky jen proto aby tam byly a okrádaly nás zbytečně o čas a posléze peníze z nesmyslných mikrotransakcí?

• Závěr a doporučení

Mé doporučení je tedy jasné. Pokud si myslíte, že Marvel’s Avengers vás zaujmou na týdny a měsíce co by online hra jako služba, tak vás varuji, že nezaujme. Ohraje se už při hraní hlavní kampaně, která je tak na 10-15 hodin maximálně. Jako online hra vůbec nefunguje a nikdy nebude. Potíž je že ten koncept, na kterém staví, prostě nefunguje. Ovšem pokud si Marvel’s Avengers koupíte s tím, že si chcete jen užít zajímavý příběh a známé (ale jiné) MARVEL postavy, pak říkám že ano, tyhle aspekty se docela povedly. Na těch 10-15 hodin to zabaví a docela bych rád viděl nějaký datadisk jako příběhový přídavek. Ale doporučil bych autorům se zaměřit právě na příběhové kampaně na unikátnějších herních mapách proti unikátnějším nepřátelům, kde si tak dobře propracovaných hrdinů a jejich schopností, budete rádi užívat. Rozhodně není dobrým systémem nás nutit hrát na recyklovaných stále se opakujících mapách ve stále se opakujících stejných misích a proti stále stejným nepřátelům. To je náplň prakticky celého zbytku hry mimo vlastní kampaně.

Co by „hra jako služba“ nemůže Marvel’s Avengers v současné verzi fungovat. Co by hra postavená na známých charakterech slušném soubojovém systému a zajímavých příběhových kampaních ale fungovat může. A dobře. Bylo by tedy dobré, pokud by se tvůrci a vydavatel soustředily na tyhle aspekty. Jinými slovy, tahle hra by byla mnohem lepší, kdyby tam spousta věcí, co tam teď je, prostě nebyla. Protože ten ne-online základ, co se nesnaží být službou, je velmi solidní. A kvůli tomu ji i klidně doporučím. Pokud dokážete ignorovat některé ty věci, přejít a soustředit se jen na tu příběhovou část hry a charaktery, tak zejména fandy Marvelu docela potěší. Pokud jde ale o online budoucnost téhle hry, tak věci rozhodně nefungují tak, jak si vydavatel představoval. Pokud se ale chytí za nos, ze hry zmizí ty hloupé online prvky, mikrotransakce a další nesmysly, koncept se vrátí do uzavřenějšího pojetí a bude se soustředit na příběhy a jednotlivé charaktery, nikoliv na to jak hráče okrást o čas a peníze, pak by to mohlo fungovat dlouhodoběji.

Hodnotím tedy hru z dvojího pohledu. Pokud mám hodnotit celek se vším co hra má a nabízí, tak jde o neinspirativní copy-paste šedivou hru se spoustou hluchých míst, která je navíc technicky nevyladěná a neoptimalizovaná. Marvel’s Avengers co by hra jako služba dostává hodnocení 20/100. Pokud ale ignoruji ty mechanismy herní služby, mikrotrasankce mimo charakterů jejich misí a hlavního příběhu a soustředím se jen na hraní tohoto, pak je to solidní 70/100 s tím, že snížené hodnocení souvisí s prvky z toho systému „hra jako služba“, jež se negativně projevují i v té příběhové kampani.

Hra odehrána na sestavě:

• Procesor: AMD RYZEN TheadRipper 3960X (24jader/48vláken)
  • Základní deska: ASUS ROG Zenith X399